Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69535 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1211
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1208

Følg bodybuilding.dk på

Failure

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Kører I til failure eller ej? Ved i hvad der er fordele og ulemper ved det ? Hører meget delte meninger om det.
Det er kun dem, der ikke har råd til at stå i baren, der danser.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Viborg

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg kører til failure i 1/3-2/3 dele af de sæts jeg ta'r for at afprøve dets virkning på mig, håber jeg snart får at se dets virkning på mig snart!:)
Og så tager jeg en deload hver 6 uge.

Og ulempen er at man kan overloade dit centrale nervesystem. Det gi'r bivirkninger som træthed, og dårligt immunforsvar etc. (correct me if im wrong)

Logbog: Vis logbog

plejer at holde mig et stykke (1-2reps)fra failure normalt, men kan godt finde på at køre til failure i nogle øvelser i slutningen af en cyklus, for at stimulere hypertrofi
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Kostplan: Vis kostplan

At træne til failure er en glimrende måde at opnå muskeltilvækst på, hvis man ikke gør det hele tiden. At træne til failure er en glimrende måde at opnå stilstand i sin træning, hvis man gør det for tit.

Failure træning er et værktøj som skal bruges med omtanke. Kører man altid til failure, så vil man opleve ens styrke stagnere i lange perioder, efterfulgt af hastig fremgang, for så igen at resultere i stagnation.

Det interesante er at failure træning ikke er et krav for fremgang, så kan man ikke administrere det, så er det bedre helt at lade være i det lange løb. Kan man administrere det, så er det et glimrende værktøj.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Jeg plejer altid kun at være 1 rep fra failure, men engang imellem smutter den. No worries :) Jo mindre failure man kører til, jo flere sæt kan man klare :D
Brugeravatar

Så burde jeg nok at stoppe med at træne til failure, har jeg næsten altid gjort i alle øvelser undtagen squat og dødløft.. :P

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 110.00

Jeg kører aldrig til failure, da jeg nødig vil ryge ind i en uheldig kutyme. Jeg har dog overvejet at gøre det et par gange, men har altid holdt mig fra det. Det hænder dog at mit sidste rep, nogle gange, ligger lige på grænsen til failure.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

"Kutyme" betyder det rytme? :S eller?

Jeg kører gerne til, at min makker lige hjælper 1 gange, for så ved jeg, at jeg kørte til jeg ikke selv kunne mere. Men det er derfor jeg får stagnation i perioder?
Brugeravatar

Men det er derfor jeg får stagnation i perioder?

Det er det ganske givet. Folk som strukturerer deres træning, og kun træner til failure i perioder, f.eks i slutningen af en progressionscyklus, får ofte bedre styrkemæssig fremgang, end dem som bare træner med hovedet under armen og kører til failure altid.
Redaktør

Styrkeliste

Hvad så, hvis jeg er ligeglad med styrkemæssig fremgang, og bare vil have masse? Er det det samme?
Brugeravatar

Wermuth skrev:Hvad så, hvis jeg er ligeglad med styrkemæssig fremgang, og bare vil have masse? Er det det samme?

Kunne forestille mig det også går ud over dit massegain, for hvis din styrke stagnerer bliver det sværere at progressionere og dermed vokser du ikke lige så godt

der er jo også muligheden for at failure-træningen resulterer i at dine muskler ikke kan restituere sig nok fra nedbrydningen grundet overtræning - er dog ikke helt sikker på dette punkt, har jeg ret TJ?
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Wermuth skrev:Hvad så, hvis jeg er ligeglad med styrkemæssig fremgang, og bare vil have masse? Er det det samme?

Det er i princippet det samme. For hvis du ikke bliver stærkere, så kan du godt regne med at du heller ikke er blevet nævneværdigt større. En større muskel er også en stærkere muskel, så hvis du ikke er steget i styrke i nogen af dine øvelser meget længe, så er du med ret stor sansynelighed heller ikke blevet større.

Så man kan ret beset ikke være ligeglad med styrkemæssig fremgang, da det er et fremgangsparameter man kan bruge som målestok for hvor effektivt ens program er.
Redaktør

Styrkeliste

Interresant post

Thomas Jagd:
Udover det du har forklaret, hvad for nogle negative virkninger kan konstant faliure træning udsætte kroppen for?

Jeg tænker især på led eller nerve systemet.

Grunden til at jeg spørg er dels fordi jeg blev spurgt for nogle dage siden omkring failure træning og da jeg ikke kunne huske at jeg havde læst nogle artikler eller lign. kunne jeg ikke svare på spørgsmålet.
Brugeravatar

Angående failure, syntes jeg har læst et sted at det er godt at træne, til failure 1 uge 14 dage inden en Dekon uge da det skulle, have et positive virkning vedr Hypertrophi?

Biggalow skrev:Interresant post

Thomas Jagd:
Udover det du har forklaret, hvad for nogle negative virkninger kan konstant faliure træning udsætte kroppen for?

Jeg tænker især på led eller nerve systemet.

Grunden til at jeg spørg er dels fordi jeg blev spurgt for nogle dage siden omkring failure træning og da jeg ikke kunne huske at jeg havde læst nogle artikler eller lign. kunne jeg ikke svare på spørgsmålet.

Det er nu ikke fordi konstant failure træning øger risikoen for nogen akutte skader eller lignende. Problemet ved et misbrug af failure træning ligger mere i det fremgangsmæssige, men risiko for overtræning, hvis man virkelig misbruger det.

Problemet er specielt nervesystems relateret. Der er flere teorier omkring hvad der helt konkret sker, og så vidt jeg ved kan man ikke 100 % forklare det fænomen der sker. Selve fænomenet har mange med garanti oplevet. Første stagnerer ens styrke i lang tid, og bliver man ved med at træne til failure, så begynder ens styrke sågar at falde, og så er der ikke langt til egentlig overtræning.

En af teorien drejer sig om de aktiveringsprocesser der hele tiden foregår i vores nervesystem. Der er en balance mellem inhiberings- og exciteringsprocesser, alt efter om vi er fysisk aktive, eller ligger på sofaen. Teorien går ud på, at kroppen når den har været overstresset længe, hvilket den på det neurale plan helt sikkert er når man kører til failure, eller laver max forsøg, forsøger at beskytte sig selve ved at øge de inhibitive processer. Når excitationsniveauet sænkes, så mindskes ens kraftudvikling også, hvilket vi i centret føler ved nedsat styrke.

Uanset hvad den fysiologiske forklaring end måtte være, så er det et faktum, at træner man til failure for ofte, så inviterer man til at ens træning stagnerer, eller måske sågar går tilbage. Derfor bør failure træning doseres korrekt. Hvor meget, og hvor ofte, afhænger af en lang række faktorer, såsom den enkeltes genetiske makeup, ernæring, hvile osv.

Man bør dog huske på at failure træning på ingen måde er et krav for fremgang. Jeg siger kun dette fordi mange har en tendens til ikke at kunne styre det. Det giver en mental tilfredsstillelse at presse sig selv til det yderste. Så bliver man psykisk afhængig af at træne til failure, så er det måske bedre helt at lade være, da det på ingen måde er gavnligt, hvis man gør det hele tiden og i alle ens worksets.
Redaktør

Styrkeliste

PBH skrev:Angående failure, syntes jeg har læst et sted at det er godt at træne, til failure 1 uge 14 dage inden en Dekon uge da det skulle, have et positive virkning vedr Hypertrophi?

Jeg ved ikke om det er fordi det har en speciel gavnlig effekt lige netop der. Det er bare hensigtsmæssig at ligge eventuel failure træningen i slutningen af en cyklus, da man efter endt cyklus har en træningsfri periode, hvor man kan skille sig af med eventuelt akkumuleret træthed.
Redaktør

Styrkeliste

Mange tak for inputsne.

Men Dekon uge, hvad er det ?
Brugeravatar

Wermuth skrev:Mange tak for inputsne.

Men Dekon uge, hvad er det ?

Dekon er 7-10 dages fri.
Deload er en uge, hvor du kører med mindre belastning og volumen. Afhængigt af dit program kunne det være 5x3-4@65% af 1rm

Prøv søgefunktionen næste gang. Det er beskrevet 100 vis af gange.
Brugeravatar

Træner her: Power Gym

så f.eks ang i HST er de sidste 2 ugers ex træning? nogle som har erfaring? skulle det give ekstre, eller er det klogest at stoppe efter de 6 uger deload og igang igen?
Tjek min log

viewtopic.php?t=25174&postorder=asc&start=120#p668994

"Det er godt for dine guns"
Brugeravatar

Geografisk sted: Bælum

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.50
- Squat: 130.00

junjer skrev:så f.eks ang i HST er de sidste 2 ugers ex træning? nogle som har erfaring? skulle det give ekstre, eller er det klogest at stoppe efter de 6 uger deload og igang igen?

Hvis du har en makker kører du bare de to ugers ex træning.
Brugeravatar

Træner her: Power Gym

har nemlig overvejet at prøve det, lige smide 15 % mere på så den hedder 115 % ialt i BP DL SQ MILI og resten alm. prøver jeg :D
Tjek min log

viewtopic.php?t=25174&postorder=asc&start=120#p668994

"Det er godt for dine guns"
Brugeravatar

Geografisk sted: Bælum

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.50
- Squat: 130.00

tja jeg træner crossfit og der skal man næsten altid træne til failure, der er mange der stadig oplever stor fremgang. har dog ikke trænet det så lang tid endnu så har ikke personlig erfaring.

seppppp skrev:tja jeg træner crossfit og der skal man næsten altid træne til failure, der er mange der stadig oplever stor fremgang. har dog ikke trænet det så lang tid endnu så har ikke personlig erfaring.

Godt valg :thumpup: synes bare ofte ikke at det er tilstrækkeligt at køre WOD bare.
Banned

Geografisk sted: Klarup

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster