Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1414
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1412

Følg bodybuilding.dk på

Excentrisk vs koncentrisk træning?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey BB'er.
Jeg har idrætsteori på mit gymnasium. Vi har i øjeblikket om træning, og herunder styrketræning. Så lærte vi om excentrisk og koncentrisk træning.
Min lærer fortalte at når man træner koncentrisk (hiver sig op i ribben fx) så træner man neversystemet, altså hvor mange muskelfibre der bliver aktiveret, og dermed styrke.
Når man så træner excentrisk (når man lader sig synke ned igen) er så her hvor man nedbryder musklerne, og dermed træner dem. Han forklarede at hvis man udelukkende trænede excentrisk ville man blive større.

Så tænker jeg: Hvorfor er der ikke mere fokus på dette?
Ville det ikke være med fordel at man i de sidste set af fx bænkpres fik en til at hjælpe med at løfte stangen hver gang? Og at man så bare koncentrede sig om at sænke den stille og roligt?

Håber I kan gøre det lidt mere klart om det virkelig er sådan? For så tror jeg da at jeg skal ændre en smugle på min træning? Ikke for at sige at man kun skal træne excentrisk!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Din lærer skal vist have skolepengene igen ](*,)

Reputation point: 65

Kostplan: Vis kostplan

Ved udelukkende at træne eccentrisk nedbryder du muskelfibrene mere, da du kan løfte mere vægt end ved koncentrisk træning-
Derfor vil din restitutionstid også forlænges betydeligt.
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Geografisk sted: Lørenskog, Norge

Træner her: Fitness World - Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00

Logbog: Vis logbog

Enhver person (efter min overbevisning) der bodybuilder, ved udemærket hvor vigtigt det er at lægge vægt på sine fleksioner og ekstensioner. Jeg vælger at modsige Stenalt, men med det forbehold at din styrke i den koncentriske fase kun øges alt efter hvor stor en modstand musklen bliver udsat for under fleksionen.
Men som hovedregel gør en bodybuilder jo også det, at han giver sin fleksion så meget power som muligt og sænker så derefter vægten langsomt i den eksentriske fase, da det er helt korrekt at styrke-''potentialet'' bliver skabt under fleksionen og de små overrivninger bliver skabt under ekstensionen som selvfølgelig sprænges mere hvis dette udføres langsomt.

Men som dit spørgsmål lyder, hvorfor der ikke er mere fokus på det, er vel fordi det er almen viden for de fleste der træner/bodybuilder og dem der ikke ved det får vel ret hurtig styr på hvordan det hele fungerer.

Fordele:
  • Eccentrisk træning kan give et boost i perioder, hvis du mangler fremgang da der kræves mere af nervesystemet og musklerne.

Ulemper:
  • Risikoen for skader stiger, da du udsættes for højere belastninger.
  • Træningsformen kan ikke toleres i store mængder.
  • Øget restitutionstid, hvilket medfører reduceret træningsfrekvens.

Brug derfor denne træningsform hvis du føler du stagnerer i din træning, men sørg for ikke at træne den i for lange perioder. fx. max 2 uger.
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Geografisk sted: Lørenskog, Norge

Træner her: Fitness World - Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00

moestrup193 skrev:Min lærer fortalte at når man træner koncentrisk (hiver sig op i ribben fx) så træner man neversystemet, altså hvor mange muskelfibre der bliver aktiveret, og dermed styrke.
Når man så træner excentrisk (når man lader sig synke ned igen) er så her hvor man nedbryder musklerne, og dermed træner dem. Han forklarede at hvis man udelukkende trænede excentrisk ville man blive større.

Nervesystemet aktiveres både på positiverne og negativer (jf det faktum at du overhovedet bevæger dig!). Du skaber mikrooverrivninger, affaldsstofsophopning etc både på positiver og negativer. En forestilling om andet er fjollet og forkert. Det er imidlertid rigtigt at der er forskellig vægt på de forskellige faktorer under et løft - hvilket man kan lege lidt frem og tilbage med alt efter hvad man træner efter.

moestrup193 skrev:Så tænker jeg: Hvorfor er der ikke mere fokus på dette?

Alle ved eller burde vide det

moestrup193 skrev:Ville det ikke være med fordel at man i de sidste set af fx bænkpres fik en til at hjælpe med at løfte stangen hver gang? Og at man så bare koncentrede sig om at sænke den stille og roligt?

Standard udtrætningsteknik. Problemet er at det øger restitutionstiden og er åndssvagt takserende for nervesystemet, hvilket i sidste ende kan ende med at give modsat resultat af det ønskede.

moestrup193 skrev:For så tror jeg da at jeg skal ændre en smugle på min træning?

Nah hold dig til det basale. Så tror jeg du er godt kørende.
"i skal spise ornligt"
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Fitness World Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 121.00
- Dødløft: 175.00

Carandil skrev: Jeg vælger at modsige Stenalt, men med det forbehold at din styrke i den koncentriske fase kun øges alt efter hvor stor en modstand musklen bliver udsat for under fleksionen.

Mit indlæg var ikke mod effekten af excentrisk træning, men herimod det teoretiske bavl den pågældende lærer tydeligvis serverede budskabet med..

Reputation point: 65

i artiklen større arme på 12 uger er der en fase på to uger hvor du kun træner eksentrisk i armdelen.just to tell.

Geografisk sted: kbh

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 110.00
- Dødløft: 130.00

moestrup193 skrev:Så tænker jeg: Hvorfor er der ikke mere fokus på dette?

Læs om "German Volume Training".
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00