Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1699
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1696

Følg bodybuilding.dk på

Protein-indhold mindre end mærkatet siger

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej drenge og piger :)

Jeg fandt dette skema på bb.com, og ville lige dele det med jer.

https://docs.google.com/spreadsheet/lv? ... true#gid=0

Hvad tænker i om det? Specielt Gaspari's Myofusion ligger dårligt (med næsten 50% af det lovede proteinindhold), så jeg ved at der er flere bb.com-brugere som har smidt deres bøtter ud i vrede.

Reputation point: 5

Geografisk sted: København

Træner her: Anger Mangement

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Indholdet af protein vil aldrig svare præcist til det, der står på bøtten på grund af naturlige variationer, men man kunne måske forvente, at der var tale om en gennemsnitlig værdi og måske ikke, som det lader til at være tilfældet, en maksimum værdi.
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

8800 skrev:Indholdet af protein vil aldrig svare præcist til det, der står på bøtten på grund af naturlige variationer, men man kunne måske forvente, at der var tale om en gennemsnitlig værdi og måske ikke, som det lader til at være tilfældet, en maksimum værdi.

Korrekt. Men de tætteste ligger alligevel cirka 10% fra det opgivede. Myofusion er jo næsten 50% fra. - American Pure Whey indeholder næsten ikke protein. De svarede dog tilbage på anklagen med et "bevis" hvor proteinindholdet svarede til mærkatet, men nogle amerikanere undersøgte det, og fandt ud af at firmaet som stod for undersøgelsen, havde stærke relationer til American Pure Whey, de lå vidst både på samme IP og samme adresse. Men det kan vi ikke få i Danmark, så det betyder ikke så meget.

Myofusion derimod. Folk har snakket om at det skulle smage godt, så jeg har da overvejet det, men det er helt sikkert droppet nu.

Jeg er faktisk lidt mundlam over den her undersøgelse :shock: Nogen steder må der jo være tale om decideret fusk
Brugeravatar

Reputation point: 20

Træner her: FitnessDK Slagelse
FitnessDK Gentofte

Styrkeliste
- Dødløft: 170.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (3)

American Pure Whey Casein:

Claimed: 78.79
Measured: 11.45

Snydt med 85% !
Sidst rettet af Moustafa 14. jun 2012, 13:43, rettet i alt 2 gange.
I hated every minute of training, but I said, "Don't quit. Suffer now and live the rest of your life as a champion."
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Assens

Moustafa skrev:American Pure Whey Casein:

Snydt med 85% !

Den nedenunder er snydt med 99%. Tjek min post 2#, der står noget mere om dem.

SienZ skrev:
Moustafa skrev:American Pure Whey Casein:

Snydt med 85% !

Den nedenunder er snydt med 99%. Tjek min post 2#, der står noget mere om dem.

Ja det er helt vildt. Havde ikke lige forstillet mig at se sådan noget. :o
I hated every minute of training, but I said, "Don't quit. Suffer now and live the rest of your life as a champion."
Brugeravatar

Geografisk sted: Assens

Jeg må lige indskyde at diverse assays på proteinkoncentrationer er stærkt afhængige af hvordan og hvorledes man gør, f.eks. kan forskellige forbehandlinger og ingredienser samt dårlig opløselighed betyde dag og nat i den slags forsøg. Desuden er det ikke rimeligt at vurdere den konkrete koncentration med det her assay, fordi man nødvendigvis bruger en forskellig standard (som f.eks. BSA). Med det sagt, er jeg også ret forbløffet over resultaterne - uanset metoder, er det meget sært at der slet ikke er noget udslag for nogen af produkterne.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Smeden skrev:Jeg må lige indskyde at diverse assays på proteinkoncentrationer er stærkt afhængige af hvordan og hvorledes man gør, f.eks. kan forskellige forbehandlinger og ingredienser samt dårlig opløselighed betyde dag og nat i den slags forsøg. Desuden er det ikke rimeligt at vurdere den konkrete koncentration med det her assay, fordi man nødvendigvis bruger en forskellig standard (som f.eks. BSA). Med det sagt, er jeg også ret forbløffet over resultaterne - uanset metoder, er det meget sært at der slet ikke er noget udslag for nogen af produkterne.

Jeg kan komme med nogle flere links. Her forklarer manden bag hvordan han har testet det.

http://www.reddit.com/r/Fitness/comment ... pure_shit/

Tjek de links han giver også.

Billede

Billede

Billede

Hvem tester Bodylabs? ;)
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 222

Thanks for sharing.

Det er ikke mere end et par dage siden jeg gik og spekulerede på om der er nogen der tester eks. Bodylabs produkter. Har vi noget evidens for at der er 80% protein i Bodylabs whey 100 ? Laver fødevarestyrelsen eller andre nogle stikprøver ?

Btw...hvor var det plat at Bodylabs whey 80 som logisk nok skulle indeholde 80% protein pludselig skulle omdøbes til whey 100 :^o
Those who fail to plan, plan to fail.

Geografisk sted: Kbh

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 160.00

Kostplan: Ingen kostplan

Wow - det er ret sick. Kunne være sjovt med en test af bodylab's

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 135.00

BigBadaBoom skrev:Thanks for sharing.

Det er ikke mere end et par dage siden jeg gik og spekulerede på om der er nogen der tester eks. Bodylabs produkter. Har vi noget evidens for at der er 80% protein i Bodylabs whey 100 ? Laver fødevarestyrelsen eller andre nogle stikprøver ?

Btw...hvor var det plat at Bodylabs whey 80 som logisk nok skulle indeholde 80% protein pludselig skulle omdøbes til whey 100 :^o

Normalt er plejer der at stå på madvarer der sælges i DK, at varefakta kontrolleres af Dansk Varefakta.
Men kan faktisk ikke se at der står noget på min bøtte bodylab whey.

Er iøvrigt fuldstændigt enig med det sidste du skrev :)

Mit mærke Optimum Nutrition ligger på 0,88 og 0,91. Det er dem som snyder mindst, men er fandme stadig sur over det!
Brugeravatar

BigBadaBoom skrev:

Det gør Fødevarestyrelsen som udgangspunkt. De checker dokumentation for indhold, recepturer mv. De udtager også stikprøver. Dog primært med henblik på mikrobiologisk analyse. Dog har de også udtaget nogle enkelte andre analyser - bla. en analyse for indhold af sødestof. Den analyse offentliggjorde vi på bb.dk efter vi blev kaldt for 'suspekte' :) Se tråden her:

aspartamindhold-i-whey-80-t17466.html

Vi laver dog jævnligt selv analyser af vores proteinprodukter som led i vores kvalitetssikring. Vi laver for 'sjov' også analyser af konkurrenters produkter af og til. Vi har vel testet 15-20 andre proteinpulver-mærker. Disse er dog kun til intern brug.

Der ER udsving i indholdet af protein i et naturligt produkt som valleproteinpulver. Desuden har test-metoden også indflydelse på det analyserede indhold (fx Kjeldahl vs Dumas). Alt i alt kan der derfor forekomme relativt store udsving i indholdet af protein. Mærkningsbekendtgørelsen har dog nogle tolerancegrænser som man skal respektere og ved gentagne analyser skal indholdet af protein jo gennemsnitligt ligge på det deklarerede niveau - og ikke altid markant under fx.

En tidligere kunde fra Norge, lavede for en del år siden, analyser af en lang række proteinpulverprodukter som han importerede. Herunder vores. Jeg kunne ikke grave alle analyserne frem, men her er nogle:

http://news.bodylab.dk/images/proteinpu ... y_gold.jpg
http://news.bodylab.dk/images/proteinpu ... whey80.jpg
http://news.bodylab.dk/images/proteinpu ... ey80_2.jpg
http://news.bodylab.dk/images/proteinpu ... s_test.jpg

Der står ikke Bodylab Whey (Men 100 % Whey Protein) i analysen da vi solgte produktet under vores andet engelsksprogede brand (Danutrition) som nu er udfaset. Men det produkt var identisk med Bodylab Whey og gik også under samme batchnumre pga. samproduktion. I alt fairness så svinger vores indhold af protein dog også op og ned alt efter batch.
Brugeravatar
Administrator

Reputation point: 15

Nu kender jeg ikke baggrunden for den analyse der refereres til øverst i indlægget, men man skal naturligvis også have i mente at den kunne være betalt af en producent der ligger i toppen, som så havde udvalgt et batch med særligt højt proteinindhold specielt til testen. Men sådan behøver det naturligvis ikke at hænge sammen.
Brugeravatar
Administrator

Så i bund og grund er protein pulver vel i stor grad humbug?

Lund88 skrev:Så i bund og grund er protein pulver vel i stor grad humbug?

Nej
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Virum

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

@Rasmus Thorup

Tak for det uddybende svar. Det glæder mig at se Eurofins analyse rapport, den er meget tilfredsstillende dog af ældre dato.

Har stadig et par spørgsmål.

Du skriver: "Det gør Fødevarestyrelsen som udgangspunkt. De checker dokumentation for indhold"

Er Bodylabs dokumentation baseret på egne analyser eller udefra stående ?

Tester fødevarestyrelsen ikke om produktet indeholder den angivne mængde protein ?

"Alt i alt kan der derfor forekomme relativt store udsving i indholdet af protein. Mærkningsbekendtgørelsen har dog nogle tolerancegrænser som man skal respektere"

"I alt fairness så svinger vores indhold af protein dog også op og ned alt efter batch."

Hvor bred er tolerancegrænsen ? Altså hvor mange % må indholdet afvige fra deklarationen ?

Styrkeliste

Rasmus Thorup skrev:Nu kender jeg ikke baggrunden for den analyse der refereres til øverst i indlægget, men man skal naturligvis også have i mente at den kunne være betalt af en producent der ligger i toppen, som så havde udvalgt et batch med særligt højt proteinindhold specielt til testen. Men sådan behøver det naturligvis ikke at hænge sammen.

Er en batch en stor mængde protein pulver som er produceret samme tid, eller hvad?
I så fald burde I (bodylab) så ikke oplyse, hvilken batch der er blevet anvendt samt protein %delen er for den pågældende batch, ved salg?
Er i den tro at det er bodylab/nutrinord som selv står for produceringen af jeres protein pulver, så ovenstående burde ikke være noget større problem eller hvad?

Så skal jeg sgu holde mig fra Gaspari...
Brugeravatar

Rasmus Thorup skrev:Nu kender jeg ikke baggrunden for den analyse der refereres til øverst i indlægget, men man skal naturligvis også have i mente at den kunne være betalt af en producent der ligger i toppen, som så havde udvalgt et batch med særligt højt proteinindhold specielt til testen. Men sådan behøver det naturligvis ikke at hænge sammen.

Hvis det var tilfældet, så tror jeg man ville have valgt en batch med et proteinindhold på mere end de lover. Man kan se at forskellige producenter ligger i toppen, og at testene er udført af flere forskellige "forskere". Der blev samtidig spurgt om nogle ville eftertjekke resultaterne fra American Pure Whey, netop da det var så lavt.

Jeg tror nu at kilden er pålidelig nok, men man kan jo aldrig vide sig 100% sikker :)

Synes det er fedt at Rasmus giver sig tid til at svare og dokumentere prøver i en tråd som denne, da det på ingen måde er et krav eller normal tendens for producenter. Min tillid til Bodylab og deres proteinpulver er intakt :)
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 222

Har slettet lidt støj :)

Back to topic.
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

Bump

Styrkeliste

BigBadaBoom skrev:
Du skriver: "Det gør Fødevarestyrelsen som udgangspunkt. De checker dokumentation for indhold"

Begge dele. Egenkontrolprogrammet betyder at man som fødevareproducent checker sig selv. Og FVST checker så op på at man vitterligt også gør det. Og de tager også egne analyser.

BigBadaBoom skrev:
Hvor bred er tolerancegrænsen ? Altså hvor mange % må indholdet afvige fra deklarationen ?

Se Mærkningsbekendtgørelsen.
Brugeravatar
Administrator

Rasmus Thorup skrev:
BigBadaBoom skrev:

Begge dele. Egenkontrolprogrammet betyder at man som fødevareproducent checker sig selv. Og FVST checker så op på at man vitterligt også gør det. Og de tager også egne analyser.

BigBadaBoom skrev:

Se Mærkningsbekendtgørelsen.

Ok lærerigt.

Tolerancegrænsen er ret relevant for ens protein beregninger, om der er 76, 79 eller 81 gram protein pr 100 gram er mig ligegyldigt, men hvis udsvingne er 50, 60 eller 80 gram protein pr 100 gram fra batch til batch er det værd at tage højde for i sine beregninger.

Jeg vil i løbet af ugen få styr på mærkningsbekendtgørelsen, og oplyse det her i tråden så vi alle kan få lagt en mere nøjagtig kostplan.

Endnu en gang tak for dine uddybende svar.

Styrkeliste

BigBadaBoom skrev:Tolerancegrænsen er ret relevant for ens protein beregninger, om der er 76, 79 eller 81 gram protein pr 100 gram er mig ligegyldigt, men hvis udsvingne er 50, 60 eller 80 gram protein pr 100 gram fra batch til batch er det værd at tage højde for i sine beregninger.

Det er nærmere 75-85 % udsving når vi taler om 80 % indhold. Men tollerancegrænserne er afhængige af flere forskellige faktorer.
Brugeravatar
Administrator

Brugeravatar

Tilbage til Kost & kosttilskud