Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1499
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1496

Følg bodybuilding.dk på

Vitamin "overdosis"

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej i forummet.

For et par dage siden bestilte jeg en bøtte "bodymin" multivitamin- og mineraltilskud, samt en bøtte D3-vitaminer. Alt er fint, og jeg fik dem i dag.

Når jeg kigger bag på dem står der jo hvor meget de dækker af det daglige vitamin behov i forhold til en "almindelig" dansker. Jeg ser jo så, at alle vitaminer ligger på 100%, og nogle endda over. D-vitaminerne ligger på hele 700% i forhold til GDA.

Jeg ved godt, at GDA selvfølgelig ikke er en ordentlig faktor for hvor store mængder af forskellige vitaminer jeg skal have, men når jeg samtidig spiser en god del grøntsager ved siden af, og der er d-vitamin i begge produkter, vil jeg så ikke få for mange vitaminer og mineraler? Synes flere gange jeg har læst, at det er mere usundt at få for mange end for lidt vitaminer, og vil derfor gerne høre nogle af jer andres tanker omkring det?

På forhånd tak :D

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

I forhold til vitaminer så kan du kun overdose de fedt opløslige vitaminer. Vand opløslige vitaminer ender på bunden af toilettet hvis din krop har fået tilstrækkeligt.

Med hensyn til mineraler mener eg også at du kan overdosere ved dog ik om der er forskel på de forskellige mineraler.
The unexamined life is not worth living. - Socrates...

Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Træner her: Atlas Motion og Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Logbog: Vis logbog

Lasse bassen skrev:I forhold til vitaminer så kan du kun overdose de fedt opløslige vitaminer. Vand opløslige vitaminer ender på bunden af toilettet hvis din krop har fået tilstrækkeligt.

Med hensyn til mineraler mener eg også at du kan overdosere ved dog ik om der er forskel på de forskellige mineraler.

Har du nogle konkrete eksempler på vandopløselige vitaminer? :)

Reputation point: 15

A, D, E og K er fedtopløselige.
B gruppen og C er vandopløselige.

De fedtopløselige kan aflejres i alt fedtvæv og derved give forgiftninger. De andre ryger bare med ud..
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Hvordan vil en evt forgitftning af vitaminer/mineraler vise sig? Som fysisk ubehag eller nedsat kropsfunktioner eller noget helt tredje?

Tak for svar, det er helt klart brugbart.

Er der nogle der har et konkret bud på, hvorvidt der vil være tale om overdosering i dette tilfælde? Jeg ved ikke hvilket "standardmenneske" der er som udgangspunkt, men er selvfølgelig klar over, at jo mere man laver jo større mængde vitaminer skal der til, eller er det kun ved nogle vitaminer?

Ville jo undre mig hvis bodylab solgte noget der var skadeligt for folk som levede sundt i forvejen, men ved eksemplet med d-vitamin vil jeg jo få 8 gange så stor dosis som GDA. Det ka da ikke være sundt?

Danishdummy skrev:Tak for svar, det er helt klart brugbart.

Er der nogle der har et konkret bud på, hvorvidt der vil være tale om overdosering i dette tilfælde? Jeg ved ikke hvilket "standardmenneske" der er som udgangspunkt, men er selvfølgelig klar over, at jo mere man laver jo større mængde vitaminer skal der til, eller er det kun ved nogle vitaminer?

Ville jo undre mig hvis bodylab solgte noget der var skadeligt for folk som levede sundt i forvejen, men ved eksemplet med d-vitamin vil jeg jo få 8 gange så stor dosis som GDA. Det ka da ikke være sundt?

fra netdoktor.dk:

"Hvad er symptomerne på overdosering af D-vitamin?

Meget store doser D-vitamin kan give forhøjet indhold af kalcium i blodet. For høj kalciumkoncentration i blodet kan give:

Kvalme

Hovedpine

Forstoppelse

Voldsom overdosering af D-vitamin (100 gange anbefalet daglig dosis) gennem længere tid kan medføre, at kalcium udfælder i nyrer og blærer og giver nyresten."

Forhøjet indhold af kalcium hos gravide i blodet kan også give fosterskader i form af misdannelser af hjerte.

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00

http://www.news.bodylab.dk/sporg-eksperterne/229-overdosering-af-vitaminer-og-mineraler

Så nej, det er ikke tale om overdosering, hvis du indtager 8 x ADT.
http://www.facebook.com/fitprojectdk - Matcher klienter med personlige trænere i hele Danmark
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens

Træner her: WT Center
Fitness World Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 235.00

Jamen for helvede hvor er i bare meget bedre til, at finde informationer end jeg er ;)

Takker for brugbare svar, nu ska der fandme høvles vitaminer. Hehe

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 44 gæster