Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1878
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1874

Følg bodybuilding.dk på

Dosering af kreatin

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej med jer.

Jeg beklager på forhånd hvis dette spørgsmål dumt. :)
Men kan det passe, at man skal indtage 3 måleskeer keratin hver dag, svarende til 9 gram pulver?
På bøtten står der, at man skal indtage 3 gram kreatin dagjligt, og dette svarer til 3 måleskeer.

Men når jeg vejer indholdet af én måleske, vejer indholdet 3 gram... Hmm.

Derfor er jeg i tvivl, om jeg skal indtage 3 gram pulver pr dag, eller om jeg skal indtage 3 måleskeer/9 gram pulver pr dag?

Det er lidt kringlet formuleret.
Håber I forstår, hvad jeg mener :)

Reputation point: 20

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

3g om dagen er nok. Kreatin monohydrat.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

Logbog: Vis logbog

SandyFrink skrev:3g om dagen er nok. Kreatin monohydrat.

Tak for dit svar, men forstod du min besked?
Jeg er klar over, at jeg skal have 3 gram kreatin monohydrat om dagen.
Spørgsmålet er mere om 3 gram pulver svarer til 3 gram kreatin monohydrat.

Hvis man skulle følge Bodylabs vejledning på bøtten, skal man indtage 3 måleskeer pr dag, hvor hver måleske vejer 3 gram.

Ja. Bodylab angiver det er "100%" kreatinpulver. Det er det næppe, men antager vi renhed på 97-98% så er 3g pulver nok.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

Brugeravatar

Styrkeliste

SandyFrink skrev:Ja. Bodylab angiver det er "100%" kreatinpulver. Det er det næppe, men antager vi renhed på 97-98% så er 3g pulver nok.

Præcis.
Derfor er deres vejledning super misvisende på bagsiden af bøtten, hvor der står, at man skal indtage 3xmåleskeer pr dag.

Men skidt pyt. Jeg fik svar på mit spørgsmål. Tak! :)

Sandy jeg har før læst at du mener 3 gram er nok? Men er det ikke noget du har lyst til at uddybe lidt mere
Brugeravatar

Reputation point: 35

Kostplan: Vis kostplan

Sebastian92 skrev:Sandy jeg har før læst at du mener 3 gram er nok? Men er det ikke noget du har lyst til at uddybe lidt mere

Biopsier har vist at 2-3g dagligt er nok.

Det er ca 2 ud af 3 der er kreatin-respondere. Så det virker ikke for alle. Derudover er der lidt forskning der viser øgede DHT-niveauer, hvilket kan accelerere skaldethed hos mænd. Vær at være obs på hvis hårgrænsen er vigende.

Brugeravatar

Styrkeliste

SandyFrink skrev:Derudover er der lidt forskning der viser øgede DHT-niveauer, hvilket kan accelerere skaldethed hos mænd. Vær at være obs på hvis hårgrænsen er vigende.[/b][/color]

Kan du smide et link?
Sidst rettet af BigHungry 17. okt 2015, 20:34, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reputation point: 455

Brugeravatar

Styrkeliste

SandyFrink skrev:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19741313

edit: det går nok alt sammen.
Sidst rettet af LilleLise 17. okt 2015, 22:43, rettet i alt 1 gang.
... But you, Adrian, you're just a man. The world's smartest man poses no more threat to me than does its smartest termite.
Brugeravatar

Reputation point: 822

Geografisk sted: San Quentin

Styrkeliste
- Bænkpres: 36.00
- Squat: 24.00
- Dødløft: 36.00

SandyFrink skrev:
Sebastian92 skrev:Sandy jeg har før læst at du mener 3 gram er nok? Men er det ikke noget du har lyst til at uddybe lidt mere

Biopsier har vist at 2-3g dagligt er nok.

Det er ca 2 ud af 3 der er kreatin-respondere. Så det virker ikke for alle. Derudover er der lidt forskning der viser øgede DHT-niveauer, hvilket kan accelerere skaldethed hos mænd. Vær at være obs på hvis hårgrænsen er vigende.

Må ærlig indrømme, at først var jeg i denial. Så var jeg vred. Dernæst ked af det. Nu giver jeg ikke en fuck med hårgrænsen. Give me dat creatine motherfucker! =D>

Reputation point: 25

Lidt yderligere fra Christian Finn;

Myth 7: Creatine increases hair loss skrev:
Rather than calling this a myth, it’s more of a highly speculative theory that hasn’t been adequately tested.

Much of the concern about creatine and hair loss comes from a 2009 study showing that creatine raises levels of a hormone called DHT in a group of college-aged rugby players [27].

DHT levels rose by over 50% after a week of creatine loading (25 grams of creatine per day). They remained 40% above baseline after two weeks on a lower maintenance dose (5 grams of creatine per day).

High levels of DHT seem to play a part in male-pattern baldness, and have been linked with a higher rate of hair loss in those who are sensitive to its effects [23, 24].

Based on these findings, Examine.com, one of the most popular sources of evidence-based information on supplements, reports that creatine “may increase the rate of balding in men with male-pattern baldness.”

However, saying that there “may” be a link between creatine and male-pattern baldness is just another way of acknowledging that the possibility exists, but you don’t really know for sure one way or the other.

It’s an interesting study. But it does leave us with more questions than answers.

First off, have the findings been replicated? In other words, have other researchers repeated the study and got the same set of results?

One study by itself is not really news. It’s only when you get several studies showing the same thing, ideally from different scientists acting independently of each other, that it’s worth sitting up and paying attention.

Unfortunately, I could find no follow-up studies to look at the link between creatine and DHT. That doesn’t mean that they haven’t been done, only that they haven’t been published.

Second, the normal range for DHT in adult men ranges from 0.8 to 3.4 nmol per liter. In the rugby players, it ranged between 1 and 1.5 nmol per liter. So even though DHT levels rose by over 50%, they were still well within the normal range.

In other words, it’s possible that the rise in DHT actually had nothing to do with creatine at all, and was part of the natural fluctuation in DHT levels that would have happened anyway.

Third, the rugby players used creatine for just three weeks. Where would DHT levels sit after three months? Or three years?

But that’s not all.

Was the increase in DHT levels large enough to have an impact on hair loss? What was happening to DHT levels in the scalp, as it was only measured in the blood? The subjects taking part in the study were 18-19 years old – would we see the same results in older men?

The case for creatine increasing hair loss is not a strong one. You’d need to measure hair loss directly in a very large group of subjects taking creatine for a much longer period of time to get a better idea about what’s really going on.
... But you, Adrian, you're just a man. The world's smartest man poses no more threat to me than does its smartest termite.
Brugeravatar

Styrkeliste

Hvem er denne Bozo?

Det er sandt at der ikke endnu er nok evidens til at man med sikkerhed kan sige at brugen af kreatin kan fremme skaldethed. Som jeg skrev, "lidt forskning der viser (...)" Men en del af hans observationer er bozonian.

Second, the normal range for DHT in adult men ranges from 0.8 to 3.4 nmol per liter. In the rugby players, it ranged between 1 and 1.5 nmol per liter. So even though DHT levels rose by over 50%, they were still well within the normal range.

Når man ser på den reduktion i DHT som alfa-5-reduktasehæmmere medfører blandt folk med værdier inden for normal range, hvilket er langt de fleste, og hvad det betyder for MPB i form af bremsning af hårtab, så er der grund til at tro at øgninger i den størrelsesorden som dem i undersøgelsen vil have effekt. Det er ikke et spørgsmål om en absolut høj værdi, men en øget værdi. Og den konkrete sensitivitet hos personen. Og 50% er ret væsentligt.

In other words, it’s possible that the rise in DHT actually had nothing to do with creatine at all, and was part of the natural fluctuation in DHT levels that would have happened anyway.

Det er ikke en plausibel forklaring. Hvorfor skulle netop den kreds af personer og i det antal opleve en stigning var det ikke for kreatininterventionen, som var fælles for dem alle? Desuden var der placebo.

Was the increase in DHT levels large enough to have an impact on hair loss?

Som sagt, at dømme efter hvor stor effekt propecia medfører ved 1mg eller sågar halv dosis (0.5mg), så er det mere fornuftigt at spekulere den anden vej og antage effekt end ikke.

What was happening to DHT levels in the scalp, as it was only measured in the blood?

Propecia i pilleform er systemisk aktivt og har stadig stor effekt på udviklingen i skaldethed. Mindre DHT i blodet bremser udviklingen i skaldethed hos mange.

The subjects taking part in the study were 18-19 years old – would we see the same results in older men?

Måske ikke, men der er ikke kvantespring fra alderen 19 og så de mange mænd i start 20erne der styrketræner og bruger kreatin. MPB er i høj grad genetisk bestemt. Nogle begynder at tabe håret allerede i start 20erne.

Brugeravatar

Styrkeliste

Tak for kommentarerne, shooter. Benytter du selv kreatin, dine tårnhøje tindinger in mente?

SandyFrink skrev:Hvem er denne Bozo?

Han ser meget glad ud.

BilledeBillede
Billede
BilledeBillede
Billede
BilledeBillede

tænk at stave det tændinger. fucking low carb
Sidst rettet af LilleLise 18. okt 2015, 13:25, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Styrkeliste

Mine tindinger er ikke tårnhøje. Det skal de heller ikke blive. Jeg bruger ikke kreatin. Langt de fleste mænd kan vente noget bitemporal recession, tyndere hår, begyndende måne eller vigende hårgrænse når de bliver ældre.

Brugeravatar

Styrkeliste

( ͡° ͜ʖ ͡°)
Brugeravatar

Styrkeliste

SandyFrink skrev:Mine tindinger er ikke tårnhøje. Det skal de heller ikke blive. Jeg bruger ikke kreatin. Langt de fleste mænd kan vente noget bitemporal recession, tyndere hår, begyndende måne eller vigende hårgrænse når de bliver ældre.

Er der noget du ville gøre/ikke gøre, hvis du opleverede hårtab :) ?
Brugeravatar

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 32 gæster