Læs artiklen her:
http://www.news.bodylab.dk/artikler/441 ... flere-saet

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

caps-iii skrev:Interessant at 4-6 sæt. kun er marginalt bedre end 2-3 sæt., når man snakker om muskelopbygning.

tt7 skrev:
Menes det ikke blot med at større volumen er større indikator for hypotrofi end lavere sæt og højere intensitet?
Så man må formode, at fordelen ved adskillige sæt bliver mindre jo flere sæt man tilføjer. Så budskabet er tydeligtvist ikke, at jo flere sæt man kan lave, jo bedre. Kun at flere sæt er bedre end 1 sæt. Og forskellen er faktisk ret markant.

caps-iii skrev:Interessant at 4-6 sæt. kun er marginalt bedre end 2-3 sæt., når man snakker om muskelopbygning.

Sixx skrev:caps-iii skrev:Interessant at 4-6 sæt. kun er marginalt bedre end 2-3 sæt., når man snakker om muskelopbygning.
man skal lige have i baghovedet, at de studier, som metastudiet har brugt, sandsynligvis har brugt utrænede deltagere.
resultaterne ville efter al sandsynlighed have været anderledes, hvis man havde brugt folk, der i forvejen trænede med vægte.
Multiple sets per exercise were associated with significantly greater changes in muscle size than a single set per exercise during a resistance exercise program. Specifically, hypertrophy-related ESs were 40% greater with multiple sets compared with single sets. This was true regardless of subject training status or training program duration. There was a trend for an increasing hypertrophic response to an increasing number of sets. Thus, individuals interested in achieving maximal hypertrophy should do a minimum of 2-3 sets per exercise. It is possible that 4-6 sets could give an even greater response, but the small number of studies incorporating volumes of ≥4 sets limits the statistical power and the ability to form any definitive conclusions

Mich. skrev:Så ifølge er denne undersøgelse, så ville 3-4 sæt i teorien være bedre en f.eks. 10x10. Men er det så en forudsætning, at man stadig kører til failure hver gang?

Dingo skrev:Er det ikke meget fordi at ved kun 1 sæt kan volumen og intensiteten aldrig blive særlig høj, i forhold til 3-4 sæt? Og at det egentlig bare "bekræfter" at der skal både en vis volumen og intensitet til for at stimulere hypertrofi?

Dingo skrev:Er det ikke meget fordi at ved kun 1 sæt kan volumen og intensiteten aldrig blive særlig høj, i forhold til 3-4 sæt? Og at det egentlig bare "bekræfter" at der skal både en vis volumen og intensitet til for at stimulere hypertrofi?

slavers skrev:Dingo skrev:Er det ikke meget fordi at ved kun 1 sæt kan volumen og intensiteten aldrig blive særlig høj, i forhold til 3-4 sæt? Og at det egentlig bare "bekræfter" at der skal både en vis volumen og intensitet til for at stimulere hypertrofi?
Intensiteten vil normalt være højere ved 1 sæt vs 3 sæt.

Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Dingo skrev:Er det ikke meget fordi at ved kun 1 sæt kan volumen og intensiteten aldrig blive særlig høj, i forhold til 3-4 sæt? Og at det egentlig bare "bekræfter" at der skal både en vis volumen og intensitet til for at stimulere hypertrofi?
Hvorfor det ? Hvis jeg laver 3 sæt til failure med 100 kg, så er intensiteten nøjagtigt den samme som vis jeg laver 1 sæt til failure med 100 kg.

slavers skrev:Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Dingo skrev:Er det ikke meget fordi at ved kun 1 sæt kan volumen og intensiteten aldrig blive særlig høj, i forhold til 3-4 sæt? Og at det egentlig bare "bekræfter" at der skal både en vis volumen og intensitet til for at stimulere hypertrofi?
Hvorfor det ? Hvis jeg laver 3 sæt til failure med 100 kg, så er intensiteten nøjagtigt den samme som vis jeg laver 1 sæt til failure med 100 kg.
Hvis du laver 1 sæt x 5 reps med 100kg til failure. Så kan du jo ikke lave 3 sæt x 5 reps med 100kg til failure.

slavers skrev:Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Dingo skrev:Er det ikke meget fordi at ved kun 1 sæt kan volumen og intensiteten aldrig blive særlig høj, i forhold til 3-4 sæt? Og at det egentlig bare "bekræfter" at der skal både en vis volumen og intensitet til for at stimulere hypertrofi?
Hvis du laver 1 sæt x 5 reps med 100kg til failure. Så kan du jo ikke lave 3 sæt x 5 reps med 100kg til failure.

Misterhamper skrev:slavers skrev:Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Dingo skrev:Er det ikke meget fordi at ved kun 1 sæt kan volumen og intensiteten aldrig blive særlig høj, i forhold til 3-4 sæt? Og at det egentlig bare "bekræfter" at der skal både en vis volumen og intensitet til for at stimulere hypertrofi?
Du vil i begge af de to tilfælde have lavet minimum 1 sæt x 5 reps med 100 kg til failure. Så intensiteten som du definerer den vil være den samme.

Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Dingo skrev:Er det ikke meget fordi at ved kun 1 sæt kan volumen og intensiteten aldrig blive særlig høj, i forhold til 3-4 sæt? Og at det egentlig bare "bekræfter" at der skal både en vis volumen og intensitet til for at stimulere hypertrofi?
Det har jo intet med intensitet at gøre. Intensitet defineres indenfor vægttræning som en procentdel af ens 1RM. Så køre du sæt med 100 kg, så er intensiteten den samme uanset om man tager 3 reps, 5 reps eller 10 reps. Hvor tæt man kører på failure defineres som graden af udmattelse. Og selvfølgelig kan man ikke holde 5 reps over 3 sæt, hvis man allerede i første sæt rammer failure efter 5 reps. Men det spiller da absolut ingen rolle, at antallet af reps falder i takt med at trætheden akkumuleres.

slavers skrev:Tror vi misfortår hinanden. Program A dikterer at man skal køre 3 sæt x 5 reps. Program B dikterer 1 sæt x 5 reps. Min pointe er så er du kan køre med højere intensitet i Program B.

slavers skrev:Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Dingo skrev:Er det ikke meget fordi at ved kun 1 sæt kan volumen og intensiteten aldrig blive særlig høj, i forhold til 3-4 sæt? Og at det egentlig bare "bekræfter" at der skal både en vis volumen og intensitet til for at stimulere hypertrofi?
Det har jo intet med intensitet at gøre. Intensitet defineres indenfor vægttræning som en procentdel af ens 1RM. Så køre du sæt med 100 kg, så er intensiteten den samme uanset om man tager 3 reps, 5 reps eller 10 reps. Hvor tæt man kører på failure defineres som graden af udmattelse. Og selvfølgelig kan man ikke holde 5 reps over 3 sæt, hvis man allerede i første sæt rammer failure efter 5 reps. Men det spiller da absolut ingen rolle, at antallet af reps falder i takt med at trætheden akkumuleres.
Tror vi misfortår hinanden. Program A dikterer at man skal køre 3 sæt x 5 reps. Program B dikterer 1 sæt x 5 reps. Min pointe er så er du kan køre med højere intensitet i Program B.

Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Dingo skrev:Er det ikke meget fordi at ved kun 1 sæt kan volumen og intensiteten aldrig blive særlig høj, i forhold til 3-4 sæt? Og at det egentlig bare "bekræfter" at der skal både en vis volumen og intensitet til for at stimulere hypertrofi?
Tror vi misfortår hinanden. Program A dikterer at man skal køre 3 sæt x 5 reps. Program B dikterer 1 sæt x 5 reps. Min pointe er så er du kan køre med højere intensitet i Program B.
Hvorfor det ? Jeg kan da godt starte mine 3 sæt x 5 reps med samme vægt som du gør i program B. Hvis jeg vil holde 5 reps i hver sæt, så sænker jeg bare vægten en smule i de efterfølgende sæt. Top-intensiteten er stadigvæk den samme.

slavers skrev:Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Dingo skrev:Er det ikke meget fordi at ved kun 1 sæt kan volumen og intensiteten aldrig blive særlig høj, i forhold til 3-4 sæt? Og at det egentlig bare "bekræfter" at der skal både en vis volumen og intensitet til for at stimulere hypertrofi?
Hvorfor det ? Jeg kan da godt starte mine 3 sæt x 5 reps med samme vægt som du gør i program B. Hvis jeg vil holde 5 reps i hver sæt, så sænker jeg bare vægten en smule i de efterfølgende sæt. Top-intensiteten er stadigvæk den samme.
Ja men nu tog jeg udgangspunkt i 3 sæt x 5 reps med samme vægt. Jeg er godt klar over at intensiteten er ud fra ens 1rm.

Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Thomas Jagd skrev:slavers skrev:Dingo skrev:Er det ikke meget fordi at ved kun 1 sæt kan volumen og intensiteten aldrig blive særlig høj, i forhold til 3-4 sæt? Og at det egentlig bare "bekræfter" at der skal både en vis volumen og intensitet til for at stimulere hypertrofi?
Ja men nu tog jeg udgangspunkt i 3 sæt x 5 reps med samme vægt. Jeg er godt klar over at intensiteten er ud fra ens 1rm.
Hvis det er udgangspunktet, så har du selvfølgelig ret. Men jeg er ikke sikker på hvad pointen er i forhold til meta-undersøgelsen ?

Moody skrev:Den undersøgelse er nok mere for ens generelle interesse, de færreste med henblik på hypertrofi kører alligevel 1 workset, og der konkluderes desværre ikke rigtigt noget på mere volumniøs træning.

slavers skrev:Jeg citerede Dingos indlæg hvor han skrev at intensiteten aldrig kunne blive særlig høj ved 1 sæt vs 3-4 sæt. Hvilket jo er forkert.

Dingo skrev:slavers skrev:Jeg citerede Dingos indlæg hvor han skrev at intensiteten aldrig kunne blive særlig høj ved 1 sæt vs 3-4 sæt. Hvilket jo er forkert.
Ja det kan den da godt, men når volumen også er et vigtigt kriterie, hvad kan du så bruge 1 sæt af f.eks. 3-4 reps med en høj intensitet til? Så har du en træning med en volumen på 4.![]()
For at opnår en bare nogenlunde volumen ved 1 sæt, så bliver du nødt til at reppe ret højt og kan derved ikke få noget der bare ligner høj intensitet ind i billedet. Du kan jo i sagens natur ikke reppe 20 gange med 90% af din 1RM.
Hvorimod med flere sæt kan du jo lige netop bibeholde en høj volumen og øge intensiteten, ved at sænke reps og øge sæt, f.eks. som AHT foreskriver

slavers skrev:
Jeg rettede dig udelukkende angående intensiteten. Angående volumen så giver det mere mening at regne den ud på uge basis. Du kan trods alt træne med højere frekvens med 1 sæt vs. 3 sæt såfremt intensiteten er den samme.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster