Xiva skrev:Thomas Jagd skrev:Critter skrev:Dobermann skrev:dine muskler når vel ikek at vokse sig optimale igen før du tæsker igennem igen så du vil mindske dem i stedet for at få dem til at vokse samme effekt som at lave et hul i en flaske hvor vandet falder hurtigere ud en du fylder den

Det er en sandhed med modifikationer. Det gør sig kun gældende, hvis du konsekvent træner med, lad os sige, 24 timers mellemrum. Nedbrydning og opbygning er to sideløbende processer. Desuden vil superkompensering, med mindre man træner den samme muskel hver dag i lang tid (læs måneder) opveje en eventuel kortsigtet belastningsrelateret nedgang i restitutionen.
Det er nemlig korrekt. Folk har en fejlagtig antagelse af hvordan de tilpasningsmæssige processer forløber. Mange tror at træner man før musklen er restitueret, så bliver musklen mindre, eller tilpasningerne bliver kortsluttet på mystisk vis. Sådan foregår det ikke. Kroppen skal nok tilpasse sig. Hvis man tilføjer mere stress end man kan restituere sig fra, så vil der akkumuleres træthed. Klart, hvis man fortsætter det i al evighed, så vil man blive kronisk overtrænet, men det sker reelt aldrig da man vil opleve et stigende ubehag som de fleste reagerer på, såsom kronisk ømhed, søvnproblemer, depressions lignende tilstande, nedsat immunforsvar etc. Ligeså snart stresset sættes ned, indhenter kroppen det forsømte, og man vil ende op større og stærkere. I nogen tilfælde er det sågar ikke engang nødvendigt med en nedsættelse af arbejdsbyrden, da opbygning af work capacity ikke er noget man skal kimse af. Man kan konditionere sig selv til en ret krævende træningsplan, hvis man virkelig ønsker der. F.eks laver jeg presseøvelser 5-6 dage ud af ugens 7 dage. Bænker 3-4 gange og skulderpresser de resterende 2 dage.
Men nu squater og DL'er du jo heller ikke (har du udtalt) - pga skader? Anyway, hvis du squatede og DL'ede ved siden af, ville du så ikke ryge ud i noget overreaching eller en masse akkumuleret træthed, ret hurtigt?
Det er klart, at hvis jeg kørte squat og dødløft ligeså seriøst som jeg kører presseøvelser lige for tiden, så ville risikoen for at min restitutive kapacitet ikke ville kunne følge med være noget større. Men mit fokus lige nu er helt klart bænkpres og andre presseøvelser. Jeg har en ide om jeg godt vil nå 200 kg raw i bænkpres og 120 kg i military press inden jeg bliver for gammel til det styrke-pjat her
Jeg vil dog påpege at det ikke er sådan at jeg slet ikke køre squat og dødløft. Jeg kører ikke backsquat overhovedet for tiden, da det driller min lænd for meget. Det samme gælder tunge dødløft. Men jeg kører dog tunge front squats 2-3 gange om ugen, og speed dødløft eller cleans 1 gang om ugen. Så det er ikke fordi jeg helt undlader understels-træning.
Hvad angår diskussionen omkring squat og dødløft, så belaster squat selvfølgelig også kroppen meget på et systemisk plan. Grunden til at man kan squatte tungt hyppigere end man kan gøre det i dødløft skyldes efter min mening belastningen på lænden. Konventionel dødløft belaster lænden langt mere end squat gør det, og hvis man kørte tunge dødløft for tit, så ville man løbe ind i problemer. Jeg tror ikke forkellen rent systemisk er så stor. Tag bare de gamle finske styrkeløftere. Flere af dem dødløftede 2-4 gange i ugen, samtidig med deres squattræning. Så det kan lade sig gøre. Det var iøvrigt også pointen med mit indlæg. Ikke at alle skal hoppe ud i at squat, bænke og dødløft 5-6 gange i ugen. Men at man kan vende kroppen til mere end man regner med.