Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1352
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1350

Følg bodybuilding.dk på

Bænkpres eller armbøjninger?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Simpelt spørgsmål: Kan det betale sig at lave armbøjninger i stedet for bænkpres? Grunden til jeg pludselig spørger om det er, at jeg har fundet ud af, at hvis jeg laver armbøjninger med armene meget tæt på kroppen går det direkte i brystet. Og kan overhovedet ikke mærke det lige så meget ved normale db bænk eller bb. Jeg tænker at lave den slags armbøjninger, evt. tage vægt på ryggen og så supplere det med skrå db bænk og flyes evt.

Det er vel et spørgsmål som kun jeg kan svare på, om det hjælper for mig, men er der nogle der kan sige godt eller imod for det?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

du kan ikke vurdere en øvelses effektivitet udfra hvordan det "føles". weighted pushups kan være et fint alternativ til bænkpres varianterne
Brugeravatar

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 170.00

Du skal lige være opmærksom på, at man trætter musklerne på en anden måde ved lav vægt og mange gentagelser end ved højt vægt og få gentagelser. Derfor kan det måske godt snyde, så du føler, armstrækkerne rammer dit bryst bedre end bænkpres, selvom dette ikke er tilfældet.

Ellers er det vel lettere at simulere dine armstrækkere i et bænkpresstativ mht. at variere belastningen, end det er at træne armstrækkere med rygsæk på?

Logbog: Ingen logbog

Prøv næste gang, at du træner bænk at pille nogle kg af og så holde 1-1½ sekunds pause på brystet når du har sænket stangen, før du presser den op igen, det gør at du bruger patterne noget mere :)
Brugeravatar

Reputation point: 145

Jeppe skrev:Du skal lige være opmærksom på, at man trætter musklerne på en anden måde ved lav vægt og mange gentagelser end ved højt vægt og få gentagelser. Derfor kan det måske godt snyde, så du føler, armstrækkerne rammer dit bryst bedre end bænkpres, selvom dette ikke er tilfældet.

Ellers er det vel lettere at simulere dine armstrækkere i et bænkpresstativ mht. at variere belastningen, end det er at træne armstrækkere med rygsæk på?

Det er allerede ved første armstrækning at jeg kan mærke det, og jeg tager højest sådan 5 reps når jeg bare har prøvet for sjov.

Martin88 skrev:Prøv næste gang, at du træner bænk at pille nogle kg af og så holde 1-1½ sekunds pause på brystet når du har sænket stangen, før du presser den op igen, det gør at du bruger patterne noget mere :)

Vil jeg prøve :)

Rofleren skrev:
Martin88 skrev:Prøv næste gang, at du træner bænk at pille nogle kg af og så holde 1-1½ sekunds pause på brystet når du har sænket stangen, før du presser den op igen, det gør at du bruger patterne noget mere :)

Hmm, har læst at det skulle være dårligt, fordi så bliver "patterne" inaktive i 1-1½ sekund, og det er ikke meningen med denne øvelse.. Mabye I'm wrong..
OMG, det er jo håbløst det her. I am out, lav i jeres 5000 mavebøjninger og drik jeres cult shaker efter træning godluck

Lystfiskeren » 27. mar 2010, 13:18

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 120.00

Mun skrev:
Rofleren skrev:

Hmm, har læst at det skulle være dårligt, fordi så bliver "patterne" inaktive i 1-1½ sekund, og det er ikke meningen med denne øvelse.. Mabye I'm wrong..

Du tager fejl. Aktiveringen af brystmuskulaturen bliver rent faktisk større af det. Brystet er i øvrigt ikke inaktivt, da du ikke bare efterlader stangen der, men holder spændet i musklerne og holder en kontrolleret pause på 1-1½ sekund.
Brugeravatar

Reputation point: 145

Jeg slutter altid af med nogle armbøjninger på min bryst, triceps dag:)

Kostplan: Ingen kostplan

ællingen skrev:du kan ikke vurdere en øvelses effektivitet udfra hvordan det "føles". weighted pushups kan være et fint alternativ til bænkpres varianterne

Det er en af de gode måder at vurdere om en øvelse er rigtig god på.
Jeg fatter ikke folk rent faktisk kan tro, at deres brystmuskler kan vokse maksimalt hvis de ikke kan mærke brystet i bænkpres fx.
Men jeg kan være ligeglad, det er ikke min træning det går ud over trodsalt :)
Nubretpumper
Brugeravatar

Misterhamper skrev:
ællingen skrev:du kan ikke vurdere en øvelses effektivitet udfra hvordan det "føles". weighted pushups kan være et fint alternativ til bænkpres varianterne

Jeg fatter ikke folk rent faktisk kan tro, at deres brystmuskler kan vokse maksimalt hvis de ikke kan mærke brystet i bænkpres fx.

Ja jeg har faktisk undret mig lidt over lige netop det, for jeg synes fandme ikke jeg kan mærke brystmusklerne i normalt bænkpres med stang, men hvis jeg tager fat i håndvægte og bænker med kan jeg mærke det meget bedre... Alligevel får jeg at vide af min halvbror at bænkpres med stang er mega vigtigt. Oplys mig?
Am I evil? Yes I am. Am I evil? I am man!
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Squat: 60.00
- Dødløft: 100.00

Martin88 skrev:
Mun skrev:
Rofleren skrev:

Du tager fejl. Aktiveringen af brystmuskulaturen bliver rent faktisk større af det. Brystet er i øvrigt ikke inaktivt, da du ikke bare efterlader stangen der, men holder spændet i musklerne og holder en kontrolleret pause på 1-1½ sekund.

My bad, har læst artiklen igennem igen og fandt det ikke.. :)

Misterhamper skrev: Det er en af de gode måder at vurdere om en øvelse er rigtig god på.
Men jeg kan være ligeglad, det er ikke min træning det går ud over trodsalt

Jamen hvis man ikke ved noget teoretisk, er det også utroligt svært at udføre det korrekt praksis.

Men hvis de føler at deres egen måde er den bedste, så skal man da bruge den. (sarkatisk hvis nogle skulle være i tvivl..)

Læs venligst artiklen om de 10 myter, der er en af dem der beskriver "ømhed" :)
OMG, det er jo håbløst det her. I am out, lav i jeres 5000 mavebøjninger og drik jeres cult shaker efter træning godluck

Styrkeliste

Påstand 5: Hvis en muskel ikke er øm, så har man ikke trænet hårdt nok!

Den ømhed man føler dagen efter et hårdt træningspas kaldes DOMS. DOMS står for Delayed Onsett Muscle Soreness. Mange forsøger ihærdigt og målrettet at træne så hårdt at de er ømme i musklerne hver gang de vågner op efter et hårdt træningspas. Jeg kan som sådan godt forstå DOMS-jægerne. For det er da rart at mærke at man har lavet noget. Desværre er det en stor misforståelse at musklen SKAL være øm, hvis man vil øge muskelmassen. En muskel kan sagtens stimuleres til vækst, selvom man ikke er øm dagen efter. Og oveni hatten er der et stort minus ved altid at efterstræbe ømhed. For hvor en smule ømhed sagtens kan tolkes som et bevis på at musklen er blevet stimuleret, så er ekstrem ømhed et tydeligt tegn på at man har lavet for meget. Hvis man har så dyb ømhed, at det tager op imod en uge før musklen er helt DOMS-fri, så har man med sikkerhed lavet for meget. Og det vil i sidste ende have en negativ effekt på ens resultater. Det er fint nok at være macho. Men det er ikke fint nok at være dum.

Sig til hvis det hjalp Jer :)

Styrkeliste

At være Øm behøvs jo ikke have noget med at man kan mærke det at gøre.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 55.00
- Dødløft: 85.00

Efter at have læst indlægget måtte jeg lige prøve det. Fandt en lille bitte rygsæk hvor jeg smækkede 15 kg i.. og efter 2 set et med 20 reps og et med 15 - nøj jeg var færdig! Mit bryst var også pænt pustet op.. Tror jeg tilføjer den som 3. bryst øvelse lige til at slutte af på: Bænkpres, skrå bænkpres og 3x10 Weighted GR Push-ups :) Så skulle brystet nok få nogle tæv. Hvordan ser dette program by the way ud, lige ved første øjekast?

Dag 1:
15 mins workout
Curls
Chins
Mave

Dag 2:
Calf raises
Squat
Dødløft
Bænkpres
Skrå Bænk
Military
Dips
Push-ups

???? Det skal fungere som FB-program med 15 min disko workout hver 2. dag, mere fordi jeg ikke har kræfterne til at tage øvelserne på dag 2.
Adrenaline is rushing throug my veins
Next stop is victory, it's rushing like a train!

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 100.00

Det ser ikke særlig optimalt ud, 3 bryst øvelser er for meget.
Brugeravatar

Styrkeliste

Lystfiskeren skrev:Det ser ikke særlig optimalt ud, 3 bryst øvelser er for meget.

øhh, det er vel ikke overkill hvis brystet kan klare det. Jeg er enig i, at 2 er nok men den 3. afsluttende push-up øvelse kan ikke skade IMO.

Styrkeliste

Thraundil skrev:Ja jeg har faktisk undret mig lidt over lige netop det, for jeg synes fandme ikke jeg kan mærke brystmusklerne i normalt bænkpres med stang, men hvis jeg tager fat i håndvægte og bænker med kan jeg mærke det meget bedre... Alligevel får jeg at vide af min halvbror at bænkpres med stang er mega vigtigt. Oplys mig?

Barbell bænkpres er for de fleste mere end skulder/triceps øvelse end bryst-øvelse, så hvis du ikke kan mærke bb bænkpres nu er det enten din teknik den er galt med, eller dine bryster er for små iforhold til skulder/triceps eller også er du slet ikke bygget til bb bænkpres. You pick!
Nubretpumper
Brugeravatar

Misterhamper skrev:

det kan være en rigtig god indikator, men udelukkende at vurdere udfra hvordan det føles, er forkert
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 115.00

Misterhamper skrev:
Thraundil skrev:Ja jeg har faktisk undret mig lidt over lige netop det, for jeg synes fandme ikke jeg kan mærke brystmusklerne i normalt bænkpres med stang, men hvis jeg tager fat i håndvægte og bænker med kan jeg mærke det meget bedre... Alligevel får jeg at vide af min halvbror at bænkpres med stang er mega vigtigt. Oplys mig?

Barbell bænkpres er for de fleste mere end skulder/triceps øvelse end bryst-øvelse, så hvis du ikke kan mærke bb bænkpres nu er det enten din teknik den er galt med, eller dine bryster er for små iforhold til skulder/triceps eller også er du slet ikke bygget til bb bænkpres. You pick!

True. Mange får ikke et korrekt opspænd, og bænker derfor udelukkende med tris og delts. Jeg havde det problem, da jeg startede, det kom især tilsyne da jeg opdagede at jeg bænkede det samme i closegrip som i KV.

Efter at have fået hjælp til teknikken, og efter at være begyndt at køre med et bredere greb, kan jeg sagtens mærke det i patterne.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Jeg vil mene, at det godt kan betale sig at inkluderer nogle Pushups i sit program - dog ikke som primær øvelse. Men lav nogle forskellige varianter, f.eks. Incline Pushups, Jump Pushups, Medicineball Pushups osv.

Derudover, dit program TS, er meget ubalanceret.
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

chill skrev:
Lystfiskeren skrev:Det ser ikke særlig optimalt ud, 3 bryst øvelser er for meget.

øhh, det er vel ikke overkill hvis brystet kan klare det. Jeg er enig i, at 2 er nok men den 3. afsluttende push-up øvelse kan ikke skade IMO.

Skade nej, men hvorfor skal du have tre bryst øvelser og en ben f.eks. derudover forrstår jeg ikke den der dag med 15 min workout.
Brugeravatar

Styrkeliste

Thraundil skrev:
Misterhamper skrev:

Ja jeg har faktisk undret mig lidt over lige netop det, for jeg synes fandme ikke jeg kan mærke brystmusklerne i normalt bænkpres med stang, men hvis jeg tager fat i håndvægte og bænker med kan jeg mærke det meget bedre... Alligevel får jeg at vide af min halvbror at bænkpres med stang er mega vigtigt. Oplys mig?

Du har stort set svaret selv, og ellers supplerer Misterhamper meget godt. Hvis du føler at du får mere ud af at køre bænkpres med håndvægte, så gør endelig det. Men håndvægte kan du endda få en større ROM (range of motion) i øvelsen. Jeg benytter mig selv meget af håndvægte, da jeg ligesom dig, føler at de giver, om ikke mere, så en anderledes følelse i brystet. Bænkpres er langfra en nødvendig øvelse, men dog en god basisøvelse. Forsøg at kør med håndvægte i en måneds tid, og vurder om du får større udbytte ud af det, fremfor stang.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Træner her: Dansk Fitness Vanløse

Styrkeliste
- Bænkpres: 0.10
- Squat: 300.00
- Dødløft: 60.00

Galleri: Vis galleri (8)

For mit eget vedkommende er bænkpres ikke en specielt god brystøvelse, DB pres er lidt bedre, men ingen af dem rammer lige så godt som weighted pushups. Jeg kører den dog aldrig da det er mega bøvlet at få ekstra vægt på, men slutter af og til af med en "finisher", hvor jeg laver i alt 100 strækkere så hurtigt som muligt.

Armstrækninger er en super overkropsøvelse, især hvis man ikke er særlig stærk i bænk er den langt at foretrække frem for bænkpres. Jeg vil vove at påstå, at så længe man ikke kan lave f.eks. 3x12 strækkere, så skal man ikke tænke på bænkpres.
Go fuck yourself.
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 177.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 257.50

http://musculardevelopment.com/articles/training/2159-back-to-bench-basics.html, Som ham her siger i sin artikel bør bænkpres være for bryst træningen, hvad squat og dødløft er for henholdsvis ben og ryg.
Friends may come and go. But two hundred pounds is always two hundred pounds
Brugeravatar

Geografisk sted: Amager

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 120.00

Nick_O skrev:http://musculardevelopment.com/articles/training/2159-back-to-bench-basics.html, Som ham her siger i sin artikel bør bænkpres være for bryst træningen, hvad squat og dødløft er for henholdsvis ben og ryg.

Det er noget fis, bænkpres KAN være god brysttræning, men for manges vedkommende rammer den ikke specielt godt. Desuden får man hverken komplet bentræning af squats eller rygtræning af dødløft, så måske er analogien egentlig meget god.
Go fuck yourself.
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 177.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 257.50

Super, tak for svarene :)

Jeg har godt noteret mig at mit opspænd ikke er særlig godt, men jeg kan ikke rigtig svaje mere i ryggen til at få det opspænd (synes jeg ihvertfald selv :P), så måske skulle jeg køre push-ups istedet for, og så få nogen til at klaske skiver på min ryg når jeg kommer dertil.
Am I evil? Yes I am. Am I evil? I am man!
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Squat: 60.00

Lystfiskeren skrev:
chill skrev:

Skade nej, men hvorfor skal du have tre bryst øvelser og en ben f.eks. derudover forrstår jeg ikke den der dag med 15 min workout.

Så vidt jeg kan se har jeg 2 ben øvelser (calf raises og squat) og dødløft aktiverer også læggen i løftet så det er vel nok. Spiller desuden også fodbold 3 gange i ugen, men det vidste du jo ikke noget om. :) Der er ikke nogle speciel mening med mine 15 mins disko workout. Biceps, lats og mave bliver ikke trænet på dag 2 så vil hellere bruge lidt tid på dem - en dag hvor jeg har kræfterne til det.

Styrkeliste

Personligt ville jeg foretrække et FB program, hver anden dag eller 3 faste dage i ugen som ser sådan ud.

Squat
Dødløft
BOR
Bænkpress
Pulldown
Inc. Bænkpres
Millitary Pres
Dips
BB Curl

og så kør 3/4x8

Du kan evt. også kigge på et program som hjælper dig med dit fodbold.

Det vil så sikkert være en masser interval træning, box jumps osv.
Brugeravatar

Styrkeliste

chill skrev:
Lystfiskeren skrev:
chill skrev:

Så vidt jeg kan se har jeg 2 ben øvelser (calf raises og squat) og dødløft aktiverer også læggen i løftet så det er vel nok. Spiller desuden også fodbold 3 gange i ugen, men det vidste du jo ikke noget om. :) Der er ikke nogle speciel mening med mine 15 mins disko workout. Biceps, lats og mave bliver ikke trænet på dag 2 så vil hellere bruge lidt tid på dem - en dag hvor jeg har kræfterne til det.

Benmuskulaturen er langt større en brystet, hvorfor du ikke burde have flere brystøvelser end benøvelser. Fint med squat og calf raises, men du kunne eventuelt ændre din dødløft til SL dødløft for at stimulere dine hamstrings bedre. Så vidt jeg ved og har erfaret burde du ikke presse med din læg i dødløft medmindre du ligger vægten på dine tæer fremfor din hæl og lige til sidst, du får ikke nogen prangende muskelvækst i benene ved at spille fodbold.
Somewhere in China a little girl is warming up with your max
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Næste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster