Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

alt sukker og fedt er for længst smidt ud af huset

JensL skrev:alt sukker og fedt er for længst smidt ud af huset
Nu er vi mennesker skruet sådan sammen, at vi behøver fedt - det er rent faktisk livsnødvendigt!
1) Fedt er nødvendigt for at du kan optage de fedtopløselige vitaminer A, D, E og K.
2) Fedt indgår i kroppens cellemembraner.
3) Fedtsyrerne linolsyre og alfa-linolensyre er essentielle for kroppen, da kroppen ud fra disse danner længere fedtsyrer, samt fedtsyrer med flere dobbeltbindinger.
4) Bestemte n-6 og n-3 fedtsyrer er nødvendige for dannelsen af eikosanoider som er hormonlignende stoffer der bl.a. har betydning for blodtryk, udskillelse af mavesaft og inflammatoriske processer.
Det er altså ikke smart at støvsuge kosten totalt for fedt, heller ikke når man er på kur. Det er selvfølgelig rigtig godt at du har droppet smørret og andet mættet fedtstof, men få noget af det sunde fedt ind i kosten. Det findes i fisk, nødder, avocado og vegetabilske olier.
Andelen af fedt i kosten bør udgøre 20-30 E %.

JL skrev:JensL skrev:alt sukker og fedt er for længst smidt ud af huset
Nu er vi mennesker skruet sådan sammen, at vi behøver fedt - det er rent faktisk livsnødvendigt!
1) Fedt er nødvendigt for at du kan optage de fedtopløselige vitaminer A, D, E og K.
3) Fedtsyrerne linolsyre og alfa-linolensyre er essentielle for kroppen, da kroppen ud fra disse danner længere fedtsyrer, samt fedtsyrer med flere dobbeltbindinger.
4) Bestemte n-6 og n-3 fedtsyrer er nødvendige for dannelsen af eikosanoider som er hormonlignende stoffer der bl.a. har betydning for blodtryk, udskillelse af mavesaft og inflammatoriske processer.
Det er altså ikke smart at støvsuge kosten totalt for fedt, heller ikke når man er på kur. Det er selvfølgelig rigtig godt at du har droppet smørret og andet mættet fedtstof, men få noget af det sunde fedt ind i kosten. Det findes i fisk, nødder, avocado og vegetabilske olier.
hmm... skal lige have fundet min ordbog

Bay skrev:JL skrev:JensL skrev:alt sukker og fedt er for længst smidt ud af huset
hmm... skal lige have fundet min ordbog :)
Essensen er at du ikke skal droppe fedt - du skal bare have det rigtige fedt. Umættet fedt fra de kilder Jens nævner er super vigtige for din krop fungerer optimalt.

Illisher skrev:du skriver du taber 1,2-1,7kg. Er det så om ugen eller måneden? for hvis det er om ugen så det da meget.
Men du burde nok kunne komme højere op, hvis du enten dyrkede noget mere motion. Eller indtog færre kalorier.
Man kan sagtens blive stor og fed ved at spise sundt. Man får ikke nødvendigvis en slankere krop fordi man ændre fra usund ti sund. Det kommer i bund og grund ud på hvormange kalorier du indtager. Så skal du tabe dig mere end du gør nu, og ikke har mulighed for at være mere aktiv, så må du jo lade være at spise så meget.

incognito skrev:du bør tilstræbe at skrue lidt ned for hastigheden af dit vægttab, så det ikke er særligt meget mere end et kg per uge.
Derudover skal du øge dit proteinindtag, så du får cirka 2 gram/kg/dag. Det vil mindske dit tab af muskelmasse, hvilket er afgørende for det kosmetiske resultat
Endelig bør du lave en form for styrke, helst min 2 gange i ugen. Det er af den grund at styrketræning vil gøre mere for at undgå at du taber muskelmasse end kredsløbstræning...

JL skrev:incognito skrev:du bør tilstræbe at skrue lidt ned for hastigheden af dit vægttab, så det ikke er særligt meget mere end et kg per uge.
Derudover skal du øge dit proteinindtag, så du får cirka 2 gram/kg/dag. Det vil mindske dit tab af muskelmasse, hvilket er afgørende for det kosmetiske resultat
Endelig bør du lave en form for styrke, helst min 2 gange i ugen. Det er af den grund at styrketræning vil gøre mere for at undgå at du taber muskelmasse end kredsløbstræning...
æg? protein shake?

ok hmm... er nok ude i noget mere konkret hvad jeg kan ændre i min kost, hvis vi eksembelvis tager hvad jeg har spist idag - hvad vil i tage ud, sætte ind, erstatte med noget andet? ->
Morgenmad:
Havregryn, minimælk, 1 banan
Frokost:
1 æble
Middag
4 skiver rudbrød, 2 skiver mager ost, 2 skiver mager kamsteg, 50g rødkål
Eftermiddag:
1 appelsin, 30g cashew nødder, 30g hasselnødder
Aften:
150g mager svinekød, karrysuppe, basmati ris

JensL skrev:ok hmm... er nok ude i noget mere konkret hvad jeg kan ændre i min kost, hvis vi eksembelvis tager hvad jeg har spist idag - hvad vil i tage ud, sætte ind, erstatte med noget andet? ->
Morgenmad:
Havregryn, minimælk, 1 banan
Frokost:
1 æble
Middag
4 skiver rudbrød, 2 skiver mager ost, 2 skiver mager kamsteg, 50g rødkål
Eftermiddag:
1 appelsin, 30g cashew nødder, 30g hasselnødder
Aften:
150g mager svinekød, karrysuppe, basmati ris
Fint med nogle nødder! Du kunne også skifte kamstegen ud med noget fiskepålæg, eller bare sørge for at spise fisk til aftensmad et par gange i ugen. Husk at veksle mellem fede og magre.
Ved du hvor meget energi din kost indeholder?

JensL skrev:Alle de tre dåsevarianter du nævner er helt okay og sunde. Makrel i tomat er en god kilde til det sunde fedt og D-vitamin, torskerognen er sprængfyldt med E-vitamin og tunen en super kilde til protein.
Du kan prøve at taste din kost ind i kostplan-funktionen, og se hvad det giver.

JensL skrev:Nu indeholder bananer ikke fedt. Du skal vel ca. have 70 g fedt, og en dåsemakrel indeholder ca. 20 g fedt, og de 60 g nødder ca. 30 g. Det giver 50 g og så kommer der noget oveni fra havregryn, brød. ost kød osv.. Så det passer sikkert fint med ca. 70g ialt. Du skal ikke både spise en dåse makrel og en dåse torskerogn hverdag, men skifte mellem de forskellige ting. Hvis du synes det er for meget så nøjes fx med 40g nødder. Du bruger vel også lidt olie til kød eller?
Du skal huske på det er dit samlede energiindtag der afgør hvor meget du taber dig, ikke indtaget af fedt.

JensL skrev:Okay.. Så passer det bedre med 60 g fedt. Det med morgenmaden kan næsten ikke passe. Hvor meget havregryn spiser du?

JensL skrev:Ja, der er både for lidt protein og energi, hvilket også er grunden til at du taber sig så meget. Der ryger for meget muskelmasse med i vægttabet.

Basheesh skrev:For det første vil jeg foreslå at du flytter de nødder du spiser om morgenen over til de små måltider, så du fx spiser 15g nødder sammen med æblet, og 15g nødder sammen med mandarinen. Det er bedre at få fordelt kalorierne lidt over dagen.
Mht et højere proteinindtag er proteinshakes selvfølgelig en løsning, men synes ikke det er nødvendigt. Det jeg vil foreslå er at du får lidt mere protein til morgen og aften måltidet. Om morgenen kan det gøres ved at skrue lidt ned for havregrynene, og istedet drikke noget mere mælk, aftensmåltidet er jo nok lidt sværere, men generelt er det noget med mere kød og færre kartofler/ris/pasta

Lene Maj skrev:Pt. træner du kun kondition, hvilket egentlig kun sætter gang i din forbrænding mens du træner og ca. 1 time efter.

Nick_91 skrev:Lene Maj skrev:Pt. træner du kun kondition, hvilket egentlig kun sætter gang i din forbrænding mens du træner og ca. 1 time efter.
Hvis man træner hårdt(ja, ved godt det er inviduelt hvordan "hårdt" defineres) kan forbrændingen være øget i op til ca. 24 timer, da kroppen skal genopfylde glykogendepoterne. Så under selve konditionstræingen forbrændes kulhydrat(glykogen), mens fedt forbrændes i den efterfølgende restutitionsfase(ret mig, hvis jeg tager fejl).

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster