Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 989
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 986

Følg bodybuilding.dk på

Brystmuskulaturen - HJÆLP

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Halløj, jeg er nyoprettet bruger og jeg håber i kan guide mig igennem mit problem :)

Jeg træner 3-4 gange om ugen og har oplevet gode resultater - desværre halter min brystmuskulatur. Jeg har trænet on/off i en 3 år nu og har et markeret "over"bryst, men desværre ikke den ønskede effekt i den "nedre"del af brystet. Jeg har fra mange hørt at det gradvist skulle komme, men jeg har ikke fået den ønskede effekt - langt fra endda!
Nogle idéer til gode øvelser og evt. erfaringer med et godt cutte-program (har længe været i mine overvejelser)
Det skal lige siges at jeg var meget overvægtig som lille og tabte noget der svarer til 20-30 kg over en sommerferie, hvilket må siges at være en smule for hurtigt.

Et overblik af mine brystøvelser (mange gange kombineret med triceps):
Bænk
Incline Bænk
Den mest gængse brystøvelsesmaskine, hvor man nærmest slår sine arme sammen på midten (kender ikke lige navnet på denne)
"Halv-Dips"

Hjælp venligst!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvis du træner de øvelser igennem ca. 2 gange i ugen - med noget variation i øvelser, sæt og reps - burde det meget gerne komme på et tidspunkt. Kører selv med bænk, incline og flyes, så er ikke så forskelligt fra dit af
For info om cut: artikler/bodybuilding/cut-til-sommer.html
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Århus

Logbog: Vis logbog

Tak for svaret og artiklen! :)

Jeg vil forsætte med øvelserne 2x ugentligt... Det kan være at et cut gør udfaldet.
Vil en øvelse som Decline BP give mere fokus på den nedre del af brystet?

Du skal bare have en lavere BF.. fedtet samler sig ofte rundt om maven og nederst på brystet.
Brugeravatar

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (1)

Thomaspm91 skrev:Tak for svaret og artiklen! :)

Jeg vil forsætte med øvelserne 2x ugentligt... Det kan være at et cut gør udfaldet.

Decline vil ikke ramme den nederste del af bryster (hvilket, som jeg har forstået det, ikke kan lade sig gøre, hvorimod at det er muligt at ramme det øverste bryst, det såkaldte Clavicular del af brystet, med incline bænk i et vist omfang)
Decline bænk vil ramme den samme del som normal bænk
Brugeravatar

Jok skrev:

Decline vil ikke ramme den nederste del af bryster (hvilket, som jeg har forstået det, ikke kan lade sig gøre, hvorimod at det er muligt at ramme det øverste bryst, det såkaldte Clavicular del af brystet, med incline bænk i et vist omfang)

Det er ikke korrekt.

Muskelfibrene ligger vertikalt i pectoralis. Du kan derfor flytte stresset på musklen op og ned, men ikke ud og ind (Altså indre (kavalergang) og ydre bryst). Ved Decline rammer du den nederste del af brystet mere, end du gør i flad og incline. Incline har fokus på den øvre del af pectoralis major, så skift Incline ud med Decline hvis du mener at det ikke er fedt, men at det er fordi der mangler masse på det nederste.

Geografisk sted: København

Træner her: Anger Mangement

Tak for svaret!

Jeg vil omlægge mit program og prøve mig med lidt decline istedet :D

SienZ skrev:
Jok skrev:

Det er ikke korrekt.

Muskelfibrene ligger vertikalt i pectoralis. Du kan derfor flytte stresset på musklen op og ned, men ikke ud og ind (Altså indre (kavalergang) og ydre bryst). Ved Decline rammer du den nederste del af brystet mere, end du gør i flad og incline. Incline har fokus på den øvre del af pectoralis major, så skift Incline ud med Decline hvis du mener at det ikke er fedt, men at det er fordi der mangler masse på det nederste.

Siger da heller ikke at han kan flytte stress ind og ud, men netop at det kan lade sig gøre at flytte det op og ned, netop til øverste bryst og "almindelig" bryst..?
Og decline og normal bænk rammer også de samme muskelgrupper på nogenlunde samme måde som jeg lige kan se ud fra det her af
http://www.exrx.net/WeightExercises/Pec ... Press.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Pec ... Press.html

Og som jeg kan se så ligger muskelfibrene også horisontalt, uanset om det er cavicular eller sternal head?
Brugeravatar

Det er højst sansynligt ikke dit øvelses valg der gør at din brystmuskulatur er underudviklet.

Du skriver du har trænet on/off i 3 år og jeg gætter mig til du ikke i forvejen er særlig gammel, Det er lige der to ting der i mit hoved skriger minus bryst.

Udover det kan du garanteret vinde en del ved at lære teknik træning og at presse dig selv så der kommer nogle flere kg på stangen.
dedikation, motivation, inspiration.
Brugeravatar

Geografisk sted: viborg

Træner her: DIT Studie
Falkevejens Motionscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 168.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 260.00

Galleri: Vis galleri (4)
Kostplan: Ingen kostplan

Hvorvidt den er underudviklet er et godt spørsgmål. Som du selv siger, kan man være tilbøjelig til at "glemme" brystet, da jeg har kørt on/off. Dog vil jeg mene, at det ikke er tilfældet for mig. Jeg har intet problem mit den øvre del. Resten af kroppen er fint med og man er ikke i tvivl om at jeg har trænet længe.

Jeg kører et cut-program indenfor de næste par uger, det kan være at det bare er lidt fedt :)

Lad musklen gøre arbejdet, det er ikke hvad du løfter, men hvor godt du løfter det.
Oftest træner folk bryst med egoet, for dem handler det bare om at få stangen op. Minimal stimulering af brystet, maksimal stimulering af egoet.
Bounce, ikkeeksisterende negativer, nul opspænd osv. er klassiske eksempler.
Brugeravatar

Ligesom du ikke kan punkt fedtforbrænde kan du heller ikke vælge hvilken vinkel af dine muskler du vil træne. Enten bliver hele muskel aktiveret eller også gør den ikke. Du kan godt stresse dele af muskler mere end andre men musklen vil ALTID vokse som helhed og pectoralis major er 1 stor muskel. Så det er højst sandsynlig dine gener, det eneste du kan gøre er at smække masse på og håbe på at det udmynder sig flot :)

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 150.00

man kan eventuelt suplere med nogle dips. det er bare vigtigt man husker og læne sig indover så du rammer bryst muskulaturen. det har virket for mig. =D>

Geografisk sted: randers

Træner her: Fitness World Randers

Styrkeliste
- Bænkpres: 57.50
- Squat: 120.00
- Dødløft: 110.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online