Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1301
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1298

Følg bodybuilding.dk på

Højt Blodtryk

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey
Jeg har en ven, som begyndte at træne med mig og blev smidt ud i noget 10*10 i bryst (The George Turners Way - Ornli Disko!) Måske lige i overkanten for en der er ny i faget, men hva dælen..
Efter 3-4 træningspas mødtes vi en aften og hans ene pat var pumpet helt op, Det så virkelig unaturligt ud! Senere på aftenen pustede den anden sig også op. Han var meget øm i sine tits, men sørgede for at spise meget og godt - Mht søvn og væske har det været 'okay'. Han cykler rundt, spiller fodbold og er vand til, at bevæge sig.
Han gik til lægen for, at få patterne tjekket. Hans læge fortalte ham at han havde et højt blodtryk "90 over 130" sagde min ven lige i tlf'en og at han ikke længere måtte træne tungt :? WTF
Og at hans far som i sine unge dage også havde styrketrænet og været lille og tynd, og trænede hårdt og lider af for højt blodtryk den dag idag..
Er det rigtigt? Det jo ærgeligt hvis han kun kan dyrke fitness eller træne hård bænk, dødløft osv. Nu hvor hans mål vel er at blive VOLD GROV :evil:

Jeg synes den lugtede lidt af fisk og googlede efter et svar, fandt ud af at det kan forekomme af mangel på motion - men da ikke pga motion :-k
Han ryger omkring 15 smøger om dagen og hash et par gange om ugen. Han drikker sjældent, nok 1-2 gange om måneden - Men i forhold til mange danskeres livsstil, kunne jeg ikke forestille mig, at netop dette udgjorde problemet.. [-X

Og please ikke slet indlægget, det sgu helt seriøt. Ved ikk hvorfor det jeg oprettede igår forsvandt på mystisk vis
To be the best, you gotta take out the best! ;)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det er korrekt at moderat kredsløbs- og styrketræning kan sænke blodtrykket, ligesom kosten også spiller en væsentlig rolle.
130 over 90 er to tal. De 90 er det diastoliske blodtryk (når hjertet slapper af) og de 130 er det systoliske blodtryk(når hjertet trækker sig sammen).

Man inddeler blodtryk i følgende kategorier:
Under 120/80: Optimalt blodtryk
Mellem 120/80 – 139/89: før-forhøjet blodtryk
Mellem 140/90 – 159/99: Forhøjet blodtryk - 1. grad
Mellem 160/100 – 179/109: Forhøjet blodtryk - 2. grad
Over 180/110: Forhøjet blodtryk - 3. grad

Så kan du selv se, hvor din ven befinder sig, men vær opmærksom på at mange kan have forhøjet blodtryk når de får målt blodtrykket hos lægen bl.a. pga. nervøsitet. Det er altså ikke sikkert der reelt er et problem, hvorfor det også lyder lidt urimeligt at han ikke må træne tungt.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

viewtopic.php?t=28565 kan du ikke bruge dette? så lad os holde det deri :D

og et lille hint: du kan trykke på dit eget navn og komme ind på din profil. der kan du se de tråde du har oprettet ;) (Det var sådan ejg fandt din første tråd :D )

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Galleri: Vis galleri (1)

Nu kopirer jeg det jeg skrev i den oprindelig tråd her..

Nu antager jeg selv at det er 130/90 og ikk omvendt som du skriver for dette ville være umuligt.....

Nu er jeg ikk læge... endnu , men grunden kan ligge i hashet, for to af bivirkningerne af hash er bla. forhøjet BT og puls, og derfor har den nok ligget i den høje ende af normalværdierne (mellem 90/60 (eller 50 kan ikk huske) og 120/90) og efterfølgende har hårdt fysisk arbejde pumpede BT endnu højere. Men ja 130/90 er ikk så skdt, men tror nok at drengen skal starte med noget konditræning for at sænke BT og puls (i hvile) før han træner tungt...

Min ligger f.eks. på 90/60 og puls på 65

Geografisk sted: Lyngby

Om det bare var sådan en "Hej-goddag-velkommen-ind-sit-ned-jeg-tager-dit-tryk-det-var-130-over-90"-måling, så er det god chance for at det ikke er noget at bekymre sig over.

Men har han familiemedlemmer med højt blodtryk, eller har han oplevet symptomer herpå (hovedpine, svimmelhed, træthed, svært at falde i søvn), kan det være en idé at få en måler lånt med hjem. Der er også ting som kan gøre at ens BT er falskt højt hos lægen.

Sørg også for at få den rigtige størrelse manchet med, hvis det nu skulle være.
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy for those who think" - Horace Walpole

"Censorship reflects a society's lack of confidence in itself" - Potter Stewart
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: 2200

Styrkeliste
- Bænkpres: 62.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 110.00

Lithium skrev:ja måske er det bare white coat syndrome :) godt set linea

edit: og så fik jeg endelig lov at bruge det udtryk "WHITE COAT SYNDROME" :D

Man skal tage chancen når den kommer :wink:
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy for those who think" - Horace Walpole

"Censorship reflects a society's lack of confidence in itself" - Potter Stewart
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: 2200

Styrkeliste
- Bænkpres: 62.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 110.00

Overtræning kan også påvirke blodtrykket.
Sæt din ven til at tjekke blodtrykket hjemme/hos en ven med et blodtryks apparat og hvis det er forhøjet bør han begynde med regelmæssig cardio. Husk der skal ikke meget til, men helst hver dag.
Når blodtrykket så er på plads skulle BB da være fint og dandy for ham at genoptage.

Jeg vil dog som de andre i tråden stille mig tvivlende over for om hans blodtryk vitterligt er så slemt efter en måling. Derudover er hans livsstil lort hvis han ryger, selv hvis mange andre ryger mere/har anden uheldig adfærd. Rygning øger også blodtrykket ud over den næsten endeløse række af andre bivirkninger.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Yes, tak for svarene allesammen :)
To be the best, you gotta take out the best! ;)

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster