Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

8800 skrev:Dekondition er en pause fra vægtene mens deload er træning med mindre intensitet.
Længden af de to varierer vel efter behov, men tit anbefales 7-10 dage ovenpå f.eks. en endt træningscyklus!

Female84 skrev:Har søgt rundt, men synes ikke jeg kan finde en ordentlig forklaring: Hvad er forskellen på Dekon og Deload? Og hvor ofte bør man gøre det?

Hill skrev:Female84 skrev:Har søgt rundt, men synes ikke jeg kan finde en ordentlig forklaring: Hvad er forskellen på Dekon og Deload? Og hvor ofte bør man gøre det?
Jeg mener ikke at du har fået en rigtig forklaring endnu.
Dekon er en tilstand og Deload er noget man gør - altså man køre deload for at blive dekonditioneret.
Forklaring: Når man har trænet hårdt i en periode bliver kroppen/musklerne konditioneret til den håde belastning - dvs kroppen/musklerne har vænnet sig til belastningen og holder derfor op med, at vokse, man kan derfor med fordel køre en dekon (periode med ingen eller let træning) herefter vil kroppen igen opfatte træningen som en belastning som den bliver nød til, at respondere på.

Thomas Jagd skrev:Hill skrev:Female84 skrev:Har søgt rundt, men synes ikke jeg kan finde en ordentlig forklaring: Hvad er forskellen på Dekon og Deload? Og hvor ofte bør man gøre det?
Dekon er en tilstand og Deload er noget man gør - altså man køre deload for at blive dekonditioneret.
Forklaring: Når man har trænet hårdt i en periode bliver kroppen/musklerne konditioneret til den håde belastning - dvs kroppen/musklerne har vænnet sig til belastningen og holder derfor op med, at vokse, man kan derfor med fordel køre en dekon (periode med ingen eller let træning) herefter vil kroppen igen opfatte træningen som en belastning som den bliver nød til, at respondere på.
Du har ikke forstået det korrekt. Man deloader IKKE for at dekonditionere. Hele ideen med deload er at UNDGÅ at blive dekonditioneret. Formålet med deload er at fjerne akkumuleret træthed UDEN at blive dekonditioneret og miste work capacity.
Formålet med dekonditionering er at blive dekonditioneret så man MISTER work capacity og derfor svarer på lavere intensitet igen, rent hypertrofi mæssigt.

Hill skrev:Thomas Jagd skrev:Hill skrev:Female84 skrev:Har søgt rundt, men synes ikke jeg kan finde en ordentlig forklaring: Hvad er forskellen på Dekon og Deload? Og hvor ofte bør man gøre det?
Du har ikke forstået det korrekt. Man deloader IKKE for at dekonditionere. Hele ideen med deload er at UNDGÅ at blive dekonditioneret. Formålet med deload er at fjerne akkumuleret træthed UDEN at blive dekonditioneret og miste work capacity.
Formålet med dekonditionering er at blive dekonditioneret så man MISTER work capacity og derfor svarer på lavere intensitet igen, rent hypertrofi mæssigt.
Jeg kan ikke se hvad det er jeg ikke har forstået korrekt http://slettet af admin.dk/fitness-ordbog/
Men det undre mig, at du af alle ikke har forstået det korrekt

Hill skrev:Jeg kan ikke se hvad det er jeg ikke har forstået korrekt http://slettet af admin.dk/fitness-ordbog/
Hill skrev:Dekon er en tilstand og Deload er noget man gør - altså man køre deload for at blive dekonditioneret

Hill skrev:Thomas Jagd skrev:Hill skrev:Female84 skrev:Har søgt rundt, men synes ikke jeg kan finde en ordentlig forklaring: Hvad er forskellen på Dekon og Deload? Og hvor ofte bør man gøre det?
Jeg kan ikke se hvad det er jeg ikke har forstået korrekt http://slettet af admin.dk/fitness-ordbog/

Thomas Jagd skrev:Og hvis det skal være kort og kontant:
Dekonditionering: en træningsfri periode på 7-10 dage, hvor man SLET ikke træner. Med det formål at fjerne konditioneringen, så man kan stimulere hypertrofi med lavere intensitet og workload.
Deload: en periode på ganske få dage eller flere uger, hvor man kører med nedsat intensitet og/eller workload/volumen, med det formål at fjerne akkumuleret træthed, UDEN at fjerne konditioneringen.

Hill skrev:Jeg kan stadig ikke se at det jeg har skrevet er forkert. Der kan vel være flere grunde til at man deloader - enten for at skille sig af med ophobet træthed eller for at blive dekonditioneret så man igen kan respondere på træningen.
Derudover mener jeg det er direkte forkert når TJ skriver:
Hvorfor skulle man undgå, at blive dekonditioneret når vi snakker Hypertrophy?

Hill skrev:Jeg kan stadig ikke se at det jeg har skrevet er forkert. Der kan vel være flere grunde til at man deloader - enten for at skille sig af med ophobet træthed eller for at blive dekonditioneret så man igen kan respondere på træningen.

Hill skrev:Hvis bare vi kan blive enige om, at det jeg linker til giver den rigtige forklaring så er det fint nok for mig - det har ikke været min hensigt, at bidrage til forvirring - tvært i mod - At jeg så mener, at jeg har udemærket styr på begræberne kan være ligegyldigt.

Thomas Jagd skrev:Hill skrev:Hvis bare vi kan blive enige om, at det jeg linker til giver den rigtige forklaring så er det fint nok for mig - det har ikke været min hensigt, at bidrage til forvirring - tvært i mod - At jeg så mener, at jeg har udemærket styr på begræberne kan være ligegyldigt.
Men du har ikke styr på begreberne, hvis du mener man deloader for at dekonditionere. Det er overhovedet ikke ideen med en dekonditionerings-fase.

Hill skrev:Thomas Jagd skrev:Hill skrev:Hvis bare vi kan blive enige om, at det jeg linker til giver den rigtige forklaring så er det fint nok for mig - det har ikke været min hensigt, at bidrage til forvirring - tvært i mod - At jeg så mener, at jeg har udemærket styr på begræberne kan være ligegyldigt.
Men du har ikke styr på begreberne, hvis du mener man deloader for at dekonditionere. Det er overhovedet ikke ideen med en dekonditionerings-fase.
Jeg mener godt man kan blive (delvis) dekonditioneret via en deload

Thomas Jagd skrev:Hill skrev:Thomas Jagd skrev:Hill skrev:Hvis bare vi kan blive enige om, at det jeg linker til giver den rigtige forklaring så er det fint nok for mig - det har ikke været min hensigt, at bidrage til forvirring - tvært i mod - At jeg så mener, at jeg har udemærket styr på begræberne kan være ligegyldigt.
Nej, og det er slet ikke formålet. Formålet er jo netop at bevare konditioneringen. Deload er jo noget man har brugt indenfor styrkesport i mange år. Fordelen ved at have en høj konditionering er jo netop, at man kan træne med større workload. Og jo flere løft man kan lave uden at overtræne, jo mere udtalte bliver de neurale tilpasninger. Derfor er formålet med deload, at smide akkumuleret træthed, UDEN at dekonditionere. Dekonditionering er et nyt fænomen bodybuildere anvender. Så du har desværre ikke ret.

Hill skrev:Thomas Jagd skrev:Hill skrev:Thomas Jagd skrev:Hill skrev:Hvis bare vi kan blive enige om, at det jeg linker til giver den rigtige forklaring så er det fint nok for mig - det har ikke været min hensigt, at bidrage til forvirring - tvært i mod - At jeg så mener, at jeg har udemærket styr på begræberne kan være ligegyldigt.
Nej, og det er slet ikke formålet. Formålet er jo netop at bevare konditioneringen. Deload er jo noget man har brugt indenfor styrkesport i mange år. Fordelen ved at have en høj konditionering er jo netop, at man kan træne med større workload. Og jo flere løft man kan lave uden at overtræne, jo mere udtalte bliver de neurale tilpasninger. Derfor er formålet med deload, at smide akkumuleret træthed, UDEN at dekonditionere. Dekonditionering er et nyt fænomen bodybuildere anvender. Så du har desværre ikke ret.
I mit univers er dekonditioneret det modsatte af konditioneret.
Deload er en periode med nedsat workload.
derudover mener jeg godt man kan tale om forskellige grader af konditionering/dekonditionering.
Dette fører så frem til, at jeg godt mener at man kan blive (delvis) deconditioneret af en periode med nedsat workload - Jeg kan så se, at de fleste andre betragter en decon udelukkende som en periode uden træning - fint nok for mig

I mit univers er dekonditioneret det modsatte af konditioneret.
Deload er en periode med nedsat workload.
derudover mener jeg godt man kan tale om forskellige grader af konditionering/dekonditionering.
Dette fører så frem til, at jeg godt mener at man kan blive (delvis) deconditioneret af en periode med nedsat workload -

Lithium skrev:Er det korrekt antaget at folk mister deres konditionering i forskellig hastighed - jeg har ved flere lejligheder oplevet at min work-capacity og sågar styrke er faldet efter kun 5-7 dage med deload - ? Hvorimod jeg styrkemæssigt sagtens kan peake på sidste dag i cyklussen altså før deload -
Hvilke mekanismer kan være på spil her ?

Lithium skrev:Thomas Jagd skrev:Lithium> du kan ikke konkludere at du er overreached fordi du har et dårligt pas. Det kan meget vel skyldes for lidt restitution fra dit sidste pas, som jo ret beset bestod af en ny PR.
Overreaching er jo defineret som en konsekvent og længerevarende nedgang i performance. Man er ikke overreached fordi man har 2-3 dårlige pas i streg.
I så fald skal jeg køre på længere end jeg hidtil har gjort, jeg plejer at deloade med det samme jeg har haft 1-3 dårlige pas i træk - men det giver altså ikke overreach ? Hvor mange pas med performance-nedgang skal der til, før man kan være sikker på inducere overreach og deraf iflg dual-faktor modellen høste følgende superkompensation i forb. med deload?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster