Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1338
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1336

Følg bodybuilding.dk på

Depression og træning

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey Guys

Jeg står i den "lækre" situation at have fået en depression.
Men vil gerne i gang med at træne igen da jeg ville have godt af at komme i form igen og have nogle mål ved siden af alt det andet.
Men skriver herinde for at få råd omkring emnet, da jeg ikke kan overskue så meget.
Planen er så at jeg vil træne fulbody 2-3 gange om ugen, men ikke for længe ad gange da jeg nemt bliver udmattet og mister fokus.
Regnede med at køre noget ala:

Squat - 3x8
Bænkpres - 3x8
Dumbell Bent-over-row - 3x8
Skrå Bænkpres - 3x8
Pulldowns - 3x8
Curls - 3x12
Calf Raises - 3x12
Crunches - 3x12
Lateral Raises - 3x12

Nogen råd?
Sidst rettet af NitZo 23. mar 2011, 11:47, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 10

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Du har kun pulldowns som ryg. du kunne godt bruge 1 til ryg øvelse
Brugeravatar

Geografisk sted: Virum

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

like this?

Synes det ser fornuftigt ud nu, men tænkte lidt, du har ca 2 øvelser til ryg, ben og bryst. Men kun 1 skulder? Måske kunne du smide shoulderpress ind fx eller mili. Op til dig
Brugeravatar

Styrkeliste

Var det mig, havde jeg smidt den ene bænkpress øvelse ud, og skiftet mellem de 2 fra gang til gang.

Og så synes jeg der mangler en øvelse til lænden. Noget DL, eller weighted hyperextension eller lign.
tjr skrev:Du vil gerne have større muskler. Det er flot og damerne kan li' det og du bliver mere brugbar som menneske og sværere at slå ihjel.

Reputation point: 0

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

ckp2906 skrev:Synes det ser fornuftigt ud nu, men tænkte lidt, du har ca 2 øvelser til ryg, ben og bryst. Men kun 1 skulder? Måske kunne du smide shoulderpress ind fx eller mili. Op til dig

Altså generelt går presse øvelser jo også i skuldrene, dvs. Bænkpress, skrå bænkpres osv..
Jeg-er-sulten skrev:Var det mig, havde jeg smidt den ene bænkpress øvelse ud, og skiftet mellem de 2 fra gang til gang.

Og så synes jeg der mangler en øvelse til lænden. Noget DL, eller weighted hyperextension eller lign.

Dødløft "kan jeg ikke" forstået på den måde at jeg bliver svimel, træt og utilpas når jeg laver den :s
Men squat går da også i lænden, right?

Tillad mig, endnu engang, at gøre reklame for mit cookie-cutter program. Enkelt, hårdt og varieret. Med en solid og sund kost samt god søvn, er resultater nærmest statsgaranteret.

TWOTTT-FB/FT:

Pas A:

Squat: 5x5
SLDL: 3x8
Bænkpres: 5x5
Military press: 3x8
Rows: 5x5
Pulldowns ell. Chins: 3x8/eller til failure
Dragon flags ell. decline crunches (med vægt): 3x10-12

Pas B:

Dødløft: 5x5
Front-squat: 3x8
Skrå bænk: 5x5
Dips: 3x8
Pullups: 5x5 ell. til failure
Rows: 3x8

Ugen struktureret ala det her:

1: pas A
2: - off
3: pas B
4: kardio
5: pas A
6: kardio
7: - off
8: pas B
9: - off
10: pas A
11: kardio
12: pas B
13: kardio
14: - off

.. osv.

.. vedr. din depression ifht. din træning, og generelt: sæt dig opnåelige mål. Afgiv et løfte til dig selv, og honorer det når du er i centeret. Som Tom Platz sagde: den der kan selvmotivere sig, vinder stort set altid - uagtet talent. Husk at din træning er din, og kun din. Du konkurrerer ikke med de andre vægtløftere, du arbejder dig roligt og metodisk frem imod dine mål.

Og kom ud i solen, gå lange ture og drik en helvedes masse mælk.
Sidst rettet af A Menace To Chicken 23. mar 2011, 12:46, rettet i alt 1 gang.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Kostplan: Ingen kostplan

Maskinen. I dit program er der ikke lige fordeling mellem dine 2 pas.
Brugeravatar

Styrkeliste

NitZo skrev:Hey Guys

Men vil gerne i gang med at træne igen da jeg ville have godt af at komme i form igen og have nogle mål ved siden af alt det andet.
...
Nogen råd?

Jeg synes du burde overveje at lave en masse konditionstræning , hvor du får pulsen op og banke, i stedet for styrketræning. Motion har vist sig som et hjælpemiddel mod depression, men jeg tror ikke det samme gælder sig for styrketræning. Du kunne jo selvfølgelig gøre begge, men hvis du ikke magter dette ville jeg sætte al min fokus på konditionstræning og vente med styrketræningen til senere når du har fået det bedre.

Held og lykke med det, det er en sej kamp.
Søren

Logbog: Ingen logbog

ckp2906 skrev:Maskinen. I dit program er der ikke lige fordeling mellem dine 2 pas.

.. jeg gætter på at den var til mig, og at du mener at der burde være en trækøvelse mere per pas, til ryggen - nicht?

Jeg glemte at skrive dem ind, det er nu rettet.
Brugeravatar

A Menace To Chicken skrev:Tillad mig, endnu engang, at gøre reklame for mit cookie-cutter program. Enkelt, hårdt og varieret. Med en solid og sund kost samt god søvn, er resultater nærmest statsgaranteret.

TWOTTT-FB/FT:

Pas A:

Squat: 5x5
SLDL: 3x8
Bænkpres: 5x5
Military press: 3x8
Rows: 5x5
Pulldowns ell. Chins: 3x8/eller til failure

Pas B:

Dødløft: 5x5
Front-squat: 3x8
Skrå bænk: 5x5
Dips: 3x8
Pullups: 5x5 ell. til failure
Rows: 3x8

Ugen struktureret ala det her:

1: pas A
2: - off
3: pas B
4: kardio
5: pas A
6: kardio
7: - off
8: pas B
9: - off
10: pas A
11: kardio
12: pas B
13: kardio
14: - off

.. osv.

.. vedr. din depression ifht. din træning, og generelt: sæt dig opnåelige mål. Afgiv et løfte til dig selv, og honorer det når du er i centeret. Som Tom Platz sagde: den der kan selvmotivere sig, vinder stort set altid - uagtet talent. Husk at din træning er din, og kun din. Du konkurrerer ikke med de andre vægtløftere, du arbejder dig roligt og metodisk frem imod dine mål.

Og kom ud i solen, gå lange ture og drik en helvedes masse mælk.

Hva siger du til man lige smider en isolationsøvelse til biceps ind i Pas A og en til triceps til Pas B? 3x8
bwahaha
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

A Menace To Chicken skrev:
ckp2906 skrev:Maskinen. I dit program er der ikke lige fordeling mellem dine 2 pas.

.. jeg gætter på at den var til mig, og at du mener at der burde være en trækøvelse mere per pas, til ryggen - nicht?

Jeg glemte at skrive dem ind, det er nu rettet.

Ja sorry byttede li om på navnene :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Støttrup.. det kan du roligt gøre, hvis der er energi til det. Bare dit main focus er på basisøvelserne.

Kør evt. noget ala 3x10 dumbbell ell. barbell curls til bisser og 3x10 dumbell extensions ell. fransk pres til trisser.
Brugeravatar

Soeren skrev:

...
Nogen råd?

Jeg synes du burde overveje at lave en masse konditionstræning , hvor du får pulsen op og banke, i stedet for styrketræning. Motion har vist sig som et hjælpemiddel mod depression, men jeg tror ikke det samme gælder sig for styrketræning. Du kunne jo selvfølgelig gøre begge, men hvis du ikke magter dette ville jeg sætte al min fokus på konditionstræning og vente med styrketræningen til senere når du har fået det bedre.

Søren

lulwut?

.. tung vægttræning frigiver shitloads af endorphin, serotonin, dopamin og al muligt andet herligt gøgl som gør glad og lallet i låget. Jeg har aldrig oplevet at være trist efter en tung gang dødløft, uagtet at kontoen stod i minus, kæresten var skredet, lejligheden lignede lort og jeg var fed og bloated pga. bulk.

For slet ikke at tale om den glædesrus man oplever når man sætter en længe ventet PR.

It works.
Brugeravatar

Soeren skrev:

...
Nogen råd?

Søren

lulwut?

.. tung vægttræning frigiver shitloads af endorphin, serotonin, dopamin og al muligt andet herligt gøgl som gør glad og lallet i låget. Jeg har aldrig oplevet at være trist efter en tung gang dødløft, uagtet at kontoen stod i minus, kæresten var skredet, lejligheden lignede lort og jeg var fed og bloated pga. bulk.

For slet ikke at tale om den glædesrus man oplever når man sætter en længe ventet PR.

It works.

Quoted 4 da truth !

Der findes efter min mening ikke noget mere mentalt afslappende og glædesinducerende end tunge løft ala squat og dødløft. Det virker 10x bedre end løb o.lign.
"I know that if you leave dishes in the sink, they get sticky and hard to wash the next day." - Arnold Schwarzenegger
Brugeravatar

Træner her: Fitness World Vesterbro

NitZo skrev:Dødløft "kan jeg ikke" forstået på den måde at jeg bliver svimel, træt og utilpas når jeg laver den :s Men squat går da også i lænden, right?

I squat skal man jo holde sin core lige og spændt, så lidt gør den vel. Men nok ikke så meget som man kunne ønske. Hvis ikke du kan normal DL, kan du lave SLDL, Rum DL, eller en af de andre varianter. Virker ingen af dem for dig, kan du jo lave weighted hyperext..

Det program A menace har skrevet er godt - men tror det er vigtigt for dig at lave dine yndlings øvelser, så du ikke kører træt i det.

Og ja, presse øvelser går i skulderen.. Den forreste del. Den midterste del kræver en direkte skulder øvelse.
tjr skrev:Du vil gerne have større muskler. Det er flot og damerne kan li' det og du bliver mere brugbar som menneske og sværere at slå ihjel.

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

Jeg har brug for noget ikke alt for indviklet og alt for anstrengende (fx. fast progression)

Jeg-er-sulten:
Jeg har sådan set også dækket min skuldre, ved at have presse og trække øvelser til forrest og bagerst + Lateral raises til miderste

Soeren skrev:

...
Nogen råd?

Søren

Jeg er glad for dit input, men jeg har brug for at komme af med noget "damp" altså noget aggressivitet, da jeg har for meget nedtrykt vrede, på grund af en selvdestruktiv strategi jeg har lært/blevet opdraget til.
Så BB...

Men er det fint nok dækket ind med:

Squat - 3x8
Bænkpres - 3x8
Dumbell Bent-over-row - 3x8
Skrå Bænkpres - 3x8
Pulldowns - 3x8
Curls - 3x12
Calf Raises - 3x12
Crunches - 3x12
Lateral Raises - 3x12

Jeg er lidt i tvivl vedr. lænd og ben, og om jeg skal droppe Cal Raises for at holde det så enkelt som muligt
og ellers andre gode råd til hvordan jeg ellers skal gribe det an er meget velkomne

prøv heller crosfitt jeg trænet osse engang alminnelig bodybuilt men fant ud af man ikk frår en flot form uden streoider så fik jeg anbefallet crosfitt og det blir man bar bidt af
godt krammeratskrab og hård trenning der brenner fedt og bykker muskeler og gir dig en flot fyssik ikk
det keddelig bodybuilt trening der ikk førrer noen steder
http://crossfit.dk/
Youre workeout is our warnup

Trækkerdrengen skrev:prøv heller crosfitt jeg trænet osse engang alminnelig bodybuilt men fant ud af man ikk frår en flot form uden streoider så fik jeg anbefallet crosfitt og det blir man bar bidt af
godt krammeratskrab og hård trenning der brenner fedt og bykker muskeler og gir dig en flot fyssik ikk
det keddelig bodybuilt trening der ikk førrer noen steder

Hygger du dig med at genere en person der lider af en depression?
bwahaha
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

NitZo skrev:Jeg har brug for noget ikke alt for indviklet og alt for anstrengende (fx. fast progression)

Jeg-er-sulten:
Jeg har sådan set også dækket min skuldre, ved at have presse og trække øvelser til forrest og bagerst + Lateral raises til miderste

Soeren skrev:

...
Nogen råd?

Søren

Jeg er glad for dit input, men jeg har brug for at komme af med noget "damp" altså noget aggressivitet, da jeg har for meget nedtrykt vrede, på grund af en selvdestruktiv strategi jeg har lært/blevet opdraget til.
Så BB...

hvis du er selv destruktiv så vend det om.. Jeg har selv en depression der driller meget, og jeg er også selv, selvdestruktiv.. Det resulterer i jeg nogle perioder saboterer min træning med vilje.. Og andre perioder kører jeg sindsyge trænings pas.. (f.eks. 20 rep squats osv)

Hvis dit fokus ryger hurtigt ville jeg næsten vælge et 3 dages fullbody, og have en fokus dag på bænk, en på dødløft og en på squat..

Menace :
Tung træning øger ikke serotonin niveaut ? Kender jeg da hvertfald ikke til
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 240.00

Galleri: Vis galleri (3)

http://www.ehow.com/how-does_4969652_what-causes-high-serotonin-levels.html

Lastly, regular exercise has been shown to create an increase in serotonin levels and improve one's mood. Specifically, different intensity levels of exercise--running the gamut from light walking to power lifting--have an effect on the neurochemicals dopamine, epinephrine and endorphin. As of 2005, the U.S. Federal Government recommended between 30 and 90 minutes of moderate exercise on five or more days per week. Moderate exercise includes such activities as brisk walking, bicycling or light weight lifting.

.. nu skriver de gonnok "light weight lifting", men I beg to differ on that one. Der er ingen grund til ikke at presse sig selv, det burde være evident uden at være broscience.

Lidt mere nørderi om emnet:

http://www.vanderbilt.edu/ans/psychology/health_psychology/exercise_and_depression.htm
Brugeravatar

A Menace To Chicken skrev:http://www.ehow.com/how-does_4969652_what-causes-high-serotonin-levels.html

Lastly, regular exercise has been shown to create an increase in serotonin levels and improve one's mood. Specifically, different intensity levels of exercise--running the gamut from light walking to power lifting--have an effect on the neurochemicals dopamine, epinephrine and endorphin. As of 2005, the U.S. Federal Government recommended between 30 and 90 minutes of moderate exercise on five or more days per week. Moderate exercise includes such activities as brisk walking, bicycling or light weight lifting.

.. nu skriver de gonnok "light weight lifting", men I beg to differ on that one. Der er ingen grund til ikke at presse sig selv, det burde være evident uden at være broscience.

Lidt mere nørderi om emnet:

http://www.vanderbilt.edu/ans/psychology/health_psychology/exercise_and_depression.htm

Der kan man sq bare se.. Om det er ligth eller heavy aner jeg ikke om gør nogen forskel.. Et eller andet sted mener jeg at have hørt at meget hård træning i perioder hvor man har det dårligt kan virke negativt på humøret (lige som overtræning (jaa,.. som INGEN får i know) kan give en det dårligt psygisk. men har ingen kilde.

Men tak for linket, mit humør ændre sig dog ikke ved tung træning :)
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 240.00

Galleri: Vis galleri (3)

Den med at overtræning skulle kunne give symptomer på depression, har jeg også hørt - og mener at have set det bakket op af forskning, der henledte til andre studier af kroppens reaktion på generel systemisk overload og deraffølgende nedgang i niveauer af div. "belønningsstoffer" i hjernen. Der var dog ingen direkte kausalitet, men derimod en overordnet formodning om at kroppen skruer ned for "lykkefølelsen", for på den måde at tvinge kroppens ejer til at drosle ned. Jeg kan ikke finde undersøgelserne pt, men de er sikkert derude et sted.

.. men bortset fra det, så bliver jeg selv underligt glad i låget og fnisvåren efter udførelse af tunge basisøvelser. Og det er en følelse der holder resten af dagen.

:mrgreen:
Brugeravatar

TS, sjovt at du lige fik lyst at fortælle om din "depression" umiddelbart efter at en anden bruger herinde oprettede en tråd om det samme.

Duno skrev:TS, sjovt at du lige fik lyst at fortælle om din "depression" umiddelbart efter at en anden bruger herinde oprettede en tråd om det samme.

Måske fik han mod på at gøre det, efter han så at andre havde det ligesådan?

Hva' er din pointe?
Brugeravatar

Duno skrev:TS, sjovt at du lige fik lyst at fortælle om din "depression" umiddelbart efter at en anden bruger herinde oprettede en tråd om det samme.

Hva' er din pointe?

ah sorry :(
jeg havde fået i hovedet, at det måske var noget han havde fundet på, for at få skræddersyet et program uden egen indsats.

Duno skrev:

Hva' er din pointe?

ah sorry :(
jeg havde fået i hovedet, at det måske var noget han havde fundet på, for at få skræddersyet et program uden egen indsats.

.. det ville en ny indgangsvinkel, men jeg tror nu den er god nok. Det er de færreste der påstår at have en depression, uden at have det.
Brugeravatar

Duno:
Hvem i al verden ville hævde at have en depression?! Det er da nok noget af det dummeste jeg har hørt længe. Uden egen indsats?, så vidt jeg kan se, spørger jeg efter hjælp/råd til noget som jeg har lavet, ud fra egen indsats og ikke forventer at få det hele serveret på et sølvfad.
Det er ikke en selv diagnose eller noget jeg lige har fundet på, har har en svær depression som startede da jeg var omkring 7-10 år. Jeg år til psykolog 2 gange om ugen, har fået "lykkepiller" - Paroxetin hvor jeg startede på 10 mg steg til 20, 30 og til sidst 45mg hvorefter jeg skiftede til Mirtazapin på 15mg på grund af manglende effekt. Jeg droppede ud af HHX på 3.år hvor jeg bare har gået hjemme og er sygemedlt, fordi min psykolog og vejleder ikke mener jeg er klar til arbejdsmarkedet. Er der andet du vil vide så du kan sove godt og vide at ikke alle forventer at få ting serveret, uden egen indsats, måske en lille selvbiografi eller en lægeerklæring som du kan hænge op?

DHL:
Rart at høre fra nogen som kender til det. Jeg havde også regnet med at køre fullbody 2-3 gane om ugen, alt efter energi niveau. Bliver det ikke for lidt kun at træne Dødløft, Bænk og Squat 1 gang om ugen? :-k
Nu hvor du selv har været ude for noget af det samme, har du så nogle råd eller erfaringer som jeg måske kunne bruge?

Føler selv jeg har får det bedre af at træne, jeg mangler noget at kaste min vrede og frustrationer ud over, så det ikke går ud over over familie og venner.

Jeg må ærlig talt indrømme jeg ikke lige har brugt søge-funktionen til at se efter andre lignende tråde, troede ikke der fandets sådan noget på BB.

A Menace To Chicken skrev:.. det ville en ny indgangsvinkel, men jeg tror nu den er god nok. Det er de færreste der påstår at have en depression, uden at have det.

Tak...
Sidst rettet af NitZo 24. mar 2011, 14:25, rettet i alt 1 gang.

Hvis andre skulle være i tvivl:
Dette er ikke baseret på en selv diagnose eller en "fuck-jeg-har-haft-en-dårlig-uge-lad-mig-skrive-på-BB-og-få-lidt-medlidenhed"s-øjeblik.

Næste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster