Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 957
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 954

Følg bodybuilding.dk på

Helt fra bunden

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej BB'er!

Jeg har en ven der gerne vil starte med at styrketræne, han er spinkel og har ikke lavet noget fysisk i ret lang tid, jeg har snakket med ham omkring kost og søvn osv, men jeg er i tvivl om han skal køre 5*5 eller 3*10 eller hvad det skal være?

Nogle der kan hjælpe og evt gode råd til dem som starter helt fra bunden?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

B2B eller fullbody program og så starte med meget lav vægt og langsomt bygge sig op til hvor det bliver hårdt... vigtigt i forhold til teknik indøvelse.. synes selv han ikke skal nå hans maks stadie før efter mindst 1 måneds træning.. meget lav vægt og så øg langsomt med 5kg hver træning.

synes jeg.
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Hvis han vil styrketræne, skal han starte med at få noget masse på!
så start hårdt ud med noget 2 split program, med helvedes tunge vægte, der skal ikke spares her. noget 3*8-10 ville være fint. det er i det første stadie han gainer mest...
It's not whats on the scale, it's whats in the mirror
Brugeravatar

ULTIMFIGHTER skrev:Hvis han vil styrketræne, skal han starte med at få noget masse på!
så start hårdt ud med noget 2 split program, med helvedes tunge vægte, der skal ikke spares her. noget 3*8-10 ville være fint. det er i det første stadie han gainer mest...

YAARY MAAAN.. FUCK DEN TEKNIK.. FÅ NOGET SUG PÅ
Brugeravatar

Styrkeliste

MadzP92 skrev:
ULTIMFIGHTER skrev:Hvis han vil styrketræne, skal han starte med at få noget masse på!

YAARY MAAAN.. FUCK DEN TEKNIK.. FÅ NOGET SUG PÅ

haha, troede også jeg gjorde det f'ckin' forkert igår da jeg for første gang hoppede i racket for at prøve at bænkpresse, kunne nada mærke noget i mit bryst de første 3x8 ( løfte 8 stk i 3 omgange ) så smed lige en ½ gang mere vægt på og så lige en omgang mere.. uden igen kunne mærke noget, bortset fra lidt i mine arme. Så gad jeg ikke mere, og gik ind på youtube og så på teknik...

Tradadadada, idag er jeg så f'ckin' øm i hele patværket!
http://www.bodybuilding.dk/ronni83-s-log-t62754.html LogBog
Rigtigt brugt er livet langt nok

Geografisk sted: Hobro

Du skriver at han ikke har trænet i meget lang tid din ven.
Ovenstående citat er lige med en god opskrift på skader!

Jeg selv kører en 5X5 (den fra stronglifts) selvom jeg ikke er begynder og det fungere rigtig godt.
Jeg skal også lige tilføje at jeg ikke er grøn mht at løfte vægte.

Programmet består af basis øvelser hvor man starter fra bunden med en barbell stang og tilfører 2.5 kg pr. workout (dødløft 5 kg).
Mht til gains, så behøver din ven ikke at løfte vanvittige tunge vægte fra dag et for at muller.
Det hænger IKKE sådan sammen at man kun får begyndergains i den første måned.
Hvis han følger progressionen i 5x5 og er stabil de næste 12 uger, så skulle han gerne opleve nogen gains og forøget styrke.
F.eks. squat i 12 uger x 2.5 kg x 3 gang om ugen = 90 kg +(stang).....

Check min log hvis vil se hvordan det forgår.
Sidst rettet af Twisted 10. okt 2012, 13:20, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Dagens dårligste tip...

Anbefal din ven at købe bogen Starting Strength af Mark Rippetoe og så bare køre programmet derfra. Det er klart den bedste løsning til alle der gerne vil begynde at løfte vægte uanset formålet.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 210.00

Phindborg skrev:

Dagens dårligste tip...

Anbefal din ven at købe bogen Starting Strength af Mark Rippetoe og så bare køre programmet derfra. Det er klart den bedste løsning til alle der gerne vil begynde at løfte vægte uanset formålet.

Ovenstående er et godt tip.

Her er en opsummering af mark rippetoes begynder program...minder meget om stronglifts!
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=712752&page=1
Brugeravatar

Skader kommer til dem uden hjerne og med for dårlig opvarmning.. ikke at man ikke kan være uheldig en enkelt gang.
siger ikke at han skal smide mere på end han kan klare, han skal bare ikke starte med at bænke 30kg osv.
sådan vender man aldrig ens krop og ens cns til tung vægt, og så ender han som de fleste i centeret som køre samme vægt på 3 år.

men det bedste råd ville være at skaffe en spotter
Brugeravatar

ULTIMFIGHTER skrev:Skader kommer til dem uden hjerne og med for dårlig opvarmning.. ikke at man ikke kan være uheldig en enkelt gang.
siger ikke at han skal smide mere på end han kan klare, han skal bare ikke starte med at bænke 30kg osv.
sådan vender man aldrig ens krop og ens cns til tung vægt, og så ender han som de fleste i centeret som køre samme vægt på 3 år.

eller også skal han starte på 30kg for at øve teknik gradvist opad?.. tåbeligt at starte direkte hårdt på når man ikke har kørt øvelsen før, især med teknik krævende løft som de 3 store!.

skader forekommer af dårlig teknik!, du skal ikke lytte til ham hers råd og være en af de unge drenge som tit er nede i FW og har den mest tåbelige teknik i øvelserne som muligt med tunge løft. dem er der rigeligt af i forvejen. Man bygger også fint muskel med lav vægt som helt nybegynder.
Brugeravatar

Styrkeliste

ULTIMFIGHTER skrev:Skader kommer til dem uden hjerne og med for dårlig opvarmning.. ikke at man ikke kan være uheldig en enkelt gang.

Meget forkert antagelse!
Man kan sagtens blive skadet uanset om man varmer op eller ej, hjerne har hellere ikke noget sagen at gøre.
Dine sener er meget langsommere om at vænne sig til den ny belastning end muskler er, for slet ikke at tale om skulderne.

Mht. det med tilvænning, så er starting strengt og stronglifts lige præcis opskriften på det.
Der sker en gradvis progression efter hver workout, og som jeg skriver i i mit tidligere så kan du ende med at omkring 110-20 efter 12 uger hvilket absolut ikke er dårligt hvis man er helt grøn. Dermed er det jo hellere i slut derefter, forstil dig resultatet af progressionen efter 6 måneder. Du ender altså ikke med at køre med de samme vægte i 3 år.
Brugeravatar

Twisted skrev:

Meget forkert antagelse!
Man kan sagtens blive skadet uanset om man varmer op eller ej, hjerne har hellere ikke noget sagen at gøre.
Dine sener er meget langsommere om at vænne sig til den ny belastning end muskler er, for slet ikke at tale om skulderne.

Mht. det med tilvænning, så er starting strengt og stronglifts lige præcis opskriften på det.
Der sker en gradvis progression efter hver workout, og som jeg skriver i i mit tidligere så kan du ende med at omkring 110-20 efter 12 uger hvilket absolut ikke er dårligt hvis man er helt grøn. Dermed er det jo hellere i slut derefter, forstil dig resultatet af progressionen efter 6 måneder. Du ender altså ikke med at køre med de samme vægte i 3 år.

tja.. f.eks. skulder skader kan forbygges ved at træne rotator cuffs. lige det med træningen, mener jeg jo som sagt at han skal vente med styrketræningen og starte med noget træning for masse. du må jo tolke som du vil, men du læser hvis ikke rigtigt det jeg skriver. (ikke at jeg udtrykker mig helt klart. der er bare ingen grund til at starte med vægte hvor man kan tage 50 gentagelser uden at mærke noget, det lære du intet teknik af og du vender sku heller ikke senerne til mere end hvis du gik rundt med en ltr. mælk....
Brugeravatar

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster