Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 817
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 814

Følg bodybuilding.dk på

Fuldt træningsprogram?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey allesammen, Jeg render med tanker om, at starte med at træne. Jeg har tabt mig knap 30 kg. det sidste års tid. Vejede 130 kg. Så jeg var en bigboy, og er da stadigvæk ikke klassens mindste, med mine 103 kg. ren dvaskhed. hehe. (Er mand, 24 år, 103 kg. og 187 cm. Til info)

Jeg vil rigtigt gerne i gang, hellere i dag end i morgen. Men jo mere jeg læser om bodybuilding (Eller i det mindste det, at få en pæn slank muskuløs krop) Ja, desto mere bliver jeg forvirret.

Der findes et hav af Navne, det er jo næsten som at starte på en udd. at gå i gang med, sådan føler jeg det i hvert fald. - Ikke ment at jeg ikke ville kunne overskue træningen, eller for så vidt en given kostplan, for jeg har rygrad som en elitesoldat. Men jeg kan sgu ikke finde hoved og hale i noget af det her. Det virker desuden som om, at der findes meget seperate opfattelser af hvad sund træning/kost er.

Så jeg tænkte på, om der ikke er en barmhjertelig sjæl, der kan hjælpe mig på vej, med et komplet træningsprogram og en kostvejledning? - Jeg interesserer mig ikke som sådan for bodybuilding, og har ingen ønsker om at ligne Arnold. Jeg vil bare gerne have en pæn krop, med tydelige markeringer, så jeg kan være tilfreds når jeg ser mig selv i spejlet. - Noget som jeg kan lære at vedligeholde, når først opnået.

Og hvad menes med træningsprogram og kostvejledning er, at du faktisk er nødt til at fortælle mig præcis hvad, hvornår, og hvor meget jeg må spise. Og ligeledes hvad angår træningen.

Jeg har en "Max-fit" mavebøjnings-bænk (Noget billigt lort) Og så har jeg en vægtstang, og to håndvægte, som alt i alt udgør 50 kg. Og så har jeg en helvedes masse gulvplads i min lejlighed.

Og lige til sidst, behøver man virkelig at skulle træne offentligt for at få resultater? (Tænker udvalg af redskaber) - Hader at træne i et træningscenter. Er lidt asocialt anlagt fra naturens side nemlig. Føler at alle glor på mig, og det stiger mig virkeligt let til hovedet på en dårlig dag.

PS! - Hvis du nogensinde har taget steoider mv. (Ja, alt det der fake-shit, whatever the name is) - Så frabedes du at svare, for det er ikke den vej jeg søger at gå. Kreatin er det eneste jeg gider at have noget med at gøre. Gider heller ikke alt det der amerikanske pulver-gain-gejl - Forget it, det bliver ikke min krop der skal fuckes op med dét! - Og det er sgu lige meget hvor lovligt det end er, cigaretter og alkohol er også lovligt.

PPS! - Jeg frabeder mig al missionering hvad angår ovenstående, steorider ER OG BLIVER for tabere der gerne vil dø tidligt, ligesom overvægtige. - Ja, det sidste lyder dobbeltmoralsk, men det er også en stor grund til, at jeg startede med at tabe mig i tidernes morgen. Jeg skal ikke dø ung. ;-)

Mvh.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg ikke ligefrem du får en til at sammensætte et træningsprogram og kostplan der passer lige dig
Prøv at sæt dig mere ind i tingene, især via mange af artiklerne (selvom du måske har lidt svært ved det, som du siger), og kom frem til dit eget bud på et træningsprogram / kostplan du føler passer til dig, hvor at du så kan prøve at poste det og få en kommentar på hvad der er godt / skidt, og få lavet ændringer ud fra dette
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Århus

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Jok skrev:Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg ikke ligefrem du får en til at sammensætte et træningsprogram og kostplan der passer lige dig
Prøv at sæt dig mere ind i tingene, især via mange af artiklerne (selvom du måske har lidt svært ved det, som du siger), og kom frem til dit eget bud på et træningsprogram / kostplan du føler passer til dig, hvor at du så kan prøve at poste det og få en kommentar på hvad der er godt / skidt, og få lavet ændringer ud fra dette

Hej, Tak for svaret.

Jeg har bare aldrig forstået, hvorfor der ikke kan findes én trænings- og kostplan, der virker for alle? (Selvfølgelig reguleret ift. højde, alder, køn, og vægt)

Det er er mest forvirrende er, at man den ene dag hører, at rugbrød er det sundeste i verden, dagen efter er det kræftfremkaldende, og et dårligt valg hvis man vil tabe sig, pga. stivelsen. - Jeg bliver forvirret over sådanne tvetydige oplysninger.

Er bananer sunde? - Nogle siger de er, andre siger at man ikke skal spise dem, hvis man vil tabe sig. - Andre igen, de påstår, at det er en slankekur i sig selv.

Hvad angår træningen. Findes der ikke et program der hedder noget i stilen med, "Du står op kl. 05.30, lægger ud med X antal af en given øvelse, og derefter et X antal af noget andet, osv osv." ? En time eller to hver morgen? - Med andre ord, en idiotsikker plan, som man blot skal følge slavisk. - Jep.. Jeg er min egen slave, det er den eneste motivationsfaktor jeg kan hente frem. Har prøvet den med "ikke at føre for mange krige på én gang" - Men det passer mig slet ikke, fordi samtidigt med, at jeg gerne vil tabe de sidste ca. 20 kg. Ja, så har jeg lidt løs hud som jeg gerne vil have strammet op, men det sker kun i en kombination af træning og kostændring, fordi træningen ikke alene opstrammer huden, musklerne vil jo med tiden også fylde "tomrummet" ud.

Eller findes der i det mindste ikke en bibel over alle de udtryk? - Der er jo tusindvis. Men synes bare det er røvirriterende, at skulle sætte sig ind i noget, som man i bund og grund er pisse ligeglad med, for bodybuildning rager mig seriøst. - Vil bare gerne have en pæn krop.

Tænk på hvis du gerne vil have f.eks. rødt hår. - Gad du at læse den ene bibel efter den anden, om farven rød, før du ville farve det? - Nope! :-)

Det svarer sgu da til at man skal være mekaniker for at kunne køre en bil.. hehe.

Og jeg ved godt hvad du nu tænker, "Ham der, han opnår aldrig noget, hvis han ikke interesserer sig for det" - Men jo det gør jeg, for jeg er ekspert i at straffe mig selv. Jeg kan sagtens overkomme 20 ændringer på én dag. - Jeg aner bare ikke hvilke ændringer der helt konkret skal foretages.

Og træningen.. Jeg har ikke et klap forstand på muskelgrupper, og alle deres navne er jo næsten ens. - Hvordan skal jeg kunne træne alle mine muskler i min krop lige, uden at være muskelprofessor, så jeg ikke kommer til at ligne et misfoster der har trænet helt forkert?

Det her er lidt ligesom investeringsverdenen.. Alle dem der er inde i det, ved hvad det drejer sig om, men så snart der står en uvidende, så fandenme nej om de vil dele ud af erfaringerne! - AARRGH!!! - Jeg vil have en pæn krop. Millioner af mennesker har opnået netop dét, men intet menneske på denne klode kan fortælle mig opskriften? - Det lyder mærkeligt i mine ører.

TheCalx skrev:
Hej, Tak for svaret.

Jeg har bare aldrig forstået, hvorfor der ikke kan findes én trænings- og kostplan, der virker for alle? (Selvfølgelig reguleret ift. højde, alder, køn, og vægt)

Der er mange veje til Rom, hvorfor du vil finde mange forskellige eksempler på kostplaner. Du kan jo overveje at tjekke diverse logbøger ud, for at se hvad folk spiser. Eksempelvis opdaterer Bay sin kostplan dagligt.

TheCalx skrev:Det er er mest forvirrende er, at man den ene dag hører, at rugbrød er det sundeste i verden, dagen efter er det kræftfremkaldende, og et dårligt valg hvis man vil tabe sig, pga. stivelsen. - Jeg bliver forvirret over sådanne tvetydige oplysninger.

Det er ikke så firkantet. Rugbrød er en god kilde til komplekse kulhydrater og fibre. Tjek kost-artiklerne ud i artikelsektionen: artikler/kost-kosttilskud/ . Generelt set er artikelsektionen her på siden et fint sted at starte :)

TheCalx skrev:Er bananer sunde? - Nogle siger de er, andre siger at man ikke skal spise dem, hvis man vil tabe sig. - Andre igen, de påstår, at det er en slankekur i sig selv.

Bananer er sunde, men folk der påstår de er "en slankekur i sig selv" er idioter. Idioter.

TheCalx skrev:Hvad angår træningen. Findes der ikke et program der hedder noget i stilen med, "Du står op kl. 05.30, lægger ud med X antal af en given øvelse, og derefter et X antal af noget andet, osv osv." ? En time eller to hver morgen? - Med andre ord, en idiotsikker plan, som man blot skal følge slavisk. - Jep.. Jeg er min egen slave, det er den eneste motivationsfaktor jeg kan hente frem. Har prøvet den med "ikke at føre for mange krige på én gang" - Men det passer mig slet ikke, fordi samtidigt med, at jeg gerne vil tabe de sidste ca. 20 kg. Ja, så har jeg lidt løs hud som jeg gerne vil have strammet op, men det sker kun i en kombination af træning og kostændring, fordi træningen ikke alene opstrammer huden, musklerne vil jo med tiden også fylde "tomrummet" ud.

En ide ville være Mark Rippetoe's Starting Strength (google det), Bill Starrs Fundament Program (tjek artikelsektionen her på siden) - eller et hav af FB eller 2-split programmer, der er blevet introduceret herinde på siden. Eksempelvis har Søren W skrevet et dejligt indlæg om et fullbody for 'begyndere', søg efter det :)

TheCalx skrev:Eller findes der i det mindste ikke en bibel over alle de udtryk? - Der er jo tusindvis. Men synes bare det er røvirriterende, at skulle sætte sig ind i noget, som man i bund og grund er pisse ligeglad med, for bodybuildning rager mig seriøst. - Vil bare gerne have en pæn krop.

Hvad er en pæn krop?

Vil du bare være tynd, eller vil du også have en vis mængde muskelmasse at vise frem? Mit gæt ville være, at de kroppe du idoliserer og den krop du er ude efter netop er en krop der har gennemgået flere år i træningscenteret, med at løfte vægte.

TheCalx skrev:Og jeg ved godt hvad du nu tænker, "Ham der, han opnår aldrig noget, hvis han ikke interesserer sig for det" - Men jo det gør jeg, for jeg er ekspert i at straffe mig selv. Jeg kan sagtens overkomme 20 ændringer på én dag. - Jeg aner bare ikke hvilke ændringer der helt konkret skal foretages.

Den ændring der skal ske, er at du sætter dig en smule ind i tingene. Det behøves ikke at tage mere end en dag at læse en røvfuld af artiklerne i artikelsektionen og opbygge sig en grundlæggende basisviden, som man selv kan overføre til sin egen træning og hverdag.

TheCalx skrev:Og træningen.. Jeg har ikke et klap forstand på muskelgrupper, og alle deres navne er jo næsten ens. - Hvordan skal jeg kunne træne alle mine muskler i min krop lige, uden at være muskelprofessor, så jeg ikke kommer til at ligne et misfoster der har trænet helt forkert?

Hvad?

TheCalx skrev:Det her er lidt ligesom investeringsverdenen.. Alle dem der er inde i det, ved hvad det drejer sig om, men så snart der står en uvidende, så fandenme nej om de vil dele ud af erfaringerne! - AARRGH!!! - Jeg vil have en pæn krop. Millioner af mennesker har opnået netop dét, men intet menneske på denne klode kan fortælle mig opskriften? - Det lyder mærkeligt i mine ører.

Nej, tværtimod vil ALT for mange mennesker fortælle dig om lige præcis deres "hemmelighed" og "secret mass gaining 6-pack inducing workout". Læs nogle få artikler om kost, nogle få artikler om basal træningslære og find et fornuftig program til en begynder (se længere oppe) - voila.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

TheCalx skrev:Så jeg tænkte på, om der ikke er en barmhjertelig sjæl, der kan hjælpe mig på vej, med et komplet træningsprogram og en kostvejledning? - Jeg interesserer mig ikke som sådan for bodybuilding, og har ingen ønsker om at ligne Arnold. Jeg vil bare gerne have en pæn krop, med tydelige markeringer, så jeg kan være tilfreds når jeg ser mig selv i spejlet. - Noget som jeg kan lære at vedligeholde, når først opnået.

Og hvad menes med træningsprogram og kostvejledning er, at du faktisk er nødt til at fortælle mig præcis hvad, hvornår, og hvor meget jeg må spise. Og ligeledes hvad angår træningen.

Der er et eksempel på en kostplan, for en person der ønsker at tabe sig her: artikler/kost-kosttilskud/diaet-eksempel-fedtreduktion.html

Komplet træningsprogram? Hvad er dine mål? Du bliver nødt til at være mere specifik, end at sige du vil "have en pæn krop". Og du kommer ikke til at ligne Arnold, bare rolig :wink:

Ang. det jeg har markeret i din post; hvis du ønsker at vedligeholde den fremtidige krop, kræver det naturligvis at du sætter dig lidt ind i tingene. Det bedste råd, for dig, er ikke at få en simpel plan smidt i hovedet, men derimod de nødvendige artikler og forum-posts, så du selv kan danne dig et indtryk, og planlægge din træning herefter. Med det sagt behøver det ikke at være så kompliceret og det tager reelt set ikke så længe at opbygge sig en grundlæggende viden om træning.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Styrkeliste

Tak for svaret. Det var sgu et grundigt svar. :-)

Ja.. Jeg har da hørt folk snakke om andre der har trænet forkert, og har fået latterligt store arme og rygmuskler, mens de har talje som en 16-årig tøs på 45 kilo. - Man ser da også sådanne bodydestroyers fra tid til anden, eller?

Jeg synes tit at jeg ser en eller anden som har trænet meget, har helt forkert proportioner. Har du ikke?

Og tænker også hvad angår led, ryg, osv. Jeg har ikke lyst til at være ham strandløven med en diskosprolaps. ;-)

Når jeg siger pæn krop, så mener jeg noget i stilen med Bruce Lee, ok, knapt så cuttet og markeret. Men selve muskelstørrelsen ville passe mig fint. - Selvfølgelig er jeg en del højere og bredere end han var, men forstå mig ret. Vi kan også tage en som Nic fra Nic og Jay, den der musikvideo der kører for tiden.. Jeg er ikke homo, men manden har sgu en pæn krop. (Og ja, jeg ved godt at manden i den video er for sygt dehydreret) - Men bare noget i den stil, det gør sgu ikke noget om jeg har et par mm. fedt/vand i huden.

Men synes lidt at problemet er, at når jeg får svaret på et spørgsmål, så afføder det blot fem nye spørgsmål.

F.eks. Nogle siger at fedt bliver omdannet til muskler. Andre siger at det ikke gør. Hvad skal man tro?

Så hvad skal jeg gøre? jeg har en muskelprocent på noget nær 10-12% (I know, det er grinagtigt!) Jeg vejer 103 kg. og er 187 cm. høj.

Bare lige for en opsummering, hvor skal jeg starte? - Skal jeg starte med at smide de ca. 20 overflødige kg. Og derefter træne. Eller skal jeg træne dem væk nu? Eller skal jeg kombinere det? og i så fald hvordan? Der er ikke så mange guides der hedder fra dvask til vaskebræt.. Enten er der slankekure for fede mennesker, eller også er der bodybuilderkure for mennesker er tilsyneladende allerede er i deres idealvægt.

Ja det er jo nok verdens dummeste spørgsmål at stille, men altså.. Jeg er totalt noob på det her område. hehe.

TheCalx skrev:Tak for svaret. Det var sgu et grundigt svar. :-)

Ja.. Jeg har da hørt folk snakke om andre der har trænet forkert, og har fået latterligt store arme og rygmuskler, mens de har talje som en 16-årig tøs på 45 kilo. - Man ser da også sådanne bodydestroyers fra tid til anden, eller?

Jeg synes tit at jeg ser en eller anden som har trænet meget, har helt forkert proportioner. Har du ikke?

Du vågner ikke op en dag og ligner en komplet freak. Det siger sgu da sig selv. :wink:

TheCalx skrev:Men synes lidt at problemet er, at når jeg får svaret på et spørgsmål, så afføder det blot fem nye spørgsmål.

F.eks. Nogle siger at fedt bliver omdannet til muskler. Andre siger at det ikke gør. Hvad skal man tro?

Det er netop derfor du bør bevæge dig over i artikelsektionen, så du kan få svar på dine spørgsmål (og evt. få noget klarhed). Og nej, fedt kan ikke omdannes til muskler. Du kan ikke lave en bil om til et hus.

TheCalx skrev:Bare lige for en opsummering, hvor skal jeg starte? - Skal jeg starte med at smide de ca. 20 overflødige kg. Og derefter træne. Eller skal jeg træne dem væk nu? Eller skal jeg kombinere det? og i så fald hvordan? Der er ikke så mange guides der hedder fra dvask til vaskebræt.. Enten er der slankekure for fede mennesker, eller også er der bodybuilderkure for mennesker er tilsyneladende allerede er i deres idealvægt.

Træn, for satan! Der er utroligt mange tilgange til hvordan man smider det overskydende fedt, samtidig med at beholde sin muskelmasse - søg efter det.

Du bør kombinere vægttræning med kredsløbstræning og en kost, hvor du ligger i kalorieunderskud, så du taber dig. Der er ikke nogen magisk vej til et vægttab. Hvordan du skal gribe styrketræningen an, kan du søge dig frem til - jeg har givet dig et par eksempler i min tidligere post. Angående kredsløbstræning kan du jo finde noget inspiration rundt omkring i folks logbøger.

Gør dig nu den tjeneste at læse artikelsektionen tynd.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Styrkeliste