Jeg har længe huseret på MOL, hvor jeg har en log også, men jeg har længe læst med herinde og oplevet den hyggelige stemning og atmosfære, så jeg besluttede til sidst, jeg også vil have en log herinde – så jeg håber I vil tage godt imod mig
Jeg er efterhånden virkelig blevet træt af at se, hvor fucked up folk egentlig kan træne - bænkpres dag 1, 2, 3, 4, 5 og 6 med forced på hele lortet. Inden jeg begyndte at træne seriøst med et velovervejet periodiseret træningsprogram, vidste jeg allerede, min træning i hvert fald ikke skulle foregå sådan.
Jeg kommer oprindeligt fra Svendborg, hvor jeg, i en kort periode, trænede i CityFitness, hvorefter jeg (naturligvis) skiftede til CMS (de har vist skiftet til FitnessForever) og det var også der, jeg kom ordentlig i gang med min træning, og resultaterne begyndte at vise sig.
Jeg er lige blevet færdig med et år på efterskole (ja, der blev tudet sidste dag). At gå på en efterskole har både ulemper og fordele, når det kommer til styrketræning. Jeg har den kæmpe fordel, at jeg bor 20 m. fra vores træningsrum (som desuden er blevet rigtig godt, men lignede lort, da jeg kom) og jeg har en så ekstrem dygtig og kompetent vejleder som JesperT (I kender ham sikkert ikke, eftersom han er fra MOL) men den klare ulempe er, at man ikke kan styre ens kost særlig godt hernede, eftersom køkkenpersonalet virkelig kan finde på at lave noget fucked up mad til tider.
På efterskolen begyndte jeg stille og roligt at lære mere og mere om træning, og det endte med, jeg sad og læste videnskabelige artikler på et relativt højt niveau flere timer om dagen.
Fremtiden ser sådan ud, at jeg er udtaget til at spille i Svendborg basketklubs talentafdeling, hvor jeg primært skal træne med ligaholdet (sluttede 2’er i DK’s bedste række sidste sæson) og ellers spille en masse basket – derudover skal jeg også på Svendborg Gym.
Som sagt kom jeg for alvor i gang med at styretræne dernede, hvor min træning primært var bygget op omkring fire øvelser, men alt efter tid og humør havde jeg nogle ekstra øvelser jeg altid kunne smide oveni. Jeg trænede et fullbody (det var inseason, så ressourcerne skulle disponeres velovervejet), der bestod af: Zerchersquat (måske den mest oversete basisøvelse), bænkpres, yates-rows og dødløft. Her i sæsonens off-season har jeg et 2-split, jeg har delt op i en traditionel push-/pull rutine.
Derudover er det vigtigt at forstå, at min træning formentlig skiller sig lidt ud sammenlignet med de fleste andre herinde – mens I formentlig træner for primært at hypertrofere, træner jeg for at forbedre mit basketspil, hvorfor jeg træner efter neurale tilpasninger (neuromuskulær træning) hvor min relativt lave hypertrofi kommer fra tunge flerledsøvelser (der er simpelthen så meget styrke at hente i nervesystemet). Derfor vil I formentlig også støde på træningsformer, der måske kan virke lidt underlige og ukendte (RFD træning, avanceret plyometrisk træning, koordinationstræning osv.) men det håber jeg, I vil se som en inspirationskilde frem for uinteressant.
Lidt stats:
Alder: 17 år
Højde: 186 cm.
Vægt: 76 kg.
Fedtprocent: 8-9%
Maxløft (1 RM):
Bænkpres: 92,5 kg.
Dødløft: 160 kg.
(Box)squat: 130 kg.
Håber ikke, jeg har glemt noget