Bruger login







Ugen der gik, uge 24, 2019
Nye programmer og stærke brugere!

Tilbudsguide, uge 25, 2019
Kirsebær og steaks!

Ugen der gik, uge 23, 2019
Crossfit og kost!

Tilbudsguide, uge 24, 2019
Okse og ananas!


Statistik

Vi har 55586 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Pocahontas

Vores medlemmer har i alt skrevet 2029474 indlæg i 86699 emner

4 nye indlæg i dag


Online
I alt: 460
Medlemmer: 8
Skjulte: 0
Gæster: 452

Følg bodybuilding.dk på

Bliv større - Hurtigt

Udskriv emne


Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud





Hey BB :)

Er en dreng på 19 år - er ca. 190 høj og vejer sølle 63 kilo -.-' hvilket jo ikke er det store.

Jeg har viet mit liv til snowboarding og besluttet mig for (igen i år) At nu skal der virkelig gøres noget ved det! Samme sagde jeg de 2 forgående år - men skader har ramt mig. Det munder ud i at man falder forholdsvis meget på snowboard - og da jeg er det rene skind og ben så tager sådan en fald rimelig hårdt på min krop -.-' det skal der nu laves om på!

Det skal siges at jeg løber 3 gange om ugen og styrketræner 3 gange om ugen. har tidligere haft kostplaner på 3500 - 4000 kalorier - men det har ikke givet noget som helst.

Nu skal den så have hele armen - vil gerne være større og i bedre fysisk form - og det skal være nu! Har derfor tænkt mig at have et kostplan med 5000-5500 kalorier om dagen. og har derfor nogle spørgsmål :)

Er det for meget ? Vil virkelig gerne tage lidt på - men det skal jo heller ikke blive for usundst eller hvad man siger ? :)

Derudover er jeg jo en lille gut - så min mave kan ikke indholde så meget føde - og hvis jeg skal indtage 5000 kalorier i kyllings fx. skal der virkelig meget mad indenbords.
Mit spørgsmål er derfor således - NÅR de 6 stykker frugt og grønt om dagen er indtaget det nødvendige protien indhold/forbrug? må jeg så godt toppe de sidste 1500 kalorier op med bare pasta ? har brug for noget der giver mange kalorier men ikke fylder ret meget... Nogen der har forslag til hvad dette kunne være?

Og så en sidste ting... er ved at brække mig i havregryn og det er en kamp hver morgen for at få dem ned - nogen der kan et godt og sundt alternativ til dette?

På forhånd tak
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: 24. aug 2010, 15:26
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Det var mange spørgsmål.. :)

Til at starte med, vil jeg anbefale dig at læse nogle artikler her på siden, om grundlæggende ernæring.
Så skal du finde dit ligevægtsindtag.
Der findes diverse beregnere, du kan også bruge den her på siden, under 'kostplan'. Jeg kender ikke til dit aktivitetsniveau, men 5500 kcal, med din vægt har jeg svært ved at forestille mig. Sigt efter at ramme 300-500 kcal i overskud - mere er ikke bedre, du vil pakke unødigt fedt ved for stort et overskud.

Når du er dækket ind med dine nutrienter, som protein, fedt og vitaminer - så er det korrekt at du supplerer op med carbs for at ramme dit ønskede kcal indtag.

For at du kan få den bedste start synes jeg, du bør poste dit program for en uge, så her evt. også kan foretages nogle justeringer. :)
Sidst rettet af Hævneren 4. sep 2011, 12:22, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1506
Tilmeldt: 17. okt 2009, 22:06
Geografisk sted: Inglewood
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Hvad med at indtage fedt??
CLEAN AND ALWAYS WILL BE
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1191
Tilmeldt: 10. maj 2007, 23:12
 
Træner her: Hulen
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (5)
Kostplan: Vis kostplan



skottyboy skrev:Og så en sidste ting... er ved at brække mig i havregryn og det er en kamp hver morgen for at få dem ned - nogen der kan et godt og sundt alternativ til dette?


Du opvarmer til havregrød ikke? Du kan evt. tage og proppe forskellige extra ingredienser i for ikke at gå død i smagen af havegrød. fx. æble, peanutbutter etc.


Men som M.R.J skriver, så post lige dit kostprogram, evt. i kostplans-funktionen her på siden :)
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar
 
Reputation point: 85
 
Indlæg: 4012
Tilmeldt: 13. nov 2007, 18:16
Geografisk sted: Lørenskog, Norge
 
Træner her: Fitness World - Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



kostplan


Eksperimentede med denne kostplan i et halvt års tid... sluttede af med at spise det samme bare i større mængder og så ende på 4000 kalorier om dagen og så med 500 kalorier shake efter træning.

Dette gav stadig ikke nogen vægt (Har et forholdsvist højt stofskifte)

Men hensyn til havregrynene prøvede jeg først varm havregrød - som virkelig var vammelt :P gik jeg hurtigt væk fra. så proppede jeg rosiner og æbler osv. i men stadig var det en kamp at nå igennem. Og nu dropper jeg dem helt :P for det er sgu ikke lige mig :)
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: 24. aug 2010, 15:26
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



jeg er i samme højde-niveau som dig og startede også med en lav kampvægt. Jeg prøvede mig frem mht kalorieindtag og fandt ud af at der skulle 4500 kcal til for at tage på. Så prøv dig frem med kalorieindtaget og sigt efter at tage et halvt kilo på om ugen.
JMT, 2017 skrev:"Hvad skal man med omega-3 når man har en stor tissemand?"
Brugeravatar
 
Reputation point: 168
 
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 16. nov 2010, 09:02
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 4.25
- Squat: 200.00
- Dødløft: 3.98
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Okay vil jeg prøve :D Men kan jeg godt bare fylde på med pasta ? eller er det ikke sundt i længden ?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: 24. aug 2010, 15:26
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Havde samme problem som dig angående havregrøden, men prøv engang at blande 450-500 ml vand og 80 gram havregryn og sæt det i mikrobølgeovnen i 2 minutter.
Hæld derefter salt, sukker/sødemiddel, æble, rosiner og hvad du ellers kan finde på, så tror jeg altså det burde være til at komme igennem for dig ;)
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar
 
Reputation point: 85
 
Indlæg: 4012
Tilmeldt: 13. nov 2007, 18:16
Geografisk sted: Lørenskog, Norge
 
Træner her: Fitness World - Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Har prøvet at lave det varmt med vand i microbølgeovnen med 3 forskellige opskrifter/ingredienser :P og må indrømme at varm havregrød bare vokser i munden på mig :P

Findes der nogle former for musli som er sunde ? eller er alt sammen efterhånden så proppet med chokolade ? eller hvad med kellogs all bran ? eller hvad de nu hedder ? kunne det være en mulighed?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: 24. aug 2010, 15:26
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Ja kellogs all bran kan du godt bruge, det indeholder en del fibre.
http://www.kelloggs.dk/upload/pdfgen/DA/productinfo.pdf

Derudover kan du også lave en omelet af æggehvider til at supplere.
Fjerne noget æg senere i kostplanen og tilsætte mere protein i form af mere kylling (112,5 gram er lidt), måske endda tun.
Noget sundt fedt i form af olivenolie, planteolie, avocado, nødder og mandler kan du også tilsætte.
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar
 
Reputation point: 85
 
Indlæg: 4012
Tilmeldt: 13. nov 2007, 18:16
Geografisk sted: Lørenskog, Norge
 
Træner her: Fitness World - Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Har protein pulver og weightgainer jeg tyrer sammen i en shake hver gang jeg træner :) derudover er den kostplan jo kun på 3000 kcal så protein niveauet bliver jo også højere når jeg kommer op på de 4000-5000 ? så burde det ikke være rigeligt ? :) Med hensyn til tun... er sådan en dåse tun i vand fra netto godt nok ? :)

Er der nogle vitamin piller eller noget der er godt at supplere med ?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: 24. aug 2010, 15:26
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



skottyboy skrev:Har protein pulver og weightgainer jeg tyrer sammen i en shake hver gang jeg træner :) derudover er den kostplan jo kun på 3000 kcal så protein niveauet bliver jo også højere når jeg kommer op på de 4000-5000 ? så burde det ikke være rigeligt ? :) Med hensyn til tun... er sådan en dåse tun i vand fra netto godt nok ? :)

Er der nogle vitamin piller eller noget der er godt at supplere med ?


Tun i vand fra netto er helt fint.
Angående vitaminpillerne er det fint at supplere med en daglig multivitamin, men det er ikke nødvendigt hvis du har en sund og varieret kost, da mikronutrientbehovet derved er dækket.

Og du må endelig gerne poste en endelig kostplan med de 4-5000 kcal, så det er nemmere at overskue ;)
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar
 
Reputation point: 85
 
Indlæg: 4012
Tilmeldt: 13. nov 2007, 18:16
Geografisk sted: Lørenskog, Norge
 
Træner her: Fitness World - Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg drikker mange blendede shakes når jeg bulker.
Hvis du alligevel drikker en halv liter mælk til dine måltider, kan du godt drikke 800 ml shake.

Et eksempel kunne være.
500 ml mælk
100 gram havregryn
Banan
40 gram proteinpulver
Peanutbutter

Den her opskrift har jeg brugt meget.

Drik 2 - 3 om dagen af dem istedet for en tilsvarende mængde væske og se hvad der sker :)
Gardehusar og STOLT!
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 421
Tilmeldt: 8. dec 2010, 20:31
Geografisk sted: Næstved, Danmark
 
Træner her: HGVS
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 190.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Super... jeg bikser lige en endelig kostplan klar til i morgen og poster den :D
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: 24. aug 2010, 15:26
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Kost & kosttilskud




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster