Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1075
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1072

Følg bodybuilding.dk på

Effektive Failure programmer

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg synes mange gange der har været snak om at man skal holde sig fra failuretræning, og at det er mere "skadeligt" end gavnligt. Jeg får indimellem det indtryk, at failuretræning er noget af det dummeste man kan begive sig ud i.
Men så snakkede jeg med min instruktør i centeret idag. Jeg har før taget en snak med ham, han har været sportsudøver i mange år og trænet længe med vægte. Generelt virker han som en intelligent fyr.
Idag sagde han så, at han tager alle sine sæts til failure, og han træner kun hver muskel 1 gang i ugen.
Han mente selv denne metode havde givet ham de bedste resultater. Vi kom så ind på om man kunne kalde hans træningsform for HIT osv. Han brugte flere sæts end i de fleste hit programmer, så jeg er i tvivl.

Jeg har læst artiklen om HIT her på siden, og den havde mig egentlig overbevist om at failuretræning
ER noget lort. Men hvad nu hvis man godt kan lide at presse sig lidt mere i sin træning indimellem? Er nu kommet til at tænke på om der slet ikke findes nogle programmer som er gode og benytter failuretræning?

Jeg har selv fundet dette her, hvor man træner til failure i hvert sæt.
Hver muskelgruppe trænes direkte een gang i ugen:

Monday: Legs/Abs
2x5-7 Barbell Squats
1x5-7 Leg Press
2x5-7 Stiff-Legged Deadlifts
1x5-7 Lying Leg Curls
2x10-12 Standing Machine Calf Raises
1x5-7 Seated Machine Calf Raises
2x10-12 Rope Crunches
1x10-12 Swiss Ball Crunches

Wednesday: Chest/Shoulder/Triceps
2x5-7 Flat Barbell Bench Press
2x5-7 Incline Dumbbell Press
2x5-7 Wide-Grip Dips
2x5-7 Seated Overhead Dumbbell Press
1x10-12 Standing Side Laterals
2x5-7 Cable Pushdowns
1x5-7 EZ-Bar Skull Crushers

Friday: Back/Biceps/Forearms
2x5-7 Deadlifts
2x5-7 Chin-Ups
2x5-7 Bent Over Barbell Rows
2x10-12 Barbell Shrugs
2x5-7 Barbell Curls
1x5-7 Seated Dumbbell Curls
1x10-12 Barbell Wrist Curls

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Frekvens er super vigtigt, når det kommer til hypetrofi. Det har flere undersøgelser vist. Derfor er det kæmpe fail at træne hver muskelgruppe een gang om ugen.

Failuretræning er selvfølgelig ikke all bad. Det har en positive værdier ift hypertrofi, men det dræner jo simpelthen systemet så meget, at man ikke kan blive ved med at træne til failure i særlig lang tid før man når et plateau.

Der var en tråd fornylig, hvor failuretræning blev diskuteret. TJ skrev at man som hovedregel kunne træne til failure hver tredje pas for fordelagtige resultater.

Der er der selvf. også kæmpe forskel på om man går til failure i de store øvelser eller om det er en isolationsøvelse som curls...
Jeg' lissom bowling, du ved at jeg ta'r kegler
Jeg' den sorte passager, gi'r dig bølgegang, når du sejler!
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 145.00

Kostplan: Vis kostplan

Der findes en metode der hedder Nautilus, hvor man træner til failure, som jeg selv trænede efter i en periode. Min far der er meget trænet, har selv haft brugt metoden, hvor han opnåede meget gode resultater.
Jeg kan dog ikke gøre mig klog på hvor vidt om det er sundt eller ej, da jeg ikke har den fornødne viden, men IMO er det en okay træningsstil for en periode, hvis man kan lide at presse sig selv meget meget hårdt.

http://www.nautilusgym.com/dbx_view/printed/nautilus_metoden.asp
"DON'T HATE ME CUZ I'M STRONG & PRETTY"
Brugeravatar

Reputation point: 50

Geografisk sted: Næstved

Træner her: HGVS

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00

Hexi skrev:Men hvad nu hvis man godt kan lide at presse sig lidt mere i sin træning indimellem?

+
Mzg skrev:men IMO er det en okay træningsstil for en periode, hvis man kan lide at presse sig selv meget meget hårdt.

Om man kan lide en given træningsmetode er jo ikke et argument for at det virker. Det argument kan man kun bruge, hvis man har problemer med motivationen.
Brugeravatar

Styrkeliste

Tjah, Amerikanerne bruger ofte et 4 eller 5 split, så de kommer kroppen igennem 1 gang om ugen, og failure træning er også yderst populær. Og det virker jo, men her på forummet vil du oftest få at vide, at det er en for lav frekvens.

Failure! TJ nævnte for ikk så længe siden at det var smart at planlægge det, så man gik til failure hver 2. eller 3. uge mener jeg det var :)

Reputation point: 60

rask skrev:Om man kan lide en given træningsmetode er jo ikke et argument for at det virker. Det argument kan man kun bruge, hvis man har problemer med motivationen.

Men; det virker jo rent faktisk på nogen.
Nubretpumper
Brugeravatar

Rasmus Ladefoged skrev:Tjah, Amerikanerne bruger ofte et 4 eller 5 split, så de kommer kroppen igennem 1 gang om ugen, og failure træning er også yderst populær. Og det virker jo, men her på forummet vil du oftest få at vide, at det er en for lav frekvens.

Failure! TJ nævnte for ikk så længe siden at det var smart at planlægge det, så man gik til failure hver 2. eller 3. uge mener jeg det var :)

Failuretræning behøver jo ikke nødvendigvis være lav frekvens, men grunden til det ofte er sådan, er vel fordi musklen som man har brugt behøver længere restitution.

Men ja:
Frekvens > failuretræninng
hvis man skal vælge på den måde.

Der er jo også 100 forskellige måder at træne til failure. Der er kæmpe forskel på om man gør det i alle øvelser og alle sæt, eller bar 1 sæt i een øvelse eksempelvis.
Brugeravatar

Styrkeliste

Det var igen min måde at formulere mig på, mente at 4/5 splits har en for lav frekvens :)

Misterhamper skrev:
rask skrev:Om man kan lide en given træningsmetode er jo ikke et argument for at det virker. Det argument kan man kun bruge, hvis man har problemer med motivationen.

Selvfølgelig virker det. Alt træning virker mere eller mindre.
Men hvis man bruger failuretræning ordenligt er det selvfølgelig et stort plus.
Det kommer selvfølgelig også an på flere individuelle ting fx restitution for ikke at tale om folk der krudter den...
Brugeravatar

Styrkeliste

rask skrev:
Misterhamper skrev:

Selvfølgelig virker det. Alt træning virker mere eller mindre.
Men hvis man bruger failuretræning ordenligt er det selvfølgelig et stort plus.
Det kommer selvfølgelig også an på flere individuelle ting fx restitution for ikke at tale om folk der krudter den...

Jamen hvordan bruger man så failuretræning ordentligt? :)
Hvis frekvens er vigtigt, kan man så ikke bare lave sådan et failureprogram
hvor hver muskelgruppe bliver ramt 2 gange i ugen? Eller vil man ikke kunne restituere fra det?

rask skrev:Der var en tråd fornylig, hvor failuretræning blev diskuteret. TJ skrev at man som hovedregel kunne træne til failure hver tredje pas for fordelagtige resultater.

Hver tredje pas, hvad vil det sige. Hver tredje træningsdag?
Så når jeg træner fullbody Mandag, onsdag og fredag, vil jeg med fordel kunne træne til failure
om fredagen?

hvis du ønsker at presse dig 100% mener jeg der er bedre metoder, end at benytte failure. imo kan man presse sig "længst", hvis man træner med høj intensitet, måske singles i de øvelser der kan lade sig gøre.

hvis du alligevel vælger at benytte dig af failure, synes jeg ikke du bør kører det i hvert set, men i stedet køre nogle set hvor du holder dig et par reps fra failure, og derefter kører fuldt ud. jeg tror simpelthen dine muskler bliver for trætte hvis du kører fuldt ud i hvert set.
It's A Bird, It's A Plane, no It's Cykelmyggen egon verdens sejeste superhelt
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2009

Spørgsmålet er vel primært "hvorfor vil du absolut træne til failure" ? Umiddelbart ser det ud til at du primært vælger det udfra en psykologisk argumentation. At du godt kan lide at presse dig. Det er også fint nok. Og det er der også plads til i alle former for træning. Men alt peger jo på, at det er hamrende ineffektivt, hvis man gør det hele tiden måned ud og måned ind. Ja, det virker for nogen som Hamster er inde på. Men for hver gang du kan finde 1 som trives på failure-baserede programmer, så kan du finde 10 som er brændt ud på dem. Jeg kan godt lide Pavel Tsatsouline's motto mht. failure træning. "If you train to failure, you train to fail". Og det giver ganske god mening. Nervesystemet har det med at beskytte sig selv med inhibitive processer når stresset bliver for stort, og når du efter et stykke tid har træner til failure konstant hver gang, så vil de fleste i bedste fald opleve at deres styrke stagnerer, eller i værste fald går tilbage.

Hvis man absolut VIL træne til failure, så gør man klogt i at periodisere det på en eller anden måde. Der er i princippet uendelige måder man kan gøre det på. Det kunne f.eks være 3-4 uger hvor man går til failure i hvert træningpas, efterfulgt af 2-3 uger, hvor man ikke gør det, men stopper 2-3 reps før failure.

Det vigtigste argument i den her diskussion er nok, at failure-træning ikke er et krav for fremgang, og i de fleste tilfælde gør det mere skade end gavn, hvis man gør det altid. Det er værd at tænke lidt over.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Noget andet spændende kunne være at kigge på en idé Charles Poliquin er kommet på. Der har lige været en artikel på t-nation, hvor christian thibaudau foreslog denne metode, og ellers kan den findes i The Poliquin Principles. From the top of my head, laver man en tung single - næsten 1RM, hvor efter man i næste sæt bruger lets say 8 reps. Man skulle nu kunne bruge flere kg, end man normalt gør.

Rasmus Ladefoged skrev:Noget andet spændende kunne være at kigge på en idé Charles Poliquin er kommet på. Der har lige været en artikel på t-nation, hvor christian thibaudau foreslog denne metode, og ellers kan den findes i The Poliquin Principles. From the top of my head, laver man en tung single - næsten 1RM, hvor efter man i næste sæt bruger lets say 8 reps. Man skulle nu kunne bruge flere kg, end man normalt gør.
Det gør man også i det træningsprogram der hedder: Russisk rutine med kompleks sæt eller sådan noget inde på g e t b i g . dk

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster