Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1217
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1214

Følg bodybuilding.dk på

Excentrisk bodybuilding?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

TLDR: Giver det mening at fokusere på den excentriske fase under et helt normalt program, for at opnå større hypertrofi?

Hejsa!

Her den sidste måned er jeg begyndt at tage mit træning væsentlig mere seriøst - jeg har fået lavet et godt FB program (et vertikalt pres/skub, horisontalt og så underkroppen også - også en del isolerende, synes ikke jeg presse mig nok i basis-øvelserne endnu).

Men her idag har jeg pludselig læst på blandt andet MOL og bodylab, at muskler vokser bedst under den excentriske fase.

Jeg er som sagt rimelig nybegynder, så jeg er ikke interesseret i HST og lignede programmer endnu, da progression, nok ikke vil være det bedste (jeg løfter 2*20 kilo + stang i bænk).

Spørgsmål:
Men vil det give nogen mening at fokusere på den excentriske fase i alle løft? - og derved for større muskler, eller hvordan fungerer det? - vil musklerne stadigvæk blive stærke nok i den koncentriske fase, så man kan få nok belastning på i excentrisk?

Reputation point: 5

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

For det første er det vigtig at du lære teknikken. når du ikke løfter mere, kan du også roligt regne med at der nok skal komme noget størrelse. når det så er sagt, så kan du jo altid sætte hastigheden på den excentriske fase ned, der skulle være en del hypertrofi og hente der, det er korrekt.
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

Logbog: Vis logbog

MBang skrev:For det første er det vigtig at du lære teknikken. når du ikke løfter mere, kan du også roligt regne med at der nok skal komme noget størrelse. når det så er sagt, så kan du jo altid sætte hastigheden på den excentriske fase ned, der skulle være en del hypertrofi og hente der, det er korrekt.

Jeg synes selv min teknik på de fleste øvelser er rimelig god, selvfølgelig ikke den bedste - men den belaster umiddelbart ikke nogen led, og jeg spænder samtidig i kroppen. Men tak for det - jeg vil prøve at fokusere mere på at udføre øvelserne langsommere.

Styrkeliste

Tjek artiklerne med excentriske træning af professor Per Aagaard i artikelarkivet.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog

Bay skrev:Tjek artiklerne med excentriske træning af professor Per Aagaard i artikelarkivet.

Den var rigtigt informativt! - dog en del fagbegreber, som gjorde det lidt svært at forstå.

Men hvis jeg har forstået det korrekt bliver musklens maksimale styrke samt hypertrofi forbedret til dels, vha. excentrisk træning. Jeg kunne dog ikke helt finde ud af, hvorvidt en på mit styrkeniveau(40 + stang i bænk 4*10) overhovedet bør fokusere på det?

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 62 gæster