Nu har jeg, efter at have fulgt med herinde på bb.dk i et lille stykke tid, besluttet mig at starte en logbog. Da jeg trænger til at lave noget nyt for at holde min motivation oppe og gerne vil blive en del af fællesskabet herinde.
Før alt det trænings relevante kan jeg lige komme med lidt baggrundsinformationer om mig selv:
Jeg er 18 år gammel. Går i 3.G på STX. Ved siden af min styrketræning/bodybuilding arbejder jeg i en brugs og spiller fodbold 2-3 gange om ugen (5 div. senior. Så langt fra højt plan, men tager det selvfølgelig seriøst, når der spilles
)Højde: 175 cm
Vægt: 71 kg
Jeg har løftet vægte siden jeg var 15, men med flere useriøse perioder. I starten kørte jeg meget forced reps, da jeg ikke vidste bedre, og trænede hverken squat eller dødløft (trænede dog andet seriøst ben), da jeg ikke kendte til værdien af basisøvelser. Efterfølgende har jeg trænet i perioder, hvor jeg ikke gainede, da jeg faldt for myten om at ligevægtsindtag på magisk vis ville forvandle dit fedt på kroppen til muskler... Og så har der været en periode, hvor jeg trænede med vægte hjemme. Heller ikke den største succes.
Når det kommer til styrketræning/bodybuilding elsker jeg høj intensitet i mine træningspas. Et succesfuldt træningspas for mig er, hvis jeg går centeret helt svedig, med trætte, tunge muskler og et godt pump i kroppen (Eller ny PR selvfølgelig)
Derfor elsker jeg supersets, korte pauser og dropsets! ...Jeg vil også samtidig slå fast at jeg træner hovedsageligt for hypertrofi. For tiden træner jeg et 2-split (ben, ryg, biceps + bryst, skulder, triceps, mave) 4-5 gange om ugen, men fra næste uge af vil jeg prøve mig ad med et 3-split søndag, mandag, tirsdag og et 2-split torsdag og fredag, som ser sådan her ud:
Søndag - Biceps, triceps, skulder (Må tage disco-passet søndag, så det aldrig er så slemt at træne om søndagen)
Military press: 4 set / 8-10 reps
DB shoulder press: 3 set / 10-12 reps
Lateral raise: 3 set / 8-10 reps
Rear Lateral raise: 3 set / 8-10 reps
Barbell Curls (close-grip): 3 set / 8-10 reps - i superset med - Underhånds close-grip BOR: 3 set / max 15 reps*
DB hammer curl: 3 set / 8-10 reps
French press: 3 set / 8-10 reps - i superset med - Close-grip benchpress: 3 set / max 15 reps*
Triceps pushdown: 3 set / 8-10 reps
*Her bruges bare samme stang og vægt til at udføre øvelsen
Mandag - Ben, mave
Squat: 5 set / 4-6 reps
Deadlift: 5 set / 5 reps
Leg press maskine: 3 set / 10-12 reps
Leg curl: 3 set / 8-10 reps
Cable crunch: 3 set / 8-10 reps - i superset med - DB side bend: 3 set / 8-10 reps
Hanging leg raise: 3 set / max 15 reps
Tirsdag - Bryst/Ryg
Benchpress: 5 set / 4-6 reps
Decline benchpress: 3 set / 8-10 reps
Low pulley cable crossover: 3 set / 10-12 reps - i superset med - cable row: 3 set / 8-10 reps
Chest dips: 3 set /max 15 reps - i superset med: pull-ups - 3 set / max 15 reps
Yates row: 3 set / 8-10 reps
Hammer-grip pulldown: 3 set / 8-10 reps
Torsdag - Bryst, skulder, triceps, mave
Benchpress: 5 set / 4-6 reps
Incline DB benchpress: 3 set / 8-10 reps
high pulley cable crossover: 3 set / 8-10 reps - forlæng sidste set med dropset = 15 reps
Military press: 4 set / 8-10 reps
Lateral raise: 3 set / 8-10 reps
Cable crunch: 3 set / 8-10 reps - i superset med - tricep pushdown: 3 set / 8-10 reps - begge øvelser forlænges sidste set med dropset: 15 reps
DB tricep overhead extension: 3 set / 8-10 reps - i superset med - DB side bend: 8-10 reps
Fredag - ben, ryg, biceps
Squat: 3 set / 4-6 reps
Deadlift: 3 set / 4-6 reps
Leg curl: 3 set / 8-10 reps
BOR: 3 set / 8-10 reps
Cable close-grip rows: 8-10 reps - forlæng sidste set med dropset = 15 reps
Pulldown: 3 set / 8-10 reps - forlæng sidste set med dropset= 15 reps - i superset med - underhånds close-grip pulldown: 3 set / 8-10 reps (Virker måske som et underligt superset men synes det giver et fantastisk pump i biceps samt køre den træt)
barbell curl: 3 set / 8-10 reps - forlæng sidste set med drop, hvor den yderste skive tages af - i superset med- calf raise: 3 set /8-10
Pauser er for det meste på 1 min, og træninger plejer at vare 60-75 min.
(Konstruktiv) Kritik er meget velkommen

... lige nu overvejer jeg at smide en progressionscyklus på nogen af de større øvelser, selvom jeg aldrig har fundet cyklusser så fantastiske.
Hvad angår kosten tæller jeg kalorier - dog ikke på dage med gymnasiefester
Hvor det for det meste går efter disse regler:
- 300 kalorier i overskud
- 140 g protein om dagen
- 20-25 % af den samlede energi fra fedt
- regulerer resten op med kulhydrater
Prøver at holde det så lean så muligt, og så bare kører længere bulk periode og samtidig holde en nogenlunde fedtprocent hele året rundt.
Prøver så vidt muligt at spise sundt og få mine kalorier gennem kosten, selvom jeg nogengange er nødsaget til at tage en weightgainer shake. Ellers hedder det bare 30g whey og kreatin blandet med skummetmælk efter træning.
... Al kritik af kost og træning, gode råd eller bare nogen søde hilsner er meget velkomne
- så ved jeg da i det mindste, at der er nogen der læser med.

Heldigvis fandt jeg hurtigt et alternativ, der muligvis også er bedre.
Kan ikke køre den almindelige pull-up, da der kommer sådan en plade i vejen, så jeg køre den version i stedet (Minder også mere om den pull-down variant, jeg kørte)