Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 846
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 844

Følg bodybuilding.dk på

Et par tanker omkring en shake?!

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej drenge...

Jeg læser meget om folks shakes, og nu må i rette mig hvis jeg er forkert på den, men er det her rigtig opfattet af mig?

Pre-Workout shake: Tages ca. én time før ens træning, og skal indeholde protein pulver og hvad mere?

Post-Workout shake: Tages lige efter træning og skal indeholde protein pulver + hurtige kulhydrater (carbs) som f.eks. en banan, druesukker eller bodylab carbs? Hvad er forresten bedst? Druesukker, Bodylab HypoCarbs eller Bodylab Carbs? Så vidt jeg kan forstå og læse er det indholdet af maltodextriner man ser efter, ikke?

Håber I kan smide mig et svar :) og ændre på mig hvis jeg har misforstået det. Tror jeg er med på hvad en Post-WO shake er, men ikke helt med Pre-WO!
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Deyra skrev:Hej drenge...

Jeg læser meget om folks shakes, og nu må i rette mig hvis jeg er forkert på den, men er det her rigtig opfattet af mig?

Pre-Workout shake: Tages ca. én time før ens træning, og skal indeholde protein pulver og hvad mere?

Post-Workout shake: Tages lige efter træning og skal indeholde protein pulver + hurtige kulhydrater (carbs) som f.eks. en banan, druesukker eller bodylab carbs? Hvad er forresten bedst? Druesukker, Bodylab HypoCarbs eller Bodylab Carbs? Så vidt jeg kan forstå og læse er det indholdet af maltodextriner man ser efter, ikke?

Håber I kan smide mig et svar :) og ændre på mig hvis jeg har misforstået det. Tror jeg er med på hvad en Post-WO shake er, men ikke helt med Pre-WO!

Hvis du har mulighed for det, så ville jeg mene et måltid protein+kulhydrater+fedt (fedt reducere hastigheden af kulhydraternes optagelse i kroppen) en time inden ville være bedre. Hvis du drikker en shake, behøver det ikke være så lang tid før, da en shake er meget lettere at optage, og derfor også hurtigere kommer i blodet. Efter/i slutningen af træningen er en shake optimalt, da den netop hurtigt bliver optaget.

Angående maltodextriner, så er det helt klart at vælge post-WO, også mod frugt, da der er en del fructose i frugt. Fructose kan kun nedbrydes i leveren, og post-WO vil du have dine kulhydrater i musklerne, ikke i leveren :)

Maltodextriner er stivelse=glukose, og det er den overlegne kulhydrat type. Håber det giver mening :)

Så langt så godt, så fik jeg Post-WO på plads.. Måltid er jo klart det bedste, så det vil jeg prøve at ramme, tak :)

Men Pre-WO, bør indeholde protein pulver og carbs som du selv siger.. Men hvad er forskellen på de tre jeg nævnte. Druesukker, hypo-carbs og bodylab carbs? :) det er lidt forvirrende synes jeg. Jeg plejer også have lidt kreatin efter træning.. men det måske lidt ligemeget hvornår man tar kreatin.
Brugeravatar

Deyra skrev:Så langt så godt, så fik jeg Post-WO på plads.. Måltid er jo klart det bedste, så det vil jeg prøve at ramme, tak :)

Men Pre-WO, bør indeholde protein pulver og carbs som du selv siger.. Men hvad er forskellen på de tre jeg nævnte. Druesukker, hypo-carbs og bodylab carbs? :) det er lidt forvirrende synes jeg. Jeg plejer også have lidt kreatin efter træning.. men det måske lidt ligemeget hvornår man tar kreatin.

Maltodextrin = Druesukker. Hypocarbs er også primært druesukker og lidt vitaminer, men det er ikke pengene værd.

Reputation point: 5

Geografisk sted: København

Træner her: Anger Mangement

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Deyra skrev:Hej drenge...

Optimalt set så lad os sige at du skal træne i godt 30-60 minutter, hvorved du i visse tilfælde er under hårdt pres så vil den aerobe respiration påbegyndes C6H12O6 + 6O2 + 38 (ADP + Pi) --> 6CO2 + 6H2O + 38 ATP
Men under hårdt anaerobt arbejde altså arbejde hvor ilttilførslen ikke er tilstrækkelig vil du fremfor den aerobe respiration benytte dig af den anaerobe respiration (glykolysen) C6H12O6 + 6O2 + 2 (ADP + Pi) --> CH3CHOHCOO+ + 2H+ + 2ATP
Med andre ord vil en preworkout shake ideelt skulle indeholde glukose (som du i så fald vil kunne syntetisere inorganisk fosfat med ADP (AdeninDisPhosphate) A~P~P + Pi + frit energi (glukose) hvilket så vil give den en ekstra phosphat-binding hvormed den omdannes til ATP (AdeninTrisPhosphate) A~P~P~P

Så i realiteten vil din pre-workout shake kun være nødvendig hvis du ikke får tilført nok kulhydrater i din daglige kost og dermed har energimangel under træningen. Nogle folk vælger også at supplere med koffein, kreatin og andre supplementer for at få den ekstra energi de har brug for under træningen. Det bedste man kan gøre er nok at eksperimentere for at finde ud af hvad der virker for en selv.

Nu sidder du jo godt nok og foreslår en masse præparater fra enten bodylab/bodyman som sagtens kan undværes, Bodylab carbs er blot udvundet kulhydrat på pulverform, så du vil sagtens kunne supplere med madvarer i stedet for.
Druesukker, HypoCarbs eller Bodylab Carbs, har kun prøvet Bodylab carbs som produkt og synes det gav godt med energi så helt klart et anvendeligt produkt. Post-workout ville jeg dog anbefale at du også fik noget fiberindholdigt og celluloseindholdigt mad ind, det kunne jo være brune ris, kartofler, proteinpasta, groft brød el. lignende.

Mine tanker er at jo tungere maden er at nedbryde jo mere mætter den, og derfor spiser man ikke ligeså meget. Fx hurtigt optagelige kulhydrater som jo også findes i chips, slik osv. nedbrydes nemt og hurtigt og derfor føler man hurtigt sult igen efter indtagelse af disse på trods af den enormt høje kaloriemængde i ovennævnte fødevarer.
Train animal or go home
Loggen: viewtopic.php?f=21&t=44277
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 160.00

SienZ skrev:
Deyra skrev:Så langt så godt, så fik jeg Post-WO på plads.. Måltid er jo klart det bedste, så det vil jeg prøve at ramme, tak :)

Maltodextrin = Druesukker. Hypocarbs er også primært druesukker og lidt vitaminer, men det er ikke pengene værd.

Fail :)
Brugeravatar

Reputation point: 35

Geografisk sted: FYN

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 230.00

jon pall skrev:
SienZ skrev:

Fail :)

Dextrose = Druesukker*

Reputation point: 5

Geografisk sted: København

Træner her: Anger Mangement

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster