Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

MC skrev:Du vokser ikke hvis du ligger i overskud af protein, hvis du ikke samtidig ligger i kalorieoverskud. Derfor ser jeg ingen grund til at indtage et minimum af proteiner. Hellere sørg for at få protein nok og ram dit ligevægtsindtag. 1.5-2g pr. kg kropsvægt bør kunne gøre det.

MC skrev:Du vokser ikke hvis du ligger i overskud af protein, hvis du ikke samtidig ligger i kalorieoverskud. Derfor ser jeg ingen grund til at indtage et minimum af proteiner. Hellere sørg for at få protein nok og ram dit ligevægtsindtag. 1.5-2g pr. kg kropsvægt bør kunne gøre det.

chill skrev:MC skrev:Du vokser ikke hvis du ligger i overskud af protein, hvis du ikke samtidig ligger i kalorieoverskud. Derfor ser jeg ingen grund til at indtage et minimum af proteiner. Hellere sørg for at få protein nok og ram dit ligevægtsindtag. 1.5-2g pr. kg kropsvægt bør kunne gøre det.
O.K. Nogle der kan svare på det jeg rent faktisk spørg om? 1,5-2 gr. pr. kropsvægt er den "anbefalede" mængde protein for muskelvækst - at det så er i overkanten er en anden sag.

Stenalt skrev:Problemstillingen er bl.a. behandlet i dette studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3356636

Videnskab.dk skrev:Myte 1: Jeg skal indtage 1,5-2,5 gram protein pr. kilo kropsvægt pr. dag for at bygge muskler mest effektivt
Mange unge mænd, der styrketræner, mener, at de skal indtage protein i meget store mængder, nemlig op til 2,5 gram pr. kilo kropsvægt (187,5 gram for en mand på 75 kilo) pr. dag, for at de opbygger muskler mest effektivt. Men kan det passe?
Kristian Overgaard: Der er ikke nogen undersøgelser, der understøtter at så store mængder protein er nødvendige, selvom man laver hård styrketræning. Ved ekstrem udholdenhedstræning, for eksempel ultraløb, kan man nå op på en proteinomsætning på 2,0 gram pr. kilo kropsvægt pr. dag. Nogle undersøgelser viser, at man kan nå op på en proteinomsætning på 1,6 gram protein pr. kilo pr. dag, når man starter på - eller intensiverer sin styrketræning. Men kroppen vænner sig til belastningen, og behovet falder til 1,2-1,3 gram pr. kilo pr. dag.
Anders Nedergaard: Jeg mener, at påstanden er korrekt, hvis man ser det som en helgardering. Men det er rigtigt, at der ikke er videnskabeligt belæg for at sige, at så meget protein er nødvendigt.
Træner man seriøst, og vil man være sikker på optimale resultater af træningen, kan man med fordel indtage 1,5-2,5 gram protein pr. kilo kropsvægt pr. dag. Der er flere studier der viser, at man kan udnytte op til 2 gram protein pr. kilo kropsvægt pr. dag. Desuden er der større konsekvenser af for lidt protein end for meget, for så får man ikke resultater af sin træning.
Desuden skal man i denne debat huske at se på sin kropssammensætning. For har man en meget stor muskelmasse, kan det ikke udelukkes at man har et højere proteinbehov. En mand på 75 kilo med henholdsvis 20 og 40 procent muskelmasse vil sandsynligvis have forskellige proteinbehov.
Kilde: http://videnskab.dk/krop-sundhed/10-myt ... iner-del-i

PeterK skrev:Man kan snildt forestille sig, at den gængse overbevisning om nødvendigheden af et højt proteinindtag - uafhængigt om man øger, reducerer eller vedligeholder vægten - udelukkende eksisterer, fordi kosttilskudsproducenterne rent faktisk nyder gavn heraf.Videnskab.dk skrev:Myte 1: Jeg skal indtage 1,5-2,5 gram protein pr. kilo kropsvægt pr. dag for at bygge muskler mest effektivt
Mange unge mænd, der styrketræner, mener, at de skal indtage protein i meget store mængder, nemlig op til 2,5 gram pr. kilo kropsvægt (187,5 gram for en mand på 75 kilo) pr. dag, for at de opbygger muskler mest effektivt. Men kan det passe?
Kristian Overgaard: Der er ikke nogen undersøgelser, der understøtter at så store mængder protein er nødvendige, selvom man laver hård styrketræning. Ved ekstrem udholdenhedstræning, for eksempel ultraløb, kan man nå op på en proteinomsætning på 2,0 gram pr. kilo kropsvægt pr. dag. Nogle undersøgelser viser, at man kan nå op på en proteinomsætning på 1,6 gram protein pr. kilo pr. dag, når man starter på - eller intensiverer sin styrketræning. Men kroppen vænner sig til belastningen, og behovet falder til 1,2-1,3 gram pr. kilo pr. dag.
Anders Nedergaard: Jeg mener, at påstanden er korrekt, hvis man ser det som en helgardering. Men det er rigtigt, at der ikke er videnskabeligt belæg for at sige, at så meget protein er nødvendigt.
Træner man seriøst, og vil man være sikker på optimale resultater af træningen, kan man med fordel indtage 1,5-2,5 gram protein pr. kilo kropsvægt pr. dag. Der er flere studier der viser, at man kan udnytte op til 2 gram protein pr. kilo kropsvægt pr. dag. Desuden er der større konsekvenser af for lidt protein end for meget, for så får man ikke resultater af sin træning.
Desuden skal man i denne debat huske at se på sin kropssammensætning. For har man en meget stor muskelmasse, kan det ikke udelukkes at man har et højere proteinbehov. En mand på 75 kilo med henholdsvis 20 og 40 procent muskelmasse vil sandsynligvis have forskellige proteinbehov.
Kilde: http://videnskab.dk/krop-sundhed/10-myt ... iner-del-i
Igen kan man sagtens forestille sig fornuften bag Anders Nedergaards argumenter, men det er primært gisninger uden videnskabeligt belæg. Derudover man kan man måske med fordel bevare en vis skepsis, når man ved, at han i et eller andet omfang er tilknyttet Bodylab.

chill skrev:Hvis vi holder en spinkel fyr på 1.75 cm og 60 kg. op i mod en fyr på 1.75 cm og 70 kg. med gode gener og en naturlig "stor" krop. Hvis de så begge når 80 kg med samme fedtprocent igennem træning/kost osv. er det logisk for mig, at ham med det gode udgangspunkt skal bruge mindre protein end ham den spinkle for at bevare sin muskelmasse.. Da han fra naturens side havde større muskler ved træningsstart.

chill skrev:Stenalt skrev:Problemstillingen er bl.a. behandlet i dette studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3356636
Hej Stenalt, det fremgår i artiklen at bodybuildere kun skal have en anelse mere protein end inaktive/stillesiddende folk for at bevare muskelmasse. Kan ikke rigtig tyde om det er i perioder hvor man holder pause eller om man træner? I såfald bør en 80 kg. tung man bevare sin muskelmasse med et dagligt indtag mellem 80-90 gram, hvilket også var det tal jeg håbede på!
*Sundtrend: 120 gram lyder af meget efter min mening.. Der bør være forskel på mængden afhængig af om målet er at øge eller bevare muskelmasse.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 28 gæster