Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69650 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1525
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1522

Følg bodybuilding.dk på

Fiskeolie

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hejsa peeps.

Jeg har fået købt noget fiskeolie i kaps. form, og der står at man skal tage 2 kapsler 3 gange dagligt.
Altså 6 kapsler om dagen - kan det virkelig passe?

Jeg kunne også godt tænke mig, at vide hvornår man skulle indtage fiskeolie, da der ikke står noget om det i de forskellige hjemmesider jeg har tjekket :(

På forhånd tak

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvor store er kapslerne?

Men du kan jo indtage dem sammen med din morgenmad, frokost og aftensmad.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Kapslerne er fra "Fitness Pharma" Omega 3-6-9. Købte dem i netto her idag :) - http://www.helsebixen.dk/shop/fitness-p ... 2315p.html. Pakken er den samme, som den på billedet bare med 100 kapsler istedet.

- Der står så på denne her pakke, at man skal tage 1 kapsel dagligt og at doseringen ikke bør overskrides.

Så er mit spørgsmål bare, hvornår man burde indtage dem og hvorfor kun 1. Jeg mener at jeg har læst en debat, herinde, hvor der var en bruger som sagde at han tog 2 kapsler 3 gange dagligt :/

EDIT. Det var inde på bodylabs hjemmeside omkring fiskeolie, at jeg læste at man bør indtage 2 kapsler 3 gange dagligt.
Sidst rettet af James123 22. jul 2010, 21:12, rettet i alt 1 gang.

Det er fedt som kroppen ikke selv kan producere og derfor har man brug for at få det tilført udefra. Udover fiskeolie, findes Omega-3 også i visse planteolier, bl.a. Hørfrøolie. Omega-6 findes ligeledes i planteolier fx olivenolie og Omega-9 findes i nødder. Hvis man indtager 6 kapsler jævnt fordelt udover dagen, så burde man få sit OMEGA-3 behov dækket. Men man kan sagtens få sit behov af forskellige fedtsyrer dækket ved indtagelse af diverse planteolier og nødder. Det er også forholdsvis billigere end de overdrevne(IMO) dyre OMEGA-3 fiske tabletter.

valde123 skrev:Det er fedt som kroppen ikke selv kan producere og derfor har man brug for at få det tilført udefra. Udover fiskeolie, findes Omega-3 også i visse planteolier, bl.a. Hørfrøolie. Omega-6 findes ligeledes i planteolier fx olivenolie og Omega-9 findes i nødder. Hvis man indtager 6 kapsler jævnt fordelt udover dagen, så burde man få sit OMEGA-3 behov dækket. Men man kan sagtens få sit behov af forskellige fedtsyrer dækket ved indtagelse af diverse planteolier og nødder. Det er også forholdsvis billigere end de overdrevne(IMO) dyre OMEGA-3 fiske tabletter.

Men hvorfor står der så på pakken, at man højst bør indtage 1 kapsel pr. dag? :)

James123 skrev:
valde123 skrev:Det er fedt som kroppen ikke selv kan producere og derfor har man brug for at få det tilført udefra. Udover fiskeolie, findes Omega-3 også i visse planteolier, bl.a. Hørfrøolie. Omega-6 findes ligeledes i planteolier fx olivenolie og Omega-9 findes i nødder. Hvis man indtager 6 kapsler jævnt fordelt udover dagen, så burde man få sit OMEGA-3 behov dækket. Men man kan sagtens få sit behov af forskellige fedtsyrer dækket ved indtagelse af diverse planteolier og nødder. Det er også forholdsvis billigere end de overdrevne(IMO) dyre OMEGA-3 fiske tabletter.

Men hvorfor står der så på pakken, at man højst bør indtage 1 kapsel pr. dag? :)

Fordi de kapsler som du henviser til indeholder E-vitaminer. Og E-vitaminer beskytter flerumættedefedtsyrer. Der er dog stor tvivl om bivirkningerne fra overdosering af E-vitamin. Dette er i hvert fald mit bud. Flerumættedefedtsyrer, OMEGA-3-6-9 er i sig selv ikke farlige i store mængde. (Relative store mængder selvfølgelig)

Undskyld, men er der ikke også forskel på mængden af fiskeolie i de to forskellige kapsler? Kan have noget med det at gøre.

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00

Crozzo skrev:Undskyld, men er der ikke også forskel på mængden af fiskeolie i de to forskellige kapsler? Kan have noget med det at gøre.

Jo selvfølgelig. Men TS fik det til at lyde som om at det kunne være skadeligt at indtage mere end én om dagen. Godt være jeg har misforstået noget.

Tror man skal spise et glas daglidt eller noget for det skadeligt :P Man skal i hvertfald op i ret store mængder.. og om det overhoved er skadeligt at indtage så meget ved jeg ikke..

Hvor meget du skal indtage er forskellige fra producent til producent, pga. at kapslerne ikke er lige store.. De indenholder ikke alle sammen mængde omega 3/6/9..

derudover mener jeg at der har været nogle test der viste at det ikke kunne betale sig at købe de dyre kapsler.. de billigste fra netto/fakta var lige så gode.

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Galleri: Vis galleri (1)

valde123 skrev:
James123 skrev:

Fordi de kapsler som du henviser til indeholder E-vitaminer. Og E-vitaminer beskytter flerumættedefedtsyrer. Der er dog stor tvivl om bivirkningerne fra overdosering af E-vitamin. Dette er i hvert fald mit bud. Flerumættedefedtsyrer, OMEGA-3-6-9 er i sig selv ikke farlige i store mængde. (Relative store mængder selvfølgelig)

Det varierer også, der er mange forskellige former for fiskeolie. Jeg tager selv fiskeolie, og jeg tager 2 kapsler i forbindelse med min morgenmad samt de almindelige vitamin piller :-)
Brugeravatar

Lineaalba har tidligere skrevet en længere post omkring fiskeolie, n-3 og dosering - det kan i evt. lige søge lidt på :)

Og Illisher, det er absolut ikke ligegyldigt hvor meget fiskeolie man indtager. Overdoseringer er, ligesom med alt andet, noget man absolut skal holde sig fra. Men det står lidt nærmere beskrevet i Linea's post.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

jaja selvfølgelig.. Men altså, tror nu man bliver træt af at sluge piller, før man har indtaget en dosis der er stor nok til at være skadelig..

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Galleri: Vis galleri (1)

Illisher skrev:jaja selvfølgelig.. Men altså, tror nu man bliver træt af at sluge piller, før man har indtaget en dosis der er stor nok til at være skadelig..

Se her:

Linealba skrev:Det er jo ikke akutte forgiftninger der er tale om, men kun at man ikke bare skal proppe sig med fiskolie i store mængeder fordi en lille mængede er bevist god. M a o behøver man ikke være bange hvis man spiser 200g makrel til aftensmad en dag og samtidig indtager dagligt tilskud af olie. Spiser du dog 200g makrel hver dag, kunne du nok droppe tilskudet.

Du kan læse resten her: viewtopic.php?f=4&t=33471&p=754432&hilit=+fiskeolie#p754432
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Jeg spiser 6-10 kapsler om dagen det svare til 3-5g. På min pakke står der 3 kapsler 3 gange dagligt. Det har jeg gjordt i snart 2 år og hvilke forgiftninger er det lige i snakker om?

Geografisk sted: Hjørring

Træner her: Hjørring Helsestudie
Hobro Helse Sport
Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 232.00
- Dødløft: 232.00