Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Martin G skrev:Synes det er en lidt spøjs artikel, og den virker ufatteligt simpliciferet og generalliserende. Derudover er der ingen opstillede omstændigheder for, hvornår fructose opfører sig som påstået i artiklen.
Men hvorfor overhovedet bekymre sig om det? Et kalorieunderskud vil føre til vægttab uanset om der er fructose med eller ej..

sofysis skrev:Giver dig ret i, at artiklen er ret ringe og har også læst andre bedre artikler om emnet, men kan bare ikke lige huske hvor.
Bekymre mig skam heller ikke og er heller ikke totalt fruktose forskrækket på nogen måde. Synes blot det er interessant og er bare nysgerrig omkring emnet.

Smeden skrev:Prøv at tjekke den her tråd:http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=18621
En almindelig dansk diæt kan jo sagtens være ganske sukkersød. Spiser man en pose slik har man fået de første 20g, og drikker man en halv liter sodavand de næste 25. Godtnok skal der noget højere doser til at komme rigtig galt afsted, men jeg syntes nu alligevel man bør gøre en indsats for at skære ned i tilsat sukker.

Mikkel leicht skrev:Jeg er ikke helt sikker på det er det rigtige sted at lægge den, men her er lige lidt fra et tidskrifte:
http://www.ugeskriftet.dk/LF/UFL/2004/2 ... P42266.pdf

Smeden skrev:Det syntes jeg nu alligevel der er. Hvis man kigger på forsyningsstatestikkerne, så bliver der pløjet 113g sukker/(dag*person) ned, og selvom det nok er højt sat (kostundersøgelser siger 56), så er det jo alligevel mellem 50 og 100g fruktose om dagen, og det er mig bekendt rigeligt til at f.eks. inducere en betragtelig hepatisk de novo lipogenese.
derfor er Alun nu stadig idiot.

incognito skrev:Smeden skrev:Det syntes jeg nu alligevel der er. Hvis man kigger på forsyningsstatestikkerne, så bliver der pløjet 113g sukker/(dag*person) ned, og selvom det nok er højt sat (kostundersøgelser siger 56), så er det jo alligevel mellem 50 og 100g fruktose om dagen, og det er mig bekendt rigeligt til at f.eks. inducere en betragtelig hepatisk de novo lipogenese.
det er nu ikke lipogenesen der er det store problem ved fruktose, imho.
mere de direkte effekter på insulinfølsomhed i høje doser

Smeden skrev:incognito skrev:Smeden skrev:Det syntes jeg nu alligevel der er. Hvis man kigger på forsyningsstatestikkerne, så bliver der pløjet 113g sukker/(dag*person) ned, og selvom det nok er højt sat (kostundersøgelser siger 56), så er det jo alligevel mellem 50 og 100g fruktose om dagen, og det er mig bekendt rigeligt til at f.eks. inducere en betragtelig hepatisk de novo lipogenese.
det er nu ikke lipogenesen der er det store problem ved fruktose, imho.
mere de direkte effekter på insulinfølsomhed i høje doser
Hvilke?
Mig bekendt er insulinresistens er sandsynligvis medieret høje af intramyo/-hepacellulære koncentrationer af fedtmetabolitter?
Problemet er snarere at kronisk halvhøjt fruktose-indtag (kombineret mere godt med fedt og evt alkohol samt mangel på PUFA’s) fører til hepatisk steatose, og det giver helt selvstændigt insulin-resistens, også i resten af kroppen, fordi det sluser NEFA ud i blodet. De bliver slugt ukritisk af CD34 (hedder den vist)-receptoren i muskelcellen der følgelig får insulinresistens. Det hele starter IMO i leveren.

Min insulinresistens insight var også lidt rusten, så det kunne være du havde et eller andet om fruktose selvstændige virkning.Du har sikkert ret, så godt følger jeg heller ikke med i fruktose historien.
IMO starter det altsammen i leveren. Om det så går via det viscerale fedt (der bliver effektivt øget af fruktose), eller direkte på leveren, er resultatet ihvertfald det samme. Og jeg tror stadig DNP har det meste af skylden.Jeg troede ellers at den vigtigste rådne ting ved fruktose var en direkte negativ effekt på insulinfølsomhed og glukoseoptage i periferien, men jeg kan ikke lige finde noget om det, så det er muligt at det var en tanketorsk.
Hm, jeg tror jeg googlede sukkerindtag og fandt en "sukkerrapport"? Jeg mindes at undre mig over deres lemfældige omgang med "tilsat sukker" og "sukker" så jeg ved det ikke helt. Kilden var vist DK statestik (halvgammel data) og et studie på nogen danske børn.Forresten, tallene du nævnte tidligere for fruktose indtag, var det fra NNA? Er det hidrørende fra sukrose indtag alene?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 30 gæster