Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1387
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1384

Følg bodybuilding.dk på

Cyanid kapsler

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Som vi alle sikkert ved, indtog soldaterne, modstands folkene mm under anden verdenskrig cyanid, som et selvmords middel. Jeg skal lave et lille fordrag om det, fordi der er jubilæum på vores skole og temaet er anden verdenskrig.

Jeg har allerede fundet ud af, at det forhindre oxygen i at blive optaget i kroppen, og derfor kan der ikke dannes sukker. Jeg synes dog det er lidt underligt, at personerne som indtager cyanid dør på få sekunder. Man åd KCN som var i kapslerne, men det var selve CN^- ionen, som er cyanid, der dræber.
Mere ved jeg ikke rigtigt om det. Jeg synes det er svært at finde nogle gode kilder på nettet om cyanid. Hvis jeg endelig finder en kilde, bliver det på engelsk og derfor svært at forstå pga. de mange kemiske begreber.

Er der nogen som har god kendskab til stoffet, som vil dele sin viden med mig? :)
"This place is going to hell"
Brugeravatar

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 115.00
- Dødløft: 150.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Er det fagspecifikt? Altså er det i kemi eller lign. du skal snakke om det?

Cyanid går ind og blander sig i cytochrom oxidasen i mitokondrierne. Mitokondrierne er et organel i cellen som står for produktion af energi.

Hvis du vil snakke om det her fra i biokemisk synspunkt, så ryger du et stykke over gymnasieniveau. Det er dog ganske spændende!
Det lader dog ikke til, at kemi er dit stærkeste fag, så måske du skulle vælge at fokuserer mere på det historiske aspekt i det? Man kunne evt. snakke lidt om situationer hvor danske modstandsfolk har gjort brug af det, for ikke at blive fanget i live. Eller noget i den dur.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Hvis du vil have noget grafisk med så er der et klip fra "Hvidsteen gruppen" (den nyere danske film om 2. verdenskrig) hvor man ser soldater bryde ind i et hjem hvor to spioner opholder sig, hvor den ene tager kapslen og den anden tøver og derfor bliver taget til fange. Det kunne godt flettes ind hvis du må det.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Tværtimod, kemi er netop mit fag! Men når det kommer hen i det emne, så kan jeg dog ikke følge med, fordi jeg intet har haft om det i skolen. Jeg er lige startet i 2.g, så det eneste vi har beskæftiget os med, er hovedsageligt den uorganisk kemi, som f.eks syre, baser, fældnings titrering, herunder koncentration, mol, etc.

Min gruppes plan er både at have et kemisk og historisk aspekt. Vi har planlagt at fortælle lidt om f.eks. gastapo og modstanden, med specielt fokus på cyanid og til sidst runde af med at fyre den kemiske forbindelse af i kroppen, fra man indtager cyanid til man ligger død på jorden. At gå specifikt i dybden med det, skal vi ikke. Da du selv siger det er langt over gymnasialt niveau.
Brugeravatar

Styrkeliste

Det er til gengæld langt under gymnasielt kemi-niveau med et historieforedrag om Gestapo. :)
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Kostplan: Ingen kostplan

1. Cyanid virker ikke som du siger det
2. Du går i 2. g og kan ikke læse på engelsk?

Reputation point: 65

Logbog: Ingen logbog

Dingo skrev:Hvis du vil have noget grafisk med så er der et klip fra "Hvidsteen gruppen" (den nyere danske film om 2. verdenskrig) hvor man ser soldater bryde ind i et hjem hvor to spioner opholder sig, hvor den ene tager kapslen og den anden tøver og derfor bliver taget til fange. Det kunne godt flettes ind hvis du må det.

Tak! Det er netop det vi har været på udkig efter.
Vi prøvede at kigge på et klip fra "flammen og citronen", hvor flammen indtager en kapsel, men det er et alt for langt klip, fordi det klipper hen til citronen før der sker det store.
Det er et perfekt klip, det fra Hvidsteen gruppen, så jeg bukker og najer :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Stenalt skrev:1. Cyanid virker ikke som du siger det
2. Du går i 2. g og kan ikke læse på engelsk?

Hvis man ikke har den bedste grundviden inden for emnet bliver det selvfølgelig svært at forstå, det giver lidt sig selv. Jeg forstår selvfølgelig alt andet end de kemiske begreber, når det er på engelsk. Du kan lidt sammenligne det med en 10 årige dreng. Prøv at få ham til at læse illustreret videnskab, når han ingen grundviden har i forvejen.
Brugeravatar

Styrkeliste

Måske kan du bruge lidt af det her:

Letal dosis ligger på ca 150-300 mg, men overlevende efter doser på 2-4 g. er rapporteret.

Det er kun hydrogencyanid ionen som er toxisk og denne bliver foerst frigivet når saltet (enten med natrium eller kalium som regel) kan blandes op i vaeske, f eks saliv eller mavesaft. Det loeses lynhurtigt op, når det vel for kontakt med vaesken.

Ionen binder til jern ionen i cytochrom c oxidase, som er det sidste enzym i elektrontransportkaeden i mitochondrierne, hvorfor cellerne ikke laengere kan udnytte ilt og således ikke laengere "fungere", hvis vi skal snakke praktisk betydning.

Cyanid ionen binder også til en intermediaer form til haemoglobin, methaemoglobin, som er den "version" af den iltbaerende heme-gruppen hvor jern ionen er i form af Fe3+ i stedet for 2+, som den er i haemoglobin. Methaemoglobin kan ikke binde/baere ilt rundt i kroppen, hvilket haemoglobin kan, men da cyanid binder til methaemoglobin, kan kroppen ikke laengere omdanne dette til haemoglobin.

Fordi cellerne ikke laengere kan optage ilten, får man et overskud af oxyhaemoglobin (haemoglobin med ilt bundet til sig) og cyanmethaemoglobin, hvilket kan årsage en lyseroed farve af huden på ofret og der er også fortaellinger om at man ser ofre med et lyseroedt skum i munden efter at de indtaget cyanid. Der er også en raekke fund at fortaelle om invendigt, men det ved jeg ikke om det er så interessent for dig/din klasse?

Udover at indtage saltet, kan man også doe af at indånde cyanid som "damp", noget som f eks kan opstå ved ildebrand.

Cyanid har desuden en aetsende effekt, da det er en base, hvilket kan årsage ret slemme lokale skader i vaevet.
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy for those who think" - Horace Walpole

"Censorship reflects a society's lack of confidence in itself" - Potter Stewart
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: 2200

Styrkeliste
- Bænkpres: 62.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 110.00

Die Doktorin skrev:Måske kan du bruge lidt af det her:

Letal dosis ligger på ca 150-300 mg, men overlevende efter doser på 2-4 g. er rapporteret.

Det er kun hydrogencyanid ionen som er toxisk og denne bliver foerst frigivet når saltet (enten med natrium eller kalium som regel) kan blandes op i vaeske, f eks saliv eller mavesaft. Det loeses lynhurtigt op, når det vel for kontakt med vaesken.

Ionen binder til jern ionen i cytochrom c oxidase, som er det sidste enzym i elektrontransportkaeden i mitochondrierne, hvorfor cellerne ikke laengere kan udnytte ilt og således ikke laengere "fungere", hvis vi skal snakke praktisk betydning.

Cyanid ionen binder også til en intermediaer form til haemoglobin, methaemoglobin, som er den "version" af den iltbaerende heme-gruppen hvor jern ionen er i form af Fe3+ i stedet for 2+, som den er i haemoglobin. Methaemoglobin kan ikke binde/baere ilt rundt i kroppen, hvilket haemoglobin kan, men da cyanid binder til methaemoglobin, kan kroppen ikke laengere omdanne dette til haemoglobin.

Fordi cellerne ikke laengere kan optage ilten, får man et overskud af oxyhaemoglobin (haemoglobin med ilt bundet til sig) og cyanmethaemoglobin, hvilket kan årsage en lyseroed farve af huden på ofret og der er også fortaellinger om at man ser ofre med et lyseroedt skum i munden efter at de indtaget cyanid. Der er også en raekke fund at fortaelle om invendigt, men det ved jeg ikke om det er så interessent for dig/din klasse?

Udover at indtage saltet, kan man også doe af at indånde cyanid som "damp", noget som f eks kan opstå ved ildebrand.

Cyanid har desuden en aetsende effekt, da det er en base, hvilket kan årsage ret slemme lokale skader i vaevet.

Det kunne bruges! Mere end netop det her behøver jeg ikke. Det er jo en hel redoxreaktion vi har her, fordi jern oxidres. Det er det samme som sker ved indtagelse af for meget nitrit/nitrat. Der oxideres hæmoglobin også til methaemoglobin. Symptomerne er derfor blå hud, fordi blodet ikke transporteres ordentligt rundt. Mange tak for hjælpen!
Brugeravatar

Styrkeliste

slind skrev:
Det kunne bruges! Mere end netop det her behøver jeg ikke. Det er jo en hel redoxreaktion vi har her, fordi jern oxidres. Det er det samme som sker ved indtagelse af for meget nitrit/nitrat. Der oxideres hæmoglobin også til methaemoglobin. Symptomerne er derfor blå hud, fordi blodet ikke transporteres ordentligt rundt. Mange tak for hjælpen!

Gætter du bare på hvordan det hænger sammen? I så fald kan jeg kun opfordre dig til at stoppe med dette.

Stenalt skrev:
slind skrev:

Gætter du bare på hvordan det hænger sammen? I så fald kan jeg kun opfordre dig til at stoppe med dette.

Stenalt..
Kan du istedet for at, nærmest svine deres uvidenhed til, så hjælpe dem og give dem viden eller linke til kilder?

Du hjælper på ingen måde denne tråd eller ts.
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse - 82.85kg
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 257,5kg / 260kg
Bænkpress 147,5kg / 142,5kg
Dødløft: 255kg / 255kg
Total: 660kg / 440,550 Wilks

Reputation point: 25

Geografisk sted: Næstved (Aalborg)

Træner her: HGVS
Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 260.00
- Dødløft: 255.00

Stenalt skrev:
slind skrev:

Det virker lidt som om du er ophidset over noget, ellers prøver du bare på at være bedrevidende.
Her er en kilde.. Håber det kan få dig i bedre humør.

http://www.baeredygtigtlandbrug.dk/nyhe ... itrat.aspx

"en øget indtagelse af nitrat der videre omdannes til nitrit i kroppen, kan fremme dannelsen af methæmoglobin fra blodets eget hæmoglobin. Methæmoglobin kan ikke binde ilt og processen resulterer i en nedsat ilttilførsel til organismens væv, hvilket kan give huden et blåligt skær"
Brugeravatar

Styrkeliste

Lentz skrev:
Stenalt skrev:
slind skrev:

Stenalt..
Kan du istedet for at, nærmest svine deres uvidenhed til, så hjælpe dem og give dem viden eller linke til kilder?

Umiddelbart ville jeg mene at en kemibog ville hjælpe TS noget mere end en tråd på BB.dk.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Legend skrev:
Lentz skrev:
Stenalt skrev:
slind skrev:

Stenalt..

Umiddelbart ville jeg mene at en kemibog ville hjælpe TS noget mere end en tråd på BB.dk.

Kan du meget vel have ret i.
Men istedet for at skrive kommentarer der i bund og grund ikke hjælper nogen, så som sagt, nævn en kilde.
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse - 82.85kg
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 257,5kg / 260kg
Bænkpress 147,5kg / 142,5kg
Dødløft: 255kg / 255kg
Total: 660kg / 440,550 Wilks

Reputation point: 25

Geografisk sted: Næstved (Aalborg)

Træner her: HGVS
Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 260.00
- Dødløft: 255.00

slind skrev:Det virker lidt som om du er ophidset over noget, ellers prøver du bare på at være bedrevidende.
Her er en kilde.. Håber det kan få dig i bedre humør.

http://www.baeredygtigtlandbrug.dk/nyhe ... itrat.aspx

"en øget indtagelse af nitrat der videre omdannes til nitrit i kroppen, kan fremme dannelsen af methæmoglobin fra blodets eget hæmoglobin. Methæmoglobin kan ikke binde ilt og processen resulterer i en nedsat ilttilførsel til organismens væv, hvilket kan give huden et blåligt skær"

Jeg er måske lidt træt i dag, hvilket kan mindske min lyst til at fortælle dig alt det du kunne finde ud af ved at tage dig sammen og læse en bog.
Jeg prøver imidlertid ikke at være bedrevidende. Jeg ved simpelthen mere om det end dig.
Nu skrev du imidlertid at "blodet ikke transporteres ordentlig rundt", hvilket er noget helt andet end det, der står i linket.
Der behøver i øvrigt ikke at være problemer med ilttilførslen blot fordi huden har et blåligt skær.

Ikke fra jordens mest seriøse medie, men M! kan måske hjælpe en tand: http://mmm.dk/article/84003-verdens-gif ... ery/537259
Hvorfor læser du her? Joken er i dine bukser...

Geografisk sted: Ishøj

Træner her: FitnessDK Taastrup
FitnessDK Vallensbæk

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 140.00

Tilbage til Off topic