Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1194
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1192

Følg bodybuilding.dk på

Program til bulk

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Efter en succesfuld cut, hvor jeg gik fra 103 kg og ramte 91 kg i slut august måned med en BF på 9-10%. Det var sjovt at komme derned, der har jeg ikke været siden jeg spillede fodbold på højt plan i mine helt unge dage. :lol:
Jeg har sat mig en 1 års plan for at der er nogle ting jeg skal opnå i år, som selvfølgelig delevalueres hen ad vejen. Et af målene er i hvertfald at få bygget noget seriøs masse på igen, og vil gerne op at ramme i hvertfald 100 med bf på maks 12-14%

I forbindelse med det, har jeg været lidt på udkig efter et program med en ret høj volume og med en masse fokus på Hypertrofi og masse.
Jeg synes ikke jeg har kunne findet det helt store ud fra google.

Jeg synes jeg flagrer rundt i en masse programmer og har den seneste måned skiftet program 2-3 gange.. og overvejet det endnu flere gange... Totalt borderline :oops:

I hvertfald...
Jeg vil gerne have noget struktur på.

Jeg fulgte i mit cut B2B og havde fin succes med det. Synes bare volumen er lidt for lav, frekvensen er også lidt for lav, og isolationsøvelser synes jeg måske heller ikke helt der er nok af til en bulk..
Jeg træner ikke for udpræget styrke, mest masse og looket.

Hvad anbefaler I af programmer med høj volumen, god frekvens, fint udvalg af isolationsøvelser til en bulk?

Personligt har jeg kigget lidt på arnold blueprint for mass, men ved ikke helt hvad jeg synes om det :)

Smid endelig et forslag, eller en kommentar hvis jeg er helt galt på den :)

På forhånd tak
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Kbh

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 120.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Ville man få gode resultater under en bulk med et 2 split Upper/Lower?
Fx med 3x upper og 2x lower i løbet af en uge, og så tilføre måske lidt ekstra ISO-øvelser og en god volumen? Frekvensen fejler i hvertfald ingenting.
Brugeravatar

Styrkeliste

Som du nævner flere gange, så ønsker du mere volume. Det kan næsten kun være ved 2-3 split.

- Har selv haft stor succes med 3-split, ( ved 3-split øger du din forbrænding kraftigt, i forhold til b2b.. så der skal dog også mere mad ind )
Brugeravatar

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 164.00
- Dødløft: 190.00

Zamoth skrev:ved 3-split øger du din forbrænding kraftigt, i forhold til b2b.. så der skal dog også mere mad ind

Hvad er dit grundlag for at påstå dette?
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Garik skrev:
Zamoth skrev:ved 3-split øger du din forbrænding kraftigt, i forhold til b2b.. så der skal dog også mere mad ind

- Kommer selvfølgelig helt an på hvordan du bygger dit program op.. men som udgangpunkt.

fullbody/B2B giver dig færre træninger/hver anden dag.. altså, på en uge har du ca. 3 restdays

med 3-split får du 1 restday om ugen.. hvilket øger din aktivitets niveau, hvilket øger din forbrænding?

Am i wrong?
Brugeravatar

Styrkeliste

Zamoth skrev:
Garik skrev:

- Kommer selvfølgelig helt an på hvordan du bygger dit program op.. men som udgangpunkt.

fullbody/B2B giver dig færre træninger/hver anden dag.. altså, på en uge har du ca. 3 restdays

med 3-split får du 1 restday om ugen.. hvilket øger din aktivitets niveau, hvilket øger din forbrænding?

Am i wrong?

Afhænger nærmere af den samlede volumen :)
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Garik skrev:
Zamoth skrev:
Garik skrev:

Am i wrong?

Derudover er der mere "Overkill" på de enkelte muskel grupper, i 3-split = højere volume?
Brugeravatar

Styrkeliste

Zamoth skrev:
Garik skrev:
Zamoth skrev:
Garik skrev:

Am i wrong?

Derudover er der mere "Overkill" på de enkelte muskel grupper, i 3-split = højere volume?

Så er spørgsmålet jo så, om det i virkeligheden er fordelagtigt med en højere volumen - tangerende "overkill".
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Garik skrev:
Zamoth skrev:
Garik skrev:
Zamoth skrev:
Garik skrev:

Am i wrong?

Så er spørgsmålet jo så, om det i virkeligheden er fordelagtigt med en højere volumen - tangerende "overkill".

Efter 2 års trænings burde det ikke være overkill.

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (31)

Det blev forklaret i en anden tråd, men her kommer den så lige igen.
Der er intet der tyder på, at mere volumen per træning har nogen betydning. Se på samlet volumen over en mikro-/meso-cyklus eller en hel blok. Periodiser progressivt derefter.
Alt andet er brooooooooo-sceince.

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 150.00

Kostplan: Ingen kostplan

Men har ikke fået svar på mit spørgsmål...
Ville det fungerer i forhold til optimalt opbyggelse af muskelmasse at køre 2-split Upper/Lower med 3x Upper dage og 2x Lower dage.
Eventuelt kunne jeg variere i dagene, så det miksede mellem styrke og hypertrofi dage (på styrkedage lidt lavere overall volumen og lavere reprange, og selvfølgelig omvendt på hypertrofi dagene?)

Frekvensen ved dette modificerede program med 3x Upper dage og 2x Lower dage fejler da intet. Eller hvad?
Brugeravatar

Styrkeliste

Les Obey skrev:Men har ikke fået svar på mit spørgsmål...
Ville det fungerer i forhold til optimalt opbyggelse af muskelmasse at køre 2-split Upper/Lower med 3x Upper dage og 2x Lower dage.
Eventuelt kunne jeg variere i dagene, så det miksede mellem styrke og hypertrofi dage (på styrkedage lidt lavere overall volumen og lavere reprange, og selvfølgelig omvendt på hypertrofi dagene?)

Frekvensen ved dette modificerede program med 3x Upper dage og 2x Lower dage fejler da intet. Eller hvad?

Det kan være optimalt, det kan være ok og det kan være noget skidt. Det afhænger af andre og langt vigtigere parametre, end dit split.
Men du kan sagtens vælge det split og opleve pæne gains. Det er dog langt vigtigere at du får lagt en fornuftig progression ind over.

Styrkeliste

Yeezus skrev:

Det kan være optimalt, det kan være ok og det kan være noget skidt. Det afhænger af andre og langt vigtigere parametre, end dit split.
Men du kan sagtens vælge det split og opleve pæne gains. Det er dog langt vigtigere at du får lagt en fornuftig progression ind over.

Progressive overload i forhold til helt normalt bare at øge vægten progressivt, har aldrig fulgt nogen form periodisering eller anden form for oresiions program. Har blot øget vægten over tid. Hvilket betød jeg på 5 måneder gik fra 80 kg til 130 kg i dødløft 1RM
Brugeravatar

Styrkeliste

Les Obey skrev:
Yeezus skrev:

Progressive overload i forhold til helt normalt bare at øge vægten progressivt, har aldrig fulgt nogen form periodisering eller anden form for oresiions program. Har blot øget vægten over tid. Hvilket betød jeg på 5 måneder gik fra 80 kg til 130 kg i dødløft 1RM

Du kan være overloade ift vægt ja, men også volumen, frekvens, m.m.
Det er også fint. Og jeg tror ikke at der nogen, der har nogle flere træningsår på bagen end dig, kan sige sig fri fra, bare at have kørt på i deres første år og så løftet lidt tungere når det føltes rigtigt.
Du vil dog komme til et punkt, hvor du ikke længere "bare" bliver stærkere. Da vil din planlagte progression blive din gode ven.
Det er ikke umuligt at du kan køre videre på gefühlen i noget tid endnu og se fine resultater. Du har givetvis rigeligt med potentiale endnu, med et DL på 130 kg og en kropsvægt på 90 kg. Selvom det ikke er det du spørger efter, så er det bedste råd du kan få, at spise, sove og træne med fornuftig teknik. Ift det du spørger om, så kør på med 3 x Upper og 2 x Lower, hvis du synes det er fedt. Bare vær opmærksom på, at det har en marginal betydning.

Styrkeliste

Yeezus skrev:Det blev forklaret i en anden tråd, men her kommer den så lige igen.
Der er intet der tyder på, at mere volumen per træning har nogen betydning. Se på samlet volumen over en mikro-/meso-cyklus eller en hel blok. Periodiser progressivt derefter.

Der blev også forklaret i den tråd, at ligegyldigt hvordan du vender og drejer det, så HAR en traditionel full body program begrænsninger. Det er faktum. Disse begrænsninger behøver ikke at være genstand for at man ikke opnår fremgang. MEN efter at have trænet seriøst i 2 år eller mere vil de disse begrænsninger have en større betydning og HER vil en split program med højere volume og andre fordele dermed blive attraktiv HVIS man ØNSKER en forstat nævneværdig fremgang, men det er igen et spørgsmål om prioriteter.

01-jeller skrev:
Yeezus skrev:Det blev forklaret i en anden tråd, men her kommer den så lige igen.

Der blev også forklaret i den tråd, at ligegyldigt hvordan du vender og drejer det, så HAR en traditionel full body program begrænsninger. Det er faktum. Disse begrænsninger behøver ikke at være genstand for at man ikke opnår fremgang. MEN efter at have trænet seriøst i 2 år eller mere vil de disse begrænsninger have en større betydning og HER vil en split program med højere volume og andre fordele dermed blive attraktiv HVIS man ØNSKER en forstat nævneværdig fremgang, men det er igen et spørgsmål om prioriteter.

Jeg kan se du ikke præsenterer noget (undersøgelse, artikel, etc.) der underbygger dine påstande, hvorfor de må stå tilbage som blot det, nemlig påstande. Dine holdninger er i så fald værdiløse og jeg vælger at se bort fra dem. Jeg håber, mest for din egen skyld, at du kan forstå hvorfor.

Styrkeliste

Fik efterhånden fastlagt, at jeg havde gjort mig de rette tanker om et Upper/Lower 2-split til min bulk, så det er dejligt.
På trods af at det måske ikke er sådan videre relevant, så har jeg kigger lidt efter hvilket program jeg vil følge i mit split.

Jeg kiggede på både maxer's 2split Upper/Lower og så dette fra student aestethics http://www.student-aesthetics.com/wp-content/uploads/2016/02/Student-Aesthetics-Upper-Lower-Split.pdf

Ud fra min synsvinkel ser det fra student aestethics "bedst" ud, uden at have den store erfaring på det område. Hvilket et vurderer I som værende mest optimal og bedst opbygget i forhold til masse.

Derudover for videre info, kan man læse den LANGE artikel der ligger bag programmet i linket (det er seperat fra PDF'en) den understøtter programmet ret godt og kommer virkelig med nogle videnskabelige synspunkter on point, hvis man stadig er ny som mig (1,5-2 års erfaring)
Brugeravatar

Styrkeliste

Yeezus skrev:
01-jeller skrev:

Jeg kan se du ikke præsenterer noget (undersøgelse, artikel, etc.) der underbygger dine påstande, hvorfor de må stå tilbage som blot det, nemlig påstande. Dine holdninger er i så fald værdiløse og jeg vælger at se bort fra dem. Jeg håber, mest for din egen skyld, at du kan forstå hvorfor.

I studiet bliver der refereret til en 3 split som kun bliver udført engang. Det er altså det halve frekvens og volumen af den 3-split på 6 træninger i ugen jeg refererer til. Det siger med andre ord af sig selv, at man opnår bedre resultater med en full body program i forhold til den 3 split som studiet har brugt.

Behøver jeg at vise dig et studie der referere til diverse fordele jeg har nævnt? Eller siger det af sig selv, at du under 3 split har bedre muligheder for at lave cardio, udstrækningsøvelser, fomroller, stimulere musklerne på flere måder med flere øvelser, har mere overskud til isolationsøvelser, har bedre erfaring med de respektive øvelser og bedre bekendtskab med alle muskler.

Prøv at nævne en styrkeløfter eller bodybuilder der har opnået nogle helt særlige resultater uden krudt som kun har trænet full body hele sit trænings karriere.

01-jeller skrev:Prøv at nævne en styrkeløfter eller bodybuilder der har opnået nogle helt særlige resultater uden krudt som kun har trænet full body hele sit trænings karriere.

LOL. ALLE bodybuildere før 60'erne. Altså alle bodybuildere før steroiderne gjorde deres indtog.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Les Obey skrev:Fik efterhånden fastlagt, at jeg havde gjort mig de rette tanker om et Upper/Lower 2-split til min bulk, så det er dejligt.
På trods af at det måske ikke er sådan videre relevant, så har jeg kigger lidt efter hvilket program jeg vil følge i mit split.

Jeg kiggede på både maxer's 2split Upper/Lower og så dette fra student aestethics http://www.student-aesthetics.com/wp-content/uploads/2016/02/Student-Aesthetics-Upper-Lower-Split.pdf

Ud fra min synsvinkel ser det fra student aestethics "bedst" ud, uden at have den store erfaring på det område. Hvilket et vurderer I som værende mest optimal og bedst opbygget i forhold til masse.

Derudover for videre info, kan man læse den LANGE artikel der ligger bag programmet i linket (det er seperat fra PDF'en) den understøtter programmet ret godt og kommer virkelig med nogle videnskabelige synspunkter on point, hvis man stadig er ny som mig (1,5-2 års erfaring)

Kunne godt tænke mig respons på dette, og at der var fokus på hvad mit post handlede om :whistle:
Brugeravatar

Styrkeliste

Les Obey skrev:
Les Obey skrev:Fik efterhånden fastlagt, at jeg havde gjort mig de rette tanker om et Upper/Lower 2-split til min bulk, så det er dejligt.

Kunne godt tænke mig respons på dette, og at der var fokus på hvad mit post handlede om :whistle:

Begge "programmer" ser fine ud. Når jeg sætter det i anførselstegn, så er det fordi det du linker til blot er et split med nogle øvelser og nogle sæt-/rep-strukturer. For at det er et fuldgodt program, skal du bør du tilføje et mål og gøre dig nogle overvejelser om din progression dertil. Et godt program er ikke isoleret set godt, det afhænger fuldstændig af hvad du har lavet før det og hvad du har tænkt dig at gøre efter programmet. Det behøver ikke være særlig sofistikeret. men uden er der givetvis stor risiko for, at du igen skifter program så snart du finder anden inspiration.
Som udgangspunkt kan du være ret fortrøstningsfuld, når Jacob Beermann står bag. Uanset hvad, så er det ikke det "perfekte" program der vil give dig succes, men den perfekte udførelse af, hvad end du vælger.

Styrkeliste

På dette tidspunkt ville jeg som regel ikke svare længere, men jeg gør alligevel forsøget.

Først og fremmest, jeg er ikke nødvendigvis pro full-body. Jeg pointerer for dig, at volumen skal ses over et større perspektiv end den enkelte træning.

01-jeller skrev:I studiet bliver der refereret til en 3 split som kun bliver udført engang. Det er altså det halve frekvens og volumen af den 3-split på 6 træninger i ugen jeg refererer til.

Du har ikke forstået undersøgelsen. Den har lavet med det objektiv, at undersøge indflydelse af træningsfrekvens på styrke og hypertrofi. Når man vil undersøge en variabel, bliver man, så godt som overhovedet muligt, nødt til at holde alt andet konstant. Du har ret, volumen ville være højere, sandsynligvis dobbelt så højt, når man havde dobbelt så mange træninger. Volumen er bare ikke interessant i den sammenhæng. Du kunne også have 4 eller 5 full-body træninger og derved øge volumen på den anden side af ligningen. At udføre dobbelt så mange træninger ville dog, med al sandsynlighed, og som du også selv siger, have en positiv indflydelse, lige netop pga. af den øgede frekvens jvf. resultatet af undersøgelsen. Undersøgelsen er udført som den er, så det er umiddelbart kun inden for de parametre at vi kan udtale os.

01-jeller skrev:Det siger med andre ord af sig selv, at man opnår bedre resultater med en full body program i forhold til den 3 split som studiet har brugt.

Hvis det siger selv, så er du implicit enig i, at træningsfrekvens er en afgørende faktor så længe volumen er konstant. Altså at det er den samlede volumen der er afgørende og ikke volumen for en enkelt træning.

01-jeller skrev:Behøver jeg at vise dig et studie der referere til diverse fordele jeg har nævnt? Eller siger det af sig selv, at du under 3 split har bedre muligheder for at lave cardio, udstrækningsøvelser, fomroller, stimulere musklerne på flere måder med flere øvelser, har mere overskud til isolationsøvelser, har bedre erfaring med de respektive øvelser og bedre bekendtskab med alle muskler.

Cardio - Antaget at volumen stadig er konstant, så har du vel teknisk set nøjagtig den samme tid til cardio.
Udstræk/foamroller - At mobilisering kan være mere specifik ved et split, fordi du kun træner en begrænset mængde muskler, kunne være en valid pointe. Om det er nødvendigt, er jeg ikke sikker på.
"Stimulere musklerne på flere måder" - Du har stadig en antagelse om, at mest mulig volumen per træning er "bedre". Det er det ikke.
"Bedre erfaring" - Hvis du udøver en bevægelse oftere (højere frekvens), så har vi nok litteratur der fortæller os, at vi bliver bedre til at udføre øvelsen. Jeg præsenterer gerne et af dem for dig. Det hænger sammen med neurologiske adaptioner, hvis det skulle interesse dig.

Du må endelig præsentere et studie på én eller flere af dine påstande. Jeg ændrer gerne holdning, hvis der evidens for det.

01-jeller skrev:Prøv at nævne en styrkeløfter eller bodybuilder der har opnået nogle helt særlige resultater uden krudt som kun har trænet full body hele sit trænings karriere.

Jeg er glad for at du også nævner styrkeløftere. Om de kun har trænet "full-body" hele deres liv, tør jeg ikke sige. Men at squat, DL og bænkpres eller varianter deraf er del af de fleste af deres træninger, tror jeg ikke der hersker tvivl om.
Vedr. BB´ere, så lad os se på Alberto Nunez, en ganske profilieret BB´er. Nej, han har nok ikke trænet full-body hele hans liv og har muligvis aldrig gjort det. Følgende har han dog gjort, jeg aner ikke om han stadig gør. Men, han har bygget hans træning op omkring ugentlige volumen og egentlig bare sørget for at opnå den. Hvis han skulle opnå 100 pull-ups, så kunne det være på 2, 3 eller 4 dage.

Anyways, jeg håber den overordnede pointe står klart. Volumen skal ses over et større perspektiv og træningsfrekvens har sandsynligvis en betydning for hypertrofi.

Styrkeliste

Ja, jeg er enig i, at man opnår bedre resultater med en full body, hvor alle muskler bliver trænet tre gange i ugen kontra en 3-split hvor alle muskler bliver trænet en gang i ugen og volume er tilsvarende i begge. Jeg ville tro det samme uden at have læst studiet.

Men jeg referere jo helt fra starten helt SPECIFIKT til en 3-split hvor alle muskler bliver trænet to gange i ugen. Det ændre på ALT! Og derfor er den studie irrelevant for denne debat. Volume og frekvens hænger sammen. Du kan ikke snakke isoleret om det ene uden at tage det andet i betragtning.

Yeezus skrev:Hvis det siger selv, så er du implicit enig i, at træningsfrekvens er en afgørende faktor så længe volumen er konstant. Altså at det er den samlede volumen der er afgørende og ikke volumen for en enkelt træning.

3-split (eller noget lignende) er lige præcis en kombination der resultere BÅDE i højeste samlede volume og højeste volume for en enkelt træning. Herunder begge dele BETYDELIG højere (kontra fullbody). Det er præcis af samme grund, at jeg mener at full body begrænser en. Fordi man med tiden når et punkt hvor kroppen har brug for en højere volume for at vokse nævneværdigt end hvad full body tillader.

Yeezus skrev:Cardio - Antaget at volumen stadig er konstant, så har du vel teknisk set nøjagtig den samme tid til cardio.

Ikke hvis du tager udgangspunkt i traditionel full body hvor det er meningen, at du skal lave cardio samme dage du træner og dermed køre cardio hvor du i forvejen skal træne hele kroppen. Så om du har samme tid afhænger lidt af dit skema, men det gør om du har samme energi og overskud ikke.

Yeezus skrev:Hvis du udøver en bevægelse oftere (højere frekvens), så har vi nok litteratur der fortæller os, at vi bliver bedre til at udføre øvelsen. Jeg præsenterer gerne et af dem for dig. Det hænger sammen med neurologiske adaptioner, hvis det skulle interesse dig.

Det er du velkommen til. Men det her er et godt eksempel på at du ikke altid behøver et studie til at bekræfte alt. Nogle gange kan sund fornuft indikere nok i sig selv. Sidestående behøver du jo ikke et studie til med mere eller mindre at vide.

Yeezus skrev:Vedr. BB´ere, så lad os se på Alberto Nunez, en ganske profilieret BB´er. Nej, han har nok ikke trænet full-body hele hans liv og har muligvis aldrig gjort det. Følgende har han dog gjort, jeg aner ikke om han stadig gør.

Jeg tror også, at full body er fint at starte med og kan give gode resultater. Jeg tror bare ikke, at det kan forsvares at man bliver ved med at køre det efter flere års træning hvis man stadigvæk ønsker fortsat fremgang.

Zamoth skrev:Som du nævner flere gange, så ønsker du mere volume. Det kan næsten kun være ved 2-3 split.

- Har selv haft stor succes med 3-split, ( ved 3-split øger du din forbrænding kraftigt, i forhold til b2b.. så der skal dog også mere mad ind )

Tjek Mike Mentzers senere programmer - "Less is more". Manden trænede compound én gang om ugen. Med andre ord, han var ikke i nærheden af 3 split ew. Du kan sagtens sikre hypertofi selvom du ikke rammer en muskelgruppe 3 gange om ugen. Husk 30% er træning, de sidste 70% er kosten:)

Og ja, jeg ved godt, at manden kørte på cykel. Men det ændrer ikke på de hypertofiske principper:)
Sidst rettet af CPHGunner 12. okt 2016, 18:26, rettet i alt 1 gang.
Facebook: Marcus Maximus

RIP ZyZZ
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: CPH

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Dødløft: 225.00

Galleri: Vis galleri (1)

01-jeller skrev:

+1

Selvfølgelig har FB begrænsninger. Brug din sunde fornuft; Hvordan vil du ramme alle de små muskelgrupper. Jeg er med på at du aktiverer dem ved compoundøvelser. MEN, der er f.e.k.s en klar kvalitativ forskel for din læg, om du arbejder 5 sæt med dem som en del af dit benprogram, eller om du dedikerer et helt split dem og tæver dem i 45 minutter rent!

FB er mere effektivt hvis du ikke har tiden til, at lave X-antal splits:)
Facebook: Marcus Maximus

RIP ZyZZ
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: CPH

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Dødløft: 225.00

Galleri: Vis galleri (1)