Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Pzyrex skrev:
Så derfor er jeg gået hen til ganske almindelig supermarked vitaminpiller, longovital
Er de lige så "gode", da det jo er vigtigt at få alle sine vitaminer og mineraler. Jeg har nemlig hørt, at det er total overkill at bruge omnimim, da der nærmest er 50x så meget i, som man har brug for.
Pzyrex skrev:Mit andet spørgsmål er lidt mere simpelt, og det går på; der står på pillerne, at de skal indtages i forbindelse med morgenmaden, er det meget vigtigt at det sker netop der? Jeg plejer nemlig først at spise dem her om aftenen ...

spis du dem bare om aftenen... ingen problemer i det.. det kan faktisk være en fordel da nogen vitaminer kræver noget fedt i kosten for at kunne optages i kroppen... bla. d-vitamin mener jeg det er.

kuglen skrev:Pzyrex skrev:
Så derfor er jeg gået hen til ganske almindelig supermarked vitaminpiller, longovital
Er de lige så "gode", da det jo er vigtigt at få alle sine vitaminer og mineraler. Jeg har nemlig hørt, at det er total overkill at bruge omnimim, da der nærmest er 50x så meget i, som man har brug for.
omnimin er overkil for ikke sportsfolk. men for sportsfolk som omnimin netop er udviklet og tilpasset til er det en super vitamin pille. hvis man kigger på de studier der er lavet omkring sportsfolks behov for de forskellige vitaminer om mineraler i forbindelse med hård træning og sammenligner med indholdet i omnimin passer de tal rigtig godt sammen. så nej omnimin er ikke en dårlig vitmin pille og indeholder ikke 50x så meget som det man har behov for.Pzyrex skrev:Mit andet spørgsmål er lidt mere simpelt, og det går på; der står på pillerne, at de skal indtages i forbindelse med morgenmaden, er det meget vigtigt at det sker netop der? Jeg plejer nemlig først at spise dem her om aftenen ...
spis du dem bare om aftenen... ingen problemer i det.. det kan faktisk være en fordel da nogen vitaminer kræver noget fedt i kosten for at kunne optages i kroppen... bla. d-vitamin mener jeg det er.

JensL skrev:spis du dem bare om aftenen... ingen problemer i det.. det kan faktisk være en fordel da nogen vitaminer kræver noget fedt i kosten for at kunne optages i kroppen... bla. d-vitamin mener jeg det er.
Præcis.. Der skal fedt til at opløse vitaminerne K, E, D og A (kend de fedtopløselige vitaminer på KED A). Så indtag din vitaminpille sammen med det mest fedtrige måltid i løbet af dagen.

Michael-N skrev:Jeg spiser godt nok altid min multi vitamin pille sammen med en fiskeolie pille om morgenen.
Så burde det jo resultere i at man kan optage alle mineraler og vitaminer

Teoretisk set giver det lang mest mening at sportsfolk HAR brug for flere vitaminer, ihvert fald af nogle slags! , end mere inaktive mennesker..
For at tage min biologilæres eksempel så skal en bil der ofter kører både bruge mere brændstof (mad og dikke!), olie, sprinklervæske, kølervæske osv (vitaminer og mineraler) - det er fjollet, men der er noget om snakken!

Stubbe skrev:Der er et øget behov for flere af vitaminerne og mineralerne, men der er også et øget energibehov, så hvis man ellers indtager en sund og varieret kost er det ekstra behov rigeligt dækket ind ved det ekstra indtag - der er altså ikke behov for yderligere tilskud med mindre man sulter sig selv.

Der er et øget behov for flere af vitaminerne og mineralerne, men der er også et øget energibehov, så hvis man ellers indtager en sund og varieret kost er det ekstra behov rigeligt dækket ind ved det ekstra indtag - der er altså ikke behov for yderligere tilskud med mindre man sulter sig selv.

Det er der ihvertfald ingen evidens bag, hvis man spiser rimeligt sundt og dækker sit energibehov.J-S-O skrev:Stubbe skrev:Der er et øget behov for flere af vitaminerne og mineralerne, men der er også et øget energibehov, så hvis man ellers indtager en sund og varieret kost er det ekstra behov rigeligt dækket ind ved det ekstra indtag - der er altså ikke behov for yderligere tilskud med mindre man sulter sig selv.
Altså, man behøver ikke en multivitamin- og mineralpille specielt beregnet til sportsfolk, for at få opfyldt det ekstra krav for nogle vitaminer og minerealer?

Kan ikke huske hvilke det gælder, men jeg kan prøve at kigge efter det ved lejlighed.JensL skrev:Der er et øget behov for flere af vitaminerne og mineralerne, men der er også et øget energibehov, så hvis man ellers indtager en sund og varieret kost er det ekstra behov rigeligt dækket ind ved det ekstra indtag - der er altså ikke behov for yderligere tilskud med mindre man sulter sig selv.
Hvilke er det specielt? Jeg vil nemlig mene at 60mg zink er for meget. 45mg anbefales som max. indtag for voksne, men ved ikk om behovet stiger specielt ved zink, når man træner hårdt.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 88 gæster