Jeg har hørt nogle rygter om at familiemedlemmer til den stakkels dreng vil sagsøge centeret (og kæden) pga. ulykken (eller i hvert fald kræve erstatning fra dennes forsikring).
Her tænker jeg et oplæg til debat:
1. Øvelsen er ikke blevet anbefalet af personalet.
2. Der har i flere år hængt en advarsel (se billede) at køre øvelsen på denne måde
3. Det er en 100% selvopfunden installation, dvs. ikke sådan udstyret skal bruges korrekt. I min verden svarer det til at klage over at man tabte en håndvægt over sine tæer, fordi ens fingre gav op, og så klager over at det var centerets skyld..
Hvad siger i?
Og lad os holde "Fryd for ham, han var idiot" eller andre ligegyldigheder for os selv, right
Historien er her:
Det her er så langt fra en sjov historie som noget kan blive, men jeg blev virkelig overrasket over hvor galt det kan gå, og jeg synes at det skal spredes...
I alle centre der har et kabeltræk og nogle V-bar handles, er der sandsynligvis folk der laver den her øvelse:

I mit center hænger der dog ovenstående advarsel der fraråder at køre parallel bar pullups på denne måde, da potentialet for at skade sine fingre er ret stort. Håndtaget kan ret let glide. Derudover er der en million andre muligheder for pullups.. Og hvis man endelig vil bruge et V-bar greb, så kan man bare smække det over i et af smith stativerne. Der smutter det ingen steder.
Advarslen anbefaler at man istedet kører pulldowns, chin ups, pullups eller andet lignende. Ganske fine alternativer hvis du spørger mig.
Anyhow... i mandags gik det åbenbart galt! Pænt galt...
En ung gut i centeret kører øvelsen og det går derudaf.. Pludselig smutter håndtaget og han hænger nu og dingler med al sin kropsvægt der nu klemmer på hans ene finger.
Det resulterede i at han nu ikke kan give high fives, men kun high 4 3/4 fives. Han fik kraftedeme kappet det yderste led af fingeren. Jeg ved ikke hvilken finger, men det er vel også sagen fuldstændig uvedkommende.
Jeg blev virkelig overrasket over det! Jeg har aldrig selv kørt den, netop af førnævnte årsager, men har altid tænkt "Nå ja, så kan folk forstuve en finger eller 2 hvis det nu sku gå galt...". Sedlen på det øverste billede har dog hængt ved stativet mange år tilbage, og jeg har aldrig set eller hørt en instruktør anbefale den. I hvert fald ikke i mit center. Gutten her havde så fået den vist i et tidligere center...
Nu er sedlen blevet rykket så den hænger endnu mere tydeligt, og der er kommet en ekstra seddel på nu, der forhåbentlig kan få folk til at droppe det...
EDIT: Kan se at det er svært at tyde hvad der står på ekstra sedlen, men det er centerlederen der skriver at nu er det altså gået galt for et medlem, og hun opfordrer virkelig folk til at lave pullups andre steder, for deres egen skyld

men jeg synes det er god stil fra centerets side at hænge den slags advarsler op... der var på et tidspunkt også en "træk ikke til nakken fordi blablabla..." ved pulldown maskinen i mit center. den er så åbenbart blevet fjernet igen...