Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 977
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 974

Følg bodybuilding.dk på

Bicepcurls nødvendigt?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB!

Har lige tre spørgsmål som jeg har gået og reflekteret lidt over. Til disse ønsker jeg nogle tanker/idéer udefra også :-)

Jeg træner efter B2B programmet og mærker tydelig fremgang i styrke og også en okay fremgang med min hypertrofi.

Dog er jeg kommet lidt tvivl om en ting vedr. biceps.
Jeg springer en gang imellem bicepcurls over da det er sidste øvelse i mit program og her er jeg ofte ret udkørt og har brugt omkring 90min i centret. Er øvelsen virkelig så nødvendig? Når jeg laver BOR gør jeg det med underhånd, så her får jeg jo min biceps med også. Derudover supplerer jeg mine pullups med chinups (eller er det omvendt?) Starter med overhånd og tager så dem jeg ikke kan med underhånd, jeg kan nemlig ikke tage 4x8 rent endnu. Sker der det store ved at jeg så springer mine curls over fra tid til anden eller skal jeg bare tage mig sammen og få dem taget?

Mht til mine pullups/pushups, vil i så foreslå at jeg tager dem jeg kan med overhånd og springer direkte til underhånd og tager resten, eller at jeg supplere med underhånd efter jeg er færdig med underhånd. Lige pt. gør jeg de sidste (eksempel: overhånd 4+4+3+3 - underhånd 4+4+5+5)

Og så til et helt trejde spørgsmål. Jeg er gået igang med at cutte da jeg har en del jeg gerne vil af med, og hvis jeg så er tilfreds før sommer tænker jeg at jeg kan leanbulke indtil jeg kan begynde på et ordentligt bulk og ikke være så bange for at pakke lidt fedt på igen. Vil i her foreslå at jeg skifter program, fx. til SL 5x5 og træner mere for styrke? Jeg vokser jo alligevel ikke når jeg er i underskud. Eller skal jeg bare fortsætte B2B et halvt års tid mere og så begynde på et (endnu) mere hypertrofipræget program når jeg går i bulk en gang efter sommer?

Ser frem til nogle konstruktive svar :-)

Mvh.
Kaas

Reputation point: 25

Geografisk sted: Fyn

Træner her: Fitness Syd

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Bump =D>

Træn som du gjorde under bulk, så din krop ved at den har brug for at beholde din muskelmasse :)
"Second by second, you lose the opportunity to become the person you wanna be. When are you gonna stop making excuses, and take charge of your fucking life?"

-Greg Plitt

My skin is too thick and bulletproof, to touch me!
Brugeravatar

Reputation point: 47

Okay, det giver jo meget god mening, ville bare lige høre andres mening end min egen omkring emnet.

Hvad med de to andre forslag? Hvad er mest fornuftigt og er de curls så vigitige?

Hvis du gerne vil have store arme - og selvfølgelig vil du det - så lav dine curls.
Biceps bliver godt nok aktiveret i forbindelse med rows og pullups, men ikke i samme grad som ved isolationsøvelser.

Såfremt din styrkeliste passer, burde du droppe dit cut, og i stedet få pakket noget kvalitetsmasse på kroppen. Men det skal jeg selvfølgelig ikke blande mig i.

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 200.00

hjælpervenner skrev:Træn som du gjorde under bulk, så din krop ved at den har brug for at beholde din muskelmasse :)

Nej

Styrkeliste

Mads801 skrev:Hvis du gerne vil have store arme - og selvfølgelig vil du det - så lav dine curls.
Biceps bliver godt nok aktiveret i forbindelse med rows og pullups, men ikke i samme grad som ved isolationsøvelser.

Såfremt din styrkeliste passer, burde du droppe dit cut, og i stedet få pakket noget kvalitetsmasse på kroppen. Men det skal jeg selvfølgelig ikke blande mig i.

Så må jeg lige hanke lidt op i mig selv og få lavet de curls!

Jeg er udemærket klar over at jeg nok burde bulke videre, men vil af med det meste af det overskydende inden. Burde nok have smidt det hele inden jeg begyndte at styrketræne, men som newbie vidste jeg det selvf ikke en skid om det.

Mads801 skrev:
hjælpervenner skrev:Træn som du gjorde under bulk, så din krop ved at den har brug for at beholde din muskelmasse :)

Nej

Kan du uddybe dette?

Mads801 skrev:

Nej

Hvorfor mener du ikke at man kan træne back to bacics under cut?
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

toto_G4M3R skrev:
Mads801 skrev:

Nej

Hvorfor mener du ikke at man kan træne back to bacics under cut?

Selvfølgelig kan man det. Udsagnet må være et forsøg på at være morsom...
Brugeravatar

Reputation point: 695

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 130.00

Isolerende armøvelser er ikke en del af mange styrkeprogrammer. De er ikke nødvendige, men de stimulerer self. også til muskelmasse. Hvis du kører med høj volumen i dine basisøvelser vil jeg ikke mene at de er så nødvendige (med din styrkeliste) :-)

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 126.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 155.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

1) Hvis du vil have store arme, så skal du træne arme. Det burde sige sig selv.
2) Med det udgangspunkt du har nu, så er større arme muligvis ikke det du bør fokusere på, så lad det ligge i baghovedet. Fokuser på at blive stærkere og større - når du har fordoblet din styrkeliste, så burde du være en del mere massiv og så kan armene prioriteres højere, hvis de er bagud.
3) Curls behøver ikke tage mere end 3-5 minutter, i slutningen af dit pas. Curls er med til at holde dine albuer sunde, så der er ikke nogen grund til at skippe det fuldstændigt. Omvendt så er der heller ikke meget idé i at skulle køre samtlige bicepsøvelser, når du er der hvor du er.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: SPH GYM

lnielsen skrev:Isolerende armøvelser er ikke en del af mange styrkeprogrammer. De er ikke nødvendige, men de stimulerer self. også til muskelmasse. Hvis du kører med høj volumen i dine basisøvelser vil jeg ikke mene at de er så nødvendige (med din styrkeliste) :-)

Nej min styrkeliste er ikke så vild, har dog kun trænet 4 mdrs tid og var i forvejen meget svag, så jeg syntes selv at min proggression har været fin trods at min kost ikke helt har været det rigtige sted.

hr_bjoern skrev:1) Hvis du vil have store arme, så skal du træne arme. Det burde sige sig selv.
2) Med det udgangspunkt du har nu, så er større arme muligvis ikke det du bør fokusere på, så lad det ligge i baghovedet. Fokuser på at blive stærkere og større - når du har fordoblet din styrkeliste, så burde du være en del mere massiv og så kan armene prioriteres højere, hvis de er bagud.
3) Curls behøver ikke tage mere end 3-5 minutter, i slutningen af dit pas. Curls er med til at holde dine albuer sunde, så der er ikke nogen grund til at skippe det fuldstændigt. Omvendt så er der heller ikke meget idé i at skulle køre samtlige bicepsøvelser, når du er der hvor du er.

1) Ja det giver meget god mening
2) Nej det er jeg udemærket klar over, går som sådan heller ikke op i at have store arme (yet), er dog ret vild efter at stige i DL og Squat (y)
3) Nej jeg ved godt det ikke tager så lang tid lige at smække et par skiver på en bar og tage de fire sæt, var bare i tvivl om hvor dumt det var at skippe en gang i mellem.

Hvad med mine pullups/chinups, hvad syntes folket vil være det klogeste? Målet er selvfølgelig at jeg hurtigst muligt skal kunne tage 4x8 med overhånd og derefter arbejde på hvor bredt jeg holder, i sidste ende nok også noget ekstra vægt, men det er vidst knapt så aktuelt det næste lange stykke tid.

Kaas95 skrev:
Mads801 skrev:Hvis du gerne vil have store arme - og selvfølgelig vil du det - så lav dine curls.

Så må jeg lige hanke lidt op i mig selv og få lavet de curls!

Jeg er udemærket klar over at jeg nok burde bulke videre, men vil af med det meste af det overskydende inden. Burde nok have smidt det hele inden jeg begyndte at styrketræne, men som newbie vidste jeg det selvf ikke en skid om det.

Mads801 skrev:

Nej

Kan du uddybe dette?

Havde ikke lige tid til at uddybe før, så var måske lige hurtig nok på aftrækkeren. Du kan sagtens køre b2b under cut.
Generelt set vil man dog skrue lidt ned for workloaden under cut ift. bulk.

Styrkeliste

Mads801 skrev:Havde ikke lige tid til at uddybe før, så var måske lige hurtig nok på aftrækkeren. Du kan sagtens køre b2b under cut.

Jeg er ikke så bekendt med begrebet workload, men skal jeg bare skrue ned for kiloene i mine øvelser og så være sikker på at jeg kan køre 4x8 i den pågældende øvelse?

Lige pt stiger jeg når jeg kan køre 4x8 to træningspas i træk :-)

Kaas95 skrev:
Mads801 skrev:Havde ikke lige tid til at uddybe før, så var måske lige hurtig nok på aftrækkeren. Du kan sagtens køre b2b under cut.

Jeg er ikke så bekendt med begrebet workload, men skal jeg bare skrue ned for kiloene i mine øvelser og så være sikker på at jeg kan køre 4x8 i den pågældende øvelse?

Lige pt stiger jeg når jeg kan køre 4x8 to træningspas i træk :-)

Workload = det samlede antal kg du har løftet på hele træningen... eksempel vil 10 x 10 x 100 kg bænk være en workload på 10.000 kg :)
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

toto_G4M3R skrev:Workload = det samlede antal kg du har løftet på hele træningen... eksempel vil 10 x 10 x 100 kg bænk være en workload på 10.000 kg :)

Så jeg skal måske ligefrem deloade lidt eller skal bare bare blive på min nuværende workload i et stykke tid og så køre en stille og rolig progression derfra?

Mangler stadig svar på mit pullup/chinup spørgsmål - er ldit spændt på hvad folk mener :-)

Kaas95 skrev:
toto_G4M3R skrev:Workload = det samlede antal kg du har løftet på hele træningen... eksempel vil 10 x 10 x 100 kg bænk være en workload på 10.000 kg :)

Så jeg skal måske ligefrem deloade lidt eller skal bare bare blive på min nuværende workload i et stykke tid og så køre en stille og rolig progression derfra?

Mangler stadig svar på mit pullup/chinup spørgsmål - er ldit spændt på hvad folk mener :-)

Oftest skærer man ned i mængden af sæt, f.eks. fra 4 til 3 - især i isolationsøvelser.
Brugeravatar

Reputation point: 259

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 155.00

Borumpas skrev:
Kaas95 skrev:

Oftest skærer man ned i mængden af sæt, f.eks. fra 4 til 3 - især i isolationsøvelser.

Jeg skærer ikke ned i mængden på isolation under cut. Tvært imod.. Jeg ser det som en fordel at bruge dem, da det ikke stresser kroppen på samme måde som de store og tunge øvelser, men alligevel udmatter musklerne. Sidst jeg cuttede lavede jeg nogle ting om ift de andre gange, og det virkede over al forventning. Men det er bare min erfaring, det kan jo være at der er noget der virker bedre for andre :)
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

Borumpas skrev:Oftest skærer man ned i mængden af sæt, f.eks. fra 4 til 3 - især i isolationsøvelser.

Nu er det jo ikke fordi B2B er spækket med isolationsøvelser, det eneste er vel egentlig skullcrushers, hvor jeg dog tager fransk pres, og så curls?

Ellers er det jo mest flerledsøvelser programmet består af.

Hvis jeg var dig, ville jeg køre det således:

SL 5x5 i bænk (evt. en variant), squat og DL (evt. en variant) man/ons/fre - primært grundet den øgede frekvens. Bare start i omegnen af 80-85% af dit 5RM og arbejd dig op. Når du ikke kan lave 5x5 med en given vægt i den specifikke øvelse, og det måske ender 5/5/4/4/3, så resetter du bare 10-15% alt efter behov.

Tir/tor/lør ville jeg køre forholdsvis let ryg og biceps samt muligvis noget <10 minutters HIIT (TABATA kunne være mulighed - simpelt, tidsbesparende og effektivt).

Du kan godt blive stærkere under cut - især på dit niveau. Du kan muligvis også godt blive større, når du ikke er mere trænet.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Jmt skrev:Hvis jeg var dig, ville jeg køre det således:

SL 5x5 i bænk (evt. en variant), squat og DL (evt. en variant) man/ons/fre - primært grundet den øgede frekvens. Bare start i omegnen af 80-85% af dit 5RM og arbejd dig op. Når du ikke kan lave 5x5 med en given vægt i den specifikke øvelse, og det måske ender 5/5/4/4/3, så resetter du bare 10-15% alt efter behov.

Tir/tor/lør ville jeg køre forholdsvis let ryg og biceps samt muligvis noget <10 minutters HIIT (TABATA kunne være mulighed - simpelt, tidsbesparende og effektivt).

Du kan godt blive stærkere under cut - især på dit niveau. Du kan muligvis også godt blive større, når du ikke er mere trænet.

Tak fordi du har taget dig tid til at strikke lidt sammen til mig, vil dog gerne holde mig til 4 træningsdage om ugen, jeg har både arbejde og en masse afleveringer hver uge, så de 4 træningspas passer bedst i mit program pt.

Som cardio begynder jeg snart at træne op til mtb løb i maj, så indtil videre styrer jeg det bare via kosten, og så kommer der jo "intervaltræning" iform af mtb på om en månedes tid når jeg har overstået min pragtur :-)

Så smid ryg, biceps og TABATA sammen med styrketræningen på man/ons/fre. Det kan du også sagtens. Så træner du kun 3 dage i ugen.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Jmt skrev:Så smid ryg, biceps og TABATA sammen med styrketræningen på man/ons/fre. Det kan du også sagtens. Så træner du kun 3 dage i ugen.

Det lyder ikke helt dumt, tak for hjælpen.

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster