Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1322
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1320

Følg bodybuilding.dk på

Vurdering af min kostplan

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej alle,

Jeg vil gerne have en kommentar med på vejen på min kostplan jeg har lagt. Gerne hvorvidt midt indtag af mad er 'korrekt' samt om jeg får den tilstrækkelige mængde fedt/kulhydrater/protein. Mit mål er at tage i hvert fald 5-7 kg. på da jeg på nuværende tidspunkt har en BMI på 18 og en fedtprocent på 9,7, hvilket jeg synes er i underkanten.

Lidt info:

Alder: 22
Højde: 181
Vægt: 68

Jeg træner 3 gange om ugen på et fullbodyprogram: artikler/traeningsprogrammer/bill-starrs-fundament-program-all-around-masse-styrke.html

Det skal siges at mit stofskifte er virkelig højt, så selvom mit ligevægtsindtag er 2700 kcal om dagen jf. beregningen her på siden, vil jeg selv mene det ligger omkring 2900-3000. Derudover spiser jeg fiskeolie-piller samt vitaminpiller hver dag, så behøves ikke høre noget om min manglende frugt :D

Kommentarer til beregningen:
- Morgenmad: Jeg putter proteinpulver i havregryn/mælken
- Formiddag: Jeg bruger mælk til min WG shake
- Frokost: Varierer meget fra dag til dag pga. kantine - men altid 2 skiver rugbrød (Delt i 4 - således 4 x pålæg) + varm mad + salat og 2 glas mælk. Der er ofte fisk, kylling og tun i vores kantine, så der tager jeg selvfølgelig lidt ekstra af den varme mad.
- Eftermiddag: Bruger jeg også mælk til min WG shake
- Aftensmad: Som regel er det kylling med pasta/ris eller noget med en masse kulhudrater.
- Aften: WG shake med vand + en dåse tun

Tak for hjælpen ! :)

kostplan

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Braae99 skrev:Hej alle,

Jeg vil gerne have en kommentar med på vejen på min kostplan jeg har lagt. Gerne hvorvidt midt indtag af mad er 'korrekt' samt om jeg får den tilstrækkelige mængde fedt/kulhydrater/protein. Mit mål er at tage i hvert fald 5-7 kg. på da jeg på nuværende tidspunkt har en BMI på 18 og en fedtprocent på 9,7, hvilket jeg synes er i underkanten.

Lav fedtprocent er altid fedt at have. Du bør selvfølgelig sigte efter at tag på, men er det ikke federe at undgå alt for meget fedt?

Braae99 skrev:Det skal siges at mit stofskifte er virkelig højt, så selvom mit ligevægtsindtag er 2700 kcal om dagen jf. beregningen her på siden, vil jeg selv mene det ligger omkring 2900-3000. Derudover spiser jeg fiskeolie-piller samt vitaminpiller hver dag, så behøves ikke høre noget om min manglende frugt :D

Dit stofskifte er garanteret ikke specielt højt - i hvert fald ikke unormalt højt. Hvis du holder din vægt ved at spise 2700 kcal, jamen så har du fundet dit ligevægtsindtag. Hvis du taber dig/tager på, har du ikke fundet dit ligevægtsindtag (ligevægtsindtag = den energi du skal indtage for at bevare din vægt).

Frugt og grønt > vitaminpiller. Vitaminpiller er tilskud, og det vil altid være smartere at få vitaminerne gennem førstnævnte. Du mangler derfor frugt og grønt i din plan.

Braae99 skrev:Kommentarer til beregningen:
- Morgenmad: Jeg putter proteinpulver i havregryn/mælken
- Formiddag: Jeg bruger mælk til min WG shake
- Frokost: Varierer meget fra dag til dag pga. kantine - men altid 2 skiver rugbrød (Delt i 4 - således 4 x pålæg) + varm mad + salat og 2 glas mælk. Der er ofte fisk, kylling og tun i vores kantine, så der tager jeg selvfølgelig lidt ekstra af den varme mad.
- Eftermiddag: Bruger jeg også mælk til min WG shake
- Aftensmad: Som regel er det kylling med pasta/ris eller noget med en masse kulhudrater.
- Aften: WG shake med vand + en dåse tun

Du fokuserer for meget på pulver - det er et tilskud, ikke et vidundermiddel. Du bør spise mere fast føde i mine øjne. Overvej desuden at skære ned på kulhydraterne og få mere sundt fedt; nødder, avocado, kokosmælk, olier etc.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:Lav fedtprocent er altid fedt at have. Du bør selvfølgelig sigte efter at tag på, men er det ikke federe at undgå alt for meget fedt?

Jeg vil selvfølgelig stræbet efter det 'sunde' fedt i nødder og avocado (som du også nævner det).

Garik skrev:Dit stofskifte er garanteret ikke specielt højt - i hvert fald ikke unormalt højt. Hvis du holder din vægt ved at spise 2700 kcal, jamen så har du fundet dit ligevægtsindtag. Hvis du taber dig/tager på, har du ikke fundet dit ligevægtsindtag (ligevægtsindtag = den energi du skal indtage for at bevare din vægt).

Måske det ikke blev så klart - ifølge en beregner på nettet er mit ligevægtsindtag 2700 - men i virkeligheden er det en del højere omkring 2900-3000 - så det var blot en information til vurdering af mit kcal-indtag.

Garik skrev:Frugt og grønt > vitaminpiller. Vitaminpiller er tilskud, og det vil altid være smartere at få vitaminerne gennem førstnævnte. Du mangler derfor frugt og grønt i din plan.

Vi er helt enige i at frugt og grønt er vigtig, men spiser 4 bananer om dagen og hvad der nu ellers er af frugt på mit arbejde - men det er noget jeg ikke har taget med i beregneren da det er alt for varieret - men jeg supplerer med vitaminpiller for at være på den 'sikre' side.

Garik skrev:Du fokuserer for meget på pulver - det er et tilskud, ikke et vidundermiddel. Du bør spise mere fast føde i mine øjne. Overvej desuden at skære ned på kulhydraterne og få mere sundt fedt; nødder, avocado, kokosmælk, olier etc.

Jeg kan ikke se hvordan jeg skal kunne klemme mere fast-føde ned. Såfremt jeg dropper tilskuddet ryger 800 kcal om dagen, og det svarer til et helt måltid mere. For mig virker det ret urealistisk, eftersom jeg pt. er mæt hele dagen.

Jeg kan godt se der måske er lidt for mange kulhydrater, men det er vel positiv når jeg skal restituere fra træning ? Men vil helt sikkert overveje at spise noget avocado.

Tak for feedback :)

Logbog: Ingen logbog

Braae99 skrev:Jeg vil selvfølgelig stræbet efter det 'sunde' fedt i nødder og avocado (som du også nævner det).

Jeg formoder at Garik omtaler kropsfedt, og ikke fedtindholdet i kosten. Hertil skal det påpeges, at det er dit daglige indtag af kalorier, og ikke bare af fedt, der afgør hvordan din vægtforøgelse arter sig.

Braae99 skrev:Jeg kan ikke se hvordan jeg skal kunne klemme mere fast-føde ned. Såfremt jeg dropper tilskuddet ryger 800 kcal om dagen, og det svarer til et helt måltid mere. For mig virker det ret urealistisk, eftersom jeg pt. er mæt hele dagen.

Her er det et spørgsmål om tilvænning, du kan med tiden forsøge, at skære stille og roligt ned på pulveret og øge dine kalorier fra fast føde. Dit forbrug af pulver er for så vidt ikke negativt, i min optik, dog ville jeg uden tvivl undgå WG'en inden sengetid, og i stedet smide noget sundt fedt indenbors.

Braae99 skrev:Jeg kan godt se der måske er lidt for mange kulhydrater, men det er vel positiv når jeg skal restituere fra træning ? Men vil helt sikkert overveje at spise noget avocado.

Hvor dine kalorier kommer fra ift. restitution, er for så vidt underordnet, så længe dit proteinbehov bliver dækket, men som tidligere nævnt vil det bestemt intet gøre, at tilføje lidt ekstra sundt fedt.
Det eneste jeg ved, er, at jeg intet ved.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Jeg taler ikke om kropsfedt; hvordan skulle han få det gennem kosten? Jeg taler om at indtage mere end 80g fedt dagligt.

Og til TS: Hvis du ikke har frugten med i kostplanen, mangler der jo nemt 400-600 kcal.
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Garik skrev:Jeg taler ikke om kropsfedt; hvordan skulle han få det gennem kosten? Jeg taler om at indtage mere end 80g fedt dagligt.

Omtaler du ikke kropsfedt herunder?
Garik skrev:Lav fedtprocent er altid fedt at have. Du bør selvfølgelig sigte efter at tag på, men er det ikke federe at undgå alt for meget fedt?.

Braae99 skrev:Jeg vil selvfølgelig stræbet efter det 'sunde' fedt i nødder og avocado (som du også nævner det).

For mig lyder det til, at TS tror, at man kun øger sin fedtmasse ved indtagelse af mættet fedt, hvilket jo ikke er tilfældet.
Brugeravatar

Styrkeliste

Animal skrev:
Garik skrev:Jeg taler ikke om kropsfedt; hvordan skulle han få det gennem kosten? Jeg taler om at indtage mere end 80g fedt dagligt.

Garik skrev:Lav fedtprocent er altid fedt at have. Du bør selvfølgelig sigte efter at tag på, men er det ikke federe at undgå alt for meget fedt?.

For mig lyder det til, at TS tror, at man kun øger sin fedtmasse ved indtagelse af mættet fedt, hvilket jo ikke er tilfældet.

Jo, der gør jeg. Skulle måske have uddybet, at han skal forsøge at tage muskelmasse på frem for fedtmasse, men det troede jeg var indlysende.. Men når jeg snakker om sundt fedt til TS, snakker jeg på ingen måde om kropsfedt.

Det er heller ikke min opfattelse, at TS snakker om kropsfedt, når han stræber efter det sunde fedt - det er jo netop, hvad man får, når man spiser eksempelvis avocado og nødder.
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Garik skrev:
Animal skrev:

Jo, der gør jeg. Skulle måske have uddybet, at han skal forsøge at tage muskelmasse på frem for fedtmasse, men det troede jeg var indlysende.. Men når jeg snakker om sundt fedt til TS, snakker jeg på ingen måde om kropsfedt.

Det er heller ikke min opfattelse, at TS snakker om kropsfedt, når han stræber efter det sunde fedt - det er jo netop, hvad man får, når man spiser eksempelvis avocado og nødder.

Da han citerede og svarede som han gjorde, opfattede jeg det bare som tidligere beskrevet. Såfremt han var af den opfattelse, at man kun øger sin fedtmasse ved indtagelse af mættet fedt, ville jeg blot korrigere ham.
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster