Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1354
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1352

Følg bodybuilding.dk på

Drop-sæt = god muskel masse?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Efter at have læst artiklen:
artikler/bodybuilding/drop-saet-haard-effektiv-traening.html

Har jeg fået den forståelse at Drop sæt skulle give god muskelmasse, og jeg er klar over at man selvfølgelig ikke skal køre Drop sæt hver dag, hver uge, hvert år !

Min undring ligger så i at jeg har hørt at vægt på 75-85 % af 1 RM x 3-4 sæt, skulle være det mest muskel stimulerende... samtidig, så træner stort set alle i mit center ved at sætte fx. 70 kg, på stangen i bænkpres, så 75 og så 80, hvor de til sidst kører til failure og må ha' en spotter til at hjælpe i sidste sæt (3-4 sæt)..
Er der nogen der kan hjælpe mig her, for står lidt i tvivl om hvad jeg burde gøre, og råde mine kammerater til :)

På forhånd tak !

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 80.00
- Dødløft: 120.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

83 har kigget, ingen har svaret... Har jeg formuleret mig forkert? Sig endelig til hvis jeg er helt ude på et sidespor !

Styrkeliste

Altså. Et dropsæt er hvor du tager en vægt du lige kan løfte 8-10 gange, og så gør det, og så med det samme smider f.eks. 10 kg af, og tager så mange reps du kan uden pause. Så smider du 10 kg mere af, og repper derudaf indtil du ikke kan mere. 10 kg mere af, og så videre. Alt sammen uden pause.

Jeg tror det du ser i dit center er en afart af 'pyramide' træning eller opvarming eller hvad man nu skal kalde det. De gutter der gør det, holder de ikke pause imellem sættene? Hvis de ikke gør, forstår jeg ikke hvad DE laver. Hvis de gør, så laver de opvarming og peaker så på den tunge vægt.

Hvis det er at de gutter laver "omvendte dropsets" så ved jeg virkelig ikke hvad det skulle gavne, hvis du kører til udmattelse på en lav vægt og så ØGER, det er jo galskab. Dropset er som jeg har beskrevet øverst, og kør du bare sådant et engang imellem. Hvis du f.eks. gør det med curls giver det et mega pump i armene og du kan INTET føle i dem bagefter :P
Am I evil? Yes I am. Am I evil? I am man!
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Squat: 60.00
- Dødløft: 100.00

Logbog: Vis logbog

Thraundil skrev:Altså. Et dropsæt er hvor du tager en vægt du lige kan løfte 8-10 gange, og så gør det, og så med det samme smider f.eks. 10 kg af, og tager så mange reps du kan uden pause. Så smider du 10 kg mere af, og repper derudaf indtil du ikke kan mere. 10 kg mere af, og så videre. Alt sammen uden pause.

Jeg tror det du ser i dit center er en afart af 'pyramide' træning eller opvarming eller hvad man nu skal kalde det. De gutter der gør det, holder de ikke pause imellem sættene? Hvis de ikke gør, forstår jeg ikke hvad DE laver. Hvis de gør, så laver de opvarming og peaker så på den tunge vægt.

Hvis det er at de gutter laver "omvendte dropsets" så ved jeg virkelig ikke hvad det skulle gavne, hvis du kører til udmattelse på en lav vægt og så ØGER, det er jo galskab. Dropset er som jeg har beskrevet øverst, og kør du bare sådant et engang imellem. Hvis du f.eks. gør det med curls giver det et mega pump i armene og du kan INTET føle i dem bagefter :P

Vel beskrevet.

.. jeg kører gerne (i eks. bænk ell. squat) et opvarmingssæt, et workset, et topset og derefter tre-fire workset og så et-to set med en mindre vægt og lidt højere reps.

Dropsets/stripsets er skide gode som variation, men bør ikke bruges hvert pas. Jeg kører højst dropsets eller stripsets hvert fjerde, femte pas.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Hvor tit er det fornuftigt at køre dropsets?
Brugeravatar

Kostplan: Vis kostplan

patrick230 skrev:Hvor tit er det fornuftigt at køre dropsets?

Det er simpelthen umuligt at sige. Når du har overskud til det og ikke laver noget andet. Dropsæt er ikke et vidundermiddel, det er et værktøj. Lav lidt forskelligt og føl på dagen, hvad du har lyst til.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Power Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00

Selv kører jeg gerne dropsets i ISO øvelser til sidst i mit træningspas f.eks BB CURL, DB Curl, Pushdown, side lateral raise osv.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 55.00
- Dødløft: 85.00

Thraundil skrev:Altså. Et dropsæt er hvor du tager en vægt du lige kan løfte 8-10 gange, og så gør det, og så med det samme smider f.eks. 10 kg af, og tager så mange reps du kan uden pause. Så smider du 10 kg mere af, og repper derudaf indtil du ikke kan mere. 10 kg mere af, og så videre. Alt sammen uden pause.

De holder pause på op til 5 minutter ! Stiger, holder pause på op til 5 minutter, stiger osv. ! Jeg er blevet fortalt om en form for drop set hvor man holder max 1:30 min. pause, og så kører igen .. Eller burde man nærmere kalde det super set?

Styrkeliste

Lystfiskeren skrev:Selv kører jeg gerne dropsets i ISO øvelser til sidst i mit træningspas f.eks BB CURL, DB Curl, Pushdown, side lateral raise osv.

Jeg prøvede i både DB Curl og BB Curl, men på den måde som jeg var blevet forklaret, og som jeg ud fra skemaet på artiklen jeg havde læst mig frem til.. altså med 1:30 min. pause

Styrkeliste

sorra54 skrev:
Lystfiskeren skrev:Selv kører jeg gerne dropsets i ISO øvelser til sidst i mit træningspas f.eks BB CURL, DB Curl, Pushdown, side lateral raise osv.

Jeg prøvede i både DB Curl og BB Curl, men på den måde som jeg var blevet forklaret, og som jeg ud fra skemaet på artiklen jeg havde læst mig frem til.. altså med 1:30 min. pause

1:30 min ´pause, så bliver det jo bare til et helt normalt sæt?

Det de andre i dit center laver er pyramide træning, hvor man starter f.eks med 20kg så 30kg og så 40kg.

Dropset betyder at du starter med en høj vægt f.eks 100kg så tager du det 10gange- så smider du kg. af tager det med det samme igen og sådan fortsætter du.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 55.00
- Dødløft: 85.00

sorra54 skrev:

De holder pause på op til 5 minutter ! Stiger, holder pause på op til 5 minutter, stiger osv. ! Jeg er blevet fortalt om en form for drop set hvor man holder max 1:30 min. pause, og så kører igen .. Eller burde man nærmere kalde det super set?

Det hedder nok bare mere ganske alm. træning. :wink:

super set kan du læse om her http://www.fitfaq.com/supersets.html

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Galleri: Vis galleri (1)

Drop sæt
En af de informationer man kan hente ud af denne opstilling er altså, at man specielt i øvelser, der involverer stor muskelmasse skal undgå at komme til at ”grinde”, altså ligge/stå og kæmpe med vægt, for den langsomme hastighed er en af synderne i dette spil.

Og her kommer drop sæt ind i billedet, men ikke helt almindelige drop sæt. I almindelige drop sæt udfører man et sæt til udmattelse, piller noget vægt af og fortsætter med det samme, piller mere vægt af og forsætter osv. Problemet her er, at den umiddelbare udmattelse er så stor at man ikke få lavet særligt mange løft og ikke ved en særlig høj gennemsnitlig intensitet.

Hvis man imellem sættene med faldende vægt, holder korte pauser, kan man øge den mængde træning man får lavet og rent faktisk kan man muligvis høste lidt ekstra kraft af den effekt, der kaldes post-tetanisk potentiering (PTP), som jeg tidligere har skrevet en artikel om til bb.dk. PTP indtræder når man har løftet noget tungt, i den forstand at man så kan løfte lettere vægte hurtigere/lettere end hvis man ikke havde lavet et tungt forudgående sæt. Den foregående tunge vægt ”primer” altså på en måde musklerne, så det næste sæt føles lettere. Endelig anbefaler jeg at man med disse dropsæt ikke går til rigtig udmatttelse, men stopper sættet så snart hastigheden på gentagelserne går meget ned, så man undgår at komme til at ”grinde”. Antallet af sæt, pauselængde, antallet af gentagelser og startvægt kan kræve lidt indskydning, men følgende set-up ved jeg har virket godt for flere.

Tid

Sæt #

Vægt

Gentagelser

Opvarmning

0:00

1. sæt

10RM

Til udmattelse (mål:8)

1:30

2. sæt

10RM-5%

3:00

3. sæt

10RM-10%

4:30

4. sæt

10RM-15%

6:00

5. sæt

10RM-20%

7:30

6. sæt

10RM-25%

9:00

7. sæt

10RM-30%

10:30

8. sæt

10RM-35%

Således er dropsæt beskrevet i artiklen jeg har henvist til her fra siden.

Styrkeliste

Hele idéen med dropsæts er netop udtrætning, pump, ophobning af træthedsstoffer, iskæmi.
Det er mere et metabolsk stimulus end et neuralt.

De procenter du angiver og lange pauser giver relativt lette vægte på de sidste sæt og ret lang pause (1½ min)
1½ min er op imod den øvre grænse for hvad der er optimalt for muskeltilvækst og vægtene du foreslår er for lette til at skabe nævneværdig post activation potentiation.

Dr squat Anbefaler f.eks. et down set efter det tunge topsæt for at udnytte post activation potentiation, poliquin anvender en sæt/rep protokol med singles alterneret med højere rep sæt. Alle disse har IMO større potentiale.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Okay. Her er al for megen forvirring omkring alle de fancy navne.

Dropsæt = start tungt og tag så mange du kan med den pågældende vægt (vi siger 8 reps). Når du ikke kan mere, fjerner du lidt vægt og holder IKKE pause, men fortsætter med det samme. Dvs. 1 sæt er en uafbrudt øvelse, hvor du, når du ikke kan løfte mere, fjerner en smule vægt, for derefter at kunne lave flere gentagelser. Nogle laver uendeligt mange gentagelser, hvor de starter meget tungt og så dropper vægten 6 eller flere gange, men jeg plejer at droppe 3 gange pr. sæt. F.eks. i triceps pulldown ville det så være:

75kg x 8 gentagelser
droppet til
70kg x 8 gentagelser
droppet til
65kg x 8 gentagelser

Ovenstående uden pause. Det er så et sæt. 3 sæt er udmattende - i hvert fald for mig.

Det du taler om, er ikke dropsæt, det er en slags pyramidetræning. Jeg bruger princippet i f.eks. bænkpres, hvor jeg, i første sæt laver 12 gentagelser med f.eks. 75kg, holder et par minutters pause, derefter 8 gentagelser med 80kg, holder et par minutters pause og til sidst laver 5-6 gentagelser med 90kg.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Power Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00

Nu er jeg sgu' kommet i tvivl... - hvis man absolut INGEN pause holder, har det altid (i den terminologi jeg er oplært i) heddet et stripset. Eks. i squat, hvor du ikke racker stangen men bliver stående mens dine makkere piller en skive af i hver side, og derefter kører videre. I et dropset må der være en minimal pause, omtrent den tid det tager for dig at racke stangen, pille skiverne af, ta' en slurk vand og så ellers køre på igen.

De set jeg tager efter mine workset, hvor jeg piller 5-10% af vægten af for at få lidt flere reps hjem, har jeg altid omtalt som downsets. Der holder jeg så den samme pause, som jeg har gjort mellem de andre set. Ca. 1min, højst 1½min., kortere ved mindre muskelgrupper og mindre belastninger.
Brugeravatar

helt enig a menace to chicken, har også altid været af den opfattelse at et stripsæt blot er et dropsæt hvor man ikke racker stangen... hvorfor man kun kan stripsætte nogle øvelser; f.eks. squat :)
Brugeravatar

Reputation point: 245

Moody skrev:helt enig a menace to chicken, har også altid været af den opfattelse at et stripsæt blot er et dropsæt hvor man ikke racker stangen... hvorfor man kun kan stripsætte nogle øvelser; f.eks. squat :)

Jeps. Jeg har forsøgt mig med stripset i bænk, det endte i rent kagelal.. - måske det virker for nogen, det skal jeg ikke kunne sige, men jeg bruger kun stripset i squat.
Brugeravatar

Puha, måske jeg skulle nævne at jeg lige pt. træner for øget masse, og ikke så meget for styrke... Det samme gælder mine kammerater. Ville pyramide træning med 3-4 sæt hvor du gradvist øger vægten til den vægt du ved du i sidste sæt kan tage 8 gange ?
Eller ville dropsæt være bedre da du opnår en større udmattelse af muskulaturen?

Har forsøgt mig med det Menace To Chicken omtaler.. sådan da, hvor jeg starter med en vægt jeg ved jeg kan tage max 8 gange, smider et sæt, holder 1.5 min pause, sænker vægten og så videre.

Det lader til at jeg endnu ikke har forsøgt mig med det de fleste forstår ved Drop set... Jeg er klar over at man ikke kan finde det gyldne svar til hurtig øget masse, men noget vil vel være bedre end andet? Nogen forslag..

btw ! Tak for hjælpen til jer alle sammen :)

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster