Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1325
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1322

Følg bodybuilding.dk på

COLA LIGHT

Diskussion af artiklerne i arkivet

Tilbage til Artikel-diskussion

COLA LIGHT, Skrevet af JBH0007

Da flere af os herinde har diskuteret brugen af Light produkter her især Cola light under diæt, har jeg prøvet, at forske lidt mere i emnet.

Der skal siges at der er mange forskellige holdninger til især Cola produkterne i forbindelse med diæt, men jeg har prøvet at finde hovedlinjerne, som her er bragt som mine anbefalinger omkring produkterne.

Cola Light

Er Cola Light usundt at drikke?

Cola Light er sødet med det kunstige sødestof aspartam, så der er praktisk talt ingen kalorier i den. Men man bør ikke fylde sig med Cola Light. Det indeholder nemlig ingen næringsstoffer af betydning, men derimod tilsætningsstoffer, som man nemt kan få for meget af.

Der er delte meninger om, hvor skadeligt cola er for tændernes emalje. Men indholdet af syre kan være ret højt, og det kan resultere i, at emaljen på tandfladerne opløses, hvis man drikker meget cola hver dag.

Cola indeholder koffein ligesom kaffe, og som bekendt virker dette stof opkvikkende. Men det er også bevist at koffein fungere bedst sammen med rent kilde vand eller i tabelet form. Endvidere er der mere koffein i kaffe end i både almindelig cola og Cola Light end i kaffe.

Derfor er det både sundere og mere opkvikkende at drikke en kop kaffe eller tage en koffein pille kombineret med et par glas vand, hvis man kun drikker for effektens skyld

Som en af de meste diskuteret ingrediens i produkter er som før nævnt:

Aspartam. (Søde middel/sukker erstatning)

Aspartam anvendes som hovede søde middel i mange levnedsmidler, bl.a. sodavand og proteinpulver
Består af aminosyrene asparaginsyre og phenylalanin. Er et par 100-300gange så sødt som almindeligt sukker og det indeholder ikke noget energi
Overvægtige som bruger aspartam under diæt taber sig mere og fastholder bedre vægttabet
Der skal massive og urealistiske doser til at give nogen af de teoretiske bivirkninger

Mange har endvidere den holdning at sødemidlet giver sult og mener derfor fejlagtigt at det ikke hører hjemme i en diæt kostplan. Men i en større amerikansk undersøgelse der forsøgte at afklare, om sødemidlerne aspartam og saccharin ligefrem gjorde folk mere sultne, kunne dette ikke bekræftes

Konklusionen:

Coca cola LIGHT feder IKKE!! Og så længe det indtages i moderate mængder, er det IKKE skadeligt og er klart at foretrække frem for alm. sodavand og juice!! Der er nemlig meget sukker i begge produkter!

Så vil du nyde en cola i ny og næ, så vælg altid light! Kalorierne i alm. sodavand er dumme at få indenbords, da det er ´tomme´ kalorier - dvs. kalorier, du ikke lægger mærke til og ikke får noget ud af!

Hvis man alligevel gerne vil forsøge at begrænse sit indtag af produktet er det en god ide at købe eksempelvis en lille dåse cola (selvfølgelig i light), i stedet for en 1,5 Liter som med stor sandsynlighed vil bliver drukket på no time – Nyd den lille ”dåse” i stedet for !

JBH0007 Bodyforum 2005
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

[quote="jbh0007"]COLA LIGHT, Skrevet af JBH0007

Yes jeg vil give dig helt ret

Cola light er klart at foretrække da det kun indeholder 1 kcal pr 100 gram
og det er ligegyldigt om det er med lime eller lemon eller original light udgave.

Faktisk er der flere forskellige slankeguruer som tillader "slankeofret" eller med andre ord den der skal slanke sig, at drikke en ½ liter cola light et par gange om ugen.

Man kan jo så diskutere om hvorvidt Cola light smager men det er jo op til den enkelte

Jelly82
Den flyvende proteinæder er på farten igen
Og nej selvom jeg er steward er jeg ikke homo!!!!!

Geografisk sted: CPH

Kostplan: Ingen kostplan

Aspartam er bestemt ikke sundt!

Links:

http://www.webwitch.dk/Kost/aspartam.htm
http://www.alternativinfo.dk/public/art ... partam.htm
http://www.mayday-info.dk/53.0.html
http://www.altomkost.dk/Presse/Presse/N ... partam.htm
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.i ... eID=302369

og jeg kan blive ved længe..

Forestil jer følgende:

Du står op tidligt om morgenen, og sætter tænderne i 50gr müsli med cheasy low fat youghurt til. Efterfølgende skylles måltidet ned med din protein shake indeholdende bodylab protein pulver. På vej til arbejde stopper du lige på en tank og køber en pakke sukkerfri tyggegummi, og måske en pakke gajol eller lign. Dem gumler du på resten af dagen mens du drikker light sodavand. Om aftenen bager du nogle proteinpandekager, igen med bodylab pulveret og til kagerne får du noget kalorielet marmelade der også indeholder aspartam. Nu er klokken måske 20, og du drikker en kop the eller kaffe med sødestof istedet for sukker.

Nu har du i løbet af dagen spist en masse produkter med aspartam. Et stof som man ved er sundhedsskadeligt, men bare fortæller folk at der skal rigelige mængder til. Men vi får jo store mængder. Det findes i alt. De fleste af alle kalorielette eller sukkerfrie produkter inderholder sødestoffet, og forbrugerne køber dem som aldrig før. Slik, sodavand, marmelade, is, proteinpulver, ice tea, energidrik, energi boosters... U NAME IT. Det er ikke uskadeligt, og man bør passe meget på. Man skal jo ikke tro på alt man hører =) og desuden er det jo ikke mere end en måned siden at sagen var oppe at vende på tv2.

Der er mange mennesker der virkeligt spiser mange af disse produkter, og derigennem meget aspartam.

Geografisk sted: Kolding

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00

Og man kan få kræft af at spise chips. Ved godt aspartam er usundt, er de fleste kunstige sødemidler, men jeg er lidt ala: Hvis man kun gik op i sådanne ting, kunne man ikke spise noget til sidst.
When you´re as great as I am, it´s hard to be humble - Muhammad Ali
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus N

En ny vinkel (som taler til lights fordel):

Hvad så hvis man vi lige husker på at sødemiddel bliver brugt istedet for sukker? Det er jo ikke kun en kræftrisiko man fylder sig med, det bliver brugt ISTEDET for sukker. Den bedste løsning er naturligvis at holde sig fra begge dele, men det er ikke det vi diskuterer nu :wink:

En person der drikker en liter sodavand og spiser en pose slik om dagen sammen med sin almindelige kost (som vi kalder gennemsnitlig for eksemplets skyld), vil æde 200g sukker dagligt ekstra. Det er 800kcal og vil give en vægtøgning på næsten 40kg årligt og vil i løbet af et par år, betyde dødsfald af sukkersyge og overvægt.

Havde vedkommende spist kunstigt sødede fødevarer istedet ville han have sluppet, men selvfølgeligt istedet indtaget omkring 600mg aspartam om dagen. Jeg kender desværre ikke doserne de brugte i f.eks. leukæmiforsøget, men jeg ved at de var en del højere.

Eksemplet er ekstremt, men er noget man bør tage med i mente når man skælder lightprodukter ud.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

udemærket vinkel at se det fra. Jeg syntes bare at man burde tage nogle ting til rette. Det er meget usundt, og jeg syntes det er svineri at det bliver brugt i så mange fødevarer, når det er dokumenteret at det er usundt.

Jeg klarer mig fint uden aspartam, der findes jo andra sødemidler. Det er klar at hvis man barer drikker lidt engang imellem, jamen så sker der nok ikke det store ved det. Men der er mange folk der virkeligt spiser og drikker rigtigt mange light produkter, og de må være ret udsatte.

Det emne sat til side..... Det er fint at overvægtige, og folk der er på kur og har svært ved at slippe de søde sager kan drikke en cola light de dage hvor trangen er der... helt sikkert. Jeg har selv været hele møllen igennem, og det var også fedt nok for mig.

Men da dette er bodyforum, og vi snakker sund kost.... Jamen så skal aspartam helt sikkert fremhæves som værende MINDRE SUND!

Styrkeliste

Lykantrop der er nogle meget useriøse links du bruger til at bakke dit argument (påstand) op.

Ja aspartam vil være skadeligt i store mængder pga indholdet af træsprit og phenylalanin. MEN vi er nødt til at tage højde for mængden, og faktum er, at aspartam er ca 200 gange så sødt som sukker. Derfor er der tale om små mængder (0,5g pr liter Cola).

Mængden af træsprit i en liter Cola er på omkring 0,05g. Derfor er det totalt pinligt når de i en af artiklerne skriver, at: "Træsprit er kendt for at forårsage blindhed hos alkoholikere". Det er jo nok helt andre mængder vi taler om når de får en lille sjus på den lokale bænk.

Fakrum er, at alt og intet er giftigt. Det handler alt sammen om dosis!

Rock´n Roll :8
SaintPauli
Billede
Brugeravatar

SaintPauli skrev:Lykantrop der er nogle meget useriøse links du bruger til at bakke dit argument (påstand) op.

Ja aspartam vil være skadeligt i store mængder pga indholdet af træsprit og phenylalanin. MEN vi er nødt til at tage højde for mængden, og faktum er, at aspartam er ca 200 gange så sødt som sukker. Derfor er der tale om små mængder (0,5g pr liter Cola).

Mængden af træsprit i en liter Cola er på omkring 0,05g. Derfor er det totalt pinligt når de i en af artiklerne skriver, at: "Træsprit er kendt for at forårsage blindhed hos alkoholikere". Det er jo nok helt andre mængder vi taler om når de får en lille sjus på den lokale bænk.

Fakrum er, at alt og intet er giftigt. Det handler alt sammen om dosis!

Rock´n Roll :8
SaintPauli

Som vidt som jeg kan se er det sørme da kompetente folk og forskningscentre der kommer med resultaterne. Undskyld mig hvis jeg siger det, men det lyder som om man fornægter noget man ved 8-[

Og det er jo ikke en påstand! Du siger det jo selv... Du kalder det bare for et "spørgsmål om dosis". Og det har du jo også ret i... men min point er at vi bruger alt for mange af disse produkter... og det ER ikke sundt :-s

Styrkeliste

http://holisticmed.com/aspartame/suffer.faq

Der var lige et mere :shock:

Husk på jeg kritisere ikke folk der indtager det, jeg kritisere de mennesker som producere det og smider det i vores fødevarer

Styrkeliste

Så kan vi gå engang med at kritisere de mennesker der producerer alkohol, tobak, benzin osv.

Desuden synes jeg ikke kilderne er særligt pålidelige. Undtagen lige det sidste, men jeg vil vædde med jeg kan finde mindst ligeså mange kilder der mener det modsatte. Jeg bliver ved med at indtage aspartam-holdige drikke og jeg er overbevist, at det umuligt kan være mere dårligt end alt det sukker alm. sodavand fx indeholder.
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia

det kan jeg heller ikke forhindre dig i, og der er millioner af tilsætningsstoffer der er usunde og giftige... som sagt, jeg er bare ked af at alt vi køber indeholder en masse lort. Det er da ikke så underligt at folk bliver syge og dør inden de når 60

Styrkeliste

Lykantrop:

Har du noget overblik over hvor store mængder der skal til for en veldokumenteret skadelig effekt versus den reele effekt en forbruger i den høje ende indtager? Nu snakker jeg ikke om de fjollede påstande de alternative holistiske behandlerer kommer med.

Jeg spørger af nysgerrighed, fordi jeg ikke kan finde tallene selv.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

nej det har jeg ikke.. Så indtil videre har jeg bare den holdning at man passer på hvad man indtager.

Styrkeliste

Lykantrop skrev:det kan jeg heller ikke forhindre dig i, og der er millioner af tilsætningsstoffer der er usunde og giftige... som sagt, jeg er bare ked af at alt vi køber indeholder en masse lort. Det er da ikke så underligt at folk bliver syge og dør inden de når 60

Gennemsnitslevealderen i dag er den højeste nogensinde. At vi pumper os selv med gift og kemikalier, er vi naturligvis enige om, for det er et kendt faktum. Det ændrer bare ikke på, at vi i dag lever længere end nogensinde før. Giftstoffer eller ej :)
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

du ved vel hvad jeg mener :)

Styrkeliste

EU tillader 50mg pr kg pr dag

jeg kan ikke huske hvor meget aspartam der er i light sodavand men man kan jo hurtigt regne ud hvor meget man her må få .. ?

for mit vedkommende 65kg * 50mg = 3,25 g pr dag

Styrkeliste
- Bænkpres: 87.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00

Lykantrop skrev:Aspartam er bestemt ikke sundt!

Links:

http://www.webwitch.dk/Kost/aspartam.htm
http://www.alternativinfo.dk/public/art ... partam.htm
http://www.mayday-info.dk/53.0.html
http://www.altomkost.dk/Presse/Presse/N ... partam.htm
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.i ... eID=302369

og jeg kan blive ved længe..

Forestil jer følgende:

Du står op tidligt om morgenen, og sætter tænderne i 50gr müsli med cheasy low fat youghurt til. Efterfølgende skylles måltidet ned med din protein shake indeholdende bodylab protein pulver. På vej til arbejde stopper du lige på en tank og køber en pakke sukkerfri tyggegummi, og måske en pakke gajol eller lign. Dem gumler du på resten af dagen mens du drikker light sodavand. Om aftenen bager du nogle proteinpandekager, igen med bodylab pulveret og til kagerne får du noget kalorielet marmelade der også indeholder aspartam. Nu er klokken måske 20, og du drikker en kop the eller kaffe med sødestof istedet for sukker.

Nu har du i løbet af dagen spist en masse produkter med aspartam. Et stof som man ved er sundhedsskadeligt, men bare fortæller folk at der skal rigelige mængder til. Men vi får jo store mængder. Det findes i alt. De fleste af alle kalorielette eller sukkerfrie produkter inderholder sødestoffet, og forbrugerne køber dem som aldrig før. Slik, sodavand, marmelade, is, proteinpulver, ice tea, energidrik, energi boosters... U NAME IT. Det er ikke uskadeligt, og man bør passe meget på. Man skal jo ikke tro på alt man hører =) og desuden er det jo ikke mere end en måned siden at sagen var oppe at vende på tv2.

Der er mange mennesker der virkeligt spiser mange af disse produkter, og derigennem meget aspartam.

vel vidende at der meget vel kan være problemer ved nogle sødemidler. vil jeg bare fortælle dig at dine kilder/referencer er urimeligt ringe og meget subjektive... jeg vender frygteligt tilbage.
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Det er et halvandet år gammelt topic, så du skal nok ikke regne med respons... :roll: Derudover kan jeg lige tilføje at det kan være en fordel at drikke almindelig sodavand frem for light. Hvis du mangler de sidste kcal og simpelhen ikke kan indtage mere er det let lige at fylde 100kcal på denne regning.. Bare en lille indskydelse, drikker sjællent sodavand..
Billede
What doesn't kill you makes you stronger..

Log - http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=8097
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2007

Geografisk sted: Amager

Træner her: City Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (10)

sniper skrev:Det er et halvandet år gammelt topic, så du skal nok ikke regne med respons... :roll: Derudover kan jeg lige tilføje at det kan være en fordel at drikke almindelig sodavand frem for light. Hvis du mangler de sidste kcal og simpelhen ikke kan indtage mere er det let lige at fylde 100kcal på denne regning.. Bare en lille indskydelse, drikker sjællent sodavand..

ved godt, at det var gammelt men jeg synes bare, at det var et interessant emne som ikke blev afsluttet.. :D

jeg prøver, at tage på men 100 tomme kcal er ikke lige frem tiltrækkende ..

jeg drikker næsten aldrig sodavand bruger kun sødemiddel i shakes eller mad der lige skal sødes, derfor synes jeg lige, at jeg ville hvad i synes om sødemidler ..

Styrkeliste
- Bænkpres: 87.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00

Jeg lavede for et halvt års tid siden en gennemgang af evidensen bag aspartam. Er udgivet i "Diætisten" nr 85, 2007.

Aspartam – sikkert eller sundhedsskadeligt?

Aspartam har gennem tiderne været det mest omdiskuterede tilsætningsstof. Det er blevet beskyldt for adskillige bivirkninger, fra de mindre alvorlige som hovedpine og øget sult til de mere alvorlige som øget risiko for kræft. Er der evidens for dette og hvilke mængder kan aspartam eventuelt indtages i uden at være sundhedsskadeligt?

Anvendelse
Sødestoffet aspartam, også kendt som E 951 og NutraSweet, blev i Danmark i 1983 godkendt til anvendelse i læskedrikke. Siden er det blevet godkendt til en række andre fødevarer. I positivlisten (1) kan man se, hvilke tilsætningsstoffer der er tilladt at anvende i fødevarer og i hvilke mængder.

Hvis aspartam anvendes i et produkt, skal det fremgå af produktets ingrediensliste som enten "sødestof (aspartam)" eller som "sødestof (E 951)". Produktet skal også mærkes med "indeholder en phenylalaninkilde" af hensyn til personer, der lider af phenylketonuri (PKU).

Aspartams sødeevne er ca. 180-200 gange kraftigere end sukkers. Så selv om energiindholdet, udtrykt per gram, er det samme i aspartam og sukker, benyttes der så små mængder, at det reelt er uden energi. Af samme grund påvirker aspartam heller ikke blodsukkeret.

Aspartam kan anvendes i stedet for sukker og dermed bibeholde madens velsmagende egenskaber. Derved kan man mindske energiindtaget og holde blodsukkeret mere jævnt. Dette bevirker, at aspartam ofte benyttes af diabetikere og adipøse, men kan i princippet bruges af alle, der ønsker at passe på deres energiindtag. Et omfattende review fra i år har vist, at aspartam kan benyttes effektivt i forbindelse med vægttab eller vægtstabilitet (2).

Sikkerhed
Aspartam er godkendt i over 100 lande til anvendelse i en række fødevarer. Dette sker på baggrund af vurderinger fra eksperter og toksikologer i de enkelte lande samt fra internationale ekspertkomitéer som f.eks. U.S. Food and Drug Administration (FDA) (3), Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additives (JECFA)(4) og EU's Videnskabelige Komité for Levnedsmidler (EFSA)(5).

Alle disse myndigheder og ekspertkommittéer har fundet, at aspartam er sikkert at anvende indenfor de anbefalede mængder. Man har ikke kunnet dokumentere nogen bivirkninger af betydning i nogen af de videnskabelige studier, som foreligger på området og der er heller ingen teoretisk baggrund for at mistænke dette. Dette omfatter også spædbørn og småbørn samt gravide og ammende.

Mængde
Med baggrund i de studier der foreligger, fastsætter myndighederne en acceptabel daglig indtagelse (ADI) af aspartam. ADI er den mængde af et stof, der kan indtages dagligt gennem hele livet uden nogen risiko for sundhedsskader. Der er yderligere en stor sikkerhedsmargin tilknyttet, så man kan i perioder overstige ADI, uden at det nødvendigvis fører til sundhedsskader.

ADI er fastsat til 40 mg pr. kg kropsvægt (6). Det svarer til følgende:

Kropsvægt 50 kg 60 kg 70 kg 80 kg
Max daglig indtagelse af aspartam 2000 mg 2400 mg 2800 mg 3200 mg

I Danmark er det tilladt at tilsætte op til 600 mg aspartam pr. liter light sodavand (1). Dette svarer til:

Kropsvægt 50 kg 60 kg 70 kg 80 kg
Max daglig indtagelse af light sodavand 3,3 liter 4,0 liter 4,6 liter 5,3 liter

En voksen person, som vejer 70 kg, kan derfor drikke op til 4,6 liter light sodavand dagligt uden at være bekymret for, om den mængde aspartam der indtages er sundhedsskadeligt. Der er andre kilder til indtagelse af aspartam som også skal regnes med, men drikkevarer er ofte en stor kilde og eksemplet skal blot illustrere, at der kan indtages ret megen aspartam uden nogen risiko for sundhedsmæssige problemer.

Aspartam forårsager ikke karies og light sodavand er derfor bedre for tænderne. Kulsyren – lav pH – er dog den samme og denne eroderer tandemaljen. Selv om man drikker light sodavand bør man stadig tænke over, hvilke mængder det drikkes i og helst undgå at ”sutte i flasken” hele dagen.

Perspektiv
EFSA konkluderer, at det daglige indtag af aspartam i Europa er på op til 10 mg pr. kg kropsvægt (5). Scientific Committee on Food vurderer med baggrund i teoretiske beregninger at voksne personer i EU højest indtager 21,3 mg aspartam pr. kg kropsvægt (7). På baggrund af dette er indtaget af aspartam langt under ADI og selv grupper med et relativt stort indtag, f.eks. diabetikere, vil næppe overskride ADI set over en længere periode (7).

Hos spædbørn og småbørn har man i flere studier set en hurtig tilvænning til nye smagsoplevelser. Introduktionen af søde sager kan muligvis give børn præferencer for sødt senere i livet (8). Af denne grund synes fødevarer uden den søde smag at foretrækkes.

På den ene side kan man frygte, at indtagelse af aspartam vedligeholder lysten til noget sødt og man derfor bør undgå aspartam for at nedsætte indtagelsen af søde sager. På den anden side kan man argumentere for, at aspartam kan tilfredsstille den ”søde tand” og man derfor ikke indtager så mange søde sager. Dette er teoretiske overvejelser og der kan være individuelle forskelle. Vi må derfor afvente kliniske studier, som kan belyse dette.

Litteraturliste:

1) Fødevarestyrelsen. Positivlisten 2005 – Fortegnelse over tilsætningsstoffer til fødevarer. (http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/P ... apport.htm, aug. 2006)

2) de la Hunty A, Gibson S, Ashwell M. A review of the effectiveness of aspartame in helping with weight control. Nutr Bull 2006; 31: 115-28.

3) U.S. Food and Drug Administration (FDA). Sugar substitutes: Americans opt for sweetness and lite. (http://www.fda.gov/fdac/features/1999/699_sugar.html, aug. 2006)

4) Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additives (JECFA). Compendium of food additive specifications. (ftp://ftp.fao.org/docrep/fao/008/a0044e/a0044e00.pdf, aug. 2006)

5) European Food Safety Authority (EFSA). EFSA assesses new aspartame study and reconfirms its safety. (http://www.efsa.europa.eu/press_room/pr ... 72_en.html, aug. 2006)

6) Fødevarestyrelsen. Fakta om aspartam. (http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedev ... orside.htm, aug. 2006)

7) Scientific committee on food. Opinion of the scientific committee on food: Update on the safety of aspartame. (http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/out155_en.pdf, aug. 2006)

8) Westenhoefer J. Establishing dietary habits during childhood for long-term weight control. Ann nutr metab 2002; 46 (suppl 1): 18-23.

Yderligere læsning:
American Dietetic Association. Position of the American Dietetic Association: use of nutritive and nonnutritive sweeteners. J Am Diet Assoc 2004; 104 (2): 255-75.

Butchko HH, Stargel WW, Comer CP, Mayhew DA, Benninger C, Blackburn GL, et al. Aspartame: review of safety. Regul Toxicol Pharmacol 2002; 35: 1-93.

Fejerskov O, Kidd EAM. Dental Caries: The disease and its clinical management. Blackwell Munksgaard, Oxford. 2003.

Logbog: Ingen logbog

Klasse indlæg, Stubbe =D>
Bare fortsæt den samme gode stil, for du har på ingen tid lavet nogle rigtig gode, spændende og veldokumenterede indlæg.
Brugeravatar

SimonJ skrev:Klasse indlæg, Stubbe =D>
Bare fortsæt den samme gode stil, for du har på ingen tid lavet nogle rigtig gode, spændende og veldokumenterede indlæg.
Tak. Jeg fik lige lyst til at blande mig herinde også :D

Ja det var et spændende indlæg Stubbe.

Der vil altid være delte meninger om diverse tilsætningsstoffer. Personligt prøver jeg at holde mig fra det så vidt muligt, hvilket er ret svært , med alle de stoffer der bliver anvendt i både madvarer, plejeprodukter mm. Vil til enhver tid foretrække en hjemmelavet smoothie eller friskpresset juice til at få energi end en sodavand :D

Geografisk sted: København

Tilbage til Artikel-diskussion

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster