Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1551
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1548

Følg bodybuilding.dk på

Fjern fruktose fra kostplanen?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

En glimrende ny artikel om fruktose

http://www.t-nation.com/article/diet_an ... f_fructose

Hvad siger i til det? Opvejer frugters mange gode egenskaber fruktosens mørke sider eller skal vi skære ned på den?
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)
Kostplan: Vis kostplan

Der er en del palaver omkring fructose, og vi kan jo ikke rigtigt komme uden om at fructose er kædet sammen med både insulinresistens og overvægt.

Tilgengæld kan vi heller ikke komme uden om at et højt indtag af frugt og grønt er uomtvisteligt kædet sammen med alle aspekter af sundhed, og derfor syntes jeg det er lige drastisk nok at skulle skære så meget ned på frugt, som hun mener.

Ja, et æble indeholder måske 4-5g fruktose, men en halv liter sodavand indeholder i retning af 25g, og mængderne i forskellige færdigvarer er helt uhyggelige (hovedesageligt takket være det skide høj-fruktosesirup). Her kan man med fordel skære ned for ikke at eliminere fuldstændigt.

Så altså JA, hun har ret i at fruktose er the devil, men jeg er ikke enig i at mængderne i frugt opvejer de positive effekter. Min uforbeholdne mening :wink:

Desuden har jeg sgu ædt masser af æbler på min sidste diæt, og der blev jeg da nogenlunde ripped.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Ligesom Smeden, så mener jeg sgu også hun strammer grebet lidt for voldsomt, især når det drejer sig om relativt små mængder der findes i frugt.

Det ender sgu med, at man skal ned på 3 skåle ris om dagen, og hvis det ikke er pinsel, hvad er så?

Hvad findes der snart i denne verden, som tilnærmelsesvis kan abstrahere fra ens slik lyst, som er godt for ens krop?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: Atletklubben Jyden

Galleri: Intet galleri

Er der nogen måde at tage højde for det på i forbindelse med en kostplan?

I en af de andre tråde var der er link til en undersøgelse der viste at et højt indtag af fibre forbrændte en del mere end andre fødevarer indeholdende det samme antal kcal. Så skal vi revurderer vores opfattelse af "kcal"?

EDIT, her var tråden om fibre:
viewtopic.php?t=18557
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Er der nogen måde at tage højde for det på i forbindelse med en kostplan?

Jada, hold dig fra sodavand og forarbejdede "søde" fødevarer (og forarbejdede fødevarer i det hele taget)

Man kan sgu ikke sætte sig og begynde at tage højde for alle småtingene når man tæller kalorier. Man kan højst spise godt og satse på at man snyder lidt kalorier hist og pist.

mht til den sag med fibrene er det garanteret et samspil mellem tarmflora, enterocytter og immunsystem. Nu skriver de at der er en reduktion i både mavefedt og CRP, men det plejer nu at være en reduktion i fedtvæv der reducerer CRP.
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Efter at have skimmet artiklen så mener jeg at problematikken er skudt helt over målet.
Først skriver hun jo selv at man skal undgå alt raffineret sukker, som f.eks. bordsukker, sirup og honning. Det ved vi vist allesammen godt!!
Derefter giver hun nogle eksempler på frugter der indeholder mindre sukker end andet. Der kan man måske godt hente noget. Til sidst skriver hun at grøntsager indeholder meget mindre sukker end frugt. Det vidste vi vist allesammen godt i forvejen. MEN da anbefalingerne er at spise mindst 6 stykker frugt og grønt om dagen HVORAF MINDST HALVDELEN SKAL VÆRE GRØNT, kan det ikke rykke det helt store. Medmindre at man spiser 50 stykker frugt og grønt om dagen så skal man måske skære ned.
IMO er der ikke nogle nye ting i denne artikel og alle seriøse atleter ved godt at man ikke skal proppe sig med frugt!!!
Be good to yourself, 'cause nobody else, has the power to make you happy.
viewtopic.php?t=10842&postorder=asc&start=0#164985
Brugeravatar

Geografisk sted: Herlev, København

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 135.00

Galleri: Vis galleri (8)

Hehe, ja det er da rigtigt nok at det ikke er noget revolutionerende hvis man i forvejen er godt inde i kosten. Men synes nu det er fint nok at pointere at man bør holde igen med fruktosen. Jeg synes tit man ser folk der har den instilling at man kan æde uhæmmet af frugt og grønt, fordi det er sundt. Og det er jo ikke specielt gavnligt i bb sammenhæng :wink:
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Jeg kan kun give dig ret. Jeg snakker med mange der "glemmer" at mindst halvdelen af det grønne skal være grøntsager og ikke rent frugt. Kartofler er heller ikke en del af grøntsagerne i den sammenhæng. Mange tror de gør det rigtige men snyder sig selv og til dem er artiklen rigtig god. Men den er måske overkill på T-nation..
Be good to yourself, 'cause nobody else, has the power to make you happy.
viewtopic.php?t=10842&postorder=asc&start=0#164985
Brugeravatar

Geografisk sted: Herlev, København

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 135.00

Galleri: Vis galleri (8)

Er sirup virkelig så galt? Kan godt finde på at blande fromage frais med sirup og nødder. Dog ikke mere end cirka 10 gram sirup pr. 250 gram fromage frais.

Den sirup foodcomp.dk beskriver indeholder ifølge dem ingen fruktose. http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=1108. Dette modstrider dog det, jeg selv antog tidligere.

Der står dog intet om, hvilken slags sirup der er tale om. Det er vel forskelligt alt afhængigt af typen? Eksempelvis sirup af sukkerroer og ahornsirup.

I artiklen omtales High Fructose Corn Syrop. Jeg tidligere set det omtalt andre stedet. Blandt andet i bogen Fat Land af Greg Critser. Men er ganske normal sirup af sukkerroer lig HFCS? Og hvad med ahornsirup? Nogle der ved noget om indholdet af fruktose i dette?
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Ignoratios skrev:Er sirup virkelig så galt? Kan godt finde på at blande fromage frais med sirup og nødder. Dog ikke mere end cirka 10 gram sirup pr. 250 gram fromage frais.

Den sirup foodcomp.dk beskriver indeholder ifølge dem ingen fruktose. http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=1108. Dette modstrider dog det, jeg selv antog tidligere.

Der står dog intet om, hvilken slags sirup der er tale om. Det er vel forskelligt alt afhængigt af typen? Eksempelvis sirup af sukkerroer og ahornsirup.

I artiklen omtales High Fructose Corn Syrop. Jeg tidligere set det omtalt andre stedet. Blandt andet i bogen Fat Land af Greg Critser. Men er ganske normal sirup af sukkerroer lig HFCS? Og hvad med ahornsirup? Nogle der ved noget om indholdet af fruktose i dette?

På fødevaredatabasen som du linker til står der "sukkerarter, ialt 76.70", dog har de ikke specificeret hvilke sukkerarter der er tale om, men du kan godt regne med at en stor del af det kommer fra fruktose. Hvad med at bruge flydende SØD istedet for? Det mener jeg "essensen" havde ret gode erfaringer med. :)

Jo mindre mængder du bruger jo bedre er det dog selvfølgelig, men jeg ville bruge sødemiddel istedet. :)

Dit sidste spørgsmål kan jeg ikke lige svare på på stående fod, men et gæt ville være at mængden af fruktose var højere end almindelige sirupper, på bekostning af nogle andre sukkerarter :)
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Har tilladt mig at bruge normalt sirup, når jeg har spist det efter træning.

Spiser jeg det som natmad er det dog, som du siger, altid med sød. Men kan godt være jeg bare bør holde mig helt fra det sukkerstads :wink:
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Ignoratios skrev:Har tilladt mig at bruge normalt sirup, når jeg har spist det efter træning.

Spiser jeg det som natmad er det dog, som du siger, altid med sød. Men kan godt være jeg bare bør holde mig helt fra det sukkerstads :wink:

Nja, når du gør det på den måde så er det ikke så skidt endda. Kroppen har jo brug for noget sukker efter træning, og hvis du godt kan lide sirup så er det jo ikke så galt. Der er ikke rigtigt nogle der ved hvilke kulhydrater der er bedst efter træning, og hvis du får noget sirup kombineret med noget protein så er det jo et udmærket pwo måltid :)

Men det kommer lidt an på hvor fanatisk du er og hvad målet er. Hvis du cutter ville jeg tage nogle carbs der mætter mere, men hvis du bulker synes jeg godt du kan tage lidt sirup efter træning :)
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Problemet er jo grundlæggende at fruktose sådan går uden om de regulationstrinene i leverens sukkerstofskifte, hvorfor de altså (potentielt) laver fedt uden der er brug for det. Dette fedt sætter sig i første omgang i leveren, hvad der er meget værre end lidt fedt på maven.

Sirup af sukkerroer indeholder ren sukrose - dvs lige dele fruktose og glukose. Det er sikkert det samme med ahornsirup, men du må regne med jo sødere, jo mere fruktose. Hvorfor mon honning smager så godt? ;)

High fructose corn sirup er stivelse (dvs lange kæder af glukose) er omdannet til en blanding af glukose og fruktose. Det man oftest bruger er en med 55% fruktose.

Man skal ikke have fruktose efter træning. Det går lige i leveren og ikke særligt effektivt ud som glukose. Desuden påvirker det stort set ikke insulin, og det nytter jo heller ingenting.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Man skal ikke have fruktose efter træning. Det går lige i leveren og ikke særligt effektivt ud som glukose. Desuden påvirker det stort set ikke insulin, og det nytter jo heller ingenting.

Så sukrose er generelt en skidt ide? Hvad ville du foreslå som bedste carbcombi efter træning?
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Tjaaaa... Jeg kan godt lide bananer eller druesukker, men jeg vil sgu ikke sige noget definitivt på den front.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Tjaaaa... Jeg kan godt lide bananer eller druesukker, men jeg vil sgu ikke sige noget definitivt på den front.
Jeg kan heller ikke lige gennemskue det. Men jeg fortsætter med en gang rosiner indtil videre, det er vel ikke helt skidt :)
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Men stadig, sukrose ER generelt en skidt ide. Indtaget af fruktose er through the roof de sidste år, og det har folkesundheden slet ikke godt af.

Iøvrigt, en sjov lille betragtning til anti-aspartam hippierne: hvad er værst - en sodavand med et par miligram aspartame eller en med 25g fruktose?
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Man skal ikke have fruktose efter træning. Det går lige i leveren og ikke særligt effektivt ud som glukose. Desuden påvirker det stort set ikke insulin, og det nytter jo heller ingenting.

Så det at spise bananerne eller rosiner efter træning, er faktisk ikke specielt ideelt?

EDIT: Fik ikke lige læst resten af tråden igennem, før jeg postede, og spørgsmålet er jo nærmest besvaret. My bad.
Sidst rettet af SimonJ 6. aug 2008, 12:12, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Smeden skrev:Men stadig, sukrose ER generelt en skidt ide. Indtaget af fruktose er through the roof de sidste år, og det har folkesundheden slet ikke godt af.

Ja, generelt for folkesundheden, men til mit behov kan det vel gå an :lol:

Smeden skrev:Iøvrigt, en sjov lille betragtning til anti-aspartam hippierne: hvad er værst - en sodavand med et par miligram aspartame eller en med 25g fruktose?

Jeg ville sige fruktosen, men nu er jeg generelt også pro-aspartam så jeg er næppe stemmeberettiget :)
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste