Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1037
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1034

Følg bodybuilding.dk på

Dorian Yates træningsprincipper god/dårlig?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej

Efter at have set Dorian Yates film "Blood And Guts" kom jeg til at tænke på, at hans træningsprincip egentlig virkede ret interessant. Altså dette med at han bygger op til et "Work Set" med maksimal vægt og kører dette sæt til faliure eller videre som han siger "Beyond Failure". Han kører to til tre opvarmningssæt i de fleste store øvelser. Dette mender jeg er HIT princippet ikke? Men er dette en træningsmåde som er værd at give sig ud i, eller er den for ineffektiv? jeg spørger fordi jeg ville høre jeres menninger om dette inden jeg kaster mig ud i, at gå i dybden med at ligge program efter det etc. ?

På forhånd tak for hjælpen:)

God træning
Kåre

Reputation point: 5

Geografisk sted: Ærø

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Der er som sådan ikke noget galt med at køre til failure hvis du ikke gør det året rundt. Det kan bruges i perioder til at stresse kroppen ekstra meget, men på et eller andet tidspunkt skal dit CNS have en pause.

Uden at være meget inde i HIT programmet så er det vægt træning med sub-maximale vægte og meget høj densitet (korte pauser mellem setsne)
The unexamined life is not worth living. - Socrates...

Reputation point: 0

Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Træner her: Atlas Motion og Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Kostplan: Vis kostplan

Der er som sådan ikke noget galt med at køre til failure hvis du ikke gør det året rundt. Det kan bruges i perioder til at stresse kroppen ekstra meget, men på et eller andet tidspunkt skal dit CNS have en pause.

Uden at være meget inde i HIT programmet så er det vægt træning med sub-maximale vægte og meget høj densitet (korte pauser mellem setsne)

Styrkeliste

Styrkeliste

Styrkeliste

Styrkeliste

HIT programmet har da netop ikke submaximale vægte, da man skal køre med max intensitet til failure
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

Nick187 skrev:HIT programmet har da netop ikke submaximale vægte, da man skal køre med max intensitet til failure

Jo, det er netop submaximale vægte. Udtrykket submaximale vægte relaterer til, hvor stor en procentdel af ens 1RM man kører med. Hvis du i et HIT sæt kører 1 sæt til failure med 85 % af 1RM, så betragtes det selvfølgelig som submaximale vægte, i og med at det ligger 15 % under ens 1RM.

Det lyder iøvrigt også til at du har misforstået begrebet intensitet, set med rent sportsvidenskabelige øjne. Det har intet at gøre med hvor hårdt presser sig. Max intensitet er når man løfter sin 1RM. Intensitet er defineret som en procentdel af ens 1RM. Jo højere procent man kører med, jo højere er ens intensitet.

Hvad angår Dorian's træning, så er det absolut ikke den bedste måde at træne på. Det er dog en ekstremt tidseffektiv måde at træne på, da man får ret gode resultater, med kortest muligt investeret tid. At Dorian har fået så gode resultater med HIT træning siger nok mere om Dorians gener og dedikation, end om HIT systemet som sådan.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Thomas Jagd skrev:
Nick187 skrev:HIT programmet har da netop ikke submaximale vægte, da man skal køre med max intensitet til failure

Jo, det er netop submaximale vægte. Udtrykket submaximale vægte relaterer til, hvor stor en procentdel af ens 1RM man kører med. Hvis du i et HIT sæt kører 1 sæt til failure med 85 % af 1RM, så betragtes det selvfølgelig som submaximale vægte, i og med at det ligger 15 % under ens 1RM.

Det lyder iøvrigt også til at du har misforstået begrebet intensitet, set med rent sportsvidenskabelige øjne. Det har intet at gøre med hvor hårdt presser sig. Max intensitet er når man løfter sin 1RM. Intensitet er defineret som en procentdel af ens 1RM. Jo højere procent man kører med, jo højere er ens intensitet.

Hvad angår Dorian's træning, så er det absolut ikke den bedste måde at træne på. Det er dog en ekstremt tidseffektiv måde at træne på, da man får ret gode resultater, med kortest muligt investeret tid. At Dorian har fået så gode resultater med HIT træning siger nok mere om Dorians gener og dedikation, end om HIT systemet som sådan.

Troede ikke om en vægt var submaximal eller maximal blev bestemt af lige 1RM, men af den %-del af RM for det antal reps man nu kører (fx. 4x8reps med 90% af 8RM). Og ud fra dette synspunkt vurderede jeg vægtene til at være nær maksimale(da man jo kører til failure)

Men det er så ikke lige det der ligger i det kan jeg forstå :wink: My bad

Er dog klar over at intensitet henviser til hvor tung en byrde der løftes, og ikke hvor hårdt man træner :)
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

At Dorian har fået så gode resultater med HIT træning siger nok mere om Dorians gener og dedikation, end om HIT systemet som sådan.

...og måske også en lille smule om det ekstra krydderi, han kommer på havregrynen om morgenen, når de andre kigger væk.

Logbog: Ingen logbog

Zygate skrev:Hej

Efter at have set Dorian Yates film "Blood And Guts" kom jeg til at tænke på, at hans træningsprincip egentlig virkede ret interessant. Altså dette med at han bygger op til et "Work Set" med maksimal vægt og kører dette sæt til faliure eller videre som han siger "Beyond Failure". Han kører to til tre opvarmningssæt i de fleste store øvelser. Dette mender jeg er HIT princippet ikke? Men er dette en træningsmåde som er værd at give sig ud i, eller er den for ineffektiv? jeg spørger fordi jeg ville høre jeres menninger om dette inden jeg kaster mig ud i, at gå i dybden med at ligge program efter det etc. ?

På forhånd tak for hjælpen:)

God træning
Kåre

Dorian Yates havde Mike Mentzer som sin mentor og fulgte Mentzers H.D. principper.
Yates egen evaluering af træningsprincippet gav anledning til modifikationer, som han så har fulgt i årene fremefter i sin karriere som professionel. Det er så dem du ser i træningsvideoen.

Heavy Duty kan jeg godt anbefale, eller Dorian Yates for så vidt. Men du skal nok regne med et systemskifte på et tidspunkt, da det stiller store krav til de systemiske ressourcer.
"Ydmyghed består ikke i at fornægte sig selv, men i at vedkende sig sin handling "
Antoine de Saint-Exupéry
Brugeravatar

Geografisk sted: Sorø

som jeg forstår det, var det kun den mest ekstreme form der hed heavy duty, hvor man kommer helt ned på to træninger per uge, men stadig kun med et all-out sæt.

Den slags træning er fin nok, hvis man vitterlig kun har 2x30 minutter til at træne i om ugen, men hvis du har mere tid, er der andre løsninger der er lige så gode, hvis ikke bedre, både med hensyn til resultater og skadesrisiko.

Desuden fordrer denne type træning ofte at det foregår i et mange-split program og de har jo helt generelt tendens til at overdosere arm og skuldertræning og underdosere underkrops og rygtræning, på grund af overlappet imellem øvelser
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding