Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1432
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1430

Følg bodybuilding.dk på

Beta-alanines udbredelse

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hey BB.

Nu har jeg researched lidt om beta-alanine, om hvorvidt det er præstationsøgende - hvilket jeg har læst mig frem til, at det er. Jeg har også læst, at effekten er sammenlignelig med kreatin, men at beta-alanine i dette tilfælde bare er en ikke-essentiel aminosyre.

Men min undren er bare, hvorfor beta-alanine ikke er lige så "kendt"/udbredt som kreatin, da de begge til dels er præstationsøgende?
Luk øjnene. Se, mærk og føl
Min LOGBOG er svedig!
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: Nyborg Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 160.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Ingen kostplan

Chubbyboi skrev:Hey BB.

Nu har jeg researched lidt om beta-alanine, om hvorvidt det er præstationsøgende - hvilket jeg har læst mig frem til, at det er. Jeg har også læst, at effekten er sammenlignelig med kreatin, men at beta-alanine i dette tilfælde bare er en ikke-essentiel aminosyre.

Men min undren er bare, hvorfor beta-alanine ikke er lige så "kendt"/udbredt som kreatin, da de begge til dels er præstationsøgende?

Tror ikke folk hører så meget om det. Oven i det er det ikke sikkert at folk er glade for den prikkende fornemmelse det kan give.

Personligt er jeg enormt glad for det. Får fyret nogle vilde træninger af, og jeg kan sagtens mærke om jeg tager det. Har ikke prøvet at tage det fast med kreatin, men det skal prøves. Det skulle stacke, og blive endnu vildere. Oven i det skulle Beta-Alanines effekt være bedre end Kreatins :)

Reputation point: 5

Geografisk sted: København

Træner her: Anger Mangement

Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

En ulempe ved Beta-alaninen er, at man ikke kender til langtids bivirkningerne endnu.

Reputation point: 40

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00

Personligt er jeg enormt glad for det. Får fyret nogle vilde træninger af, og jeg kan sagtens mærke om jeg tager det. Har ikke prøvet at tage det fast med kreatin, men det skal prøves. Det skulle stacke, og blive endnu vildere. Oven i det skulle Beta-Alanines effekt være bedre end Kreatins :)

Så du har mærket en væsentlig forskel?
Har du noget læseligt dokumentation (=kilde) på, at effekten skulle være bedre?

Men tak for svar :)
Min LOGBOG er svedig!
Brugeravatar

Styrkeliste

Qmega skrev:En ulempe ved Beta-alaninen er, at man ikke kender til langtids bivirkningerne endnu.

Har jeg godt læst mig frem til - det er selvfølgelig en ulempe, men ved kreatin er man da umiddelbart heller ikke 100% sikker på langtidsbivirkningerne?
Min LOGBOG er svedig!
Brugeravatar

Styrkeliste

Chubbyboi skrev:

Så du har mærket en væsentlig forskel?
Har du noget læseligt dokumentation (=kilde) på, at effekten skulle være bedre?

Men tak for svar :)

Så vidt jeg ved, er effekten anderledes. Hvor kreatin mest påvirker styrken ved lavere reps, skulle beta-alaninen påvirke styrken ved lidt flere reps. Blandt andet derfor de to produkter går så godt i spænd.

But correct me if I'm wrong.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Så vidt jeg ved, er effekten anderledes. Hvor kreatin mest påvirker styrken ved lavere reps, skulle beta-alaninen påvirke styrken ved lidt flere reps. Blandt andet derfor de to produkter går så godt i spænd.

But correct me if I'm wrong

Det er synergi - altså netop pga produkterne går i spænd med hinanden.
Men det med kreatin påvirker ved lavere reps har jeg ikke hørt før. Jeg har kun hørt, at det går ind og påvirker en udholdenhedsmæssigt, hvor man på toppen er mere udholden (sjovt nok) :-D
Min LOGBOG er svedig!
Brugeravatar

Styrkeliste

Beta alanin virker som en puffer ved at fastholde pH værdien.
Uddannet Sportsmassør - Fra Frederiksberg.
250DKK/1 time fysiurgisk massage.
Skriv en PM hvis det har interesse.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Frederiksberg

Træner her: TarGet Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 1337.00
- Squat: 1337.00
- Dødløft: 1337.00

Bone-14 skrev:Beta alanin virker som en buffer ved at fastholde pH værdien.

/fixed.

beta alanine virker nemlig til at beholde samme ph værdi i muskelen ved at hæve carnosin niveaut.

Og det fungere kun ved high rep,. hvis du kører 5'ere skal du ikke regne med at få meget ud af det, men det er en god synergist med kreatin.

Og kreatin ændre ikke styrken ved lave reps, det er noget vrøvl, det fungere som kreatin nu gør, giver dig en gentagelse eller to mere hvis du er heldig pga du ikke løber så hurtig "tør" for ATP i den muskel du bruger. Så styrke ændring ved laver reps er der næppe snakke om.

Men Garik hvis du mener at kreatin "Kicker" ind før beta alanine, har du vel givetvis ret. Da man skal op og reppe en god slant før beta alanine er noget værd.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 240.00

Galleri: Vis galleri (3)

DHL^ skrev:

/fixed.

beta alanine virker nemlig til at beholde samme ph værdi i muskelen ved at hæve carnosin niveaut.

Og det fungere kun ved high rep,. hvis du kører 5'ere skal du ikke regne med at få meget ud af det, men det er en god synergist med kreatin.

Og kreatin ændre ikke styrken ved lave reps, det er noget vrøvl, det fungere som kreatin nu gør, giver dig en gentagelse eller to mere hvis du er heldig pga du ikke løber så hurtig "tør" for ATP i den muskel du bruger. Så styrke ændring ved laver reps er der næppe snakke om.

Men Garik hvis du mener at kreatin "Kicker" ind før beta alanine, har du vel givetvis ret. Da man skal op og reppe en god slant før beta alanine er noget værd.

Det var sådan set det, jeg mente, ja. Dog forklaret forkert :) Kreatin øger vel den anaerobe formåen, hvilket er gavnligt set i forhold til styrketræning. Men øger beta-alanin så den aerobe formåen? Eller blander jeg bare nogle ting sammen pt.? :D
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

DHL^ skrev:
Bone-14 skrev:Beta alanin virker som en puffer ved at fastholde pH værdien.

/fixed.

/fixed. - Igen.

Hej Retardojohn. "Buffer" er det engelske ord for puffer som det hedder på dansk.
Uddannet Sportsmassør - Fra Frederiksberg.
250DKK/1 time fysiurgisk massage.
Skriv en PM hvis det har interesse.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Frederiksberg

Træner her: TarGet Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 1337.00
- Squat: 1337.00
- Dødløft: 1337.00

Bone-14 skrev:
DHL^ skrev:
Bone-14 skrev:Beta alanin virker som en puffer ved at fastholde pH værdien.

/fixed.

/fixed. - Igen.

Hej Retardojohn. "Buffer" er det engelske ord for puffer som det hedder på dansk.

Du kan sku da selv være Retardojohn. Ingen grund til at blive pige sur.
nu betyder jo buffer jo også flere ting, end den gør direkte oversat.

Men havde godt nok aldrig nogensinde hørt ordet "Puffer" før, hvertfald ikke i den sammenhænd.. :mrgreen:
Brugeravatar

Styrkeliste

Garik skrev:
DHL^ skrev:

/fixed.

Det var sådan set det, jeg mente, ja. Dog forklaret forkert :) Kreatin øger vel den anaerobe formåen, hvilket er gavnligt set i forhold til styrketræning. Men øger beta-alanin så den aerobe formåen? Eller blander jeg bare nogle ting sammen pt.? :D

Beta alanine påvirker også den anarobe formåen. Men til Krop og kraft seminariet forklarede Incognito at man skulle op og reppe en god slant (10+) før effekten var værd at tale om, så vidt jeg husker. Så beta alanine er skam også fint ang styrketræning. :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Qmega skrev:En ulempe ved Beta-alaninen er, at man ikke kender til langtids bivirkningerne endnu.

Kender man til langtidseffekterne af kreatin?
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 40 gæster