Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Ole_S skrev:Hej folkens.
Jeg ønsker at kende jeres erfaring med "bicycle crunches"?
Denne øvelse scorer den højeste EMG, hvilket vækkede min nysgerrighed for øvelsen.
Glæder mig til at høre fra jer :-)

pHUMpK1Ns skrev:Ole_S skrev:Hej folkens.
Denne øvelse scorer den højeste EMG, hvilket vækkede min nysgerrighed for øvelsen.
At "bicycle chrunches" giver det største EMG-signal siger alene ikke ret meget om noget. Hvilke øvelser var fx blandt de testede (og hvordan var testprotokollen)? Husk på at EMG-signal den ene dag målt på én person, ikke kan sammenlignes med et EMG-signal målt en anden dag på en anden person.

hr_bjoern skrev:EMG er et ligeså ligegyldigt tal, som BMI. Lad være med at tænke i det.

Ole_S skrev:hr_bjoern skrev:EMG er et ligeså ligegyldigt tal, som BMI. Lad være med at tænke i det.
Jeg troede EMG indikerer hvor meget på pågældnede musklen stresses/bruges?
Det ville derfor være logisk, i hvert fald for mig, at den øvelse som stresse musklen mest også er den bedste.

hr_bjoern skrev:Ole_S skrev:hr_bjoern skrev:EMG er et ligeså ligegyldigt tal, som BMI. Lad være med at tænke i det.
Det ville derfor være logisk, i hvert fald for mig, at den øvelse som stresse musklen mest også er den bedste.
Ja, det er formålet med en EMG undersøgelse. Men problemet er, at der er mange variable som ikke er isoleret. F.eks. er det ikke givet at din teknik er udført på samme måde, som dem der blev udført undersøgelser på.
Et andet eksempel er, at ifølge nogle EMG målinger, så er decline bænkpres den bænkpres variant som involverer brystet mest. Men for mig f.eks., så er decline bænkpres en dips-bevægelse vendt på hovedet. Jeg kan næsten udelukket mærke det i triceps. Jeg kan langt bedre lide incline-varianter, når det gælder brysttræning.
Tag EMG målinger med et gran salt, og brug de øvelser som er effektive for dig.

Stativet skrev:hr_bjoern skrev:Ole_S skrev:hr_bjoern skrev:EMG er et ligeså ligegyldigt tal, som BMI. Lad være med at tænke i det.
Ja, det er formålet med en EMG undersøgelse. Men problemet er, at der er mange variable som ikke er isoleret. F.eks. er det ikke givet at din teknik er udført på samme måde, som dem der blev udført undersøgelser på.
Et andet eksempel er, at ifølge nogle EMG målinger, så er decline bænkpres den bænkpres variant som involverer brystet mest. Men for mig f.eks., så er decline bænkpres en dips-bevægelse vendt på hovedet. Jeg kan næsten udelukket mærke det i triceps. Jeg kan langt bedre lide incline-varianter, når det gælder brysttræning.
Tag EMG målinger med et gran salt, og brug de øvelser som er effektive for dig.
Du forstår ikke helt hvordan statistik fungerer, vel?

hr_bjoern skrev:EMG er et ligeså ligegyldigt tal, som BMI. Lad være med at tænke i det.

Ole_S skrev:pHUMpK1Ns skrev:Ole_S skrev:Hej folkens.
At "bicycle chrunches" giver det største EMG-signal siger alene ikke ret meget om noget. Hvilke øvelser var fx blandt de testede (og hvordan var testprotokollen)? Husk på at EMG-signal den ene dag målt på én person, ikke kan sammenlignes med et EMG-signal målt en anden dag på en anden person.
Hvorfor ikke?
Uanset hvem der udøver øvelsen, er øvelsen jo ens?

Ole_S skrev:Okay.
Det vil altså sige, at jeg ikke bør vælge mine øvelser udfra hvor højt øvelserne ranker i EMG?

pHUMpK1Ns skrev:hr_bjoern skrev:EMG er et ligeså ligegyldigt tal, som BMI. Lad være med at tænke i det.
EMG er meget brugbart i efterforskning. Så....
Moby Dick skrev:pHUMpK1Ns skrev:hr_bjoern skrev:EMG er et ligeså ligegyldigt tal, som BMI. Lad være med at tænke i det.
Hvad er musklerne anklaget for?

Capperz skrev:Moby Dick skrev:pHUMpK1Ns skrev:hr_bjoern skrev:EMG er et ligeså ligegyldigt tal, som BMI. Lad være med at tænke i det.
For ikke at vokse.

-the gun- skrev:Capperz skrev:Moby Dick skrev:pHUMpK1Ns skrev:hr_bjoern skrev:EMG er et ligeså ligegyldigt tal, som BMI. Lad være med at tænke i det.
For ikke at vokse.
Ja, her kunne jeg heller ikke lade være med at trække på smilebåndet

Ole_S skrev:Okay.
Det vil altså sige, at jeg ikke bør vælge mine øvelser udfra hvor højt øvelserne ranker i EMG?

-the gun- skrev:Capperz skrev:Moby Dick skrev:pHUMpK1Ns skrev:hr_bjoern skrev:EMG er et ligeså ligegyldigt tal, som BMI. Lad være med at tænke i det.
For ikke at vokse.
EDIT:
OT: Så er EMG-målinger ikke helt ligegyldige - en øvelse der viser lav EMG-aktivitet i en given muskel, er ikke særlig hensigtsmæssig at køre, hvis éns fokus ligger på at ramme denne muskel isoleret. Her kan man have gavn af EMG-målinger.
Hvis topicstarters ønske er at finde ud af om bicycle crunches er en god maveøvelse, der stimulerer til hypertrofi (går ud fra det er målet?), er en EMG-måling ikke nogen hjælp - andre faktorer som fx belastningen er mere afgørende.

pHUMpK1Ns skrev:-the gun- skrev:Capperz skrev:Moby Dick skrev:pHUMpK1Ns skrev:hr_bjoern skrev:EMG er et ligeså ligegyldigt tal, som BMI. Lad være med at tænke i det.
For ikke at vokse.
Skulle lige læse sætningen et par gange før jeg ku' se hvad det sjove varOle_S skrev:Okay.
Det afhænger... Du kan prøve at linke til kilden.

Ole_S skrev:-the gun- skrev:Capperz skrev:Moby Dick skrev:pHUMpK1Ns skrev:hr_bjoern skrev:EMG er et ligeså ligegyldigt tal, som BMI. Lad være med at tænke i det.
For ikke at vokse.
EDIT:
OT: Så er EMG-målinger ikke helt ligegyldige - en øvelse der viser lav EMG-aktivitet i en given muskel, er ikke særlig hensigtsmæssig at køre, hvis éns fokus ligger på at ramme denne muskel isoleret. Her kan man have gavn af EMG-målinger.
Hvis topicstarters ønske er at finde ud af om bicycle crunches er en god maveøvelse, der stimulerer til hypertrofi (går ud fra det er målet?), er en EMG-måling ikke nogen hjælp - andre faktorer som fx belastningen er mere afgørende.
Meget brugbart svar. Tusind tak! :-)
Det vil sige, at "hanging leg raises" kunne være rigtig god, da man hele tiden kan gøre øvelsen sværere med mere belastning. ?
En faktor som ROM, har vel også en del at skulle have sagt ?
Det er bare min helt personlige præference (og med lidt biomekanisk fornuft ind over).
-the gun- skrev:Ole_S skrev:-the gun- skrev:Capperz skrev:Moby Dick skrev:pHUMpK1Ns skrev:hr_bjoern skrev:EMG er et ligeså ligegyldigt tal, som BMI. Lad være med at tænke i det.
For ikke at vokse.
EDIT:
Meget brugbart svar. Tusind tak! :-)
Det vil sige, at "hanging leg raises" kunne være rigtig god, da man hele tiden kan gøre øvelsen sværere med mere belastning. ?
En faktor som ROM, har vel også en del at skulle have sagt ?
Selvfølgelig - men listen er lang over faktorer der har indflydelse på udbyttet (RBS, volumen, TUT, frekvens, osv.)![]()
Hanging Leg Raises er en FUCKING god øvelse - har ingen videnskabelige artikler eller RCT-studier om EMG-målinger o.lign., der underbygger denne påstandDet er bare min helt personlige præference (og med lidt biomekanisk fornuft ind over).

Ole_S skrev:Tak for svaret :-)
Har du nogle erfaringer med inverted crunches?

Ole_S skrev:pHUMpK1Ns skrev:-the gun- skrev:Capperz skrev:Moby Dick skrev:pHUMpK1Ns skrev:hr_bjoern skrev:EMG er et ligeså ligegyldigt tal, som BMI. Lad være med at tænke i det.
For ikke at vokse.
Skulle lige læse sætningen et par gange før jeg ku' se hvad det sjove varOle_S skrev:Okay.
Jeg ved ikke hvor troværdig denne kilde er, men "bicycle crunches" har scoret den højeste score flere steder, hvor mange anerkendte øvelser er blevet sammenlignet .
http://www.ab-solutely-fit.com/best-ab-exercises.html

pHUMpK1Ns skrev:Ole_S skrev:pHUMpK1Ns skrev:-the gun- skrev:Capperz skrev:Moby Dick skrev:pHUMpK1Ns skrev:hr_bjoern skrev:EMG er et ligeså ligegyldigt tal, som BMI. Lad være med at tænke i det.
For ikke at vokse.
Jeg ved ikke hvor troværdig denne kilde er, men "bicycle crunches" har scoret den højeste score flere steder, hvor mange anerkendte øvelser er blevet sammenlignet .
http://www.ab-solutely-fit.com/best-ab-exercises.html
Den første kilde de linker til "Electromyographic analysis of abdominal muscle activity using portable abdominal exercise devices and a traditional crunch, Sternlicht, E. & S. Rugg., 2003", testede 4 forskellige abs-maskiner vs. alm mavebøjninger, så der er ingen af de listede øvelser med i. De fandt at det kun var "Perfect Abs"-maskinen som gav større EMG-signal, men kun da modstanden blev sat op (logisk nok). Det betyder dog ikke at maskinen rammer rectus abdominus bedst, da det er meget sandsynligt at de synergistiske muskler også arbejder mere.
Den anden artikel de linker til findes hverken på elektronisk form eller som abstract. Jeg vil i hvert fald være meget påpasselig med at tage ab-solutely-fits' fortolkning af artiklen for gode varer.

-the gun- skrev:Ole_S skrev:Tak for svaret :-)
Så lidt![]()
Næh, ikke udover at jeg forsøgte at gøre det engang i en chin-up bar - hvilket virkede elendigt! Det var ubehageligt i knæhaserne, og med min kampvægt føltes det som om, jeg var ved at rive begge forreste korsbånd over i knæene

Ole_S skrev:-the gun- skrev:Ole_S skrev:Tak for svaret :-)
Så lidt![]()
Næh, ikke udover at jeg forsøgte at gøre det engang i en chin-up bar - hvilket virkede elendigt! Det var ubehageligt i knæhaserne, og med min kampvægt føltes det som om, jeg var ved at rive begge forreste korsbånd over i knæene
Inverted crunches med en chin-up bar. Hvordan er det muligt? Hehe :-)

-the gun- skrev:Ole_S skrev:-the gun- skrev:Ole_S skrev:Tak for svaret :-)
Så lidt![]()
Inverted crunches med en chin-up bar. Hvordan er det muligt? Hehe :-)
http://lmgtfy.com/?q=inverted+crunches+using+a+chin-up+bar

-the gun- skrev:Ja, her kunne jeg heller ikke lade være med at trække på smilebåndet
EDIT:

pHUMpK1Ns skrev:-the gun- skrev:Ja, her kunne jeg heller ikke lade være med at trække på smilebåndet
EDIT:
Vil lige gøre opmærksom på at lav EMG-aktivitet ikke nødvendigvis er lig med lav muskelaktivitet. Den almindelige fremgangsmåde er at normalisere EMG til procent af EMG-signalet ved MVC (maximal voluntary contraction)

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster