Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1151
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1148

Følg bodybuilding.dk på

Har soveposition indflydelse på kroppen?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Har gået og tænkt over dette uden rigtig at kunne finde svar...

Har den position man sover i indflydelse på hvordan kroppen fysisk kommer til at se ud..
Her tænker jeg ikke på om man får nok søvn, men om der er forskel på om man ligger på ryggen, siden eller hvordan man nu ligger... Om ens muskler kommer til at se anderledes ud...

Får man en skæv sixpack eller patter ved at ligge på siden kontra på ryggeN?
Under cut hvor huden trækker sig sammen? hvis man så ligger på venstre side har ens hud i venstre siden omkring maven så svære ved at trække sig sammen da der kommer en smule pres fra resten af kroppen.. ???

Altså bare sådan generalt, om ma får en bedre symmetri i kroppen ved at ligge på ryggen kontra siden eller maven..
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Brøndby

Træner her: Fresh Fitness Brøndby

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 205.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det er nok ikke dér, du skal hente nævneværdige resultater. Når du skal sove, er det sgu nok smartere at "koncentrere sig" om at slappe af - også i BB-sammenhæng.

Så det vil jeg gøre...
"Lærling er fårking ripped. Han er meget Zaneonian og burde faktisk bruge sin tid på at rende rundt på Roskilde i et par små 80'er shorts med slids. Aesthetics!"
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: København

Kostplan: Ingen kostplan

!

Jeg har et spørgsmål, som minder lidt om det, som har ladet mig ligge vågen utallige nætter.
Hvis man nu ligger på en skæv måde, lidt forskruet, i sin seng, kan det så have indflydelse på ledene? De har vel ikke godt af at ligge sådan i 7-9 timer?
Brugeravatar

Reputation point: 160

I vender og drejer jer jo mange gange i løbet af en nat. Det er ikke sådan, at man ligger 8 timer i den position, som man faldte i søvn i :) Udover det, er jeg ret sikker på, at det ik har nogen indflydelse.
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn

Hansi skrev:Har gået og tænkt over dette uden rigtig at kunne finde svar...

Har den position man sover i indflydelse på hvordan kroppen fysisk kommer til at se ud..
Her tænker jeg ikke på om man får nok søvn, men om der er forskel på om man ligger på ryggen, siden eller hvordan man nu ligger... Om ens muskler kommer til at se anderledes ud...

Under cut hvor huden trækker sig sammen? hvis man så ligger på venstre side har ens hud i venstre siden omkring maven så svære ved at trække sig sammen da der kommer en smule pres fra resten af kroppen.. ???

Altså bare sådan generalt, om ma får en bedre symmetri i kroppen ved at ligge på ryggen kontra siden eller maven..

Jeg vil nu bede en bøn for at det er en joke. [-o<

Logbog: Ingen logbog

Har læst i aktiv træning at den bedste sovestilling er at ligge på siden med enten armene strakt ud foran en eller ned langs siden. Det er bedst for både nakken og ryggen. Ligger man på ryggen gør det, at det kan trykke på lungerne, så man ikke kan trække vejret ligeså roligt, som man ville kunne på siden. Ligger man på maven presser det på tarmene. Men synes man skal ligge sig sådan som man ligger bedst, og så Lærling siger, så skal man koncentrere sig om at slappe af og gå noget søvn!
Brugeravatar

Træner her: BK Limfjord

Styrkeliste
- Bænkpres: 142.50
- Squat: 190.00
- Dødløft: 255.00

Galleri: Vis galleri (3)

Hansi skrev:Har gået og tænkt over dette uden rigtig at kunne finde svar...

selv hvis din soveposition havde en kosmetisk effekt på dine musklers symmetri, hvilket jeg tror er højst usandsynlgt, er det alligevel ikke noget du kan planlægge efter, da man jo som sagt vender og drejer sig hele natten.

har dog hørt at kvinder der ligger på maven og sover kan få deforme bryster, men tror der skal år til,
Brugeravatar

Reputation point: 245

Er med på at det er en god ide at sove som men bedst kan.. dog syntes jeg bare det lyder lidt usansynligt at noget man bruger 1/3 af sit liv på ikke har indflydelse på hvordan en krop kommer til at se ud..

og som moody skriver vil jeg da tro at kvinders patter afhænger meget af hvordan de sover..
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby

Træner her: Fresh Fitness Brøndby

Styrkeliste
- Squat: 205.00

Med mindre du bliver fikseret, spiller det ingen rolle - du vender dig som sagt så mange gange under natten, at det ikke har nogen som helst betydning for hvordan du starter ud.

Det der står i Aktiv træning er noget vrøvl - trykke på lungerne når du ligger i rygleje? Kompressionen af brystkassen er større i liggende på siden, hvis det er det de mener. Med mindre du er svært overvægtig eller har et dårligt hjerte, er der intet galt med din lungeperfusion i liggende stilling.
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy for those who think" - Horace Walpole

"Censorship reflects a society's lack of confidence in itself" - Potter Stewart
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: 2200

Styrkeliste
- Bænkpres: 62.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 110.00

Min kiropraktor har altid frarådet mig at sove på maven pga. det "oversvaj", man let får i sin lænd, når man ligger sådan. Og har da også prøvet at vågne med en låsning i lænden efter en nat på maven. :(
Løft m. udstyr (stævne/træning):
Squat: 172.5 kg/200 kg
Bænk: 107.5/120 kg
Dødløft: 222 kg (DK-rekord + all-time Wilks-rekord i DK)/225 kg (til liga)

https://titansupport.com/
https://www.2xu.dk/
http://www.klinikken-gammeltorv.dk/
Brugeravatar
EliteTeam

Reputation point: 5

Geografisk sted: Kbh S

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 97.50
- Dødløft: 157.50

Hoosier skrev:Min kiropraktor har altid frarådet mig at sove på maven pga. det "oversvaj", man let får i sin lænd, når man ligger sådan. Og har da også prøvet at vågne med en låsning i lænden efter en nat på maven. :(

Hele mit liv har jeg sovet på maven eller siden. Jeg skal bruge meget længere tid på at falde i søvn på ryggen, og så slapper jeg også meget bedre af på maven. Tror sgu det er en smag sag, jeg havde fx. en skade der gjorde at jeg blev nød til at sove på ryggen et stykke tid, i den periode var jeg ikke særlig frisk og det skyldes garenteret at min søvn blev forværret.

Geografisk sted: Hjørring

Træner her: Hjørring Helsestudie
Hobro Helse Sport
Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Squat: 232.00
- Dødløft: 232.00

Kolditz skrev:
Hoosier skrev:Min kiropraktor har altid frarådet mig at sove på maven pga. det "oversvaj", man let får i sin lænd, når man ligger sådan. Og har da også prøvet at vågne med en låsning i lænden efter en nat på maven. :(

Hele mit liv har jeg sovet på maven eller siden. Jeg skal bruge meget længere tid på at falde i søvn på ryggen, og så slapper jeg også meget bedre af på maven. Tror sgu det er en smag sag, jeg havde fx. en skade der gjorde at jeg blev nød til at sove på ryggen, jeg var fuldstændig smadret dagen efter pga. så dårlig søvn.

Jeg elsker at sove på maven, men min ryg kan desværre ikke holde til det. :( Men efter jeg har fået en af de der ergonomiske hovedpuder, er jeg faktisk begyndt at kunne sove på ryggen engang imellem, hvilket jeg ikke kunne med en almindelig hovedpude. Det har også hjulpet på den ømme skulder, jeg fik af altid at sove på højre side. :lol:
Løft m. udstyr (stævne/træning):
Squat: 172.5 kg/200 kg
Bænk: 107.5/120 kg
Dødløft: 222 kg (DK-rekord + all-time Wilks-rekord i DK)/225 kg (til liga)

https://titansupport.com/
https://www.2xu.dk/
http://www.klinikken-gammeltorv.dk/
Brugeravatar
EliteTeam

Reputation point: 5

Geografisk sted: Kbh S

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 97.50
- Dødløft: 157.50

Hoosier skrev:
Kolditz skrev:

Hele mit liv har jeg sovet på maven eller siden. Jeg skal bruge meget længere tid på at falde i søvn på ryggen, og så slapper jeg også meget bedre af på maven. Tror sgu det er en smag sag, jeg havde fx. en skade der gjorde at jeg blev nød til at sove på ryggen, jeg var fuldstændig smadret dagen efter pga. så dårlig søvn.

Jeg elsker at sove på maven, men min ryg kan desværre ikke holde til det. :( Men efter jeg har fået en af de der ergonomiske hovedpuder, er jeg faktisk begyndt at kunne sove på ryggen engang imellem, hvilket jeg ikke kunne med en almindelig hovedpude. Det har også hjulpet på den ømme skulder, jeg fik af altid at sove på højre side. :lol:

Ja de hovedpuder er gud, jeg bruger dog ikke en selv.

Geografisk sted: Hjørring

Træner her: Hjørring Helsestudie
Hobro Helse Sport
Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Squat: 232.00
- Dødløft: 232.00

At ligge sig har ingen effekt på ens kropsformation idet man, som alle korrekt har sagt, ruller rundt konstant i søvne. Bliver man bundet med lænker til sengen af nogle kønne piger, som så smutter i byen og glemmer alt om at man ligger bundet derhjemme, og dermed ligger i samme position i 7-8 timer kan man godt få dicubitus (trygsår), som godt kan deformere end krop i netop det sted som man har fået dicubitus på, men det går væk igen ved aflastning medmindre man så ligger der i 14 timer og mere..... :mrgreen:

(første del af fantasien er lige det der drømmes om hele tiden) :dance:

Dicutibus er dermed de tætteste man kommer på misformation af kroppen mens kan er liggende...

Geografisk sted: Lyngby

Jeg forstår ikke det med at "man ruller mange gange" i løbet af natten. Eller, jo, jeg forstår det, men jeg kan ikke sætte mig in det. Jeg vil vove den påstand, at 95% af tiden vågner jeg i samme stilling, som den jeg har lagt mig i (Hvis jeg ligger hjemme i min seng en almindelig aften, hvor jeg er veltilpas osv.)

Uanset om så det bare er tale om en enkelt time, så må det have en effekt. Prøv f eks at hyperextendere nakken, som man ville gøre det når man sover på maven, og hold den position i længere tid. Behageligt? Nej vel?

Eric Cressey siger "If you’re sleeping on your back, put a pillow under your knees; if you’re sleeping on your side, put it between…if you’re sleeping on your stomach, stop it!" Jeg ved ikke om det fungerer for alle, men han plejer at have nogle gode tanker omkring mange ting.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

StefanM skrev:Eric Cressey siger "If you’re sleeping on your back, put a pillow under your knees; if you’re sleeping on your side, put it between…if you’re sleeping on your stomach, stop it!" Jeg ved ikke om det fungerer for alle, men han plejer at have nogle gode tanker omkring mange ting.

Ved desværre ikk hvem han er, men han skriver noget fornuftigt idet puderne modvirker dicubitus, meeen, der skal altså mange times liggende i samme stilling ttil før det kommer tæt på noget seriøst helbredspåvirkende.

Et eksempel på dicubitus er f.eks. når man sover på det ene øre i noget tid, vågner man op til en rød øre, som stikker lidt og føles var og ser flad ud, men indenfor kort tid bliver det sig selv igen...

Jeg har netop også et spørgsmål omkring det hvordan man sover om natten, jeg har gået og tænkt meget over det. Min kæreste elsker når jeg ligger på maven eller siden og hun så kryber ind til mig og ligger på mine arme imens vi sover eller bare ser film. Har det nogen betydning for at mine bi/triceps muskler ikke kan voksne under rest fordi de ligeså bliver "mast" når hendes hoved ligger ovenpå mine arme? :)

zloprase skrev:Jeg har netop også et spørgsmål omkring det hvordan man sover om natten, jeg har gået og tænkt meget over det. Min kæreste elsker når jeg ligger på maven eller siden og hun så kryber ind til mig og ligger på mine arme imens vi sover eller bare ser film. Har det nogen betydning for at mine bi/triceps muskler ikke kan voksne under rest fordi de ligeså bliver "mast" når hendes hoved ligger ovenpå mine arme? :)

Ja, det er derfor de er så tynde.
Go fuck yourself.
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 177.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 257.50

Søren W skrev:
zloprase skrev:Jeg har netop også et spørgsmål omkring det hvordan man sover om natten, jeg har gået og tænkt meget over det. Min kæreste elsker når jeg ligger på maven eller siden og hun så kryber ind til mig og ligger på mine arme imens vi sover eller bare ser film. Har det nogen betydning for at mine bi/triceps muskler ikke kan voksne under rest fordi de ligeså bliver "mast" når hendes hoved ligger ovenpå mine arme? :)

Ja, det er derfor de er så tynde.

LOL :D
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00

Andre der kan komme med nogle lidt mere seriøse svar (evt. forklaringer) på mit spørgsmål? :)

Helt ærligt så synes jeg at folk her tænker for meget over det. Den eneste den på kroppen som kan tage skade at kortvarig presning er klunkerne. Øget tryk på testiklerne kan føre til nedsat sædkvalitet.

zloprase skrev:Andre der kan komme med nogle lidt mere seriøse svar (evt. forklaringer) på mit spørgsmål? :)

Det eneste der kan ske er at du får tryksår, og selv dette sker efter at man har haft et tryk på overfladen i en længere periode, for at give et klart eksempel på hvor lang tid der skal til, så taler jeg om fede patienter som ikk kan stå op, bevidstløse patienter som ligger i respirator i flere timer, og gamle folk som har brækket f-eks. hoften. (så har du vel en ide om hvor langt tid der skal til før det har en større indflydelse på kroppen).

Ergo sker der ikk noget ved det, du bliver rød og det vil føles lidt ømt men ikk noget som ikke går over senere, ellers ville pro bodybuildere aldrig sove og have kærester for den sagsskyld. :´)

StefanM skrev:Jeg forstår ikke det med at "man ruller mange gange" i løbet af natten. Eller, jo, jeg forstår det, men jeg kan ikke sætte mig in det. Jeg vil vove den påstand, at 95% af tiden vågner jeg i samme stilling, som den jeg har lagt mig i (Hvis jeg ligger hjemme i min seng en almindelig aften, hvor jeg er veltilpas osv.)

Jeg mindes at have hørt, at man normalt vender rigtig mange gange mens man sover. Faktisk tjekkede jeg det selv engang for år tilbage. Når jeg vågnede var det cirka 50/50 om jeg lå på højre eller venstre side uanset udgangspunktet :)
Jeg' lissom bowling, du ved at jeg ta'r kegler
Jeg' den sorte passager, gi'r dig bølgegang, når du sejler!
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 145.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online