Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1151
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1148

Følg bodybuilding.dk på

Whey, optages for hurtigt!?!

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Nu læste jeg i en anden tråd at det er videnskabligt bevist at whey protein optages for hurtigt, hvilket kan være et problem for shaken efter træning. Hvor meget hold er der i det og hvad kan man gøre ved det? Det skal jo nok ikke forståes sådan at det er fuldstændig nytteløst at tage whey efter træning, men er der nogen af jer der ved noget mere om det?
LIFT - EAT - REST - REPEAT
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Randers

Træner her: Randers styrke og motionsklub (Fjeren)

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 165.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

X skrev:Nu læste jeg i en anden tråd at det er videnskabligt bevist at whey protein optages for hurtigt, hvilket kan være et problem for shaken efter træning. Hvor meget hold er der i det og hvad kan man gøre ved det? Det skal jo nok ikke forståes sådan at det er fuldstændig nytteløst at tage whey efter træning, men er der nogen af jer der ved noget mere om det?

Umildbart vil jeg sige nej, den teori holder ikke. Men kan du linke til den anden tråd, så vi har noget at gå ud fra?

Geografisk sted: Hjørring

Træner her: Hjørring Helsestudie
Hobro Helse Sport
Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 232.00
- Dødløft: 232.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg kan sgu ikke lige finde tråden, men det eneste der stod var at: det er videnskabligt bevist at whey protein optages for hurtigt i kroppen. Mere stod der ikke og det var heller ikke det tråden handlede om. Men det kan jo være der er nogen her der ved noget mere om det...
Brugeravatar

Styrkeliste

Nu ved jeg ikke hvem der har skrevet indlægget, men whey kan ikke optages "for hurtigt". Det er da kun positivt hvis dit protein tilskud optages hurtigt, så er der mulighed for at tage det lige efter træning og få mest muligt ud af det :)

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 160.00

Prøv at læs 2. nederste post...men nu jeg kigger på det er det muligvis mig der har misforstået noget.
Brugeravatar

Styrkeliste

Det eneste tidspunkt whey protein ikke er 100 % optimalt, er lige før sengetid, da det netop pga. den hurtige optagelighed ikke holder mange timer ind i natten.

Men efter træning er whey protein jo lige netop optimalt, da der er brug for protein så hurtigt som muligt efter et træningspas. Ham som har skrevet at det kan optages for hurtigt, må enten have misforstået noget, eller også har du misforstået ham.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Thomas Jagd skrev:Det eneste tidspunkt whey protein ikke er 100 % optimalt, er lige før sengetid, da det netop pga. den hurtige optagelighed ikke holder mange timer ind i natten.

Men efter træning er whey protein jo lige netop optimalt, da der er brug for protein så hurtigt som muligt efter et træningspas. Ham som har skrevet at det kan optages for hurtigt, må enten have misforstået noget, eller også har du misforstået ham.

Ok, mon ikke det bare er mig der har misforstået noget.
Brugeravatar

Styrkeliste

Hov, tråden kommer her viewtopic.php?t=15851
Brugeravatar

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:Det eneste tidspunkt whey protein ikke er 100 % optimalt, er lige før sengetid, da det netop pga. den hurtige optagelighed ikke holder mange timer ind i natten.

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?p_id=111&a_id=30&mode=detail&title=art

ifølge denne undersøgelser er kasein bedre efter træning, jeg skal ikke kunne sige hvor meget hold der er i det, men tanken er da interessant nok
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

i forholde til prisen vil jeg være ret ligeglad med den forskel

Geografisk sted: Vestbjerg

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 122.00

Det ender fandme med at blive en dyr fornøjelse så. En shake whey i havregrynen om morgenen, en whey shake før træning, en kassein efter træning og en kassein før sengetid...
Brugeravatar

Styrkeliste

Måske det ville være en ide at blande sit whey op med mælk i stedet for vand, så optages det da en lille smule langsommere.
Brugeravatar

Styrkeliste

X skrev:Det ender fandme med at blive en dyr fornøjelse så. En shake whey i havregrynen om morgenen, en whey shake før træning, en kassein efter træning og en kassein før sengetid...

Du kunne jo også prøve at spise noget mad i stedet for alt det pulver...
Brugeravatar

Træner her: Power Gym

Gozo skrev:
X skrev:Det ender fandme med at blive en dyr fornøjelse så. En shake whey i havregrynen om morgenen, en whey shake før træning, en kassein efter træning og en kassein før sengetid...

Du kunne jo også prøve at spise noget mad i stedet for alt det pulver...

Det tror jeg er den forkerte du siger det til
Brugeravatar

Styrkeliste

Det ender fandme med at blive en dyr fornøjelse så. En shake whey i havregrynen om morgenen, en whey shake før træning, en kassein efter træning og en kassein før sengetid

Det er ikke bare dyrt, men total unødvendigt.

Er du vegetar?
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

JensL skrev:
Det ender fandme med at blive en dyr fornøjelse så. En shake whey i havregrynen om morgenen, en whey shake før træning, en kassein efter træning og en kassein før sengetid

Er du vegetar?

Nej, jeg er altædende, men derfor er det sgu stadig en god ide at snuppe en shake om morgenen, efter træning og når man går i seng og i artiklen mener de jo også man skal have en før træning...men der æder jeg nu 200g kylling en halv time før.
Brugeravatar

Styrkeliste

X skrev:
JensL skrev:

Er du vegetar?

Nej, jeg er altædende, men derfor er det sgu stadig en god ide at snuppe en shake om morgenen, efter træning og når man går i seng og i artiklen mener de jo også man skal have en før træning...men der æder jeg nu 200g kylling en halv time før.

Der er andre fødevarer der er langt bedre at få før man går i seng end hurtigtoptagende whey.

Så vidt jeg kan se har jeg skrevet kassein før sengetid og på min spand står der LANGSOMT OPTAGELIGT. Men ja, gu fanden er pulver unødvendigt hvis man spiser 100% ordentlig. Men jeg har det fint med at hælde pulver i mine havregryn, drikke en shake efter træning og en før jeg går i seng, tror ikke det er så fandes unormalt. Men det er da fint hvis i kan klare jer uden, tillykke.
Brugeravatar

Styrkeliste

X skrev:Så vidt jeg kan se har jeg skrevet kassein før sengetid og på min spand står der LANGSOMT OPTAGELIGT. Men ja, gu fanden er pulver unødvendigt hvis man spiser 100% ordentlig. Men jeg har det fint med at hælde pulver i mine havregryn, drikke en shake efter træning og en før jeg går i seng, tror ikke det er så fandes unormalt. Men det er da fint hvis i kan klare jer uden, tillykke.

Havde ikke set du havde skrevet kassein nogle steder, så kun overskriften og regnede med det var det du mente.
Btw; sindsygt profil pic :shock:

Det gør ingenting, jeg er bare sulten og når jeg er sulten bliver jeg lidt gnaven, ha ha.

Det er min knald&gas (Beretta 92F Miami) pistol jeg har leget lidt med. Den kan skyde løs krudt, så bruger den nytårsaften og noget, det er sjov nok. Man kan også bruge dem til tåregas og i Tyskland, mener jeg det er, er det lovligt at går med dem på sig...sygt.
Brugeravatar

Styrkeliste

Er der slet ikke noget hold i artiklen eller er i ligeglade...jeg er begyndt at lave en halv halv med whey og kassein efter træning, men hvis det er direkte forkert det der står i artikler går jeg tilbage til rent whey, men der er nok ikke nogen her der ved om det er rigtig eller forkert.
Brugeravatar

Styrkeliste

X skrev:Er der slet ikke noget hold i artiklen eller er i ligeglade...jeg er begyndt at lave en halv halv med whey og kassein efter træning, men hvis det er direkte forkert det der står i artikler går jeg tilbage til rent whey, men der er nok ikke nogen her der ved om det er rigtig eller forkert.

Jamen det er jo svært at modbevise hvis undersøgelsen har vist det således. Jeg tror umiddelbart ikke det har den store effekt hvis du spiser efter "regelsættet" efter endt træning. Tror problemet der opstår i relation til denne undersøgelse er at der ikke indtages kulhydrater efter træning. Proteinerne bliver frigivet med det samme og kroppen bruger disse som energi. Dvs de ikke er tilgængelige efter "kort tid". Kassein derimod frigives langsommere, og der vil derfor i en længere periode være proteiner tilgængelige til bibeholdelsen af muskelopbyggelsen i et længere stykke tid selvom en del af proteinernes energi omsættes til energi.
Jeg har ikke kigget på undersøgelsen påny, men mener dette kan være en del af løsningen hvorfor. Der skrives så vidt jeg husker at man sagtens kan bruge valle hvis indtagelsen sker gennem flere omgange efter endt træning. Dette viser måske også at jeg er inde på noget af det rigtige. Dog er det en ren hypotese jeg fremlægger, men kan ikke umiddelbart se hvorfor det ellers skulle foirholde sig sådan.

Personligt kører jeg en pre og post shake med valle og supplerer hurtigtoptageligt kulhydrat til post shaken for at booste insulin-niveauet til at optimere den anabolske effekt. Tror ligeledes at kulhydraterne forhindre at energien fra proteinerne omsættes..
Billede
What doesn't kill you makes you stronger..

Log - http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=8097
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2007

Geografisk sted: Amager

Træner her: City Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (10)

Har læst et sted inde på bb.com, at det bedste skulle være en whey shake med kulhydrater efter træning, og så et måltid med langsomtoptageligt protein forholdsvis hurtigt efter, en time til halvanden. På den måde får man den hurtige effekt fra whey proteinet, men får også den længerevarende effekt fra kaseinen.
Synes også dette giver mening i forhold til det undersøgelsen går på. Whey optages for hurtigt, men dette er jo ikke et problem, hvis man så spæder til med kasein inden wheyen er stoppet med at virke.

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 182.00

Basheesh skrev:Har læst et sted inde på bb.com, at det bedste skulle være en whey shake med kulhydrater efter træning, og så et måltid med langsomtoptageligt protein forholdsvis hurtigt efter, en time til halvanden. På den måde får man den hurtige effekt fra whey proteinet, men får også den længerevarende effekt fra kaseinen.
Synes også dette giver mening i forhold til det undersøgelsen går på. Whey optages for hurtigt, men dette er jo ikke et problem, hvis man så spæder til med kasein inden wheyen er stoppet med at virke.

Kasseinindtagelse gør at proteinoptagelsen sker over en længere periode, altså netop ikke når du indtager det. På det du skriver indtager du kassein et pænt stykke efter træningen og kun valle ligeefter hvilket netop gør at det kan optages med det samme. Hvis det skal maksimeres bør du teoretisk indtage kasseinen sammen med post-shaken eller faktisk samtidig med din pre-shake for at sikre optagelsen af kaseinen sker når der bliver behov for det. Omkring 2-6timer efter træningen..
Kulhydraterne du nævner er for at sikre at "after-burneren" af kcal fra træningen ikke består af energi nedbrudt fra proteinet der indtages og sikre muskelopbygning. Samtidig med self at kulhydraterne også skal bruges til muskelopbygning. Desuden resulterer de hurtige kulhydrater i at spike dit insulin-niveau således at den androgene effekt af træningen maksimeres, dvs. større muskelvækst. For så vidt har kulhydratindtagelsen ikke noget at gøre med typen af protein der indtages, men i denne undersøgelse er der så vidt jeg husker ikke noget kulhydrat indtag, hvilket netop i denne situation kan resultere i at den hurtigoptagelige protein, valle, mest omsættes til energi, after-burner effekten af træningen, og ikke benyttes til muskelopbyggelse.. Men igen det er ren hypotese at det er grunden til resultaterne i undersøgelsen.
Billede
What doesn't kill you makes you stronger..

Log - http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=8097
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2007

Træner her: City Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (10)

Sniper skrev:
X skrev:Er der slet ikke noget hold i artiklen eller er i ligeglade...jeg er begyndt at lave en halv halv med whey og kassein efter træning, men hvis det er direkte forkert det der står i artikler går jeg tilbage til rent whey, men der er nok ikke nogen her der ved om det er rigtig eller forkert.

Jamen det er jo svært at modbevise hvis undersøgelsen har vist det således. Jeg tror umiddelbart ikke det har den store effekt hvis du spiser efter "regelsættet" efter endt træning. Tror problemet der opstår i relation til denne undersøgelse er at der ikke indtages kulhydrater efter træning. Proteinerne bliver frigivet med det samme og kroppen bruger disse som energi. Dvs de ikke er tilgængelige efter "kort tid". Kassein derimod frigives langsommere, og der vil derfor i en længere periode være proteiner tilgængelige til bibeholdelsen af muskelopbyggelsen i et længere stykke tid selvom en del af proteinernes energi omsættes til energi.
Jeg har ikke kigget på undersøgelsen påny, men mener dette kan være en del af løsningen hvorfor. Der skrives så vidt jeg husker at man sagtens kan bruge valle hvis indtagelsen sker gennem flere omgange efter endt træning. Dette viser måske også at jeg er inde på noget af det rigtige. Dog er det en ren hypotese jeg fremlægger, men kan ikke umiddelbart se hvorfor det ellers skulle foirholde sig sådan.

Personligt kører jeg en pre og post shake med valle og supplerer hurtigtoptageligt kulhydrat til post shaken for at booste insulin-niveauet til at optimere den anabolske effekt. Tror ligeledes at kulhydraterne forhindre at energien fra proteinerne omsættes..

Tror faktisk du er inde på noget rigtigt. Det kunne ihvertfald meget sandsynligt være grunden til at undersøgelsen konkluderer som den gør
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

X skrev:Så vidt jeg kan se har jeg skrevet kassein før sengetid og på min spand står der LANGSOMT OPTAGELIGT. Men ja, gu fanden er pulver unødvendigt hvis man spiser 100% ordentlig. Men jeg har det fint med at hælde pulver i mine havregryn, drikke en shake efter træning og en før jeg går i seng, tror ikke det er så fandes unormalt. Men det er da fint hvis i kan klare jer uden, tillykke.

Forkert... Med en optimal kost er det ikke nødvendigt at supplere med protein tilskud...
Eller der findes ihvertfald ingen dokumentation for at særligt hurtigt optagelige proteiner er bedre end alt mulligt andet...
Iøvrigt synes jeg det er lidt sjovt at folk rent faktisk blander kasein og valleprotein... Det er bare en ustyrligt dyr måde at lave skummetmælk på...
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

incognito skrev:

Forkert... Med en optimal kost er det ikke nødvendigt at supplere med protein tilskud...
Eller der findes ihvertfald ingen dokumentation for at særligt hurtigt optagelige proteiner er bedre end alt mulligt andet...
Iøvrigt synes jeg det er lidt sjovt at folk rent faktisk blander kasein og valleprotein... Det er bare en ustyrligt dyr måde at lave skummetmælk på...

Og hvis man som de fleste bodybuildere og vægttræningsatleter spiser hver 3. time, så er det hamrende lige meget med timing, optagelseshastigheder og hvad har vi, da der vil være et konstant flow af aminosyre hele tiden. Folk har en tendens til at gå alt for meget op i detaljer, istedet for at optimere de ting som virkelig tæller.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:Og hvis man som de fleste bodybuildere og vægttræningsatleter spiser hver 3. time, så er det hamrende lige meget med timing, optagelseshastigheder og hvad har vi, da der vil være et konstant flow af aminosyre hele tiden. Folk har en tendens til at gå alt for meget op i detaljer, istedet for at optimere de ting som virkelig tæller.

Den kan jeg til dels støtte.
At opretholde en positiv kvælstofbalance gennem døgnet på denne måde, er selvfølgelig alfa og omega.
Men at beskæftige sig med detaljer for at finde genveje, kan jeg ikke se man skal frasige sig.
Dem er der jo og det kan ikke diskuteres.

Om hvor vidt de så bidrager i den store sammenhæng, kan ingen vist fortælle, så lad tvivlen komme os til gode så længe det ikke påfører os nogen skade :wink:
"Ydmyghed består ikke i at fornægte sig selv, men i at vedkende sig sin handling "
Antoine de Saint-Exupéry
Brugeravatar

Geografisk sted: Sorø

Taurus skrev:
Thomas Jagd skrev:Og hvis man som de fleste bodybuildere og vægttræningsatleter spiser hver 3. time, så er det hamrende lige meget med timing, optagelseshastigheder og hvad har vi, da der vil være et konstant flow af aminosyre hele tiden. Folk har en tendens til at gå alt for meget op i detaljer, istedet for at optimere de ting som virkelig tæller.

Den kan jeg til dels støtte.
At opretholde en positiv kvælstofbalance gennem døgnet på denne måde, er selvfølgelig alfa og omega.
Men at beskæftige sig med detaljer for at finde genveje, kan jeg ikke se man skal frasige sig.
Dem er der jo og det kan ikke diskuteres.

Om hvor vidt de så bidrager i den store sammenhæng, kan ingen vist fortælle, så lad tvivlen komme os til gode så længe det ikke påfører os nogen skade :wink:

Det var nu heller ikke fordi jeg ikke mener man skal optimere hvor man kan. Mange har bare uendeligt travlt med at hænge sig i bitte små detaljer, uden at have styr på det basale.

Ikke at det nødvendigvis gør sig gældende for X, men der er jo flere end dem som poster, der læser forummet. Og det er synd hvis de kører sur i det, fordi de tror det er nødvendigt at tænke på optagelseshastigheder og hvad har vi, for at få gode resultater.
Redaktør

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online