Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 999
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 996

Følg bodybuilding.dk på

Vigtigheden af løftetempo?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Det anbefales ofte i diverse programmer, at man anvender et givent løfte tempo, eller også at man ganske enkelt sænker vægten kontrolleret med fokus på den eccentriske fase. Alligevel ser jeg langt flere der har større fokus på at løfte mere vægt, og dermed nedprioriterer den kontrollerede form for at få ekstra kilo på stangen (Også folk jeg ved har fokus på at blive større fremfor at blive stærkere).

Kan mindre vægt med kontrolleret eccentrisk fase på 3-4 sek give ligeså meget som mere vægt og mindre eccentrisk fase? Hvor meget bør man lægge i løftetempoet, hvis man træner for masse fremfor styrke? Og hvilket løftetempo bruger I selv?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

cph1986 skrev:Det anbefales ofte i diverse programmer, at man anvender et givent løfte tempo, eller også at man ganske enkelt sænker vægten kontrolleret med fokus på den eccentriske fase. Alligevel ser jeg langt flere der har større fokus på at løfte mere vægt, og dermed nedprioriterer den kontrollerede form for at få ekstra kilo på stangen (Også folk jeg ved har fokus på at blive større fremfor at blive stærkere).

Kan mindre vægt med kontrolleret eccentrisk fase på 3-4 sek give ligeså meget som mere vægt og mindre eccentrisk fase? Hvor meget bør man lægge i løftetempoet, hvis man træner for masse fremfor styrke? Og hvilket løftetempo bruger I selv?

det er underordnet. træn i stedet for at tænke i detaljer.

Træner her: Workout & Fitness club

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Logbog: Vis logbog

I store løft som bænk og squat bør løftetempo dikteres af korrekt teknik. I squat vil dette betyde, at man skal finde et tempo der er langsomt nok til, at man ikke mister sit opspænd på vejen ned og i bunden, men samtidig hurtigt nok til, at man kan udnytte strækket i hofterne i den excentriske fase. På lettere back-off sets og i sine assistance løft - særligt enkeltledsøvelser - kan man eksperimentere lidt mere.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

Jeg stillede nogenlunde samme spørgsmål, for lidt siden, du kan eventuelt læse det igennem: repetitionstempo-hvor-vigtigt-t66802.html
Last night i cut the light off in my bedroom, hit the switch, was in the bed 'fore the room was dark.
Brugeravatar

Geografisk sted: Holbæk

Styrkeliste
- Bænkpres: 97.50
- Squat: 102.50
- Dødløft: 120.00

anonymG skrev:
cph1986 skrev:Det anbefales ofte i diverse programmer, at man anvender et givent løfte tempo, eller også at man ganske enkelt sænker vægten kontrolleret med fokus på den eccentriske fase. Alligevel ser jeg langt flere der har større fokus på at løfte mere vægt, og dermed nedprioriterer den kontrollerede form for at få ekstra kilo på stangen (Også folk jeg ved har fokus på at blive større fremfor at blive stærkere).

Nej... Det er aldeles relevant.
Houd's Multifunktionelle Logbog

90% af personlige trænere er tæt på ubrugelige. Overvej dit valg af evt. træner grundigt.

Reputation point: 55

Kostplan: Ingen kostplan

Houd skrev:
anonymG skrev:

Nej... Det er aldeles relevant.

+1, bestemt!
Last night i cut the light off in my bedroom, hit the switch, was in the bed 'fore the room was dark.
Brugeravatar

Geografisk sted: Holbæk

Styrkeliste
- Bænkpres: 97.50
- Squat: 102.50
- Dødløft: 120.00

Den excentriske fase er en vigtig komponent for både styrke og masse. I modsætning til den koncentriske, så betyder hurtig udførelse ikke mere kraftudvikling (hvis vi ser bort fra strækreflekser når den vendes).

Derfor kan man med fordel løfte en langsommere excentrisk fase, som tillader både korrekt og sikker form, men som ikke tapper dine krafter i den koncentriske fase. Den koncentriske fase bør altid udføres med maximal hastighed.

I bænkpres f.eks løfter jeg altid med 2-1-0-1. 2 sekunders excentrisk, 1 sek. pause i bunden, max fart i den koncentriske fase og 1 sek. pause i toppen.
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Den excentriske fase er en vigtig komponent for både styrke og masse. I modsætning til den koncentriske, så betyder hurtig udførelse ikke mere kraftudvikling (hvis vi ser bort fra strækreflekser når den vendes).

Derfor kan man med fordel løfte en langsommere excentrisk fase, som tillader både korrekt og sikker form, men som ikke tapper dine krafter i den koncentriske fase. Den koncentriske fase bør altid udføres med maximal hastighed.

I bænkpres f.eks løfter jeg altid med 2-1-0-1. 2 sekunders excentrisk, 1 sek. pause i bunden, max fart i den koncentriske fase og 1 sek. pause i toppen.
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Styrkeliste

Hvorfor holder du pause i bunden?

Reputation point: -17

Styrkeliste
- Bænkpres: 175.00
- Squat: 205.00
- Dødløft: 230.00

Hvis du er i tvivl om hvilken betydning løftetempo har, er det fordi du ikke har behov for at manipulere det.
Arbejd på at blive stærkere i basisløftene, så kan du altid rode med sådan noget senere i din træningskarriere.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

BigDaddyCool skrev:Hvorfor holder du pause i bunden?

Af flere grunde. Jeg er styrkeløfter, og et styrkeløft til godkendt konkurrence kræver en pause i bunden = specificitet.
Desuden er bryst et af mine weakpoints, både styrke og hypertrofimæssigt. Da brystet er mest aktivt i bunden af et bænkpres er der point at hente her.

Man behøver ikke nødvendigvis at holde pause. Men har man problemer med at eksplodere den fra bunden og er meget afhængig af strækrefleksen for at få fart på sine løft bør man ligeledes overveje at holde pause på brystet.

Det samme gælder i dødløft (specielt i dødløft) men ikke i squat.
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Styrkeliste

Brugeravatar