Jeg vil starte med at kaste et par bolde op i luften for at få det hele igang. Programmer osv., som hjalp mig til at få massive lats, vil jeg måske komme ind på, når jeg sætter mig ned igen efter træning. Men som sagt så mange gange før skal man kravle før man kan gå, så jeg vil starte med at nævne top 3 øvelser, som du med garanti skal inddrage. Bemærkelsesværdigt, at du ikke har inddraget de øvelser, der fokuserer mest på latissimus dorsi, når det er det, du søger
En god rygøvelse er som sagt den, der inddrager størstedelen af ryggen.1. Bent-Over Row er en yderst glimrende øvelse, idet den inddrager størstedelen af ryggen. Du bestemmer hovedsageligt selv, hvad du vil ramme i ryggen, men når du søger lats, så er det hensigtmæssigt, at du bøjer dig i en mere spids vinkel (mere foroverbøjet end de 90 grader, men stadig med ret ryg selvfølgelig!). Det resulterer i, at man rammer den øverste del af ryg muskulaturen og dermed dine lats.
2. Den anden øvelse er helt klar pullups. Du kan enten vælge det med kropsvægt eller med dip-bælte, men jeg vil helt klart anbefale kropsvægt. Når du vil ramme den brede ryg latissimus dorsi og ramme mindre biceps, så skal du holde meget bredt og vil du ramme mindre ryg og mere biceps, så skal du holde tættere.
3. Sidst men ikke mindst har vi kongeøvelsen dødløft, hvor jeg har læst, at den rammer 21 styks muskler sammenlignet med squatten, der rammer 17 styks. Den skal med i HVER eneste rygsession, idet den udskiller mest Growth Hormone og Testosteron. Den ender i tredjepladsen, idet den ikke rammer ryggen med lige så stor kraft sammenholdt med de to ovenstående øvelser.
Jeg håber, at det hjalp dig lidt på vej!

He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man.