I min lille triste hverdag går jeg og overvejer hvor vigtigt det er med de rigtige kulhydrater i kosten. Man kan jo nemt have en kcal fordeling som er den samme, men hvor der er stor forskel på kulhydraterne.
Jeg er godt klar over, at man kan dele det op i hurtige og langsomme kulhydrater (simple og komplekse), samt at man som udgangspunkt kun bør få hurtige lige efter træning.
Mht proteiner er der forskellige varianter og forskellige sammensætninger af aminosyrer.
Mht Fedt er mættet, umættet og flerumættet? hvorunder omega3-fedtsyrer og sådan noget har noget at sige.
Men kan kulhydrater deles op i andet end hurtige og langsomme, hvis man altså ser bort fra vitamin- og mineralindholdet?
Som udgangspunkt er havregryn, rugbrød og grovboller(madpakkevenlige) en stor den af mit kulhydratindtag + derudover aftensmad hvilket ofte er kartofler, pasta, ris.
Men jeg kan ikke lade være med at tænke: Er en skive rugbrød bedre næring til musklerne end fx et ciabatta brød, en skive lyst brød eller en kartoffel?
2 Ekstra spørgsmål:
- Det er mit klare indtryk at (skummet)mælk der en del af blandt bodybuildere og styrkeløftere bl.a. pga den fornuftige fordeling, men er mælkesukker(laktose) ikke hurtige kulhydrater, eller hvordan?
- Har jeg ret i, når jeg siger at frugter(fruktose) ikke er særlig "BB-venligt" grundet den hurtige optagelse? (Men til gengæld gode vitaminer at hente)
Det blev godt nok ikke noget særlig konkret spørgsmål, men alt guldkornsinformation er meget velkommen
.