Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

). Så er det nemmere at hjælpe.
Andars skrev:Hmm. Det lyder umiddelbart som om du har valgt en forkert diagramtype. Hvis ikke der er mange tal, så kan du poste dem (med mindre de er hemmelige). Så er det nemmere at hjælpe.

Smeden skrev:Hvis du nu er snedig, så plotter du dem omvendt, dvs c som funktion af Abs, og laver regression på det. På den måde får du din epsilon med det samme (husk at juster for kontrollen så b er lig 0)

Mikkel leicht skrev:Andars skrev:Hmm. Det lyder umiddelbart som om du har valgt en forkert diagramtype. Hvis ikke der er mange tal, så kan du poste dem (med mindre de er hemmelige). Så er det nemmere at hjælpe.
ikke hemmelige overhovedet..![]()
absorbans (A):
std 1. 0,61 <<<<<<< MANGLER DER ET NUL? Altså 0,061? Ellers er dine data fucked
std 2. 0,139
std 3. 0,283
std 4. 0,341
Koncentration af prøverne i nM (mmol/L) (c)
standard 1: = 0,006mmol/L
standard 2: = 0,012mmol/L
standard 3: = 0,024mmol/L
standard 4: = 0,048mmol/L
Det skulle gerne give noget nær en lige linie, da absorbansen ca. stiger i samme grad som fordoblingen af koncentrationen..
A Menace To Chicken skrev:Bortset fra det har jeg installeret en 250W pære ude på lokummet, så jeg bedre inspicere både nye gains og min afføring i ordentligt lys.

A Menace To Chicken skrev:Bortset fra det har jeg installeret en 250W pære ude på lokummet, så jeg bedre inspicere både nye gains og min afføring i ordentligt lys.

tjr skrev:Så vidt jeg har forstået har I lavet en række opløsninger af phosphat, hvor I kender koncentrationen og målt absorbansen? Altså er Abs funktion af [PO4] = [PO4] ud ad x-aksen og Abs op ad y-aksen.
Plottet ser sådan ud (rettet til 0,061):
Det er en meget grim lineær funktion. Har I selv udført forsøget?

så må jeg se om jeg kan google og læse mig til brugen af de andre funktioner i excel..
JUST KILL ME NOW 

Smeden skrev:Jeg ville nu nok lave en ny standardkurve for den der er sgu lidt off

Smeden skrev:Jeg sad selv med nogen bradford assays her forleden, fik r2=0.94, men det holder jeg sgu den skide japaner der blander BSA standarderne ansvarlig for. Tilgengæld lavede jeg et 3 faktor, 3 niveau overfladerespons design den anden dag med en r2 på 0.90, hvad jeg selv syntes er ret flot for et celleforsøg![]()
Mikkel: hvordan hulen fik du det?

Mikkel leicht skrev:Smeden skrev:Jeg sad selv med nogen bradford assays her forleden, fik r2=0.94, men det holder jeg sgu den skide japaner der blander BSA standarderne ansvarlig for. Tilgengæld lavede jeg et 3 faktor, 3 niveau overfladerespons design den anden dag med en r2 på 0.90, hvad jeg selv syntes er ret flot for et celleforsøg![]()
jeg bad excel om at lave en tendenslinie (regressionslinie vel det samme), og den har ud fra de tal jeg spyttede i den, fået R2 = 0,9986 .. Kan være jeg har lavet en fejl som for den kunstigt til at se meget pæn ud?

tjr skrev:Mikkel leicht skrev:Smeden skrev:Jeg sad selv med nogen bradford assays her forleden, fik r2=0.94, men det holder jeg sgu den skide japaner der blander BSA standarderne ansvarlig for. Tilgengæld lavede jeg et 3 faktor, 3 niveau overfladerespons design den anden dag med en r2 på 0.90, hvad jeg selv syntes er ret flot for et celleforsøg![]()
jeg bad excel om at lave en tendenslinie (regressionslinie vel det samme), og den har ud fra de tal jeg spyttede i den, fået R2 = 0,9986 .. Kan være jeg har lavet en fejl som for den kunstigt til at se meget pæn ud?
Det giver ingen mening hvis du brugte tallene fra det her indlæg: http://bodybuilding.dk/viewtopic.php?p=775862#p775862
Brugte du en polynomial trendline?

tjr skrev:Ok, det er også nogle andre tal
Der er mismatch mellem akse-navne og værdierne.
Det ene sæt data er med punktum som seperator, det andet med komma - det forvirrer ting - jeg tror det var dit problem i første omgang.

Smeden skrev:Brug linest.
Basalt set, så går det hele ud på at finde ud af hvad du skal gange en absorbans med for at finde en koncentration,
abs = l * c * epsilon
l er som oftest 1 cm, men sædvanligvis ignorerer man den bare.
c er din koncentration, her i mmol/L
epsiolon er din extinktionskoefficient, og det er den du prøver at finde ud af. Det kan gpdt være læreren ikke har sagt det, men det er det altså. Enheden på denne er whatever der skal til for at få det til at passe.
så altså, vi reducerer det til
abs = c * epsilon
der ligner
y = ax+b
og ser straks at det hele bliver lettere hvis vi sørger for det hele starter i nul, dvs vi skal have nulstillet hele datasættet, så din absorbans er nul, når din koncentration er nul. Du har formentlig målt en kontrol, dvs en prøve uden noget i? Det plejer at være 0.05 stykker, dvs absorbansen fra din målekuvette, vandet osv. Det kan du trække fra alle dine absorbanser, så du har et nulstillet datasæt. Så bruger du linest i excel, en funktion der finder forskriften for en linje. Altså,
=linest(dine nuljusterede OD'er, dine koncentrationer, FALSE)
False betyder at den ikke bruger en b, men starter linjen i 0,0. Du kan godt hive mere information ud af den kommando der, men det skal du ikke bekymre dig om.
På den måde finder du din epsilon, og hvis du prøver efter, kan du se hvis du ganger en af dine absorbanser med din epsilon, får du noget der gerne skulle minde om den tilhørende koncentration.
I den virkelige verden ville du nu kunne måle ukendte prøver og udfra deres absorbans og din nyfundne epsilon, vurdere deres koncentration (når du altså havde justeret for baggrundsabsorbansen). Jeg ville nu nok lave en ny standardkurve for den der er sgu lidt off

tjr skrev:Bruger du Excel 2007? Det er nemlig markant anderledes end de 'gamle' excel udgaver. Det er ikke sikkert du kan bruge hvad jeg siger til noget. Jeg bruger 2003.
Kolonne A: Phosphat koncentration
Kolonne B: Absorbans
Markér begge.
Klik "Chart Wizard"
Vælg "XY Scatter"
Next
Next
Tilføj titler for grafen, x- og y-aksen.
New Sheet
DET FØRSTE MAN GØR NÅR MAN HAR LAVET EN GRAF I EXCEL 2003 ER AT HØJREKLIKKE MIDT I ARKET, VÆLGE "FORMAT CHART AREA" OG VÆLGER "NONE" UNDER AREA. EOD.
Højreklik på en måling (blå plet midt i arket).
Add trendline >> Options
Check i
Set Intercept (der skal stå 0)
Display equation on chart
Display R-squared value on chart

tjr skrev:tjr skrev:Bruger du Excel 2007? Det er nemlig markant anderledes end de 'gamle' excel udgaver. Det er ikke sikkert du kan bruge hvad jeg siger til noget. Jeg bruger 2003.
Kolonne A: Phosphat koncentration
Kolonne B: Absorbans
Markér begge.
Klik "Chart Wizard"
Vælg "XY Scatter"
Next
Next
Tilføj titler for grafen, x- og y-aksen.
New Sheet
DET FØRSTE MAN GØR NÅR MAN HAR LAVET EN GRAF I EXCEL 2003 ER AT HØJREKLIKKE MIDT I ARKET, VÆLGE "FORMAT CHART AREA" OG VÆLGER "NONE" UNDER AREA. EOD.
Højreklik på en måling (blå plet midt i arket).
Add trendline >> Options
Check i
Set Intercept (der skal stå 0)
Display equation on chart
Display R-squared value on chart
Så får du ligningen for tendenslinien.

tjr skrev:Vi arbejder ud fra
y = ax + b?
Hvis linien går gennem nul er der ingen b-værdi.
a er hældningen.

tjr skrev:11,357 er din hældning.
Hvis der ingen PO4-ioner er i opløsningen har den ingen absorbans, hvorfor tendenslinien skal gå gennem 0,0.

tjr skrev:11,371 er - så vidt jeg kan se - dit epsillon.
Ja, b er nul.
Edit:
Kan du ikke skrive hvad der specifikt bliver spurgt om i opgaven?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster