StefanM skrev:Igen, jeg er ikke uenig i, at det vilel være en skide god idé. Jeg ser bare et kæmpe problem ift hvilken indsats der normalt udøves den dag i dag så at øge krav til omfanget af forberedende øvelser, fordi det ligger så langt fra den generelle mentalitet. Alt for mange teenagedrenge tror bogstaveligt talt at de er usårligt, indtil de oplever andet, og deres mål kan som regel tælles på tre fingre:
- Store biceps
- Drikke så mange breezers/Shakers som muligt
- Score så meget punani som muligt
Som regel afhænger de forskellige endda af hinanden.
Jeg er overbevist om at Poul nok vil være endnu mere obs på forberedende træning end mig pt, netop pga min indstilling til, at det kan være ligemeget hvad der står på papiret, hvis det ikke udføres. Jeg ville dog personligt nok vælge at bygge et startprogram op omkring noget ala
Frontsquat - bedre til at lære core kontrol, kræver en bedre teknisk base inden man kører tungt, generelt har folk en bedre teknik
Lunges/Bulgarin squats el.lign - hoftemobilitet og knæstabilitet
Snatch grip deadlifts - kræver at man lærer et ordentligt spænd i ryggen og leg drive i langt højere grad end alm dødløft, og så går det også langt bedre i BB-musklerne for diskodrengene.
Diverse DB pres - få noget stabilitet og masse omkring skuldrene inden man begynder tunge vægtstangsløft
Facepulls, scap pushups + diverse andet for at få aktivitet omkring scapula
Det samme med pulltroughs + diverse for at få ballerne igang
Og så selvfølgelig træning af alle diskomusklerne.
Derudover selvfølgelig kigge på hvilke andre behov, den specifikke person kan have behov for. F eks hvis man kunen få personen til at starte op med en række mobilitetsøvelser inden hver træning ville det jo være fantastisk. Der er også andre ting, jeg gerne ville lave, men jeg tror ærligt talt at det ville være at strække den at tilføje mere...
Først og fremmest _Kanon_ tråd!!
Nu er jeg i den situation, at jeg har tid og enorm lyst til alle øvelser som hjælper min mobilitet og forbedrer mine muligheder for, at en af mine skader ikke opstår igen!
Derfor er jeg lidt ivrig i, at finde ud hvad der er for nogle mobilitets øvelser du snakker om! Smid rigtigt gerne et link, da det oftest er lidt mere uddybende end det, man lige gider at skrive ned i en tråd (forståeligt nok)
Men fed tråd!