Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Illisher skrev:strækker ikke ud, Men vil snart begynde på det, da jeg føler mig lidt usmidig.
Du får ikke mindre DOMS af at strække ud.

Dingo skrev:En tanke..: Hvordan forklares det så at folk faktisk føler mindre muskelømhed hvis de strækker ud end hvis de ikke gjorde?

flamingopikken skrev:Dingo skrev:En tanke..: Hvordan forklares det så at folk faktisk føler mindre muskelømhed hvis de strækker ud end hvis de ikke gjorde?
I de tidligere udstræknings-tråde der har været, har jeg låst at statisk udstrækning endda forværrer DOMS. Men jeg har ingen kilder på det, though.

Magic-MJ-Music skrev:Dingo skrev:Hvordan laver i dynamisk stræk?
Jeg vil også gerne høre nogle

poul hansen skrev:Under trænign træner jeg muskel grupper jeg ikke skal træne i dag.

Hoosier skrev:Jeg strækker statisk ud (ideelt set, ikke altid i praksis) hele understellet med særlig fokus på hoftebøjerne om morgenen samt efter træning. Og af og til også hoftebøjerne i løbet af dagen. Jeg har i en del år døjet med for stramme hoftebøjere, men er først begyndt at tage mig sammen til at gøre noget alvorligt ved det, nu hvor jeg har fundet ud af, at mine lændeproblemer skyldes skævt bækken pga. stramme hoftebøjere, særligt den venstre.

Smeden skrev:I er nød til at specificere om i strækker ud før eller efter træning. Ellers giver det ikke mening.
Det meste litteratur på området hævder at udstrækning efter træning ikke forebygger DOMS. Problemet er bare at alle der træner påstår det modsatte, hvad der får mig til at tro at der er en grundlæggende forskel i forskernes forsøgsprotokol og hvad der rent faktisk foregår i centeret.
Jeg foreslår følgende forsøgsprotokol til at aflive myten.
1) Myrd dine muskler med et træningspas der sædvanligvis giver DOMS. Gør fuldstændigt som du plejer, men tag lidt ekstra kg eller sæt hvis det bliver nødvendigt.
2) stræk den ene side. Kun den ene side.
3) se om der er nogen forskel fra side til side de følgende dage.
4) gentag hvor du bytter om på siderne.

Pude skrev:Hoosier skrev:Jeg strækker statisk ud (ideelt set, ikke altid i praksis) hele understellet med særlig fokus på hoftebøjerne om morgenen samt efter træning. Og af og til også hoftebøjerne i løbet af dagen. Jeg har i en del år døjet med for stramme hoftebøjere, men er først begyndt at tage mig sammen til at gøre noget alvorligt ved det, nu hvor jeg har fundet ud af, at mine lændeproblemer skyldes skævt bækken pga. stramme hoftebøjere, særligt den venstre.
Har samme problem med min lænd.. Efter utallige besøg hos fys, kiropraktor og massør er de blevet enige om at mine hoftebøjere er alt for spændte hele tiden!! Har du nogle gode stræk øvelser til hoftebøjerne?

Hoosier skrev:Pude skrev:Hoosier skrev:Jeg strækker statisk ud (ideelt set, ikke altid i praksis) hele understellet med særlig fokus på hoftebøjerne om morgenen samt efter træning. Og af og til også hoftebøjerne i løbet af dagen. Jeg har i en del år døjet med for stramme hoftebøjere, men er først begyndt at tage mig sammen til at gøre noget alvorligt ved det, nu hvor jeg har fundet ud af, at mine lændeproblemer skyldes skævt bækken pga. stramme hoftebøjere, særligt den venstre.
Har samme problem med min lænd.. Efter utallige besøg hos fys, kiropraktor og massør er de blevet enige om at mine hoftebøjere er alt for spændte hele tiden!! Har du nogle gode stræk øvelser til hoftebøjerne?
Jeg synes, klart den bedste øvelse er, hvor man strækker ud vha. en makker. Man lægger sig på ryggen på en bænk, det ene ben bøjes knæ til brystet, og det andet ben bagover, så man kan få fat i foden med hånden. Makkeren trykker så nedad på det ben, der er bøjet bagover (evt. også på det andet ben). Under strækket kan man gradvist bede makkeren trykke mere. Giver det mening? Det bagoverbøjede ben kan evt. også holdes strakt, mens makkeren trykker ned på det. Sådan vist min fys mig øvelsen. Synes bare ikke, vores bænke i TSK er høje nok til at gøre det på den måde, idet hælen støder mod jorden.
En anden øvelse, jeg også synes meget godt om, er, hvor man ved hjælp af en bænk el. lign. strækker hoftebøjeren ved at smække det ene ben bagud op på bænken (altså quad mod bænk) og det andet ben på gulvet (længere fremme end skulderen). Med overkroppen så oprejst som muligt, presser man så hoften ned mod bænken (eller hvad man nu bruger - jeg bruger ofte en seng eller en sofa), så det strækker godt i hoftebøjeren.
Har du ellers ikke fået nogen strækøvelser af fys eller kiro?

SimonJ skrev:For at bakke Detorians påstand op, så mener jeg at Defranco er af samme holdning. Han anbefaler i stedet dynamisk udstrækning, som han taler varmt for.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 26 gæster