Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1320
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1318

Følg bodybuilding.dk på

Høj/Lav Reps/Volumen

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Der er et par muskler jeg har fået forklaret vokser bedre når man enten udfører lave reps eller høje reps.
Fx skulle det være bedst at køre sæts med forholdsvist lave reps til sine hamstrings..?
Det har vidst noget med typen af muskelfibre at gøre.
Nogle muskelgrupper skulle også reagere bedst på høj volumen eller lav volumen.
Nogen der har lyst til at forklare mere om dette, altså hvilke muskelgrupper der foretrækker hvad?

Har også et andet spørgsmål.
Jeg har tit set at folk anbefaler at man køre sine store øvelser først i sit program, som Squat og Dødløft, da de er de mest energikrævende. Er det den eneste grund? For ellers vil jeg gerne bytte om på rækkefølgen af øvelser i mit program, så jeg træner ryg, bryst og skuldre inden Squat og Dødløft.
For Squat og DL plejer nemlig at tappe mig så meget for energi at jeg næsten ikke magter at lave resten af mine øvelser ordentligt. Ville der være noget i vejen for at gøre det? Jeg har gjort det et par gange og efter mine mindre øvelser er jeg slet ikke så træt og føler mig bare klar og varmet godt op til at køre Squat og DL.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Anders W skrev: Jeg har gjort det et par gange og efter mine mindre øvelser er jeg slet ikke så træt og føler mig bare klar og varmet godt op til at køre Squat og DL.

Så køre du ikke dine andre øvelser specielt tungt, start med basis øvelserne først - det er bare et spørgsmål om tid før din krop vender sig til det :wink:
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 240.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)
Kostplan: Vis kostplan

Nogen der har lyst til at forklare mere om dette, altså hvilke muskelgrupper der foretrækker hvad?

Muskelgrupper, som består af mange Type IIa, skulle være de muskler som er bedst egnet til lave reps, fordi at type IIa kan produceret meget kræft, men er ikke specielt udholdend.

Modsat vil det så betyde at muskler med mange type I skal køres med høje reps, fordi at type I kan produceret lidt kraft, men i en lang periode.

Generelt er min holdning, at man ikke skal tage dette med i sin indregning, når man laver sit program.
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Reputation point: 5

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

Plus at undersøgelserne blev lavet ud fra gennemsnittet af 30 personer, hvilket overhovedet ikke er tilregneligt, da det meget ofte er genetisk bestemt : )

Reputation point: 0

Træner her: Fjerritslev Motioncenter
Fitness World Aalborg
Skovsgård motionscenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 185.00
- Dødløft: 240.00

Personligt synes jeg at det er bedst at tage squat, dødløft og bænkpres først, når du træner. De kræver meget teknik og det fungerer ikke hvis du er træt - så hellere lave curls når du er træt i hovedet.
Det er som sagt forskelligt hvad folk reagerer på, men jeg synes det er en god ide at køre efter Bill Starrs princip med 5x5 i de tre store og så lave noget beachwork bagefter, evt. 3x8 eller hvad du nu har lyst til.

Hvor mange sideøvelser har du da? Tænker bare på hvilke øvelser du laver hvis de er så krævende?
"DON'T HATE ME CUZ I'M STRONG & PRETTY"
Brugeravatar

Reputation point: 50

Geografisk sted: Næstved

Træner her: HGVS

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00