Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1029
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1026

Følg bodybuilding.dk på

Vrøvl fra Shawn Lebrun?!

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg har lige læst noget træningslitteratur fra Shawn Lebrun, og jeg må sige, at nogle af de ting han skriver fremstår som noget vrøvl, hvis man antager at litteraturen på denne side er sandt. F.eks. skriver han dette om antal reps:

"Each heavy set will consist of four to six repetitions. This lower rep range is extremely
important. For either men or women, you must stay with low reps in order to gain any lean
muscle. A muscle will only grow and get stronger if it is forced to do so
. This is our way of
forcing it. As we lower the amount of times we have to lift a weight, we should in turn be
able to increase the amount of weight lifted. More reps at a lighter weight will not do it. If
you can lift ten repetitions on your heavy sets, then they are not heavy; the weight is too light
to create overload and muscle fiber stimulation. I often ask people why it is they perform ten
repetitions throughout a workout and they truly cannot give me an answer. They
either read it somewhere or just followed what everyone else did. You MUST pick a heavy
enough weight to reach failure between this four to six rep range. This alone will cause more
muscle growth than you probably have ever achieved before.
"

Og omkring frekvensen af træning:

"Train each muscle group (biceps, for example) only once every five to seven days.
Remember that more is not necessarily better. More money, maybe, but not weight-training.
If you work a muscle group more than once in a five to seven-day span, you are running the
risk of over training, or overdoing, that muscle. A muscle must recover fully from its
previous stress before it can handle additional stress. Training with sore, tired, overworked
muscles is taking one step forwards, two steps back. It's going to take you a while to get
where you want to be, if you even get there at all."

Igen strider det da imod princippet om fullbody programmer?

Hvad siger I til hans påstande?
"Lack of activity destroys the good condition of every human being, while movement and methodical physical exercise save it and preserve it." - Plato
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Høng, Vestsjælland

Træner her: Sol & Velvære

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 205.00
- Dødløft: 165.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Han ved åbenbart ikke, hvad han snakker om.
Alle dem, der krudter den, kører med meget lille rom, kører med cheat, kører maskiner osv.
Jeg holder mig til hvad, de forskellige undersøgelser siger.

JannikB skrev:Han ved åbenbart ikke, hvad han snakker om.
Alle dem, der krudter den, kører med meget lille rom, kører med cheat, kører maskiner osv.

Ja jeg undrer mig også meget over det, han skriver. Det falder slet ikke i hak med nyeste undersøgelser som bliver nævnt i artiklerne her på sitet. Det med at man skal tvinge musklerne til at vokse gennem tunge vægte - lyder mere som om han forveklser det med, at man tilpasningen af nervebanerne til tungere vægte. Og at han ligefrem påstår at højere frekvens end 1 gang om ugen pr. muskel er skadeligt for ens træningsfremgang, når undersøgelser viser det modsatte.
"Lack of activity destroys the good condition of every human being, while movement and methodical physical exercise save it and preserve it." - Plato
Brugeravatar

Styrkeliste

Bygum skrev:
JannikB skrev:Han ved åbenbart ikke, hvad han snakker om.

Ja jeg undrer mig også meget over det, han skriver. Det falder slet ikke i hak med nyeste undersøgelser som bliver nævnt i artiklerne her på sitet. Det med at man skal tvinge musklerne til at vokse gennem tunge vægte - lyder mere som om han forveklser det med, at man tilpasningen af nervebanerne til tungere vægte. Og at han ligefrem påstår at højere frekvens end 1 gang om ugen pr. muskel er skadeligt for ens træningsfremgang, når undersøgelser viser det modsatte.

Tungere vægte får musklerne til at gro ja.
For maksimal vækst vil jeg sige 4-6 reps, jeg kører med 10 reps i øjeblikket(lidt afveksling), men man skal jo ikke køre til failure eller bruge forced reps.
Han lyder utrolig dum i mine øre. Han er sikkert også venstreorienteret. :lol:

JannikB skrev:Tungere vægte får musklerne til at gro ja.
For maksimal vækst vil jeg sige 4-6 reps, jeg kører med 10 reps i øjeblikket(lidt afveksling), men man skal jo ikke køre til failure eller bruge forced reps.
Han lyder utrolig dum i mine øre. Han er sikkert også højreorienteret. :lol:

Herinde på sitet bliver der foreskrevet 6/8-12 reps for hypertrofi/muskelvækst og 1-5 for styrke. Sort/hvidt. Nej han foretrækker failure altid. Men så også fem dages pause efter en periode på to måneders failuretræning.
Brugeravatar

Styrkeliste

Bygum skrev:
JannikB skrev:Tungere vægte får musklerne til at gro ja.
Han lyder utrolig dum i mine øre. Han er sikkert også højreorienteret. :lol:

Herinde på sitet bliver der foreskrevet 6/8-12 reps for hypertrofi/muskelvækst og 1-5 for styrke. Sort/hvidt. Nej han foretrækker failure altid. Men så også fem dages pause efter en periode på to måneders failuretræning.

6-12 reps er fino.
To måneders failure træning.. ](*,)

To måneders failure træning..

Du kan sagtens køre til failure 2 måneder i streg. Det er bare ikke et krav for fremgang, på den måde som han fremstiller det. Og højest sansyneligt heller optimalt. Men i store træk er der ikke noget i vejen med rådene. Man kan sagtens få gode resultater ved at træne på den måde. Det er ikke det jeg vil anbefale til folk, men der er mange veje til Rom :wink:
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Thomas Jagd skrev:

Du kan sagtens køre til failure 2 måneder i streg. Det er bare ikke et krav for fremgang, på den måde som han fremstiller det. Og højest sansyneligt heller optimalt. Men i store træk er der ikke noget i vejen med rådene. Man kan sagtens få gode resultater ved at træne på den måde. Det er ikke det jeg vil anbefale til folk, men der er mange veje til Rom :wink:

Ja der er godt nok mange veje til Rom. Nogle af de længere bliver bare gjort kortere af forskellige stoffer.
Man kan da nok godt få nogle fine begynder gains med failure. Men nej. Det er langt fra det optimale :)

Bygum skrev:Herinde på sitet bliver der foreskrevet 6/8-12 reps for hypertrofi/muskelvækst og 1-5 for styrke. Sort/hvidt.

Ah, det er vist lige at gøre det firkantet nok [-X - det er vist ganske få herinde, der forholder sig så sort/hvidt til tingene. Heldigvis :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2007
EliteTeam

Geografisk sted: Frederikshavn

Træner her: FitnessFrederikshavn
Fitness World Frederikshavn

Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Ingen kostplan

Andersbr skrev:
Bygum skrev:Herinde på sitet bliver der foreskrevet 6/8-12 reps for hypertrofi/muskelvækst og 1-5 for styrke. Sort/hvidt.

Ah, det er vist lige at gøre det firkantet nok [-X - det er vist ganske få herinde, der forholder sig så sort/hvidt til tingene. Heldigvis :)

Ja heldigvis, men nu prøvede jeg også bare at sætte Lebruns påstande i perspektiv. Han skriver at det KUN er få reps og meget tunge vægte der stimulerer muskelvækst, men herinde ved folk jo godt, at flere reps også stimulerer hypertrofi.

Jeg er klar over, at det var firkantet skrevet og at variation af repranges formentlig er vejen frem, men alligevel er der nogle artikler herinde, der foreskriver færre reps til styrke og flere reps til hypertrofi (og de artikler skriver heldigivs også at det er meget firkantet sat op). Det var blot disse artikler jeg refererede til i forhold til Lebruns påstande :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:

Jeg hæftede mig også mest ved, at han fremstiller hans metoder som de eneste rigtige :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding