Acid skrev:Jeg har læst
denne artikel, og kan se at der står at hvert træningspas er designet til at tage 40 minutter. Det forstår jeg bare slet ikke, for der er 27 sæt i hvert træningspas, hvilket giver næsten 1½ minut til hvert sæt
inklusiv pauser mellem øvelser og sæt. Synes det er ret voldsomt, men så er det vel også meningen at man skal gå ned i vægt efter hvert sæt?
Joel Marion har har planlagt pauserne mellem sæt til at være 45 til 60 sekunder ved 4x10 og 60 til 75 ved 5x5, hvor du alternerer - ikke supersetter - mellem to øvelser. Han fortæller dog på T-Nations forum, at hvis man ikke kan eller gider de små pauser, kan man tage en øvelse af gangen. Det forværrer ikke programmet eller den styrke- og vækstmæssige nyttevirkning heraf, men reducerer blot dets tidsmæssige effektivitet ifølge ham.
Mht. til at gå ned i vægt, kan du evt. se på Poul Haackers nyeste apropos:
apropos.php?page=51Jeg synes dog, det er lidt lulz at holde så korte pauser ved 5x5, som Marion foreskriver, da formålet hermed er maksimal styrkeudvinding. Jeg vil foreslå at tage pauserne på dagsordenen og så stræbe efter at begrænse dem ved 4x10. Korte pauser er alligevel noget, man skal konditioneres til.
Acid skrev:Hvordan implementerer man progression i et SDH program?
Du tager den på dagsordenen, men den skal nok forekomme hurtigt af sig selv, fordi der veksles mellem mange og få reps.
Acid skrev:Jeg kører pt B2B og der er 24 øvelser per træningspas som jeg er ca 1½ time om at komme i gennem. Er det for meget at kaste sig ud i 27sæt/40min når man kommer fra 24sæt/90min, eller gør det lavere antal øvelser til hver muskelgruppe under samme træningspas op for dette?
Første gang jeg gav mig i kast med programmet, fandt jeg, at de små pauser var for meget for mig, hvorfor fulgte førnævnte løsning med at gennemføre en øvelse af gangen. Det har jeg også gjort en gang efterfølgende, og det fungerer ganske fint.
Acid skrev:Når jeg nu er vandt til 2x2 træningspas per uge, skal jeg så evt starte op med færre end 5 fullbody træningspas per uge og så lige så stille bygge op?
Helst ikke. Programmet er baseret på et concentrated loadingprincip. Taget fra en artikel fra bb.dk:
BB.dk skrev:”Concentrated loading” betyder at man for en kort periode træner hårdere end man er i stand til at restituere sig fra over en længere periode. Med denne type programmer træner man hårdt og meget og den slags træning virker. Til gengæld akkumulerer man ofte træthed under sådan et program, som man først restituerer sig fra efter nogle dage eller uger, undertiden med en superkompensation, så man lige pludselig lander noget over sit oprindelige niveau.
[...]
Man skal altså gennemføre alle sæt og alle træningsdage på den angivne tid. Strækker man f.eks. programmet ud over længere tid går ”concentrated loading” ideen tabt og man må forvente væsentligt ringere resultater.
Kilde:
artikler/styrketraening/styrketraening/smolov-jr---galskab-fra-sten.html
Marion skriver dog, at man om nødvendigt kan nøjes med fire ugentlige træninger, men heller ikke mindre, og at resultaterne vil være derefter.
Acid skrev:I stedet for at rotere øvelser hver x uge, kan jeg så ikke rotere fra træningspas til træningspas så jeg fx har 3 forskellige fullbody programmer jeg roterer i mellem?
Man skal ikke rotere øvelser hver uge:
Joel Marion skrev:You are doing the same exact workout, with the same exact exercises, 5 times a week. Stick with the same exercises for 3 weeks. After 3 weeks, choose new exercises. Then use those same exercises for 3 weeks.
En del af den hurtige styrkefremgang skyldes neurale tilpasninger, hvilket i langt mindre grad forekommer, hvis man skifter øvelser.
Acid skrev:Og forresten, hvornår træner man læg?

Som udgangspunkt fraråder Marion at inkludere yderligere øvelser, men læg og biceps kan smides ind i slutningen af en træning, når man synes, skriver han.
Acid skrev:Andre gode råd/forslag/pro-tips? Hvis det har nogen betydning så har jeg under 1 års træningserfaring.
Det kan godt lade sig gøre, og det er lækkert program, som jeg mere end én gang har haft stor succes med. Jeg tweaker det dog efter velbefindende med hans argumenter og tanker in mente.
Mange af svarene uddybes og flere spørgsmål besvares af forfatteren i programmets officielle tråd på T-Nation:
http://tnation.t-nation.com/free_online ... 7&pageNo=1