Man siger jo at man skal dele sine måltider ud over hele dagen så man får mellem 5-7 måltider. Men jeg arbejder pt så meget at jeg max får det op på 4 måltider om dagen (normalt kun 3).
Hvor stor vil det have indflydelse på mit vægttab?

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag
Bella-Nova skrev:Hey!
Man siger jo at man skal dele sine måltider ud over hele dagen så man får mellem 5-7 måltider. Men jeg arbejder pt så meget at jeg max får det op på 4 måltider om dagen (normalt kun 3).
Hvor stor vil det have indflydelse på mit vægttab?

Bella-Nova skrev:Morgenmaden overlever jeg ikke uden![]()
Men har bare også læst en del om at man begynder at nedbryde muskelmasse 2-4 timer efter et måltid, og samtidig er det hårdt fysisk arbejde (butik, så det er ølkasser osv der bliver flyttet rundt på)

Jacob skrev:Det gælder som NFS (eller NSF? Måske FNS?), siger, om at holde et stabilt blodsukket. Men samtidig gælder det også om at holde sig i den anabolske fase eller katabolske fase, hvis det er hvad man ønsker.
(Den anabolske fase er hvor man er i kalorie-overskud og tager på, guess what the catabolic-fase is ;))

Bella-Nova skrev:Ska lige være med - hvorfor er det så at man mister muskelmasse under diæt, hvis det ikke er fordi kroppen nedbryder muskelmasse, når den ikke har "nem" energi i maven at tage af?
Nedbryder man ikke muskelmasse nemmere end fedt?

BodyHack skrev:Jacob skrev:Det gælder som NFS (eller NSF? Måske FNS?), siger, om at holde et stabilt blodsukket. Men samtidig gælder det også om at holde sig i den anabolske fase eller katabolske fase, hvis det er hvad man ønsker.
(Den anabolske fase er hvor man er i kalorie-overskud og tager på, guess what the catabolic-fase is ;))
Den anabolske fase er hvor kroppen opbygger nye biokemiske molekyler.
Den katabolske fase, er hvor kroppen nedbryder føden til energi og byggemateriale.

Jacob skrev:BodyHack skrev:Jacob skrev:Det gælder som NFS (eller NSF? Måske FNS?), siger, om at holde et stabilt blodsukket. Men samtidig gælder det også om at holde sig i den anabolske fase eller katabolske fase, hvis det er hvad man ønsker.
Den katabolske fase, er hvor kroppen nedbryder føden til energi og byggemateriale.
.. som er præcis det jeg skrev, kun med finere ord?

Misterhamper skrev:Jacob skrev:BodyHack skrev:Jacob skrev:Det gælder som NFS (eller NSF? Måske FNS?), siger, om at holde et stabilt blodsukket. Men samtidig gælder det også om at holde sig i den anabolske fase eller katabolske fase, hvis det er hvad man ønsker.
.. som er præcis det jeg skrev, kun med finere ord?
Du er i en anabolsk fase hver gang du indtager noget føde, ikke kun hvis du ligger i et dagligt kcal-overskud afaik

Stubbe skrev:Nej, antal måltider har ikke betydning for forbrændingen.
.

Backbone skrev:Stubbe skrev:Nej, antal måltider har ikke betydning for forbrændingen.
.
Jo det har. Stofskiftet/forbrændingen øges og forbliver forøget et stykke tid efter et måltid.
Og det kan enhver vist regne ud er fordelagtigt

Stubbe skrev:[Forbrændingen påvirkes af energiindtaget - ikke hvordan energiindtaget er fordelt. Om du indtager 3000 kJ tre gange på en dag eller 9000 kJ en gang øger forbrændingen ens.

Jeg har bl.a. nævnt det i min artikel om vægttab der ligger på MOL : http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/vaegttab/Backbone skrev:Stubbe skrev:[Forbrændingen påvirkes af energiindtaget - ikke hvordan energiindtaget er fordelt. Om du indtager 3000 kJ tre gange på en dag eller 9000 kJ en gang øger forbrændingen ens.
Har du noget mod at bakke det op af fakta, og ikke bare påstande?

Måltidsfrekvens
Antallet af måltider har ikke betydning for, hvor meget man taber sig (Verboeket-van de Venne 1993a; Verboeket-van de Venne 1993b; Bellisle 1997; Iwao 1996; Taylor 2001). Dog ser det ud til at være fornuftigt, at indtage 5-7 måltider om dagen, når man skal tabe sig. Dette er der flere grunde til. Ved 5-6 måltider om dagen, er der en mindre nedbrydning af muskelvæv end ved 1-2 måltid (Iwao 1996), dog ikke i alle studier (Verboeket-van de Venne 1993b). Hos personer som indtager flere måltider om dagen er der rapporteret en mindre sultfølelse igennem dagen, hvilket mindsker risikoen for at bryde ens diæt. Hvor meget antallet af måltider har at sige for personer med et ligevægtsindtag er mere usikkert.

Mængden af muskelnedbrydning er ikke afhængig af forbrændingen. Der er mange flere studier der viser det samme som de studier jeg har refereret til, så det er ret godt underbygget. At det så nævnes af personer uden nogen stor faglig baggrund på området, er nok netop pga. deres manglende faglige baggrund. Det er jo heller ikke fordi det er den eneste fejl "folk" laver omkring vægttab.Backbone skrev:Kan ikke påstå jeg kender til de 6-13 år gl undersøgelser du refererer til. Men hvis det er mindre muskelnedbrydning ved 5-6 måltider end 1-2, vil man vel også have en højere forbrænding.?
Det er da hvad der er blevet skrevet af mange artikelskribenter / scientists, i de udenlandske bb magaziner.
Det er ligeledes havd folk læres på forskellige vægttabsseminarer, incl weigth watchers og vægtkonsulenterne.?

Stubbe skrev:Backbone skrev:Stubbe skrev:Nej, antal måltider har ikke betydning for forbrændingen.
.
Jo det har. Stofskiftet/forbrændingen øges og forbliver forøget et stykke tid efter et måltid.
Forbrændingen påvirkes af energiindtaget - ikke hvordan energiindtaget er fordelt. Om du indtager 3000 kJ tre gange på en dag eller 9000 kJ en gang øger forbrændingen ens.

Det er klart at mistes der muskelmasse vil forbrændingen falde, men det er stadig ikke antallet af måltider der har betydning for forbrændingen. Evidensen for at der mistes muskelmasse ved eksempelvis tre måltider fremfor seks er imidlertid så dårlig at du bør passe på hvad du konkluderer. I et nyligt studie så man f.eks. bedre resultat ang. kropssammensætningen ved et måltid end ved tre.Backbone skrev:Mængden af muskelnedbrydning er ikke afhængig af forbrændingen.
Det skriver jeg heller ikke, jeg skriver faktisk det modsatte.
Der er mange flere studier der viser det samme som de studier jeg har refereret til, så det er ret godt underbygget. At det så nævnes af personer uden nogen stor faglig baggrund på området, er nok netop pga. deres manglende faglige baggrund.
Ved ikke hvem du referere til. De personer og artikelskribenter, der skriver til/for M&F, Flex, Ironman. Musculat development, mange af dem er Phd, eller undervisere inden for styrketræning/ ernæring ved universiteter/læreanstalter
Det er jo heller ikke fordi det er den eneste fejl "folk" laver omkring vægttab
Hvilken fejl er det du refererer til?. Det er ikke en fejl at indtage sine kalorier over flere(mange) måltider frem for 1 stort måltid, når man går efter et vægttab, det må du være enig med mig i.
Det kan godt være at forbrændingen ikke er afhængig af antallet af måltider, men det efterløb forbrændingen vil have af at blive hævet flere gange dagligt, frem for 1 gang, er.
Dette her er vi ikke enige om kan jeg bare konstatere. Håber topic starter har fået svar på sine spørgsmål, og at vi ikke har spildt for meget af hendes tid. Send evt en PM hvis du vil mere[/i]

og som du kan se er det du har hørt forkert.nosebiter92 skrev:Stubbe skrev:Backbone skrev:Stubbe skrev:Nej, antal måltider har ikke betydning for forbrændingen.
.
Forbrændingen påvirkes af energiindtaget - ikke hvordan energiindtaget er fordelt. Om du indtager 3000 kJ tre gange på en dag eller 9000 kJ en gang øger forbrændingen ens.
Jeg har altså hørt præcist det modsatte fra adskillige kosteksperter. Det skulle b.la. være derfor at sumo brydere kun spiser 1 gang om dagen, sådan så de bliver rigtig fede ...

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster