Jeg vil ikke gå i detaljer med Wendlers 5/3/1-program - der findes et hav af artikler omkring det og Wendlers e-bog om programmet er et must-read.
Boring But Big er i mine øjne en mere BB-venlig udgave af 5/3/1, der jo som bekendt er mere styrkeorienteret. Wendler siger selv:
The first part of the Boring But Big Challenge is that you'll continue to perform the squat, bench, press, and deadlift with the 5/3/1 sets and rep scheme. The one thing that you'll change is that you will not go for any extra reps on the last set. You'll only do the required reps and then move on to the 5 sets of 10 reps.
This will do three things:
1. Because hypertrophy is the goal of the program, it will leave you fresher to perform the 5 sets of 10 reps and eventually allow you to do these at a higher weight.
2. It will at least maintain your strength levels – you're still tapping into heavy weights that will keep your body used to them.
3. Many lifters will get stronger when they dial back the last set. You don't always have to push to failure to make gains – this is a belief held by novices and those with limited knowledge.
Det understregede fremgår også af excel-arket. Personligt laver jeg +-reps efter dagsformen, men maks et par stykker ekstra end det foreskrevne. Det afhænger, som sagt, af formen på dagen.
Hver fjerde uge deloades der. 5/3/1-øvelser har deres egen template for deload, mens jeg har valgt at fjerne 30-40% af volumen fra de resterende øvelser, men bibeholde vægten i de forskellige (eller stige). Sådan deloader jeg, men man kan gøre det på mange måder.
Wendlers egen template til BBB-programmet er mere minimalistisk end min (se den i det første link). Den kan man også bruge. Personligt er det for lav volumen, men det afhænger af den enkelte.
Jeg har valgt snatch-grip dødløft fra box, men i det oprindelige program benytter Wendler sig af konventionel dødløft. Vælg efter hvilket fokus du har.
Arme køres efter temperament. På de gode dage kører jeg godt på, på de dårlige not so much. De får tæv alle overkropsdage, men lidt ekstra gør ingen skade i min bog.
Det oprindelige program foreskriver fire træninger på en uge. Min udgave afskriver ikke dette, men personligt kører jeg det som et traditionelt upper/lower-split, når jeg kan og ellers flytter jeg dagene efter, hvordan min uge ser ud. Er jeg smadret, holder jeg en ekstra off-dag - ellers kører jeg på.
Spørgsmål: Fyr løs.
Kritik: Svarer jeg muligvis på, men programmet postes ikke som udgangspunkt for at blive savet ned (jeg kan godt tåle kritik, men har ikke i sinde at ændre det programmet. Misforstå mig ret).