Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1152
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1150

Følg bodybuilding.dk på

Fast Twitch og Slow Twitch muskelfibre

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Nu har jeg længe gået og tænkt over princippet med type 1(slow) og type 2 (fast) muskelfibre (ved godt at der er flere forskellige type 2 muskler, men så bliver det måske lige teknisk nok i første omgang)og jeg har efterhånden en del spørgsmål til området.

1:At finde ud af hvilken muskeltype der er dominerende i de enkelte muskel grupper.

Hvad gør man her?

Er der en grund fordeling, som tæller for alle, man kan gå efter her?

Bliver man nød til at teste, altså lave isolerings max test, for derefter at lave reps test for at definere hvilke muskelfiber der er dominerende?
Altså kan man kun tage 4-7 reps af sin 1rm så har man en dominans af type 2 fibre, 7-12 reps en blanding af type 1 og 2, og 12-15 reps en dominans af type 1 fibre?
Dette er baseret på at type 1 er stor udholdenhed men lav styrke produktion, mens type 2 er stor styrke produktion og lave udholdenhed.

2: Har det overhovedet nogen betydning for ens træning hvorvidt de enkelte muskelgrupper er type 1 eller 2 dominerede?

Der er vist noget om at type 1 muskel fibre har et begrænset vækst potentiale?
Samtidig med at de grundet deres store udholdenhed kræver en meget større volumen for at blive ramt ordentlig.
Er der så nogen grundt til at tage ens fiber typer i betragtning?
Type 2 muskelfibre, besidder et større vækst potentiale og har nemmere ved at blive aktiveret.
Bør man af den grund så ignorer at en bestemt muskelgruppe er type 1 domineret og i stedet sigte efter at ramme de type 2 fibre der er til stedet.

3: Når man snakker om folk med gode gener (inden for SL og BB) er det så i virkeligheden type 2 muskel fibre vi snakker om?

Normal fordelingen af type 1 og 2 fibre er vist 50-50, men hvis man f.eks. kigger på 100 meter løbere, så har de nærmere en 20(type 1)-80(type 2). Er det ikke sandsynligt, at denne fordeling ligeledes er gældende inden for BB (og SL, dette er dog skrevet mest ud fra et bb synspunkt da det er det jeg fokuserer på i min træning)
Type 2 muskelfibre har jo et større vækstpotentiale end type 1 og derfor ville en person med en dominans have nemmere ved at opbygge en wide ass frame?

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

pkrfrk skrev:Nu har jeg længe gået og tænkt over princippet med type 1(slow) og type 2 (fast) muskelfibre (ved godt at der er flere forskellige type 2 muskler, men så bliver det måske lige teknisk nok i første omgang)og jeg har efterhånden en del spørgsmål til området.

1:At finde ud af hvilken muskeltype der er dominerende i de enkelte muskel grupper.

Hvad gør man her?

Bliver man nød til at teste, altså lave isolerings max test, for derefter at lave reps test for at definere hvilke muskelfiber der er dominerende?
Altså kan man kun tage 4-7 reps af sin 1rm så har man en dominans af type 2 fibre, 7-12 reps en blanding af type 1 og 2, og 12-15 reps en dominans af type 1 fibre?
Dette er baseret på at type 1 er stor udholdenhed men lav styrke produktion, mens type 2 er stor styrke produktion og lave udholdenhed.

2: Har det overhovedet nogen betydning for ens træning hvorvidt de enkelte muskelgrupper er type 1 eller 2 dominerede?

Samtidig med at de grundet deres store udholdenhed kræver en meget større volumen for at blive ramt ordentlig.
Type 2 muskelfibre, besidder et større vækst potentiale og har nemmere ved at blive aktiveret.
Bør man af den grund så ignorer at en bestemt muskelgruppe er type 1 domineret og i stedet sigte efter at ramme de type 2 fibre der er til stedet.

3: Når man snakker om folk med gode gener (inden for SL og BB) er det så i virkeligheden type 2 muskel fibre vi snakker om?

Normal fordelingen af type 1 og 2 fibre er vist 50-50, men hvis man f.eks. kigger på 100 meter løbere, så har de nærmere en 20(type 1)-80(type 2). Er det ikke sandsynligt, at denne fordeling ligeledes er gældende inden for BB (og SL, dette er dog skrevet mest ud fra et bb synspunkt da det er det jeg fokuserer på i min træning)
Type 2 muskelfibre har jo et større vækstpotentiale end type 1 og derfor ville en person med en dominans have nemmere ved at opbygge en wide ass frame?

1. Forskere har vist allerede fundet ud af hvilke muskelgrupper der er mest fast-twitch og slow-twitch dominante. Ellers var der vist en test der gik ud på, at man tog 80% af sit 1RM, og hvis man kunne tage mellem 1-3 reps (tror jeg), var man MEGET fast-twitch dominant, 1-6 lidt mindre fast-twitch, og så lidt derudaf. Må lige se om jeg kan finde tråden og linke den.

2. Muskler som er fast-twitch dominante (quads, hams, triceps, trapezius, osv.) reagerer altid bedst på lavere gentagelser, hvor de slow-twitch dominante (erector, soleus, biceps. osv.) reagerer bedst på højere reps. Er ikke så meget inde i hvilke der er slow- eller fast-twitch, men der fik du da en lille håndfuld :)

3. Bodybuildere og styrkeløftere med en meget høj fordeling af type 2 fibre, vil altid have en fordel i vækst og styrke, der har du ret. 100m-løbere (som du selv nævner), olympiske vægtløftere, kuglestødere, spydkastere og andre atleter som har succes indenfor atletik, har stort set altid generne med sig (masser af type 2 fibre). Det betyder en stor del i sidste ende - også hvor langt du kan komme clean.

Håber at det kastede lidt lys over emnet :)
Sidst rettet af Fatboy 4. nov 2008, 14:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

(Double-post)
Sidst rettet af Fatboy 4. nov 2008, 14:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg er rimeligt sikker på at quads reagerer bedst på high rep.
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Kostplan: Vis kostplan

Moqensen skrev:Jeg er rimeligt sikker på at quads reagerer bedst på high rep.

Skrev jeg quads? Pis #-o

EDIT: Troede ellers at en muskel med 4 hoveder var eksplosiv af natur. My bad :|
Brugeravatar

Styrkeliste

tak for respons.
Fatboy hvis du kan finde den tråd så vil jeg frygtelig gerne se den. Det er jo trods alt ikke et helt uinteressant emne det her
:D

Styrkeliste

TheFatboy skrev:
pkrfrk skrev:Nu har jeg længe gået og tænkt over princippet med type 1(slow) og type 2 (fast) muskelfibre (ved godt at der er flere forskellige type 2 muskler, men så bliver det måske lige teknisk nok i første omgang)og jeg har efterhånden en del spørgsmål til området.

Hvad gør man her?

Undskyld mig Fatboy men det er altså dumt at vejlede når man vejleder direkte forkert.

Nå men til sagen.

1: Man kan estimere en test ved at se hvor mange reps man kan lave på 80% af 1RM. Dog vil dette overhovedet ikke give et resultat der er værd at tro på. Den eneste måde at finde et 100% rigtig svar på er at få lavet museklbiopsier, og det det sygt ONDT!

2: Ja det har stir betydning da de reagere på forskellige stimulus - ene type reagere bedst på velholdende arbejde (Type 1), anden på tung kortvarigt arbejde (Type 2X). Så det har imo en stor betydning. Det som Fatboy skriver ang. muskelgrupper er dog forkert. Der er få grupper man er sikker på, alle andre er individuelle. De sikre Slow T (High rep reagerende) er: Quads, Soleus, Erector Spinea. De få Fast T (Low rep reagerende) man er sikker på er: Triceps og Hams. Resten af grupperne er tæt på 50/50, dog med +/-10 :)

3: Det kan være fibertyper vi snakker om ja. De fibre der vokser bedst er type 1, og dem der kan blive størst, så folk med mange type 1 fibre har god mulighed for at blive stor. Folk med mange type 2X har god mulighed for at blive eksplosiv stærk. Dog har miljø, påvirkninger osv. os en kæmpe indflydelse. Når vi snakker "gode gener" i BB snakker man ofte symmetrien :)

Jeg har tidligere uploaded et stort studie ang. fibertype fordelinger. Det burde du læse hvis det har din interesse :)
Månedens skribent: August 2008 Månedens skribent: Oktober 2008 Månedens skribent: Januar 2009

Reputation point: 10

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 140.00

pkrfrk skrev:tak for respons.
Fatboy hvis du kan finde den tråd så vil jeg frygtelig gerne se den. Det er jo trods alt ikke et helt uinteressant emne det her

Her var den!

viewtopic.php?t=18371&highlight=fibertypefordeling
Brugeravatar

Styrkeliste

TheFatboy skrev:
pkrfrk skrev:tak for respons.

Her var den!

viewtopic.php?t=18371&highlight=fibertypefordeling

Jeps det studie jeg henviser til og har uploaded. Jeg sidder pt. med en dansk artikel om emnet, som måske kommer online her på siden :wink: :D
Månedens skribent: August 2008 Månedens skribent: Oktober 2008 Månedens skribent: Januar 2009

Styrkeliste

Tak for linket og respons :D
jeg går igang med at læse den.

Jeps det studie jeg henviser til og har uploaded. Jeg sidder pt. med en dansk artikel om emnet, som måske kommer online her på siden Blink Stort smil

Det lyder spændende med en dansk artikel om emnet. Håber det bliver til noget så, jeg kan få smækket endnu mere viden til min træning :D

Styrkeliste

Poliquin skrev:Undskyld mig Fatboy men det er altså dumt at vejlede når man vejleder direkte forkert.

Nå men til sagen.

1: Man kan estimere en test ved at se hvor mange reps man kan lave på 80% af 1RM. Dog vil dette overhovedet ikke give et resultat der er værd at tro på. Den eneste måde at finde et 100% rigtig svar på er at få lavet museklbiopsier, og det det sygt ONDT!

2: Ja det har stir betydning da de reagere på forskellige stimulus - ene type reagere bedst på velholdende arbejde (Type 1), anden på tung kortvarigt arbejde (Type 2X). Så det har imo en stor betydning. Det som Fatboy skriver ang. muskelgrupper er dog forkert. Der er få grupper man er sikker på, alle andre er individuelle. De sikre Slow T (High rep reagerende) er: Quads, Soleus, Erector Spinea. De få Fast T (Low rep reagerende) man er sikker på er: Triceps og Hams. Resten af grupperne er tæt på 50/50, dog med +/-10 :)

3: Det kan være fibertyper vi snakker om ja. De fibre der vokser bedst er type 1, og dem der kan blive størst, så folk med mange type 1 fibre har god mulighed for at blive stor. Folk med mange type 2X har god mulighed for at blive eksplosiv stærk. Dog har miljø, påvirkninger osv. os en kæmpe indflydelse. Når vi snakker "gode gener" i BB snakker man ofte symmetrien :)

Jeg har tidligere uploaded et stort studie ang. fibertype fordelinger. Det burde du læse hvis det har din interesse :)

Hvad sagde jeg, som var direkte forkert? Har måske udeladt nogle detaljer, og overdrevet lidt med betydningen af fibertyperne, men du må da gerne påpege hvad jeg har skrevet, som har kunnet være katastrofalt at tro.

EDIT: Hvis du hentyder til, at jeg prøvede at få topicstarter til at tro, at den rep-test er fuldstændig komplet og endegyldig, så har du helt ret i at jeg burde have påpeget, at det blot var en guideline :)
Brugeravatar

Styrkeliste

3: Det kan være fibertyper vi snakker om ja. De fibre der vokser bedst er type 1, og dem der kan blive størst, så folk med mange type 1 fibre har god mulighed for at blive stor. Folk med mange type 2X har god mulighed for at blive eksplosiv stærk. Dog har miljø, påvirkninger osv. os en kæmpe indflydelse. Når vi snakker "gode gener" i BB snakker man ofte symmetrien

Du er hurtigt ude af blokken med at kritisere Fatboy. Så burde du måske feje for egen dør først :wink:

Ovenstående er nemlig 100 % forkert. De motoriske enheder som indeholder fleste type II fibre har det højeste styrke OG vækst potentiale. Type I fibre har et MEGET dårligt vækstpotentiale. Hvis man er født med mange type I fibre, så vil man ikke egne sig godt til hverken BB eller styrke. Man vil derimod egne sig godt til udholdenhedspræget arbejde, som f.eks marathon løb etc.

Du kan eventuelt læse den her artikel på MOL, hvis du ikke tager mit ord for gode varer.

http://www.motion-online.dk/konditionst ... ibertyper/

Specielt det her lille afsnit underbygger det jeg siger:
Fibertypefordelingen har ikke alene betydning for hvad man kan, men også hvilke muligheder man har for at respondere på træning. Eksempelvis har type II-fibrene lettere ved at vokse (hypertrofere). Efter et typisk styrketræningsprogram vil det ofte være således, at begge slags fibre er blevet større, men at type II fibrene er vokset dobbelt så meget som type I fibrene. Denne observation tyder altså på, at man har lettere ved at få store muskler, hvis man har mange type II fibre.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Thomas Jagd skrev:
3: Det kan være fibertyper vi snakker om ja. De fibre der vokser bedst er type 1, og dem der kan blive størst, så folk med mange type 1 fibre har god mulighed for at blive stor. Folk med mange type 2X har god mulighed for at blive eksplosiv stærk. Dog har miljø, påvirkninger osv. os en kæmpe indflydelse. Når vi snakker "gode gener" i BB snakker man ofte symmetrien

Du er hurtigt ude af blokken med at kritisere Fatboy. Så burde du måske feje for egen dør først :wink:

Ovenstående er nemlig 100 % forkert. De motoriske enheder som indeholder fleste type II fibre har det højeste styrke OG vækst potentiale. Type I fibre har et MEGET dårligt vækstpotentiale. Hvis man er født med mange type I fibre, så vil man ikke egne sig godt til hverken BB eller styrke. Man vil derimod egne sig godt til udholdenhedspræget arbejde, som f.eks marathon løb etc.

Du kan eventuelt læse den her artikel på MOL, hvis du ikke tager mit ord for gode varer.

Fibertypefordelingen har ikke alene betydning for hvad man kan, men også hvilke muligheder man har for at respondere på træning. Eksempelvis har type II-fibrene lettere ved at vokse (hypertrofere). Efter et typisk styrketræningsprogram vil det ofte være således, at begge slags fibre er blevet større, men at type II fibrene er vokset dobbelt så meget som type I fibrene. Denne observation tyder altså på, at man har lettere ved at få store muskler, hvis man har mange type II fibre.

Damit jeg skal ik lave mange fejl, før Mr. TJ er over mig, men fair nok :wink: Jeg skal da love for min fysiologibog har byttet godt og grundigt rundt på sagerne. Har netop lige tjekket efter igen, og der står som jeg skrev. Men kan godt se på andre reffs. nu at det er forkert :)

Jeg tager skam dine ord for gode varer :)

Styrkeliste

hvad kaldes Soleus og Erector Spinea i daglig tale? og hvor sidder de? og Hams er baglåret right? :)
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00

TheNextArnold skrev:
hvad kaldes Soleus og Erector Spinea i daglig tale? og hvor sidder de? og Hams er baglåret right? :)

Soleus er den ene del af læggen :) Erector spinea kaldes vel "ryg bøjeren" på dansk :lol: Den store dybe rygmuskel der går fra toppen af røven op opaf :) Lænden kaldes den måske...Hams er baglår ja - Hamstrings :)

Styrkeliste

Poliquin skrev:
TheNextArnold skrev:

Soleus er den ene del af læggen :) Erector spinea kaldes vel "ryg bøjeren" på dansk :lol: Den store dybe rygmuskel der går fra toppen af røven op opaf :) Lænden kaldes den måske...Hams er baglår ja - Hamstrings :)

super, tak :)
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00

Poliquin skrev:
Thomas Jagd skrev:

Damit jeg skal ik lave mange fejl, før Mr. TJ er over mig, men fair nok :wink: Jeg skal da love for min fysiologibog har byttet godt og grundigt rundt på sagerne. Har netop lige tjekket efter igen, og der står som jeg skrev. Men kan godt se på andre reffs. nu at det er forkert :)

Jeg tager skam dine ord for gode varer :)

Selv de bedste kan lave fejl :lol:
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Jeg vil altså gerne have påpeget de punkter, hvori jeg tog fejl. Ellers lærer jeg sgu ikke noget :lol:
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 14 gæster